עובדים יותר ומרוויחים פחות

הישראלי הממוצע עובד הרבה. מאוד. בזמן שההולנדי מסתפק ב-27 שעות עבודה בשבוע, בישראל עובדים 43, מבלי להרוויח או לייצר יותר. אלעד מלכא על פריון העבודה הישראלי

מחקר חדש של הלמ"ס חושף נתונים עגומים: הישראלי הממוצע עובד 25% יותר מעמיתו האירופי. כאשר בהולנד העובדים מסתפקים ב-27 שעות עבודה שבועיות, העובד הישראלי עמל 43 שעות. נתונים שפורסמו ב-2012 שופכים אור על התופעה: פריון עבודה נמוך במיוחד של הישראלים – כ-30% פחות מהאירופאים – גורם להם להזיע יותר ולקבל פחות. והפתרון? ניחשתם נכון: תחרות

חיסלה ביעילות את מפעלי הרהיטים המקומיים; איקאה. צילום: nightscream, ויקימדיה

שאון מערכת הבחירות והמולת המו"מ הקואליציוני נדמו, והשרים הטריים מתפנים כעת לתפקידיהם החדשים. לפיד ובנט, ראשי "מפלגות הברית", עומדים החל מהשבוע בראש משרדים בעלי השפעה קריטית על כלכלת ישראל: משרד האוצר ומשרד הכלכלה והמסחר (לשעבר, תמ"ת). יוקר המחיה, מחירי נדל"ן מרקיעי שחקים, קושי בפתיחת עסקים, ועוד, ועוד, ועוד קצת, הם רק חלק מאינספור נושאים שהשניים יצטרכו לטפל בהם בשנים הקרובות באופן יסודי. מעל כל אלו, רובצת לפתחם של המשרדים הכלכליים סוגיית הגברת התחרותיות, שמהווה מפתח לרבות מהבעיות הכלכליות במדינה. ואכן, בשבועות האחרונים סימן בנט את העניין, ואף הבטיח לעצמו את ראשות הוועדה האמונה על הטיפול בנושא.

כעת מסתבר בסקר חדש ומרתק של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שהיעדר התחרותיות במשק הישראלי לא רק שמייקר את המחיה בישראל, אלא אף פוגע במשאב החיוני ביותר שיש לאדם: הזמן.

לפי הסקר, ישראלים עובדים כמעט 25% יותר מעמיתיהם בעולם! ממוצע שעות העבודה השבועיות בישראל עומד על 43 שעות שבועיות, בעוד שבמדינות אירופה הנתונים נעים בין 27 שעות בלבד בהולנד ובנורבגיה, ל-32 שעות בבריטניה ו-33 בפינלנד. ארה"ב נמצאת אמנם מעט מעל אירופה, אך עדיין הרבה מתחת לישראל: 35 שעות שבועיות. הישראלים אם כן, עובדים הרבה יותר; במקום שבוע עבודה רגוע, נאלצים אזרחי המדינה להזיע כל הדרך אל המשכורת, שאגב, נמוכה משמעותית מממוצע המשכורות באירופה וארה"ב.  

הכשל: פריון עבודה נמוך

מה ההסבר למציאות העגומה הזו? מדוע אנו עובדים יותר ומרוויחים פחות, ובעיקר, איך ניתן לשנות את המצב? הרי בסופו של דבר, 6 שעות עבודה יומיות בלבד – שמספקות בסוף החודש תלוש נאה ביותר – הן בגדר חלום מתוק עבור אנשים רבים.

התשובה פשוטה: משתנה חשוב לא פחות מכמות השעות הוא איכותן. או בז'רגון המקצועי: פריון העבודה. ככל שפריון העבודה גדל, גדלה התפוקה על חשבון שעות העבודה.

פריון עבודה הוא שוויה של שעת עבודה. כלומר, כמה מפיק העובד לשעה. ככל שגדל הפריון, מפיקים הפועלים תוצר רב יותר בפחות זמן ויכולים לעבוד פחות. המעסיק מצדו, מרוויח עובדים יעילים שמגדילים את רווחי העסק, והוא מוכן לתגמל אותם בשכר עבודה גדול יותר. כך כולם מרוויחים. דא עקא, נתונים שפורסמו במהלך 2012 מלמדים שהפריון לשעת עבודה בישראל נמוך בכ-30% מהפריון במדינות ה-OECD, ועומד על 34 דולרים לשעת עבודה. באופן לא מפתיע, חלק ניכר מאותן מדינות שבהן עובדים מעט שעות (הזכרנו למעלה את מקצתן – מהולנד ועד ארה"ב), גם נהנות מפריון עבודה גדול.

פריון עבודה נובע מיכולות טכנולוגיות, מרמת תשתיות פיזיות ואנושיות במדינה, וממנגנוני ניהול טובים. במילה אחת – יעילות. יכולת טכנולוגית, למשל, היא גורם קריטי במיצוי כושרו של העובד ובהגדלת יעילותו. דוגמה פשוטה: ההספק של קופאית בסופר לפני עידן קורא הלייזר והברקוד, היה נמוך משמעותית מהספקה כיום. כך מתקצרים התורים והעלויות יורדות.

הסוד אפוא, נעוץ בפריון העבודה. ככל שהיעילות במשק הישראלי תגדל, העובדים יעבדו פחות וירוויחו יותר. גן עדן.

חוסר בטכנולוגיה ותשתיות פוגע בפריון; פועל ישראלי בשנות ה-30. ארכיון גן שמואל

ייעול על-ידי תחרות

וכאן, אנחנו מגיעים לתפקיד שנטלו על עצמם בנט ולפיד. כדי להגביר את היעילות המשקית ואת פריון העבודה, ממשלה יכולה אמנם להשקיע בתשתיות לרכבות, בכבישים, בנמלים וכדומה, אך לא די בכך. שלושת הדרכים הטובות ביותר להשגת יעילות הן – בפראפרזה על דבריו של נתניהו – תחרות תחרות ותחרות. תחרות מתמרצת עסקים ויזמים להתייעל, ודוחפת אותם באופן מתמיד להטמיע טכנולוגיות חדשות ולהפיק מכל עובד את המירב. יש מגזרים בישראל שיודעים לעשות זאת היטב. מדובר לרוב ביצואנים המתמודדים עם תחרות בשוק הבינלאומי.

לדוגמא, 100 היצואניות הגדולות בישראל הכפילו את התוצר שלהן בעשור האחרון מבלי לשנות את מספר העובדים. כלומר, פריון העבודה בקרב העובדים של אותן חברות הוכפל! לעומת זאת, ענפים אחרים שהתמחו בייצור מקומי בלבד, קרסו כאשר השוק נפתח לחברות בינלאומיות יעילות יותר. כך שוק הרהיטים, שהיה בידי מפעלים קטנים, קרס מול המכונה המשומנת של היצרנית הבינלאומית 'איקאה'. יש גם מגזר במתמחה בחוסר-יעילות, ופוגע בפריון הממוצע: המגזר הממשלתי. ככל שיש יותר עובדי מדינה, הפריון ככלל יורד.

מדינת ישראל חולה בחוסר תחרותיות. גבולות סגורים וניתוק יבשתי מאירופה, אסיה ושאר המדינות המפותחות, לצד מדיניות של מכסי מגן גבוהים לטובת התוצרת המקומית, אינם עוזרים, בלשון המעטה, לתחרותיות במשק. אם המדינה חפצה להגדיל את פריון העבודה ולאלץ את השוק הפרטי להתייעל, עליה לחשוף אותו לתחרות אמיתית ולהכניס גורמים בינלאומיים לשוק, ש"יאיימו" על היצרנים המקומיים. רק כך ימצאו עצמם היצרנים והתעשיינים המקומיים מתייעלים, מאמצים טכנולוגיות חדשות ומגבירים את פריון העבודה, פן יאלצו לסגור את שערי מפעליהם.

לצד הפרטת שירותים, עידוד התחרות במשק וחשיפתו לשווקים בינלאומיים נצרכות בישראל כאוויר לנשימה; תחרות אמיתית תעלה את רמת השירותים שמקבל האזרח, את פריון העבודה ואת רווחיות העסקים לבעליהם. 

רק, ורק אז, יוכלו לנשום לרווחה גם העובדים. לתשומת לבם של לפיד ובנט.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. ציטוט –
    100 היצואניות הגדולות בישראל הכפילו את התוצר שלהן בעשור האחרון מבלי לשנות את מספר העובדים. כלומר, פריון העבודה בקרב העובדים של אותן חברות הוכפל!

    ושאלה – ושכר העובדים באותן חברות? מה קרה לו?
    תשובה – לא הוכפל, בקושי עלה במעט. והופ, הטיעון שלך קורס.

    הסיבה לשכר הנמוך ולשעות הארוכות היא שלמעסיקים יש כח עצום יחסית לעובדים (בהשוואה לנורווגיה למשל עליה דיברת).

    ולגבי הדרך בה מודדים פריון? תסתכל בויקיפדיה, זה מבטא את היחס בין שווי העבודה לערך המוצר. כלומר ככך שהוא נמוך יותר זה פשוט אומר שחלק קטן יותר מהרווח של החברה מגיע לעובדים, זה הכל.

  2. תחרות תחרות תחרות?

    "הכפילו את התוצר שלהן בעשור האחרון מבלי לשנות את מספר העובדים." – אני בטוח שהן עשו את זה קודם כל על ידי הכרזת שבוע עבודה ארוך והשארת עובדים מעל שעות הפעילות בלי תוספת שכר. כי זה מה שמנהל עושה כשהוא נכנס ללחץ – מתחיל להכניס את העובדים שלו ללחץ.

    דווקא הייתי בטוח שבישראל עובדים פחות משאר העולם – עם 2 ימי חופש + חגים שאיך שהם נגמרים ישר מתחילים מחדש, שיא העולם בשביתות וכו'… אולי שכדאי שאבחן מחדש את ההשקפה הזו…

  3. אני לא תומך בהעלאת שכר המינימום בדיוק מסיבות של תחרותיות.
    אבל ספציפית לנקודה הזאת, יש להודות שהעלאת שכר המינימום תעלה את הפריון.
    אם מנהל מפעל בישראל בודק כלכלית אפשרות של השקעה באוטומציה ומנהל מפעל בהולנד בודק כלכלית השקעה באוטומציה השכר המשולם לעובד יגרום למנהל בהולנד לרצות להשקיע ביותר אוטומציה כאשר השכר בישראל יגרום לו ליטות לכיוון פחות אוטומציה והשכר של עובד סיני עוד יותר יגרום לפחות כדאיות לאוטומציה.
    כל זה בתנאי שאנו לא מכניסים למשוואה אפשרות של העתקת קו הייצור למזרח הרחוק שאמנם יש לה חסרונות ניהוליים ושל ניהול איכות אבל בתעשיות תחרותיות מאד עם שולי רווח קטנים כמעט כולם פונים לשם.
    ואכן באירופה אנו רואים יותר אוטומציה ולכן יותר פריון פר עובד אבל במקביל יותר אבטלה
    שניהם תוצאות של שכר שונה לעובד.

  4. עליית הפריון לא תגרום לעליה באבטלה?
    כלומר- התייעלות..
    אם אני יכול להשיג את אותו דבר עם פחות עובדים…
    בעיקר כשיש תחרות קשה- ערכים כמו אי שבירת מטה לחמו של עובד לא יכולים להתקיים, והעובדים יוצאים נפסדים מעבודתם הקשה והיעילה יותר.

  5. יובל, לשאלתך שכר העובדים ב20 מתוך 100 היצואניות עלה יותר מהממוצע הארצי. לגבי יתר ה80 אין בידי נתונים
    ואכן, התיעלות של 100 חברות לבד לא תביא את הבשורה, אם כלל המשק יתיעל נראה שינוי דרמטי יותר.
    ישי, לו היינו מסתפקים ברמה המיוצרת כיום אתה צודק, אבל בכלכלה אנו מצייחסים לאפקט המחסור שגורם לנו לאצות ולייצר יותר ולכן העלאת פריון העבודה תגרום לפיטורין אולי בשוליים, האפקט העיקרי יהיה גידול בייצור.
    אני כותב מהפלא' סליחה על שגיאות כתיב..

  6. העליה בפריון אינה תלויה רק בטכנולוגיה. במקרה הישראלי – היא תלויה בעיקר בתרבות. כל מי שנכנס למשרד ממשלתי/ רשות מקומית וכד' מכיר את האוירה,: כולם באים לעבודה – אבל לא לעבוד. מוסד הקביעות מנטרל כל תמריץ לעבוד ולייצר, והופך את העובד הישראלי לבטלן ועצלן (שמכיון שלא ניתן לפטר אותו, מביאים בנוסף לו ולא במקומו עובד קבלן ואח"כ טוענים שלה לא מקבל שכר ראוי).