ערביי ישראל: המתבּן של מזרע עולה באש האיסלאם

ההתפרעויות האלימות של ערביי ישראל הגיעו לשיא חדש. האם פרוייקט האזרחות של ערביי ישראל פשט את הרגל?

הידרדרות מהירה לעבר אלימות. צילום: עיסאם רימאווי, פלאש90

ביום שאחרי המלחמה בעזה, הממשלה תאלץ להתמודד עם התופעה הנלווית בתוך המדינה: סידרת אירועים והתבטאויות שמעידים על כשלון פרויקט האזרחות של ערביי ישראל. על רקע גל האלימות האחרון המובל על ידי עבריינים כמו גם חברי כנסת מקרב ערביי ישראל, בשמאל הישראלי, על אף שמכירים בכישלון האזרחות הערבית, עדיין דבקים בפתרונות המוכרים של "סיום הכיבוש". מנגד, בפורום גיוס העדה הנוצרית מציעים דרך חדשה של השתלבות במדינה וזניחת הזהות הערבית. הגישה המזדהה והמשתלבת באופן מוחלט עדיין לא קיבלה את הגיבוי הממסדי המלא.

תומכים בדאע"ש, מחרימים את הנשיא

מאז תחילת מבצע 'צוק איתן' ניכרת בקרב ערביי ישראל, ובייחוד אצל חברי הכנסת שלהם, עליית מדרגה בהזדהות הגלויה עם דרכה של תנועת חמאס. בחמאס מביטים על הנעשה מן הצד ומשבחים את חברי הכנסת הערביים המסרבים להזדהות עם מדינת ישראל בכל צורה. חברי הכנסת מצדם, מגבירים את התנערותם מהמדינה, דבר שבא לידי ביטוי בהחרמת טקס ההשבעה של הנשיא ראובן ריבלין.

חנין זועבי בלטה במיוחד. היא הושעתה מהכנסת, אך הטרמינולוגיה שלה לא שונה בהרבה מזאת של ח"כ אחמד טיבי שהשווה לאחרונה את המלחמה של ישראל בעזה לרצח העם ברואנדה. גם ח"כ באסל גטאס, המסית נגד צה"ל ונגד מתנדבי השירות הלאומי, לא מפגר אחריה.

ערביי ישראל מקיימים מדי שבוע כמעט הפגנות "עממיות" נגד הלחימה בעזה, שהופכות פעמים רבות לכנסי הזדהות ותמיכה בטרור האסלאמי. דגלי אש"ף ודגלי הירוק האיסלאמיסטי ממלאים את העין. בתוך כך, בהפגנה בעכו ובנצרת "נגד התוקפנות הישראלית על עזה" הונפו ונתלו שלטים של אירגון דעא"ש המחולל מעשי טבח וגירוש מזוויעים בעיראק.

סוג חדש של אלימות

"ההחרפה באלימות שאנו חווים לאחרונה היא גם בהיקף אך בעיקר בסוג הקורבנות", סיפר קצין בכיר במג"ב בשיחה ל'מידה'. "אם בעבר ההתפרעויות היו מתקיימות בתוך השכונות הערביות ומול כוחות הביטחון בלבד, כיום קורבנות האלימות הם אזרחים מהאוכלוסייה היהודית שמתקשים לקיים את שיגרת חייהם מולה".

לצד הטרור הפוגע באזרחים, ההתפרעויות האחרונות גרמו גם לנזקים אקולוגיים ולפגיעה ברכוש. טרם ניתן להוכיח כי גל השרפות ביערות ירושלים שאירעו בתחילת החודש מקורו בהצתות על רקע לאומני, אולם השריפה האדירה שאירעה במתבנים של קיבוץ מזרע לפני כשבוע, מצביעה באופן ברור יותר על הצתה מכוונת, כאשר הנזקים נאמדים ב-1.5 מיליון שקלים.

"אירועי זריקות אבנים מתרחשים מצפון ועד דרום הארץ אך מוקד ההתפרעויות האלימות הוא בירושלים", סיפר הקצין. ואכן, תושבי ירושלים סובלים על בסיס יום-יומי מזריקות אבנים ומירי זיקוקים כלפי בתים ורכבים, כפי שסוקר בעבר ב'מידה'. רבות מהסטודנטיות המתגוררות במעונות האוניברסיטה העברית על הר הצופים מעידות כי הן חוששים לצאת מהמגורים בשעות הלילה, על רקע האלימות וההטרדות המיניות הגוברות מצד פורעים ערבים שמגיעים בדרך כלל מעיסאווייה השכנה ומשוטטים בגבעה הצרפתית.

                        התפרעות אלימה בירושלים, 25 ביולי 2014

הר הבית בידם

אך מאז החל "צוק איתן" ניכרת מגמת החרפה. כך, בשבת האחרונה אירעה השתלטות אלימה על תחנת המשטרה בהר-הבית, במהלכה הושחתה התחנה והציוד המשטרתי המבצעי נגנב. השוטרים שהוצבו באזור ביקשו מהממונים עליהם אישור לטפל באירוע  אך הם לא קיבלו אותו.

הקצין במג"ב מתאר את המצב העגום: "כששוטר עוצר מתפרע הוא יודע שהמתפרע כנראה ישתחרר לפניו, מכיוון שהשוטר עוד יצטרך להישאר בתחנה ולמלא דו"ח. ערביי מזרח ירושלים מפחדים ממשטרת התנועה יותר מאשר ממג"ב, כי בניגוד לעבירת תנועה, על עבירה לאומנית הם בדרך כלל לא יקבלו קנסות כלכליים".

גם ברכבת הקלה בירושלים מתבצעת בשבועות האחרונים השחתה מתמשכת של התחנות, הכבלים והמסילות. תחנות הרכבת בשועפאט ובבית חנינא הושמדו על-ידי פורעים ומדי יום מושלכים אבנים אל עבר הרכבת, שגורמים לסיכון ממשי של חיי הנוסעים ולפגיעה נוספת בתשתיות הרכבת הקלה. בתגובה לאלימות המתמשכת כלפי תושבי ירושלים, מוקדם יותר השבוע (ג') הפגינו כמה מתושבי ארמון הנציב במחאה על חוסר האונים של המשטרה.

נושאי דגל מדינת כל אזרחיה

על-אף האירועים האחרונים, רבים בשמאל ממשיכים להאמין כי יש ביכולתה של מדינת ישראל להחיות את "זהותם הישראלית" של ערביי ישראל על-ידי שיפור תנאיהם וחתירה להסכם עם הפלסטינים. אך המושג "מדינת כל אזרחיה" כבר פחות בשימוש.

בשיחה ל'מידה' טען יריב אופנהיימר, מזכ"ל 'שלום עכשיו', כי "רק סיום הסכסוך וסיום הכיבוש יאפשר לערבים הישראליים לגבש לעצמם זהות ישראלית חדשה… אם החברה הישראלית כבר לא תראה בפלסטינים אויב אז גם לנו יהיה הרבה יותר קל לראות בערביי ישראל חלק מהחברה". אופנהיימר תיאר את מצבם הנוכחי של ערביי ישראלי כנתון בשְנִיוּת כמעט בלתי-אפשרית: "מצד אחד הם [ערביי ישראל – א.פ] רוצים להיות חלק משמעותי מהחברה הישראלית, אולם מן הצד שני הם גם מודרים באופן אקטיבי מהחברה וגם מחזיקים בקשרים לאומיים ומשפחתיים (אחים, אחיות והורים) עם פלסטינים מהגדה ומעזה".

תפיסה נאיבית; מזכ"ל 'שלום עכשיו' יריב אופהיימר. צילום: יואב ארי דודקביץ', פלאש90
תפיסה נאיבית; מזכ"ל 'שלום עכשיו' יריב אופהיימר. צילום: יואב ארי דודקביץ', פלאש90

לדברי אופנהיימר, לצד הפתרון המדיני יש לפעול נגד ה"אפליה הממסדית והחברתית". לדבריו: "אני לא מכיר ערבי ישראלי שלא הושפל, בוזה והופלה לרעה לפחות פעם אחת בחייו ורבים חוו זאת הרבה יותר מפעם אחת… בוודאי שהמציאות הזאת יוצרת תסיסה". בנוסף, לטענתו התסיסה הנוכחית מלובה על ידי הייצוג הקלוקל של החברה הערבית ישראלית בתקשורת ובממשלה: "אם חבר כנסת ערבי יכתוב טור לעיתון האם בכלל נתייחס אליו? צריך לשאול את עצמנו האם אנחנו קשובים לציבור הזה ובכלל סופרים אותו".

פרופסור ארנון סופר, מהראשונים להגדיר את ערביי ישראל כ"בעיה דמוגרפית", טוען כי התפיסה של אופנהיימר היא "נאיבית בצורה מדהימה". בשיחה ל'מידה' הוא טען כי "ערביי ישראל ינהלו נגדנו מאבקים גם אם תקום מדינה פלסטינית. משום שתמיד יהיו לחצים להמשיך ולהתרחב לכיוון מזרח".

עם זאת, סופר מסכים עם אופנהיימר כי "לערבי ישראלי יש אמפתיה ליו"ש ולעזה." לדבריו,  "העם הפלסטיני הוא עם אחד. לא משנה אם הוא גר באום אל-פחם, ג'נין, חברון או עזה. מי שיתעלם מכך זאת בעיה שלו… אנחנו מצדנו צריכים לדאוג שזה לא יהפוך לאיום אסטרטגי".

בניגוד לאופנהיימר, סופר לא מאמין שיש פתרון לעוינות וטוען כי "כסף מרגיע עוינות אך לא מבטל אותה. על כן צריך לתת לערביי ישראל תחושה טובה בישראל ולצד זה צריך הרבה כוחות ביטחון שיגנו עלינו. אין פתרונות קסם."

הנוצרים מציעים דרך שלישית

בניגוד לדטרמיניזם של פרופסור סופר, אנשי פורום גיוס העדה הנוצרית, שאת פעילותם אנו מסקרים בהרחבה ב'מידה', סבורים כי מדינת ישראל תוכל לשלב את הקבוצה המוגדרת כערביי ישראל בצורה מלאה אך הצעד הראשוני שעליה לעשות בדרך לכך הוא להפסיק להגדיר אותם כ'ערבים'.

בתחילת השבוע קיימו אנשי הפורום הפגנת תמיכה בצה"ל. הם מחו באותה הפגנה נגד הטיהור האתני של הנוצרים בעיראק ובסוריה. אל ההפגנה הגיעו כ-200 איש ולאחריה הותקפה חיילת נוצריה על-ידי מפגינים "נגד המבצע".

לטענת שאדי ח'לול, דובר פורום הגיוס, הנוצרים אשר תומכים במדינת ישראל הם רוב דומם שמחכה להזדמנות שתיפתח להם על ידי הממשלה. לדבריו: "ממשלת ישראל צריכה להכיר בלאום הארמי והנוצרי. רק כך תהיה לאנשים  האופציה להזדהות שלא כערבים ותוכלו לגלות מי המיעוט ומי הרוב."

ח'לול מאשים את ממשלת ישראל באדישות: "אי אפשר להמשיך לעצום עיניים ולחשוב שכולם אותו דבר וכולם לא אוהבים את היהודים. אנחנו אוהבים את היהודים, רוצים שותפות עם היהודים, אוהבים את המדינה ואנחנו נגן עליה בנפשנו כי אין לנו מדינה אחרת. הממשלה צריכה להתעשת ולעזור לבני בריתם בשיטת 'המקל והגזר': עליה לחבק את הידידים ומאידך להילחם עד הסוף באויב ובמי שמכריז  מלחמה."

בעוד פורום הגיוס הנוצרי צובר תאוצה, קשה להצביע על מגמה דומה בציבור המוסלמי, אם כי גם שם החלו להפציע קולות ראשונים הקוראים להשתלבות מלאה במדינה ולגיוס לצה"ל. בין היתר ניתן למנות את אנט חאסכייה שהקימה את תנועת "הקול האמיתי" הפועלת לשילוב המוסלמים בחברה ובצבא.

אולם, גם במקרה זה נראה כי הממשלה איננה פועלת בנחישות להגן על המבקשים להשתלב מפני ההסתה והאלימות המופנית כלפיהם. כך הנער מוחמד זועבי, שהתפרסם ברשת בעקבות סרטונים בהם הביע תמיכה בישראל ובציונות, נאלץ להימלט לחו"ל לאחר שקיבל איומים ממשיים על חייו.

נוצרים. ישראלים - לא ערבים; הפגנת העדה הנוצרית. צילום: באדיבות פורום גיוס העדה הנוצרית
נוצרים. ישראלים – לא ערבים; הפגנת העדה הנוצרית. צילום: באדיבות פורום גיוס העדה הנוצרית

מעדיפים את המתפרעים על פני המשתלבים

אנשי פורום הגיוס הנוצרי מאשימים, רבים מנציגי השמאל אינם מביעים תמיכה בדרך  השילוב במדינה ומחזקים בכך את תפיסתו הפסימית של פרופסור סופר. השבוע ח"כ תמר זנדברג ממר"צ, תומכת סדרתית במבקשי המקלט הזרים ובזכותם של ערביי ישראל להפגין נגד המדינה, החליטה דווקא לתקוף באופן ישיר את התגייסותם של הנוצרים לצה"ל. טענתה האופיינית: מדובר בדרך של ממשלת ישראל ליצור 'הפרד ומשול' בציבור הערבי. ח"כ זנדברג סירבה להתראיין ל'מידה'. נראה שיש חלקים בקשת הפוליטית הישראלית שפשוט תומכים בכל סוג של לאומנות מוסלמית אנטי-ישראלית. "זכויות עכשיו – חובות מתישהו".

מימין ומשמאל יש הסכמה גורפת כי מפעל האזרחות של ערביי ישראל קרס טוטאלית. או לפחות זו התמונה שמייצרים אותם עבריינים ואישים שנמצאים בעמדות מנהיגות. הגירסה המקובלת אומרת, כי "יש לחשוב על דרך חדשה", עם זאת, בשני הצדדים מתקשים להצביע מהי הדרך הזאת, שהרי במשך כל השנים האחרונות המדינה משקיעה בציבור הערבי ומעודדת השתלבות ושוויון יותר מבעבר. בשמאל מתעקשים כי דבקות בפתרון שתי המדינות מצד ישראל היא שתחייה את הפרויקט הכושל של אזרוח ערביי ישראל; בימין נצמדים לתחזיות דטרמיניסטיות שחורות מבית מדרשו של ארנון סופר.

הדרך השלישית שטרם נוסתה, דרך של שילוב חסר פשרות בצה"ל ובמדינה, עשויה להתגלות כדרך היחידה להחזיר את ערביי ישראל על עדותיהם השונות למסלול הישראליות האזרחית. אולם, הנוצרים והמוסלמים שמבקשים ללכת בדרך זאת עדיין מחכים לגיבוי מלא מהממשלה ומהחברה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. היהודים צריכים לסמוך רק על עצמם ולחזק את הנוצרים שרוצים להתגייס ולהשתלב וכל אזרח אחרץ שחפץ בכך. תרגע. מי אמר שצריך לסמוך על נוצרים. איזה תשובה דפוקה

    1. צודק 100%. לצערי הבעיה כאן היא דתית. המוסלמים ישארו מוסלמים והלוואי שהמתונים שם יכתיבו את הדברים אבל כבר אי אפשר לסמוך על זה. החברה היהודית-ישראלית-ציונית חייבת לכרות ברית אחים עם המיעוטים האחרים היושבים בקרבה.

  2. אסור לשלב מוסלמים בצה"ל, רק מיעוט מהם אם אין ברירה, ובכל פנים צה"ל לא צריך להיות המנגנון באמצעותו משלבים מיעוטים במדינה, כח המגן של ישראל חייב להיות בידיים יהודיות. הדרך לשילוב היא פשוטה יותר, לשלול אזרחות ממי שפועל כנגד ריבונותה של המדינה ומזדהה עם מדינת אויב, כמה פשוט.

  3. "מימין (קיצוני) ומשמאל (קיצוני) יש הסכמה גורפת כי מפעל האזרחות של ערביי ישראל קרס טוטאלית.."- הימין הקיצוני ,כי הוא מפנטז לגרש מיליון וחצי ערבים שגרים באום אל פאחם או ביפו, והשמאל הקיצוני,כי הוא רוצה לחרב את הציונות ולהקים פה מדינה איסלאמית עם שם מכובס "מדינת כל אזרחיה".
    האמת היא שיש רוב דומם בערביי מדינת ישראל שתומכים במדינה, וצריך לטפח אותם ולתת להם הרגשה בבית. אמנם ישראל היא מדינת היהודים, אך הם מיעוט מכובד שמגיעים לו חיים טובים, כמו ליהודים באנגליה שהיא מדינת הבריטים. הם רואים מה קורה מסביב, וכל ערביה בלי חיג'אב או ערבי ששומע מוזיקה לועזית- יודעים שבארצות האיסלאם הפסיכי היו סוקלים אותם מזמן, והם אומרים כל בוקר תודה לאללה שהם גרים באיסראיל.
    חברי הכנסת הערבים רובם חבורה של חלאות שממונים על ידי קטאר בשביל להבעיר את השטח ולהוביל לאותו מצב כמו בעיראק, והם לא שמים ז' על ערביי ישראל. אני ממליץ לבודד אותם מהחברה הערבית -את העבריינים כמו רעד סלאח הפירומן וחנין זובי אפשר לשלוח לבית סוהר, אבל לא לפגוע בערביי ישראל בגלל כמה טרוריסטים שלא מייצגים אותם.

  4. הגיע הזמן להעיף את המוסלמים מפה. כולנו יודעים טוב מאוד מה קורה כשמוסלמים מהווים רוב/ נמצאים בשלטון…לא מזמן קראתי שבאיראן שרפו לנוצרי שאכל ברמדאן(חג הרציחות) בפומבי את השפתיים שלו בסיגריה! כאשר רצו להיפטר מאיתנו בגולה, אף אחד לא של אותנו אם ברצוננו לעזוב ואף אחד לא עודד אותנו לעשות זאת בעזרת מתן כסף וכו'..לא צריך לתת למוסלמים כלום, פשוט להעיף אותם כשם שהתחלנו להעיף חלק מהסודנים!

  5. להחתים את כל אזרחי ישראל,כולל היהודים על אמנה מול המדינה. האמנה תתאר בפירוט את הזכויות והחובות של אזרחי המדינה ללא קשר לדתם. החובות של אזרחי המדינה יכללו שירות צבאי או שרות לאומי לפי החלטת הרשויות. מי שיסרב לחתום תישלל אזרחותו,יהיה תושב בלבד ללא זכויות סוציאליות,ללא ביטוח רפואי.רק כך אפשרי להתגבר על הבעיה. דבר נוסף חשוב לא פחות זה שינוי החסינות של חברי הכנסת.מספיק להסתתר מאחורי חסינות שמקנה רשיון לעבריינות