שחיתות ברשות

ברשות הפלסטינית השחיתות גואה, ויחד עמה האלימות השלטונית. דוח מיוחד שהוצג בפני הקונגרס חושף הכל

ברשות הפלסטינית השחיתות גואה, ויחד עמה האלימות השלטונית. דוח מיוחד שהוצג בפני הקונגרס חושף הכל.

ביולי האחרון סקר ד"ר ג'ונתן שנצר, סגן נשיא הקרן לחקר הגנת הדמוקרטיות, את מצב השחיתות ברשות הפלסטינית בפני תת וועדת החוץ לענייני המזרח התיכון של בית הנבחרים האמריקני.
לטענתו, עסקיהם של יאסר וטארק עבאס, בניו של יו"ר הרשות מחמוד עבאס (אבו מאזן), ממומנים בלא מעט מכספי הסיוע האמריקני. 

יאסר עבאס הוא איש עסקים רבגוני. הוא רשום כבעלים של מונופול הטבק הפלסטיני 'פאלקון', ויושב בראש חברת אחזקות הנושאת אותו שם, שבבעלותה חברות תכנון והנדסה. 

שגשוגן של חברות אלו נעשה לא רק בזכות כישוריו העסקיים של הבן, אלא גם באמצעות 1.89 מיליון דולר מכספי הסיוע האמריקניים שניתנו לו לשם הקמת מערכת הביוב של חברון. אחזקות אחרות של קבוצת 'פאלקון' כוללות חברת טלקומוניקציה וחברת השקעות, והכנסות מקבוצת פאלקון מסתכמות בכ-35 מיליון דולר בשנה.

יאסר רשום גם כיו"ר חברת הביטוח אל-מאשרק הנסחרת בבורסה ושוויה מוערך ב-3.25 מיליון דולר. הוא משמש גם כמנכ"ל חברת עבודות הציבור 'האופציה הראשונה', המבצעת פרויקטים של תשתיות ובתי ספר למען הרשות הפלסטינית. בין השנים 2005 ל-2008, החברה זכתה למענקי סיוע אמריקני בסך 300,000 דולר.

לצד הפעילות העסקית מוצא יאסר גם זמן לעסוק בפוליטיקה. הוא מרבה להצטרף לאביו בנסיעותיו בעולם ואף היה חבר בכמה משלחות פלסטיניות רשמיות למדינות שונות, כקנדה ב-2007 וקזאחסטאן ב-2008. על-פי עדות בכיר בממשל בוש, יאסר "מלווה את אביו בנסיעות רשמיות על בסיס קבוע".

מפגינים נגד עבאס. צילום: סוכנות הידיעות מע'ן

מעשה אבות

על-פי האשמות המוטחות במחמוד עבאס עצמו, נראה כי צמד התפוחים לא נפל רחוק מהעץ. בעקבות משפט שחיתות מתוקשר שערך עבאס ליריבו האישי מוחמד ראשיד, פתחה האופוזיציה הפלסטינית במתקפה אינטרנטית שוצפת נגד עבאס ומקורביו, בטענה כי הרשעתו של ראשיד אינה אלא דרך לחיסול חשבונות. לכך נוספת שורה ארוכה של האשמות הגורמות לזעזועים במערכת הפוליטית הפלסטינית.

על-פי טענות האופוזיציה, עבאס מחזיק 39 מיליון דולר בחשבון בנק סודי בירדן. מתוך סכום זה, לפחות 13 מיליון דולר הגיעו מכספי הסיוע האמריקניים. עבאס מואשם גם במכירה של קרקעות אש"ף בלבנון בסך 160 מיליון דולר, עסקה החשודה כהלבנת כספים. מלבד זאת נטען כי בבעלותו של עבאס ומשפחתו נכסי נדל"ן בעזה, ירדן, קטאר ורמאללה בשווי של למעלה מ-20 מיליוני דולרים, וכי הוא שלשל לכיסו לא פחות מ-100 מיליון דולר בעסקאות מפוקפקות שונות.

לירות בשליח

אם כן, החצר האחורית של אבו מאזן בוערת. אך הרשות הפלסטינית אינה יושבת בחיבוק ידיים לנוכח האשמתה הגורפת בשחיתות. הרשות מתייחסת לדברים ברצינות רבה, לוקחת את העניינים בידיה ונלחמת עד חורמה באויבים האמתיים של המנהל התקין: חופש העיתונות והשקיפות הציבורית.

באפריל האחרון דיווחה סוכנות מע'ן כי בכירים פלסטיניים "הורו לספקי אינטרנט לחסום את הגישה לאתרי חדשות הנוקטים בגישה ביקורתית כלפי עבאס". ההוראה ניתנה על-ידי פרקליט המדינה הפלסטיני, אחמד אל מוגני, בהנחיית הדרגים הבכירים ביותר. אתרי אינטרנט ביקורתיים כדוגמת "פרסומי תחת האור" (Inlightpress) הותקפו והופלו בהזדמנויות חוזרות ונשנות. בכירים במשרד התקשורת הפלסטיני הצדיקו זאת בטענה שאתרים אלו "מפיצים הסתה ושקרים שנועדו לפרק את המבנה של החברה הפלסטינית", ועל כן עומדת לרשות "הזכות להגן על עצמה". באפריל האחרון פרסמה פאלטל, חברת התקשורת הפלסטינית, הצהרה לפיה אין לה ברירה "אלא לציית להוראות הרשות הפלסטינית לחסום אתרים פוגעניים".

יתר-על-כן, עיתונאים ובלוגרים ביקורתיים נעצרים על-ידי המשטרה, כולל ג'מאל באו ריהאן שניהל את דף הפייסבוק "העם נגד השחיתות". לפי מרכז זכויות האדם הפלסטיני אל חאק, אין לדעת כמה עיתונאים הושתקו בעקבות ביקורתם, מכיוון "שבמקרים רבים הם מואשמים בעבירות פליליות שונות בכדי לחפות על המניעים הפוליטיים". לטענת הארגון Human Rights Watch "ציודם של עיתונאים פלסטינים רבים הוחרם, ונשללו מהם זכויות כגון חופש התנועה או היציאה מהמדינה. במקרים רבים דווח על התקפות ובמקרה אחד אף על עינויים מצד כוחות הביטחון הפלסטינים".

ארה"ב וישראל

על רקע תופעות אלו, קורא ד"ר שנצר לנבחרי ארצות-הברית לנקוט אמצעים חמורים כלפי הרשות, ולהבהיר לעבאס כי תמיכת ארה"ב, בסך של 600 מיליון דולר בשנה, איננה מובנת מאליה. ישראל, לעומת זאת, מעוניינת כנראה להמשיך להעשיר את קופת הרשות. רק לפני כמה שבועות ביקשה ישראל להעניק לרשות הפלשתינית ערבויות בכדי שתלווה מאה מיליון דולר. בבסיס הפעולה עומדת המחשבה כי הכסף יקנה יציבות לשלטון הפלשתיני המרושש. אלא שלאור הנתונים הנוכחיים עולה החשש כי זוהי תמימות גמורה; תוספת כסף תגדיל את השחיתות, ותערער עוד יותר את יציבותה של הרשות.

 

טקסט מלא של העדות באתר הקרן להגנת הדמוקרטיה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *