היציאה למבצע הקרקעי קבעה מראש את תוצאות המלחמה

החלטת הקבינט לצאת למבצע קרקעי השיגה ניצחון אינטלקטואלי ששבר את אסטרטגיית הטרור של חמאס.

עד עכשיו, קרוב לוודאי שהאירוע החשוב ביותר במהלך "צוק איתן" היה החלטת הקבינט בהובלת נתניהו ויעלון לצאת למערכה יבשתית • ד"ר יואל פישמן קובע כי בכך השיג הקבינט ניצחון אינטלקטואלי ששבר את אסטרטגיית הטרור של חמאס

הכניסה שמנעה את האסון; כוחות צה"ל ברצועה. צילום: מרים אלסטר, פלאש90
הכניסה שמנעה את האסון; כוחות צה"ל ברצועה. צילום: מרים אלסטר, פלאש90

כניסה למלחמה ארוכה דומה להפלגה באוקיינוס. יום אחד נמוג אל היום הבא, הנוף מסביב אינו משתנה, אבל בהדרגה מזג האוויר ואזורי הזמן משתנים. בנסיבות כאלה קל לאבד את חוש הזמן, אנשים מאבדים את תחושת המיקום והכיוון. וככל שאנו נעים קדימה במלחמה הנוכחית, עלינו להקדיש תשומת לב ממוקדת לעניינים בעלי חשיבות מכרעת.

מספר נושאים הפכו לאורך המלחמה לחלק מהשיח הציבורי. האם היה זה מחדל מודיעיני, שהממשלה לא ידעה על בעיית המנהרות של החמאס במלוא היקפה? האם הממשלה סיפרה את האמת כאשר האשימה את חמאס בחטיפה של שלושת נערי הישיבה? וכמובן, האם מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, טיפש.

אלה נושאים חשובים, אבל עד עכשיו קרוב לוודאי שהאירוע החשוב ביותר במלחמה הזאת היה ההחלטה של הקבינט בהובלת בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון לצאת למערכה יבשתית לעצור את הטרור החמאסי. רק לאחר היציאה למערכה הקרקעית אפשר היה ללמוד שחמאס תכנן מתקפת טרור מסיבית בקנה מידה של מומבאי, כשהעיתוי נועד לראש השנה. יתכן שהייתה מודעות מסוימת למנהרות אבל כנראה שלא לכמות שלהן ולא לשאלה – כיצד הן היו אמורות לשרת את האסטרטגיה של האויב.

בממד הטכנולוגי, לישראל יש את היתרון של כיפת ברזל. זו הצלחה שאי אפשר להמעיט בערכה. צריך להדגיש אותה כי הדרך להבין את משמעותה היא רק לחשוב מה היה קורה אם כל טיל של חמאס היה מגיע ליעדו. מעבר לממד הטכנולוגי, קיים עניין המנהיגות. אפשר לומר שבהחלטה לצאת למלחמה בעיתוי שנבחר, השיג הקבינט ניצחון אינטלקטואלי ראוי לציון. אמנם היה חסר למנהיגות שלנו מידע, אך בכל זאת היא עשתה שימוש טוב באינטואיציה מקצועית וביכולת הדמיון.

הנה מה שכתב בנושא הפילוסוף הצבאי המפורסם פון קלאוזביץ':

הדברים נקלטים, כמובן, במה שרואים בעין אך בחלקם גם על ידי השכל; השכל ממלא את הפערים במלאכת ניחוש המבוססת על למידה וניסיון. כך נבנה השלם מסך כל החלקים שהעין יכולה להבחין בהם; אך כדי שהשלם יקבל נוכחות חיה בתודעה, מוטבע כמו תמונה, כמו מפה, במוח… הדבר הזה יכול להיות מושג רק על ידי אותה מתת שאנו מכנים דמיון. ('על המלחמה', ספר 1)

עיתוי מוצלח, ניצחון משמעותי

בכך שהזניקה את צה"ל למערכה הקרקעית בעיתוי שעליו החליטה, שללה ישראל מהצד השני את יתרון ההפתעה והביסה את האסטרטגיה שלו. אם היה מצליח האויב להוציא מתקפת טרור מוצלחת, באמצעות המנהרות, הוא היה זוכה בניצחון פסיכולוגי מוחץ והיה משית מכה מורלית קשה ביותר על הציבור הישראלי. מכת טרור כזאת הייתה ודאי מעודדת אויבים אחרים לתקוף את ישראל ומוסיפה תעוזה לניסיונות התקיפה במערב מצד אסלאמיסטים רדיקלים.

הפתעה אסטרטגית ומספר גדול של נפגעים בישראל היו מעניקים לחמאס עמדת מיקוח דומה לזו שזכתה בה מצרים לאחר מלחמת יום הכיפורים – וכנראה גם הרבה יותר מכך. זאת כיוון שנקודת הפתיחה של חמאס כארגון טרור מוכר וללא תמיכה בינלאומית רחבה היא הרבה יותר נמוכה מזו שהייתה למצרים ב-1973. יתכן שחמאס היה מובס בסופו של סיבוב מלחמתי שמתחיל בהפתעה אסטרטגית כמו שתיארנו, אבל עדיין יכול היה לבוא בתביעות בגלל ההצלחה המוחצת בפתיחה. לכן אפשר להניח שבהחלטתו של הקבינט לצאת לפעולה הקרקעית הוא הציל את המדינה מאסון בממדי ענק, ובכך כנראה קבע כבר בהתחלה את התוצאה של מבצע 'צוק איתן'.

 _________

דר' יואל פישמן הוא היסטוריון ועובד במכון מחקר בירושלים

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

    1. אוי לפלספן שמאלני בגרוש שמתבלבל בין צבע לצבא!

    2. אוי לבת היענה המפחדת לנצח את חיות הטרף שמסביבה

  1. אוי ל'קורא' הדינוזאור שלא יודע להסתגל למציאות הטרוריסטית כיום וחושב שהוא עדיין במלחמה הקרה.
    אתה רוצה לגמור כמו הדינוזאורים? לא על חשבוני.

  2. ישראל לא הזניקה את צה"ל למערכה הקרקעית, אלא לקח לה כמה ימים טובים להכניס כוחות קרקעיים. ישראל התגלגלה למבצע, ולפי ההתנהלות המחפירה של ראשי המערכת הבטחונית והמדינית לאורך המבצע, ישראל נחלה בו כשלון קולוסאלי, כשלון אותו היא נוחלת בכל מלחמה מאז מלחמת יום כיפור.

    1. אמת. ישראל נכנסה למערכה הזו ממש בעל כורחה. כל כמה ימים היא נותנת לחמאס סולם לרדת מהעץ, והחמאס בתגובה שורף אותו.

  3. עוד יותר גרוע. עד עכשיו חשבתי שמדובר בכשל מודיעיני, לפי דבריך ישראל ידעה שלחמאס יש יכולת לבצע מגה פיגוע, וישראל נתנה לחמאס להצמיד את האקדח הטעון הזה לראשנו במשך שנים ביודעין. אם זה נכון, מדובר פה ביום הכיפורים של הממשלה.

    1. לא לפי דבריי, זה לפי דבריו של יו"ר ועדת חוץ וביטחון. אל תשים מלים בפי בבקשה.