עלה ברשת: שבירת קרטל על-ידי פרסום המחירים

מנפלאות השוק החופשי: ד"ר קית' סמית' החל לפרסם את מחירם המלא של הניתוחים, וכך הוזיל משמעותית את עלותם וייתר את ביטוחי הבריאות.

הסערה סביב תוכנית "אובמה-קייר", או "חוק הגנת החולה וטיפול בר השגה", עדיין לא תמה, והדיונים בנושא עדיין נשמעים ברחבי המרחב הציבורי האמריקני . האמנם "טיפול בר השגה" לעולם יהיה כרוך בגירעון עצום בתקציב הלאומי? אם תשאלו את ד"ר קית' סמית', מייסד מרכז לניתוחים באוקלהומה סיטי בארה"ב, יש גם דרך אחרת: פרסום המחיר המלא לכל ניתוח, עבור מי שרוצה לשלם מכיסו.

המחירים שגובה ד"ר סמית' נמוכים למדי יחסית לארה"ב, ומושכים אליו אמריקנים מבוטחים רבים, שאינם מעוניינים לשלם מחירים מופקעים עבור אותו טיפול, כמו גם קנדים שלא מוכנים לחכות בתור אינסופי לטיפול ממשלתי. הצעד של סמית' כבר הוביל בתי חולים שונים לפרסם בעצמם את המחיר המלא עבור שירות ולנסות להתחרות איתו, פן יאבדו את כל לקוחותיהם למרכז לניתוחים שלו.

ביטוח רפואי? אפשר גם אחרת. צילום: twbuckner

כיצד יתכן שסמית' מציע מחיר כה נמוך עבור ניתוח, שבתי החולים גובים עבורו מחיר גבוה בהרבה? על פי כתב העת 'הפרימן', ישנן כמה סיבות לכך.

ראשית, עבודה מול חברות ביטוח (הפועלות תחת רגולציה ממשלתית) גובה הרבה זמן וכוח אדם, עלות שמועברת אל חברת הביטוח עצמה ובאופן עקיף לחולה, בדמות פרמיות גבוהות יותר. סמית', לעומת זאת, מעניק את השירות ללא כל ביטוח ובכך חוסך את כל הכסף הזה לעצמו ולחולה.

שנית, בגלל שחולים בעלי ביטוח לא משלמים את המחיר בעצמם, הם נוטים לנצל אותו עד תום "ללא חשבון". תופעה זו מביא לידי חוסר שקיפות במחירים, שכן לחולים לא איכפת לדעת כמה עולה השירות כל עוד הם לא משלמים. התוצאה היא שרופאים ובתי חולים מנפחים את המחירים לרמות מוגזמות.

פתרונו של ד"ר סמית' מדגים אפוא כי יש פתרון פשוט יותר להוזלת הטיפול הרפואי, מאשר מחוקים מסורבלים בעלי מאות עמודים ואתרי אינטרנט קורסים; פתרון הנקרא "שוק חופשי".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. נחמד, אבל רופא אחד באוקלוהומה הוא לא הכלל, אלא היוצא מהכלל שמעיד על כישלון השוק החופשי שכביכול שלט בתחום עד עכשיו. כפי שקפה ב-5 שקלים הוא לא עדות לכוחו של השוק החופשי אלא לכשלונו, שהרי במשך שנים שילמנו יותר מפי שניים, וכנראה ברוב המקומות נמשיך לשלם.

    1. רפואה הוא אחד מענפי המשק עם הכי הרבה מעורבות ממשלתית, גם בארה"ב.

      לפיכך אין מדובר בשוק חופשי ובהתאם הדוגמה אינה מציגה את כשלונו.