עניין של השפעה: הסעודים יקנו נשק מרוסיה עבור מצרים

המצרים משדרים מסר ברור לארה"ב באמצעות עסקת נשק עם רוסיה אבל את הצ'ק שמים בסוף הסעודים.

הרחוב המצרי עדיין תוסס, השלטונות נאבקים לשמור על היציבות וכלכלת המדינה בקרשים. כיצד תוכל מצרים לממן עסקת נשק עם רוסיה בשווי של כשני מיליארד דולרים? • מי שנחלץ לעזרה הן סעודיה ואיחוד האמירויות, המבקשות להגדיל את השפעתן באזור • וגם: מדוע עסקת הנשק וחידוש היחסים עם הרוסים, המהווים התרסה ברורה בפני האמריקנים, אינם מבשרים על שובה של המלחמה הקרה?

חותם על הצ'ק; עבדאללה מלך סעודיה (משמאל). צילום: Saqqara365. (B. Barbey)

לפני כשבוע התקיים במצרים ביקור של משלחת רוסית רמת דרג. שרי החוץ וההגנה הרוסים נפגשו עם עמיתיהם המקומיים, והשיחות נסובו סביב עסקת נשק גדולה. רוסיה הודיעה כי היא מתייצבת לצד המשטר החדש במצרים ומבטיחה לו את תמיכתה, עמדה שבאה לידי ביטוי באופן פומבי גם בהודעה של הנשיא פוטין.

אין ארוחות חינם

בינתיים לא נחתם עדיין שום מסמך, ובעוד הדיונים מתקיימים צפה שאלה כבדת משקל בדבר מימון עסקת הנשק. לדברי המשלחת הרוסית, בשום פנים ואופן לא מדובר במתכונת סובייטית של אספקת נשק חינם לכל בעל ברית:

קהיר זקוקה לסיוע צבאי וטכני. אולם איננו יכולים וגם לא רוצים להקציב לפרטנר המזרח-תיכוני שלנו מיליארדי דולרים. רוסיה סבורה שהיחסים עם מצרים צריכים להתבסס על אינטרסים הדדיים. למשל, מצרים מעוניינת בנשק מדויק ובמטוסים. אנחנו מוכנים לספק אותם למצרים, אבל לא בצורת מתננה אלא על בסיס חוזי בלבד.

כלכלת מצריים במצב גרוע: החובות תופחים, חידוש התיירות לא צפוי באופק והודות לסיוע האדיב של מדינות המפרץ מצרים נמנעה מלאמץ תכנית צנע, על פי המלצת קרן המטבע הבינלאומית. עתה, לדברי הודעה שמסר סגן ראש הממשלה של האמירויות המאוחדות, נראה שגם על סיוע הזה היא לא תוכל לסמוך עוד. מצרים אפוא, פשוט אינה מסוגלת לשלם סכום הנאמד בכשני מיליארדי דולר. נשאלת השאלה – מי כן יממן את העסקה?

על חשבון הסעודים

לפני כמה חודשים ביקר מפקד המודיעין הסעודי הנסיך בנדר בן סולטאן ברוסיה ונפגש עם פוטין. הוא דן עמו בסוגיות רבות, כולל איראן, אך המטרה המרכזית של הביקור הייתה לנסות לשכנע את פוטין להפסיק את התמיכה באסד, שנוא נפשם של הסעודים, בתמורה לרכישת נשק רוסי עבור הצבא המצרי. התשובה של פוטין הייתה "נייט" רבתי.

אך נראה שבינתיים משהו התרכך בעמדה הסעודית או הרוסית: כל כלי התקשורת הרוסיים המדווחים על העסקה, מציינים בתמימות דעים שהמצרים לא יוכלו לממן את העסקה ושסעודיה ואיחוד האמירויות יהיו אלו, ככל הנראה, שיעשו זאת עבורם. הרוסים מצדם מאשרים זאת, אך דוחים מכל וכול את הקשר בין מתווה העסקה הנוכחית להצעה של בנדר באוגוסט.

על פי הפרסומים השונים, הממלכה הסעודית אכן הביעה הסכמה עקרונית לממן את העסקה. ליומון 'אל-מצרי אל-יום' נודע שראש הממשלה חאזם אל-בבלאוי יערוך ביקור בערב הסעודית עד סוף נובמבר, ובמהלך הביקור יסוכמו פרטי המימון הסעודי. אל-בבלאוי גם נפגש עם השגריר הסעודי בקהיר אחמד אל-קטאן, 72 שעות לפני ביקור המשלחת הרוסית.

היחסים בין מצרים לסעודיה הדוקים במיוחד, או אולי אפשר לומר שמצרים הפכה כפופה לסעודיה. הדבר נובע מכך שסעודיה תמכה ללא סייג בהפיכה ששמה קץ לשלטון 'האחים המוסלמים', אך בעיקר מהעובדה שבספטמבר האחרון היא התחייבה להעניק למצרים מימון נדיב. עד עכשיו היא העבירה למצרים כחמישה מיליארד דולר מסך חבילת הסיוע, העומדת על כ-12 מיליארד דולר. גם מדינות המפרץ האחרות יסייעו במימון, אולם סעודיה נושאת עד כה בנטל העיקרי.

גם לקשרים האישיים ההדוקים ביותר בין הגנרל אל-סיסי, מנהיג מצרים, לבנדר בן סלטאן תפקיד חשוב, המקל על ביצוע עסקאות בהווה ובעתיד. קשרים אלו נתהוו בין השנים 2011-2008, כאשר אל-סיסי שירת כנספח צבאי של מצרים ערב הסעודית. במסגרת תפקידו הוא תיאם מגעים בין מנגנוני הביון המצרים למקביליהם הסעודיים, בפיקודו של הנסיך בנדר. במובן מסויים, כאשר תפס אל-סיסי את השלטון במצרים הוא למעשה רק שדרג את הקשרים הקודמים שלו עם הסעודים.

כך שככל הנראה העסקה תצא לפועל בברכת הדרך סעודית, אבל רק ימים יגידו אם אכן חל שינוי מדיני בעמדה הסעודית בקשר לסוריה או שאין כל קשר בין חימוש מצרים לסיוע למורדים.

לא כמו פעם; מזכיר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל וגנרל אל-סיסי בימים יפים יותר. צילום: Erin A. Kirk-Cuomo, משרד ההגנה האמריקני

למרות הכל, אין תחליף לאמריקנים

בינתיים נותרו מספר דברים בלתי-ברורים, בייחוד הצורך המעשי של המצרים בנשק. כולם, כולל הסעודים עצמם, מבינים שלמצרים אין כרגע שום צורך מבצעי בנשק הזה – והרי מטוסי קרב וטנקים לא יעילים במלחמה נגד הג'האדיסטים שמנהל הצבא המצרי בסיני. עובדה זו הובילה כלי תקשורת רבים, מערביים וערביים, להציג את ביקור המשלחת הרוסית כתפנית אסטרטגית וכפנייה של מצרים צפונה לעבר רוסיה, על חשבון היחסים הפושרים עם האמריקנים.

אולם סקירת פרטי העסקה מעידה על כך שאין דברים בגו. באוקטובר האחרון הקפיאה ארצות-הברית באופן חלקי את הסיוע הצבאי למצרים, על רקע הדיכוי עקוב מדם של 'האחים המוסלמים' על ידי הצבא. הסיוע אמור היה לכלול מטוסי F-16, מסוקי אפאצ'י וטילים. ניתן לשים לב כי זהו, פחות או יותר, אותו ציוד צבאי שנכלל בעסקה עם רוסיה, כאשר ברשימת הקניות המצרית ניתן למצוא את הצעצועים הבאים: מערכות הגנה אווירית, מטוסי מיג-29 חדשים, מסוקים וטילי נ"ט מסוג קורנט.

גם פרטי הרקע מסביב לעסקה מעידים כי אין כאן שינוי כוחות אמיתי. מעבר להצהרות הרוסיות הגלויות, ובניגוד לרושם המתקבל ממבט ראשון, הנשק הרוסי בפני עצמו אינו יכול להחליף את הנשק האמריקני, המהווה רכיב משמעותי בארסנל המצרי. למשל, רוב מטוסיו של חיל האוויר המצרי הם עדיין מתוצרת אמריקנית. בנוסף לכך, השמשת הציוד הרוסי החדש תדרוש גם הכשרה של מומחים מצרים ברוסיה, דבר שידרוש, כמובן, מימון נוסף.

לא מן הנמנע שהמצרים רוצה לשדר מסר מסויים לארצות-הברית, תוך שהיא "מפחידה" אותה בחדירה רוסית מחודשת לאזור הים התיכון. אך ברור לכל הגורמים שגם אם ארצות-הברית של אובמה אכן מנסה להתרחק מהמזרח התיכון, רוסיה לא יכולה לתפוס את מקומה. אמריקה המוחלשת היא עדיין מעצמה, ורוסיה של פוטין אינה יכול להתחרות עמה במישור הכלכלי, ההמדיני או הצבאי. לסיכום, מה שמתגלה בזירה המזרח תיכונית הוא לא יותר מאשר גיוון השחקנים ושינוי תפאורה, אבל בהחלט לא חזרה של כמה עשרות שנים לאחור.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר