עלה ברשת: שיח' סלפי מתיר לשאת 50 שפחות

השיח' הסלפי אל-עג'לוני מציג פתרון אסלאמי יצירתי לחיזוק מעמד האישה הסורית.

השיח' הסלפי ממוצא סורי יאסין אל-עג'לוני קבע בפתווא (פסק הלכה) כי מוסלמי יכול לשאת חמישים שפחות סוריות, וזאת במטרה להגן עליהן מפני פגיעה מינית.

אל-עג'לוני, המתגורר בירדן, כבר פרסם פתוות דומות בעבר, והוא מסתמך בדבריו על אנשי דת אחרים. הוא קובע שמותר לאישה סורית לבקש מגבר מוסלמי כשר לשאת אותה לאישה בתור שפחה. על-פי חדית' (מסורת מוסלמית המבוססת על סיפורים אודות מעשי הנביא מחמד) בקובץ מפורסם של אל-בח'ארי. על-פי הנאמר בקובץ, "ארבעים נשים תלכנה אחר גבר אחד ותהיינה שמחות בו. כיוון גברים יהיו מעטים ונשים תהיינה רבות". ועל-פי חדית' אחר באותו קובץ: "חמישים נשים תאמרנה לגבר: הוי משרתו של אללה!… קחני לאישה".

קח לך אישה, או חמישים, ובנה לה בית; נשים בסוריה. צילום: UNHCR Photo Download – CC BY-NC 2.0

השיח' מסביר כי לאור המצב שנוצר בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה, הנשים הסוריות פליטות חסרות הגנה ואין מי שישמור על ביטחונן ויפרנס אותן. לכן, מותר להן לבקש נישואין בתור שפחות, בעוד הגבר יהיה אדונן ויהיה מחויב לדאוג להן. נוסף על כך, אל-עג'לוני משוכנע שהאירועים בסוריה הם הוכחה לאחרית הימים, שאז, לפי מסורות אסלאמיות רבות, תרבינה מלחמות והרג – מה שקורה עתה בסוריה.

האישה המעוניינת בנישואין אלה צריכה להכריז שהיא נמצאת בידיו של הגבר ומאותו הרגע הגבר מחויב לספק לה פרנסה להגיש לה טיפול רפואי במידת הצורך. על-פי הפתווא, הגבר צריך להפקיד סכום כסף מוסכם לאישה. היא יכולה אפילו לפתוח חשבון בנק, שם הכסף יופקד על שמה.

בסופו של דבר אל-עג'לוני הכריז שהפתווא שלו היא קונצנזוס בקרב אנשי הדת הסורים. היא "האמצעי השרעי היחיד שיכול לערוב לביטחונן של פליטות סוריות שהן לא יסבלו מפגיעה מיניות, במיוחד לאור העובדה שגברים מנצלים את מצוקתן".

יש לציין כי הפעם נראה שאכן מדובר במשהו שונה, לעומת פתוות ג'יהאדיסטיות שהופיעו לאחרונה. הסיבה די ברורה ואמיתית: בחברה ערבית מסורתית מקובל שגבר נושא בעול פרנסת האישה. באופן טבעי, לאישה לא נשואה קשה להתקיים בתנאים נורמליים, על אחת כמה וכמה בסוריה הכאוטית.

ההלכה המוסלמית מתירה נישואין עם ארבע נשים בלבד. לעומת זאת, אין שום מגבלה על כמות השפחות שיכול לרכוש גבר מוסלמי. היחסים עם השפחה אינם דורשים עריכת טקס נישואין ומחויבות כספית. לכן מעמד השפחה הוא תעלול משפטי-הלכתי המאפשר נישואין ליותר מארבע נשים בתנאי מלחמה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. ולצד מי עומד השיח' אל-עג'לוני במלחמת האזרחים הסורית? אני מוכן לשים כמה פרנקים שוויצרים טובים שלא לצד אסד הדיקטטור הכופר.

  2. רק לי זה נראה כמו פתרון לפחות חצי סביר לבעיית ריבוי הנשים הבודדות המסתובבות בסוריה, בירדן ובטורקיה?

  3. אלכס, יש משהו אחד שזה מזכיר לי ומשהו אחד שלא הבנתי.
    במידה מסויימת זה מזכיר את הסיפור בתוספתא (כתובות ה', א') על רבי טרפון (הכהן) שבשנת בצורת אירס שלוש-מאות נשים כדי להקנות להן את הזכות לאכול תרומה.
    מה שאני לא לגמרי מבין הוא ההקשר. במקרה של רבי טרפון, בתור כהן הוא יכול היה לאכול תרומה והנשים – ישראליות – לא, אז הקונץ-פטנט הזה הועיל לשיטתו כדי שהן יוכלו לאכול מהתרומה שברשותו; אבל פה, הרי אין דבר כזה, ואין מה שמונע מגבר לסייע מיוזמתו לאיזו אישה שירצה. האם מה שהשייח' עג'לוני אומר הוא שאישה יכולה בעצם לחייב גבר לדאוג לה על ידי שתכריז עצמה כשפחתו, או שאני מחמיץ פה משהו?

    1. יגיל, זה אכן נראה דומה. על פניו שנראה פשוט כהערמה הלכתית כדי לעקוף את האיסור לשאת יותר מארבע נשים. מדובר פה בהסכמה ההדדית ואז באמת על הגבר חל חיוב (אם הוא מקבל אותה כשפחה) וכמובן הכל לאור נסיבות הלחימה שיש מחסור חמור בגברים בגלל הקטל