אובמה דוחק את הסעודים לפינה

לא סוריה ולא הפלסטינים: הסירוב הסעודי לכהן במועצת הביטחון של האו"ם נובע מהתחממות היחסים בין ממשל אובמה לאיראן.

מדוע מסרבים הסעודים לשבת במועצת הביטחון של האו"ם? הצהרתית, הם טוענים, הבעיה נובעת מחוסר יעילותו של המוסד הבינלאומי בפתרון הבעיות של הסורים ושל הפלסטינים • אך כשמסתכלים על התמונה הגדולה ניתן להבחין שהסירוב אינו אלא תמרור אזהרה עבור ממשל אובמה, הפועל לאחרונה בניגוד לאינטרסים של מדינות המפרץ ומתקרב לשנואי נפשם האיראנים

מחפשים שותפים חדשים; נציגות סעודיה בועידת הטלקומוניקציה של האו"ם, 2012. צילום: itupictures

בסוף השבוע האחרון, בצעד חריף וחסר תקדים הודיעה סעודיה על סירובה לכהן בתפקיד של חברה בלתי-קבועה במועצת הביטחון של האו״ם. בדרך כלל מדינות שאינן חברות במועצת הביטחון ממתינות זמן רב לתורן ועוד לא היה מקרה בתולדות האו״ם שמדינה סירבה לתפקיד המוצע. הסיבה הרשמית, שנוסחה על ידי משרד החוץ הסעודי, הסבירה כי –

הממלכה הערבית הסעודית סבורה שהשיטה, אמצעי העבודה והסטנדרטים הכפולים הקיימים במועצת הביטחון מונעים בעדה מלמלא את חובותיה. לכן, הממלכה הסעודית, בהתבסס על חובותיה, דוחה את החברות במועצת הביטחון עד אשר שתבוצע בה רפורמה, שתאפשר למועצה למלא את חובותיה הלכה למעשה, בשמירה על הביטחון ועל שלום העולם.

לטענת הסעודים, האו"ם כשל בהפיכת המזרח-התיכון לאזור נקי מנשק להשמדה המונית ונוסף על כך הוא אפשר לאסד לטבוח בעמו ולהפעיל נגדו נשק כימי. ההודעה הזכירה גם את אי-פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני במשך שישים שנה, כהוכחה לאזלת ידה של מועצת הביטחון. אין ספק שמהלך בסדר גודל כזה הוא פרי יוזמתו של המלך עצמו. "היוזמה הסעודית" הזאת זכתה, כצפוי, לגיבוי של מדינות ערב הקרובות לסעודיה, בפרט מצד מדינות המפרץ, ירדן, מרוקו ומצרים.

ארה"ב נוטשת את המפרץ

אך ההודעה הסעודית עלולה להטעות. בניגוד לסוגיה הפלסטינית, שהוזכרה רק לצורכי פרוטוקול, הבעיה האמיתית לא הוזכרה במפורש – הלא היא הסוגיה האיראנית. כיאה לאופי ההתנהלות בשדה הקרב הדיפלומטי, לא תמצאו ראיות חותכות לטענה זו. אולם חיזוק לסברה זו קיים ביחסה של התקשורת הליברלית הערבית להודעה הסעודית, ולו רק מפני שאותה תקשורת ליברלית נמצאת תחת השפעה סעודית ישירה או במימון סעודי.

"ההחלטה הסעודית כוונה, ככל הנראה, לא נגד המדיניות של מועצת הביטחון של האו"ם, אלא בראש ובראשונה לוושינגטון", הסביר המומחה למדעי המדינה הד"ר ח'אלד אל-דח'יל בעיתון אל-חיאת. "אלו צעדי מחאה נגד שלל השינויים שחלו במדיניות האמריקנית באזור. מדיניות זו פונה לכיוון שלא מביא בחשבון את האינטרסים של בעלות בריתה של אמריקה, ובמיוחד את ערב הסעודית". לדברי אל-דחי'ל, כל עניינו של אובמה בפירוק הנשק הכימי של אסד היה לוודא את ביטחונה של ישראל, ותו לא. וגרוע מכך: "הממשל (האמריקני) מנצל את המשבר הסורי כקלף מיקוח בניסיונה להשיג הבנות עם איראן במנותק מהאינטרסים של העולם הערבי, במיוחד מהאינטרסים של סעודיה".

אל-דחי'ל קובע שההחלטה הסעודית על פרישה מהתפקיד במועצת הביטחון התקבלה אחרי שאפסו הסיכויים להגיע להבנות עם ממשל אובמה. עקרונית, סעודיה הייתה יכולה להשלים עם העמדה הרוסית במועצת הביטחון, קרי, התמיכה באסד. אולם "ההבנות בין ארה"ב לרוסיה בעניין הסורי וההתקרבות בין איראן לארה"ב הופכות את הנוכחות הסעודית במועצה לחסרת ערך… יתרה מזאת, הסכמת סעודיה לכהן במועצת הביטחון הייתה מציבה אותה על מסלול התנגשות בלתי-נמנע עם וושינגטון בסוגיות האסטרטגיות, שבראשן המשבר הסורי, תיק הגרעין האיראני והסוגיה הפלסטינית".

בדומה לכך, הפרשן עבדאללה בן בג'אד אל-עתיבי כתב בעיתון אל-שרק אל-אווסט על התמרמרות מדינות המפרץ נוכח המדיניות האמריקנית, המפגינה זלזול באינטרסים שלהן, ונוכח אזלת ידם של המוסדות הבינלאומיים. כמו אל-דח'יל, גם הוא מבהיר מהו עומד במוקד ההתהגות של הסעודים:

בשל עמדותיה של ארה"ב (בתקופה האחרונה) נדמה שנפערה (בינינו) תהום; כפי שקרה עם מצרים אחרי ה-25 בינואר ואחרי ה-30 ביוני. או שאולי מדובר בחולשה והססנות של ארה"ב, כפי שקרה עם סוריה מאז מרץ 2011 ועד היום. זאת בנוסף לסכנות האזוריות אשר מאיימות על מדינות האזור, ובמיוחד הסכנות הנובעות מכיוון הרפובליקה האסלאמית של איראן: כאשר הממשל האמריקני נקט צעדים חסרי תקדים להתקשרות עם איראן מבלי להביא בחשבון את האיומים לאינטרסים של סעודיה ושל מדינות המפרץ.

משחקים עם הילד החדש בגן; ישיבה במועצת הביטחון בנוכחות מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, סגנית נשיא הנציבות האירופית קתרין אשטון ושר החוץ האיראני ג'וואד זריף. צילום: European External Action Service – EEAS

הסירוב הסעודי – תמרור אזהרה

אם לשפוט לפי הנאמר בשני היומונים היוקרתיים, ברור שהדאגה העיקרית של הסעודים היא ציר איראן-סוריה-לבנון. בעוד הסוגיה הפלסטינית הוזכרה במשפט או שניים, הסוגיה האיראנית והסורית זכו לכיסוי נרחב. בנוסף, אין זה הגיוני שסעודיה תקדיש תשומת לב מיוחדת למשא-ומתן עם הפלסטינים דווקא עכשיו, על רקע מה שהיא תופסת כשבר טקטוני ביחסים בין ארה"ב למדינות המפרץ.

כפי שהסביר זאת הפרשן האמריקני הבכיר וולטר ראסל מיד, מומחה ליחסי חוץ ממרכז החשיבה 'המועצה ליחסי חוץ' ומרצה באוניברסיטת ייל, המהלך הסעודי אינו אלא צעד של "הפיכת שלחנות" ותמרור אזהרה לארה"ב. האירועים האחרונים מלמדים כי לאמריקנים אין מדיניות קוהרנטית במזרח-התיכון בכלל ובאזור המפרץ בפרט. אי לכך, ממשל אובמה פשוט מתעלם מהברית עם הסעודים ועושה הכל, גם אם לא בכוונה, כדי להגיע לעימות חזיתי איתם, החל בהתקרבות לאיראן, המשך באי-ההתערבות בסוריה וכלה במשיכת התמיכה במשטר הצבאי במצרים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *