עלה ברשת: בוש, מלחמת עירק ומלחמת האזרחים בסוריה

הדיון מחדש במלחמת עירק מזכיר את צ'ו אן לאי, ראש ממשלת סין תחת מאו טסה טונג, שנשאל על המהפכה הצרפתית וענה: "עדיין מוקדם לדעת"

 

ויקטור דייויס הנסון על השלכות מלחמת עירק היום

הדיון מחדש במלחמת עירק והנשיא לשעבר בוש מזכיר את הסיפור על צ'ו אן לאי, ראש ממשלת סין תחת מאו טסה טונג, שנשאל מה דעתו על המהפכה הצרפתית וענה: "עדיין מוקדם לדעת". לפני ארבע שנים, לאור מה שנראה אז ככישלון אמריקאי נחרץ לבנות ממשלה דמוקרטית יציבה בעירק, נחשבה תקופת נשיאותו של בוש לאסון. אך בוש גופו ומעריציו טענו לאורך כל הדרך שמרחק הזמן וההיסטוריה יצדיקו את דרכו.

פרופסור ויקטור דייויס הנסון דן ב-נשיונל ריוויו בנימוקים המחזקים את מעשי בוש (800 מילים). ראשית, העובדה שאובמה נאלץ להמשיך את המלחמה בטרור של בוש אומרת יותר מכל בבחינת "דברים שרואים מכאן". "בבחירות 2008", כותב הנסון, "סיפרו לנו שהתקפות מזל"טים ללא משפט, מעצרי מנע ומחנות מעצר צבאיים בגואנטנמו, הם ביטוי למיליטריזם והבוז למשפט הבינלאומי של בוש. ב-2012, תחת נשיאות אובמה, כל אלו הם כלים יעילים במלחמה נגד הטרור". שנית, ההמשכיות בין בוש לאובמה רלוונטית גם להשוואה בין עירק לאפגניסטן. מתברר כי אותם קשיים שמנעו הקמת ממשל יעיל בעירק בתקופת בוש מתקיימים עתה בפני אובמה באפגניסטן. שלישית, החשש מפני השימוש שאסד עשוי לעשות במלאי הנשק הכימי מזכיר את ההסתבכות של ממשל בוש בטענותיו בנוגע לנשק הכימי שבידי סדאם חוסיין. הנסון טוען כי ישנן עדויות מודיעיניות שסדאם הבריח את הנשק הכימי שלו לסוריה ודווקא הסכנה הנוכחית מבליטה שוב את טענת ממשל בוש על האפשרות שדיקטטור כסדאם ישתמש בנשק כימי נגד המיעוטים המורדים בו.

האמנם מעניקים המאורעות האחרונים במדינות ערב פרספקטיבה חדשה למלחמת עירק השנייה?

הנסון טוען שלמרות כל הקשיים בעירק חשוב לזכור שהמהומות הנוכחיות פסחו עליה, שכן היו שם בחירות דמוקרטיות. המהומות בסוריה גם מפריכות את הטענה שהמלחמה בעירק היא כישלון אסטרטגי, שכן היא חיזקה את אירן וסוריה. אך הנה עברו מספר שנים, סוריה מתמוטטת מבפנים ואירן מוצאת עצמה מבודדת על-ידי סנקציות מאירופה וממדינות ערב כאחד. האם הפלת סדאם והניסיון להקים ממשל דמוקרטי הובילו לכך? התשובה כאן איננה שבחי ממשל בוש, אלא ש"עדיין מוקדם לדעת".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *