לא לרכוש את החמקן החדש

הוא בקושי חומק ממכ"ם, יש לו יכולת תמרון בעייתית, הוא נושא מעט נשק ויכול לטוס למרחקים קצרים יחסית. אז למה לרכוש את החמקן החדש?

לא עומד בציפיות. החמקן החדש מפגין יכולות

בניגוד למהומה התקשורתית המלווה את הדיון בתקציב הביטחון, התכניות לרכישת מטוס הקרב החמקן החדיש F-35, עוברות מתחת לרדאר, הרחק מעינו הבוחנת של הציבור. מדובר בלא פחות משערורייה. נחיצותו של המטוס היקר נתונה במחלוקת עזה בתוך מערכת הביטחון, ויכולותיו המבצעיות לא עומדות בציפיות שנתלו בו: המטוס אטי ומסורבל, בעל טווח מוגבל ויכולת נשיאת חימוש קטנה יחסית. נוסף על כך, התכונה המרכזית שלו – החמקנות מפני זיהוי מכ”ם – מאכזבת למדי.

תחילתו של הפרוייקט באמצע שנות ה-90, והוא כונה פרוייקט ה-JSF-Joint Strike Fighter, מטוס תקיפה משותף. חברת 'לוקהיד מרטין' יחד עם חברת 'גרומן' יצרנית המנוע, זכו במכרז הפדראלי מול חברת 'בואינג'. הרעיון הבסיסי שעמד מאחורי הפרויקט היה פיתוח וייצור מטוס זול מאוד שנועד להחליף את מטוסי עמוד השדרה בחילות האוויר של מדינות רבות, שהיום מבוססים על דגמים כגון F-16, F-18 ודומיהם. ומדובר באלפים רבים של מטוסים.

מחיר המטרה היה 35 מיליון דולר ליחידה, ויש אומרים שיש קשר בין מחיר המטרה לשמו של המטוס הנבחר, F-35. הפיתוח תוכנן להתבצע תוך שיתוף פעולה של 12 מדינות ביניהן ארצות-הברית, בריטניה, קנדה ואיטליה. ישראל לא היתה בתמונה כלל.

מטוס הקרב תוכנן ונבנה בשלוש צורות עיקריות: מטוס לתפעול משדות תעופה רגילים, המכונה דגם A; מטוס להמראה ונחיתה קצרים ואנכיים, המכונה דגם B; ומטוס לתפעול מעל נושאות מטוסים, המכונה דגם C. הדרישות כמובן שונות זו מזו. משה ארנס, מהנדס אווירונאוטי בעל ניסיון רב, שעמד בראש חטיבת הנדסה בתעשייה האווירית והיה גם שר ביטחון, התייחס לסוגיה לא אחת: "המפתחים של המטוס רצו שהוא יענה גם על משימות של חיל הים, גם על משימות של חיל האוויר וגם על הנחתים – וכתוצאה יצא מטוס די מוגבל מבחינה מבצעית".

עלויות שלא נגמרות

עיכובים בפרויקט הנדסי כה מורכב הם ענין שבשגרה. מעטים מאוד הם הפרוייקטים העומדים בלוח הזמנים ובעלויות שהוגדרו מראש. אלא שבפרויקט זה מדובר בשינויים חריגים בכל קנה מידה. עלות הפרויקט עד כה, כאשר נבנו רק כמה עשרות מטוסים, חלקם לטיסות ניסוי, עברה כבר את 400 מיליארד הדולרים, שהיא נקודת אל-חזור שהוגדרה על-ידי הממשל הפדראלי. היום כבר מדובר על יעד תקציבי של 1000 מיליארד דולר (טריליון), לסיום הפיתוח והייצור של המטוס, והדילמה אכזרית במיוחד.

מה שמכביד עוד יותר על מקבלי ההחלטות בארצות-הברית, הוא התפוררותו של שיתוף הפעולה הבין-מדינתי שעליו התבסס הפרויקט. מחירו המאמיר של המטוס גורם למדינות השותפות להרהורי חרטה ולעיכוב ברכישת המטוסים. כך למשל, הצי הבריטי קנה בינתיים 4 מטוסים לניסויי המראה מסיפון בשיטת מקפצה, בדומה למטוס ה'הארייר' הוותיק, ואולם הוא מעכב את החתימה על חוזה לרכישה של 14 מטוסים מבצעיים. בעיות מבניות בדגם הזה נתגלו במהלך הפיתוח ובטיסות הניסוי, והן אשר מאותתות לבריטים לא להיחפז.

באיחור של שנתיים אוסטרליה הודיעה על החלטה לקנות 72 מטוסים מדגם A, מתוך מאה על-פי התכנית המקורית, וגם חברת האם, 'לוקהיד מרטין', ייצרה עד כה רק 30 מטוסים מתוך ה-80 שהיא תכננה. כל האטה של קצב הייצור מעכבת את הורדת המחיר המתוכננת מ-150 ל-75 מליון דולר למטוס. והעיכובים בהוזלה גורמים למדינות נוספות להקטין את הזמנותיהן: ההולנדים הורידו את ההתחייבות שלהם מ-85 ל-37 מטוסים וגם האיטלקים כנראה לא יעמדו בתכנית המקורית שלהם לרכישת המטוס; טורקיה קונה רק שני (2!) מטוסים, מתוך 100 המתוכננים; בקנדה ניטש ויכוח קשה על העלויות האמיתיות של תפעול המטוס בשלושת העשורים הבאים, מתוך חשש שעלויות התחזוקה והתפעול יפגעו בפעילותו של שאר הצבא הקנדי.

F-35 חמקן ממריא אנכית
בעל יכולת המראה ונחיתה אנכית. המטוס בהמראה

חמקן שלא חומק

גם מבחינה טכנית המטוס רחוק כאמור מלעמוד בציפיות שנתלו בו. גולת הכותרת של המטוס היא היכולת לחמוק מפני מכ"ם. עד כה הניסיונות לייצר מטוסים מסוג זה לא נחלו הצלחה רבה. קדמו לF-35 שני מטוסים בעלי יכולת חמקנית. האחד הוא F-117 בעל צורה שונה במיוחד ממטוסים קונבנציונליים, אף הוא תוצרת חברת 'לוקהיד מרטין'. מטוס זה שירת רק את חיל האוויר האמריקני ויצא משירות לאחר שני עשורים בלבד, זמם קצר בהרבה מאורך החיים של מטוס קונבנציונלי. באופן אירוני למדי, אחד המטוסים הופל באש נגד מטוסים במלחמת הבלקן בסוף שנות ה-90, על-ידי כיבוי המכ"ם וזיהויו בעין בלתי מזויינת.

המטוס השני הוא המפציץ B-2 היקר, שמחירו בשנות ה-90 היה למעלה מ-700 מיליון דולר למטוס. גם במקרה זה רק חיל האוויר האמריקני רכש אותו. יכולות החמקנות של מטוס זה התגלו כבעייתיות ביותר, והן מציבות אתגר גם ל-F-35 החדיש שמשתמש באותה טכנולוגיה.

המטוס מצופה בשכבה של חומר מיוחד הבולע קרינת מכ"ם כך שחתימת המכ"ם קטנה באופן משמעותי. ואולם, לאחר ייצור המטוס, התברר כי חומר זה אינו עמיד לאורך זמן במים, ולכן לאחר כל משימה של המטוס המתבצעת תחת גשם יש להעבירו לטיפול מיוחד וארוך על-מנת לחדש את שכבת הצבע. ואם כבר עוסקים בתחזוקת המטוס, כל שריטה קלה ביותר פוגמת ביכולת החמקנות שלו.

מלבד זאת, החומר המצפה את המטוס בולע קרינת מכ"ם בתחום תדרים מאוד מוגדר ומצומצם, כך שבאמצעות שימוש מושכל במכ"מים קיימים, ניתן להתגבר על כך בקלות באמצעות עדכון טווח התדרים. בנוסף, חום הפליטה ממנוע המטוס ומערבולות כנפיו מזוהים כיום בעזרת אמצעים טכנולוגיים קיימים.

"הפלנו אותו כמו שהורגים כלב ים בעזרת נבוט"

לשימוש בשכבת מגן כזו יש חסרון עצום, בדמות דרישה להטעין את כל החימוש בבטן המטוס כדי שלא ייחשף למכ"ם. דרישה זו מצמצמת עד מאוד את יכולת נשיאת החימוש של המטוס, וכך יוצא שכושר הנשיאה שלו נמוך מכושר הנשיאה של מטוסי חיל האוויר המשרתים כיום, F-16I, F-15I. עבור יכולת חמקנות מוגבלת וזמנית כל כך, זה פשוט מחיר יקר מדי.

דרישות החמקנות פוגעות גם בטווח הטיסה של המטוס. אין כיום בעולם מטוס קרב שאין לו יכולת נשיאה של מכלי דלק חיצוניים ויכולת תדלוק אווירית. מכלי דלק חיצוניים או תדלוק אווירי הכרחיים לתקיפה לטווח רחוק דוגמת תקיפה באיראן. אך הללו יפגעו כמובן ביכולת החמקנות. כך שלמעשה ההצטיידות במטוס החדיש לא תועיל בדבר: הוא לא חמקן, הוא לא מגדיל את טווח הפעולה של צה"ל ולא נושא חימוש כראוי. האם צה"ל רוכש את מטוס "הדור החמישי" לתקיפת מטרות בעזה?

זה לא הכל. מסתבר שהמטוס גרוע גם במשימות סטנדרטיות למדי. טייסי ניסוי באוסטרליה, אחת מהמדינות המתעתדות לרכוש את המטוס, דימו קרבות אוויר בין מטוסים רוסיים לבין מטוס F-35. די מעליב לשמוע שתוצאות קרבות האוויר היו "הפלנו אותו כמו שהורגים כלב ים בעזרת נבוט".

המטוס כבד ומגושם: הצורך ביכולת המראה ונחיתה אנכיים מחייבים גוף רחב על חשבון הכנפיים. דבר המקטין באופן משמעותי את יכולת התמרון שלו. עומס הכנף, שהוא מדד ליכולות תמרון אווירי, גדול בהרבה ממה שנדרש ממטוס מיירט דור חמישי.

אחד מראשי המתכננים של מטוס ה-F-16, פייר ספריי, הסביר בראיון שנערך עמו לאחרונה, כי יכולת קרב האוויר של ה-F-35, נחותה אפילו מזו של מטוסי הקרב שהשתתפו במלחמת ששת הימים: מיראז' 3 ומיג-21. ספריי מוסיף, כי יכולת הסיוע לכוחות הקרקע נפגעת גם היא באופן משמעותי עקב הדרישה שחימוש המטוס ישב בבטן הרחבה. המונח "מטוס דור חמישי", לא זוכה ליחס חיובי במיוחד.

תאי החימוש של F-35 חמקן
מגבלה משמעותית. החימוש הנישא בבטן המטוס

אז למה ישראל קונה מטוס גרוע?

האם נעלמו סוגיות אלה ממקבלי ההחלטות במערכת הביטחון ובמיוחד מראשי חיל האוויר? לא בהכרח. הקושי הגדול של המתנגדים הוא לעמוד מול מערכת משומנת היטב בעלת כוח פוליטי רב. עוצמתו של חיל האוויר איננה רק בתחום הביצוע אלא גם בתחום השיווק: "חיל האוויר זה ארגון שאף אחד לא מעז לגעת בו", אומר משה ארנס, שהוא אחד המתנגדים הנחרצים לפרויקט ה-F-35. "מחליטים שהמטוס הבא הוא F-35 וממשכנים את הסיוע הצבאי לשנים ארוכות ואף אחד לא פוצה פה. למה? כי חיל האוויר אמר שצריך את זה וזהו" הוא אומר. "לדעתי זו טעות ואמרתי את זה כמה וכמה פעמים. מדובר במטוס מאוד בעייתי שבכל פעם מושכים לו את לוח הזמנים, מה שמעלה את העלות שלו יותר ויותר. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו האם נבון למשכן את כספי הסיוע הביטחוני לשנים ארוכות למען המטוס הזה מבלי שייוותר דבר לרכש אחר תקופה ארוכה. יש פה הרבה שאלות שראוי היה לדון בהן וכלל לא בטוח שעשו את זה".

מטוס החמקן עולה כיום, וזה איננו מחיר סופי, כ-140 מיליון דולר. האם 19 המטוסים אשר סוכמו עם שר הביטחון, אהוד ברק, מול ראשי הממשל בארצות-הברית, הם אשר יכריעו את המערכה המתרחשת כאן על צורתה המשתנה? והאם הכשירות המבצעית של המטוסים הללו, אשר מועד הספקתם נידחה כבר פעמיים, תועיל לתקיפה באיראן אם חיל האוויר יתבקש לכך? התשובה היא לאו מוחלט. לפי הפרסומים, תקיפה של זרועות צה"ל, קרי, אוויר וים, היתה אמורה כבר לצאת לדרך אך אובמה מנע אותה בגופו, כך שברור כי מטוסי הקרב הקיימים הם אשר יבצעו את התקיפה.

אם כך, מדוע על ישראל לרכוש מטוס קרב אשר סובל מתחלואי ילדות, מבעיות טכנולוגיות כבדות, ואשר אפילו הממשל האמריקני מהרהר לגבי המשך ייצורו? אם, כדברי האלוף (במיל.) איתן בן-אליהו, מהתומכים בעסקה, הכרחי לרכוש את המטוס ולו רק מההיבט ההרתעתי, מה יוסיף להרתעה מטוס גרוע, שחסרונותיו ידועים ברבים?

נווט הקרב יהואר גל מוסיף בציניות מה, שבמלחמת לבנון השנייה לא היו חסרים מטוסים ולא חמקנים, היו חסרות מפות, ציוד קרקע, כבאיות, מזון. מאה חמקנים לא היו משנים את המציאות בה כוח הרתעה איננו מתבטא אך ורק בכמות המטוסים החדישים, אלא בהתאמת התפיסה הצבאית אל שדה הקרב המשתנה. גל מוסיף: "רוב התרחישים לאופציה צבאית מול האיום האיראני, אינם מצדיקים התחייבות לרכישת החמקן, הבשלות המבצעית שלו לא תהיה רלוונטית בחצי העשור הקרוב, זמן שבמהלכו האיראנים עשויים כבר להשיג את הפצצה. ובינתיים, ההמתנה לחמקן גורמת לפגיעה חמורה בשאר הציוד המזדקן של חיל האוויר, למספר שנים לא ברור".

אז מה נכון לעשות? להמתין כמה שנים עד שתחלואי הילדות שלו ייפסקו, ועד שתהיינה כמה טייסות מבצעיות בארצות-הברית ובמדינות אחרות שיוכיחו בשדה הקרב את יכולתיו האמיתיות של המטוס.

כך נהגנו כאשר נרכשו מטוסי קרב בעבר וזה נכון שבעתיים כאשר מדובר במטוס כה יקר והרפתקני. מטוסי הקרב הקיימים בחיל האוויר הם בני 10 שנים, ואורך החיים שלהם יכול להגיע ל-25 שנים נוספות אם ישודרגו בעזרת מערכות פשוטות וזולות תוצרת הארץ. חבילת השבחה בעלות של 10 מיליון דולר למטוס, תוסיף כוח לחיל האוויר ותעמיד אותו בשורה הראשונה של חילות האוויר בעולם. זהו פתרון זול יותר, מהיר יותר ובעיקר – בטוח יותר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

40 תגובות למאמר

  1. לא הבנתי את טיעונך נגד יכולות התמרון של המטוס: מדובר במטוס הפצצה, לקרבות אוויר הם מייעדים את הF22, והאמת היא שגם קרבות אוויר כמעט שכבר לא קיימים. מטרת הF35 לחדור הגנת נ"ט- ולפנות את הדרך לגל השני, אין לי ספק שהוא יעשה את זה טוב.

    1. 1. הגנת נ"ט היא נגד טנקים. בוודאי התכוונת להגנת נ"מ.
      2. אם אתה מדבר על כך שהוא צריך "לפנות את הדרך" למטוסי הגל השני, אין הכוונה להתקפה ארוכת טווח בכל מקרה. כלומר, לא מייעדים את ה F35 למבצעים ארוכי טווח אלא למלחמה כוללת וזה פשוט לא מתאים למצב הגיאו-פוליטי במזרח התיכון:
      סוריה – לא צפויה מלחמה נגד הצבא הסדיר הסורי.
      לבנון – לא צפויה מלחמה נגד הצבא הסדיר הלבנוני, לא משהו שרביעיית מטוסי F15 לא מסוגלים לעשות, בכל אופן.
      ירדן ומצריים – יש לנו הסכם שלום עמם כך שהתרחיש שצבא סדיר ירדני או מצרי יתחיל במעשי תוקפנות נגדנו הוא תרחיש לא הגיוני ולא סביר.
      עיראק – מצב צבא עיראק מחורבן להפליא. אין שום סיכוי שבעולם שהעיראקים יסבלו לפתע ממוות מוחי שיגרום להם להגדיל את הצרות שהצבא שלהם כבר נמצא בהם ולתקוף אותנו.
      סעודיה – לסעודים יש בעיה הרבה יותר רצינית עם איראן מאשר איתנו. כדי לתקוף אותנו הם צריכים שהאונה הימנית שלהם תפסיק לפעול.

  2. תבדקו מיהם גוזרי הקופונים מכל החלטה כזו,,,נציגי החברות בואינג לוקהיד מרטין גרומן ועוד ,ומיהם ? אנשי חיל אויר לשעבר המסתובבים במסדרונות משרד הביטחון כבני בית

  3. בעוד שאני שייך לכת הספקנים ביחס ל-F-35, המאמר נראה לי מחופף מעט.
    קודם כל, כשהוא מונה את החמקנים הוא שוכח בחוץ את ה-F-22;
    שנית, הסיפור עם טייסי הניסוי האוסטרלים מאוד לא מדוייק; זו סימולציית מחשב ועל התקפות שלה כבר שברו כמה מקלדות.
    לסיקור של הבעד והנגד אפשר לראות למשל פה:
    http://www.defenseindustrydaily.com/the-f-35s-air-to-air-capability-controversy-05089/
    אבל יש עוד המון מקומות.
    שלישית, מטוסי הקרב ברשות ישראל הם – וזה לא מידע מסווג – ברובם ישנים *הרבה יותר* מאשר 10 שנים. ה-F-16I (ה'סופה') אכן נכנס לשירות מ-2004, אבל לישראל יש גם מטוסי F-15 משודרגים מאוד שהתחילו לטוס באמצע שנות השבעים, ומטוסי F-16 משנות השמונים המוקדמות.
    וכן הלאה.

    1. יגיל, כתבו פה וגם ראיתי בוויקיפדיה שF22 בוטל. לאור זאת, האם לא ראוי שF22 "ישכח בחוץ"?

    2. לא ולא. הוא לא 'בוטל' במובן של 'הפרוייקט לא הפך מבצעי', אלא במובן של 'קונים פחות חתיכות מהמתוכנן, אבל המטוס בהחלט משרת'.
      גם את ה-F-117 לא מייצרים היום, וגם את ה-B2. וה-F22 (שיקר יותר וכנראה חמקן יותר מה-F35, אגב, ומתקדם יותר מה-B2 מבחינה טכנולוגית, אם כי כמובן שהוא מטוס יירוט בלבד) הוא מבצעי לא פחות משני הנ"לים – ובנו ממנו פי שניים יחידות מאשר מה-F-117 וה-B2 ביחד. יש להם יותר ממאה ושמונים מטוסים כאלה בשירות מבצעי – לא בדיוק נתון שאפשר להתעלם ממנו.

  4. ה-F-35 כאמור תוכנן כמשלים ל-F-22, ובלעדיו התועלת בו פחותה משמעותית. אפילו אם נניח חמקנות מושלמת, זה רק בלי מטען חיצוני על הכנפיים. אם הולכים על תצורה כזאת המטוס לא יוכל להגן על עצמו ויזדקק לליווי. אם מדברים על איראן אזי חסרים מטוסים לשני התפקידים, והטווח ידרוש תדלוק אווירי.

    מה שכן, ההתמקדות בחמקנות היא מטעה. יש לו יכולות אלקטרוניות מאוד מתקדמות כגון חיישנים מבוזרים ושיבוש אותות. כמטוס למשימות הפצצה מסויימות הוא כנראה יהיה מטוס מוצלח בסופו של דבר, אבל המחיר מאוד יקר. הוא לא ייחודי בכך, היורופייטר בסביבות ה-130, והראפאל כ-100 מיליון. אם לוקהיד צודקים (לא הייתי בונה על זה), המחיר בסוף יירד למתחת ל-100 מיליון וזה כבר תחרותי למדי.

    תהיה גם הרבה עבודה בלהתאים את כלי הנשק הישראליים למטוס (הכנסה לתאים הפנימיים מגבילה גם גודל, חיבורים ועוד משתנים פיזיקליים), והתוכנה מסובכת משמעותית מהנוכחיות (גורם מעכב היום ובעתיד). מדינות נוספות כן יקנו אותו בעתיד, ולו כי אין הרבה מתחרים במערב, אזי הפיתוח ישתלם בעתיד.

    אם כבר קונים מטוסים חדשים, לישראל אין גם הרבה אפשרויות אחרות. הרי לא הולכים לקנות אירופאי, רוסי או סיני מהדור החמישי. הסעודים והמפרץ קונים מטוסים ותחמושת הכי מתקדמים שיש (יורופייטר, טילי שיוט למטוסים, מכ"מים אקטיביים) ולא הייתי סומך שזה רק נגד איראן.

    הקנייה אכן נמהרת, נועלת את מירב כספי הסיוע למטרה בודדת, ולא אופתע אם ההחלטה לא נקייה משיקולים זרים, אבל היא לא מחוסרת הגיון.

    1. אולי אתה לא יודע ארצות הברית לא מוכרת לשום מדינה F22 הקונגרס אסר מכירת F22 מחוץ לארצות הברית

    1. אולי אתה לא יודע אבל ארצות הברית כן מוכנה למכור לישראל את המטוס. וישראל היא המדינה היחידה שארצות הברית הציעה לה את רכישת המטוס. זאת עובדה אז אם על זה מבוססים דברי המאמר שאני לא מתכוון לבזבז עליו את זמני כדאי שתשקול שנית את משקלו בדעתך על הF35

  5. לחדש את פרוייקט הלביא בלי לחשבן לאמריקאים. זה הזמן הכי נכון…..

  6. מי, שראה את הסרט על פיתוח נושא גייסות הברדאלי ,The Pentagon Wars יבין את הבעיתיות של המטוס. הפנטגון, מטעמי חיסכון, מנסה כבר שנים להכריח את חיילות האוויר של צבא היבשה, הים והאוויר לפתח ולרכוש ציוד לחימה אחיד "עם שינויים קלים" להתאמה. בכול הפרוייקטים הגדולים הם נכשלו. אם זה השריונית שיש בסרט הנ"ל, המזלטים שהשקיעו הון תועפות ובסוף רכשו/ העתיקו מזל"טים ישראלים של התעש"א. גם במטוסים כול ח"א מושך לצד שלו וזה ייצר מונסטר שלא טוב לאף אחד מהחילות המשתמשים. דרך אגב בסרט הנ"ל יש קטע שבו קצין שהתמנה לבקורת על הפרוייקט, מבקר בקו הייצור של הברדאלי ( M113), ורואה קו ייצור מקביל, שואל את מנהל הקו מה זה הקו השני, והוא עונה לו שזה עבור הישראלים, שלא מוכנים לרכוש את הברדאלי שמסופק לצבא ארה"ב. אני מקווה שהמטוס, שישראל התעקשה, לבצע שינויים ולהכניס את המערכות מתוצרת, אלביט, אלת"א uתעש"א ועוד יהיה יותר טוב ויפיקו ממנו תועלת.

  7. אמנם המאמר לא ציין יתרונות אחרים של המטוס ( מאפשר ראיה לכל הכיוונים לטייס )
    ולא ניתח לעומק את האלטרנטיבות
    אבל בגדול זו עסקה רעה, אכן היה עדיף לשדרג מטוסים קיימים ולרכוש מטוסים מוכחים משודרגים
    ה F22 אסור ביצוא ואינו מיוצר עוד. בכל מקרה מדובר בפרוייקט עוד יותר כושל.

  8. יש סיבה אחת "רצינית" לקניית המטוס הלא ממש טוב הזה. יכולת המראה אנכית. קחו בחשבון שבמלחמה הבאה שדות התעופה מטווחים

    1. אתה טועה ידידי:
      יש דגם של ה F35 שיש לו יכולת המראה ממשטחים קצרים ונחיתה אנכית. זוה דגם F35B. דגם זה מיועד בארה"ב לשימוש חיל הנחתים והוא מצויד במנוע מתוצרת רולס רויס.
      דגם זה יקר בהרבה מהדגם שישראל רוכשת.
      הדגם המיועד לישראל קרוי F35I. הוא מבוסס על דגם A עם הרבה שינויים. בכל מקרה הוא מבוסס על מנוע מתוצרת פראט אנד ויטני, ואין לו יכולות המראה ונחיתה אנכיים (V/STOL).
      ראה למשל:
      https://he.wikipedia.org/wiki/F-35_%D7%9C%D7%99%D7%99%D7%98%D7%A0%D7%99%D7%A0%D7%92_II
      ויש עוד המון מקורות ברשת.

  9. ציך להחליף את כל מקבלי ההחלטות לנושא זה מישהו מריח סירחון של תמלוגים ושוחד של החברות המיצרות.

  10. סביר להניח שישראל קונה את המטוסים כפלטפורמה בלבד ועושה שינויים משלה הן במערכות ההפעלה וביכולות כך שמאוד ייתכן שמטוס F35 הישראלי שונה מאוד ממטוס F35 האמריקאי ….
    זה גם נרמז בסוף הכתבה ….טוב שזה רחוק מעיני הציבור ואת התשובות האמיתיות יודעים רק מהנדסי רפא"ל ….פרוייקט הלביא היה יקר מידי אבל חלק מהטכנולוגיות שלו מיושמות במטוסי F16 ו F18
    יש כאן עניין של הרבה פוליטיקה אבל גם סודות כמוסים מאוד….

  11. כי אנחנו צריכים לעזור לכלכלה האמריקאית אולי? ומה איתנו? לא חשוב העיקר שהאמריקאים יהיו מבסוטים.

  12. המטוס הזה הוא בזבוז אדיר של כסף.
    כנראה שצריכים לקנות צעצועים יקרים לחיל האוויר, היו צריכים להשקיע במרכבת ונמ"ר.
    מלחמות תמיד מנצחים על הקרקע

  13. מענניין אותי לדעת אם ארה"ב "מסנדלת" את ישראל ומחייבת אותה לקנות את המטוסי קרב דווקא ממנה או שישראל יכולה על דעת עצמה לרכוש מטוסי יורופייטר למשל?

  14. הסיבה העיקרית בגללה ישראל רוכשת את המטוס התגלה ממידע מסווג. המטוס המיועד יצויד בצינור פלסטיק קשיח עשוי מאלומיניום שירד ישר מהמטוס לתוך הכור האטומי באירן.

    1. אחי, אכלת יותר מדי עכברים.
      מה זאת אומרת צינור מפלסטיק שעשוי מאלומיניום??

  15. מטוס כזה יכול לנחות בכל מקום וזה אומר לתדלק בכל מקום. וה אומר שהטווח שלו אינו המרכיב העיקרי.
    אפשר לקחת אותו על אוניית סוחר קרוב ליעד האוייב ומשם הוא יכול להמריא עם כל חימוש לרבות…

    1. חחחח, לא הדגם שישראל קנתה.
      ישראל קנתה את הדגם שממריא ונוחת רגיל, לא אנכית.

  16. כמה שאתה צודק.מדינה שלא מסוגלת להפסיק ירי רקטות על עריה במשך 50 יום כבר שתי מלחמות ומליוני אזרחיה רצים כמו עכברים לחורים בזמן ירי הרקטות ,כדאי מאוד שתעשה שוב חושבים ותימצא פתרון למלחמה הבאה למען אזרחיה המסכנים.ולא תיכנס להרפתקות כלכליות אדירות ,שלא נדבר על מצב הקשישים והעניים במדינה שהיו צריכים באמת להדיר שינה מעיני הפוליטקאים הנפוחים גם בכסף וגם בגאוה מזויפת.טקס כזה שמעתי שעלה מליוני שקלים האם באמת זה מה שחשוב.אלפי ילדים היו מאוד שמחים לקבל כמה שקלים נוספים למחיה .

  17. ולי נראה פשוט שלבכירי חיל האוויר בא על הצעצוע חדש ומגניב כמו לילדים… תסכימו או לא אבל כל בכירי הצבא היום לצערי ערימה של פוזאיסטים וזה לא חלף על הטייסים. הצבא בידי השמאל נהיה חרא בצורה גורפת בכל החילות. דאגתם יפה לחסל את הכוח הצבאי חבורת בני זונות בוגדים.

  18. למטוס בזה יש מטרה אחת ויחידה בחיל האוויר הישראלי. לשגר חימוש מיוחד. והמבין יבין. הוא לא צריך לתמרן טוב. הוא צריך להיות מסוגל להיות הרגל הרביעית האסטרטגית. הראשונה היא מוסד ויחידות המודיעין, השנייה היא הטילים, השלישית היא הצוללות והרביעית היא האדיר. המשותף לארבעתם הוא היכולת פעול עצמאית רחוק מאוד בלי להתגלות. לפגוע הכי חזק והכי עמוק שאפשר.

  19. והנה טראמפ כבר מוריד אותם על הברכיים לגבי המחיר…
    מה נשאר לומר

    1. טראמפ מתגלה מדי יום כגבר שבגברים. מקווה שיבטל את הפרויקט ויציל אותנו מעצמנו

  20. אבל… אבל… זה מטוס יפה… כמו בסרטים…. כיף להיצטלם איתו !!! אוף ! אתם לא מבינים כלום.
    לכו ללמוד בבצלל קודם ואז תדברו על מטוסי קרב…

  21. מתי בשנים האחרונות צבא סדיר באזורנו היווה איום על ישראל להזכירכם המלחמה האחרונה היית ב1973 כאשר כבר הבינו שבמלחמה הם לא ישיגו את מטרתם והאם נראה לכם שכנגד חוליות גרילה כמו חיזבאללה או חמאס יש לחמקן הזה לכאורה הצדקה ? ממש לא הקבעון המחשבתי של צהל גורם לו להיות מאחור מאז מלחמת לבמון הראשונה הסיבות שהמטוס הזה היגיע לישראל הן עניין שיווקי למדינות העולם שאם ישראל קנתה אז הם בטח לא קונים סתם וסיבה נוספת שמשהו בחייל האויר רצה צעצוע חדש המטוס הזה הוא פלופ וישאר פלופ רק יהווה נטל כלכלי על הציבור הן ברכישה והן במארך שידרש כדי לתחזק אותו ולתפעל אותו

  22. אני מקווה שגם טראמפ יהיה לטובתנו יותר מאשר ממשלתנו. הוא כבר צייץ על הבזבוז האדיר בתוכנית האדיר (F35). מקווה שיבטל את הפרויקט ויציל אותנו ממנהיגנו.

  23. חלק זה של המאמר לא נוגע לענין
    המטוסים שרכש חיל האויר אינם ממריאים ונוחתים אנכית

    המטוס כבד ומגושם: הצורך ביכולת המראה ונחיתה אנכיים מחייבים גוף רחב על חשבון הכנפיים. דבר המקטין באופן משמעותי את יכולת התמרון שלו. עומס הכנף, שהוא מדד ליכולות תמרון אווירי, גדול בהרבה ממה שנדרש ממטוס מיירט דור חמישי.