מרד הקטלונים

לתושבי קטלוניה, החבל העשיר ביותר בספרד, נמאס לממן את שאר הספרדים. על רקע החרפת המשבר הפיננסי , מאות-אלפי קטלונים יצאו השבוע לרחוב

 

לתושבי קטלוניה, החבל העשיר ביותר בספרד, נמאס לממן את שאר הספרדים. על רקע החרפת המשבר הפיננסי במדינה השרויה בחובות של כמעט טריליון אירו, יצאו השבוע לרחוב מאות-אלפי קטלונים

"אנו עם!"' הפגנה קטלנית; צילום: סרג'י לאריפה

המשבר הכלכלי מגביר את המתח בין הקטלונים והבסקים לבין יתר הספרדים. יותר ממיליון וחצי איש השתתפו ביום ג' בהפגנה למען עצמאות קטלוניה. הפגנות מסוג זה מתקיימות מדי שנה, אך ההפגנה האחרונה התייחדה במספר המשתתפים הגבוה בהיסטוריה. ההתקהלות העצומה גרמה לקריסת רשתות הסלולר למספר שעות.

כידוע, המצב הכלכלי בספרד קרוב לקטסטרופלי. הכלכלה מתקשה לעמוד על רגליה וסובלת ממשבר חריף המערער את יציבותה. לפי הנתונים הרשמיים מובטלים בספרד 5.7 מיליון תושבים, כמעט 25% מכוח העבודה הפוטנציאלי, ובקרב הצעירים האבטלה גבוהה פי שניים. בעקבות המשבר החמור בבנקים הספרדיים, פנתה המדינה לקבל סיוע מהאיחוד האירופי. האיחוד החליט לתמוך בבנקים בסכום של עד 100 מיליארד אירו, מתוכם כבר הועברו למערכת הפיננסית בספרד עשרות מיליארדים.

כעת דורשים הקטלונים, לצד דרישתם הישנה לעצמאות, שינוי בשיטת המיסוי שיקנה להם עצמאות כלכלית. קטלוניה, החבל המשגשג ביותר בספרד, אחראית לחמישית מהתוצר של המדינה כולה. תושבי החבל, שמתמודדים כמו כל אירופה עם המשבר הכלכלי, אינם מעוניינים לממן מחוזות אחרים בספרד. באוגוסט האחרון דרשו רשויות קטלוניה מהממשלה סיוע של 5 מיליארד אירו. להערכת הקטלונים זהו הסכום שנגבה מהם אשר מוזרם לחבלים אחרים במדינה. לקטלונים, שרשויותיהם סובלות מגרעון שהגיע השנה ל-13 מיליארד אירו והן מתקשות לשלם משכורות, נמאס.

דגל קטלוניה

קטלוניה היום היא קהילה אוטונומית דמוקרטית בתוך ספרד. בראשה עומד ז'נרליטט המורכב מפרלמנט, נשיא ומועצה מנהלת. מעמדו של הז'נרליטט זהה לזה של הממשלה הספרדית בנושאים כמו בריאות, חינוך ומשפט. שלטונות קטלוניה דורשים, בגיבוי קטלוני-אזרחי נרחב, לקבל יותר עצמאות בענייני כספים ולשמור בידיהם שיעור גבוה יותר מהמיסוי.

בכל המדינות קיימים אזורים גיאוגרפיים מצליחים יותר כלכלית, אשר תושביהם אחראים לנתח גדול יותר מתשלום המיסים. כך, למשל, לפי נתוני מכון ירושלים שפורסמו אתמול (ד'), תושבי תל-אביב נהנים מרמת ההכנסה הגבוהה ביותר בישראל. להערכת המכון תושבי העיר נהנים מהכנסה לנפש של 104.6 אלף שקלים בשנה – הרבה יותר מההכנסה בבני-ברק, ביהודה ושומרון, בכפרים הערביים, ועוד. משום כך תושבי תל-אביב גם משלמים, באופן יחסי, הכי הרבה מסים.

נכונותם של אזרחים לחלוק במיסים באופן לא-שוויוני קשורה במידת ההזדהות ביניהם. כאשר ישנו אתוס לאומי ברור, בסגנון "כל ישראל ערבים זה לזה", העשירים נכונים יותר לחלוק בהכנסותיהם (עד גבול מסוים) עם בעלי ההכנסות הנמוכות. כך היה מקובל באירופה ההומוגנית – לפחות עד שהגיחו גלי ההגירה ממדינות אפריקה. מכיוון שתושבי קטלוניה אינם מזדהים עם שאר תושבי ספרד ומעוניינים להתנתק מהם, הם מתמרמרים על כך שהם נאלצים לממנם.

עתידה הכלכלי של ספרד, ושל אירופה כולה, מדאיג ביותר. דבר אחד ברור: המשבר מציף מחדש את הקשר בין כלכלה וזהות לאומית, קשר שחלק מן האירופאים – שלא בתבונה – נוטה לזלזל בו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *