ג'יימס פולי ודאע"ש – חובת הציבור לדעת

מדיניות הצנזורה ביחס לסרטון הוצאתו להורג של ג'יימס פולי היא מעילה חמורה בחובת התקשורת והממשלה לממש את זכות הציבור לדעת.

הוויכוח האם לפרסם או לצנזר את סרטון ההוצאה להורג של ג'יימס פולי הוא סימפטום נוסף לחוסר ההבנה המערבי את טיבו של האיום מצד האסלאם הרדיקלי • בטוויטר החליטו להסיר חשבונות של מפיצי הסרטון • וחמור מכך, הסקוטלנד יארד הודיעו כי צפייה בסרטון או הפצתו הן עבירה פלילית • צעדים אלו הם מעילה חמורה בחובתם של כלי התקשורת והממשלה לאפשר ולממש את זכות הציבור לדעת 

לראות או לא לראות? זו השאלה; רגעיו האחרונים של העיתונאי ג'יימס פולי
לראות או לא לראות? זו השאלה; רגעיו האחרונים של העיתונאי ג'יימס פולי

מאז הוצאתו להורג של ג'יימס פולי על ידי דאע"ש, ניטש בכלי התקשורת ברחבי העולם וברשת האינטרנט ויכוח נוקב ביחס לשאלה האם יש לפרסם את סרטון ההוצאה להורג או תמונות הקשורות אליו או שמא לוותר על השיתופים, בכדי לא להעניק זמן מסך למסרים השטניים של דאע"ש. מיותר לציין כי הדיון הציבורי מקבל משנה תוקף על רקע סופו הקשה אך הידוע מראש של הסרטון האחרון, שהסעיר את העולם – עריפת ראשו של העיתונאיי האמריקני.

יש הטוענים כי הסרטון מגלם בתוכו "פורנופגרפיה של מוות", ומכאן שהוא כלל לא ראוי לשיתוף – על אחת כמה וכמה על רקע בקשה דומה שיצאה ממשפחתו של פולי עצמו. זמן קצר לאחר פרסום הסרטון המקורי נוצרה ב'טוויטר' התווית (האשטג) ISISmediaBlackout# אשר הפך לפופולרי תוך דקות ספורות משום שהוא נועד להעביר מסר ברור – כל שיתוף של הסרטון רק מחזק את דאע"ש. בנוסף, מנהלי אתר שיתוף הווידאו הפופולרי 'יו-טיוב' קיבלו מאז פרסום הסרטון אלפי בקשות להסירו מהשרתים ולחסימת אפשרות הצפייה בקטעים שכבר הועלו.

הגדילו לעשות קברניטי הרשת החברתית 'טוויטר' אשר סגרו זמנית את חשבונותיהם של המשתמשים אשר שיתפו את הסרטון. אך את הצעד הכי מרחיק לכת עשה דווקא הסקוטלנד יארד הבריטי, אשר הכריז כי כל צפייה, הורדה או הפצה של סרטון ההוצאה להורג הנם בגדר עבירה פלילית. שימו לב להקצנה הלא-מידתית לפיה גם צפייה בסרטון מוגדרת כעבירה על החוק. ובכל זאת, ועם כל הכבוד לסקוטלנד יארד, אני דווקא חושב אחרת.

דע את האויב

לבי עם משפחתו של פולי ובקשתם הטבעית של קרוביו מובנת לי לחלוטין – אלא שבמקרה הזה, כאבם הפרטי בטל בשישים אל מול זכות הציבור לדעת ולהיחשף לזוועות ולסכנות שטומן בחובו האיסלם הפונדמנטליסטי, זה שאינו מאיים אך ורק על מדינת ישראל – כי אם על הציוויליזציה המערבית כולה.

בניגוד לסברה הרווחת הרי שמבט אסטרטגי על התמונה הגדולה יבהיר כי הניסיון להעלים כל תיעוד להוצאתו הברוטלית להורג של פולי אינו פוגע בדאע"ש – ההפך המוחלט הוא הנכון. סגירת החשבונות של מי שמשתף את הסרטון ב'טוויטר', או הניסיון לשכנע את מפעילי 'יו-טיוב' להסיר את הסרטונים, מחזקים את דאע"ש משום שהם לא מאפשרים לאזרחי העולם להיחשף ל"מודוס אופרנדי" של הארגון, שהציב לעצמו מטרה ברורה – להקים ח'ליפות אסלאמית ויהיה המחיר אשר יהיה. כל מי שמתיימר לרצות במיגורו של הטרור חייב לאפשר – ואף לקדם בברכה – את הפצתו של הסרטון משום שהוא יסייע לאנשים לפקוח את עיניהם ולהבין מול מי הם מתמודדים.

צנזורה בשירות הטרור. צילומסך
צנזורה בשירות הטרור. צילומסך

אין דרך קלה להגיד את זה אבל כשראשי הסקוטלנד יארד מכריזים על הצפייה בסרטון או על הפצתו כעבירה פלילית, הרי שהם פשוט משתפים פעולה עם ארגון הטרור אותו הם רוצים לכאורה למגר, בין אם רצו בכך ובין אם לא. החשש מפתיחתו של תיק פלילי ימנע מאזרחים בריטיים נורמטיביים וחפצי חיים להפיץ את הסרטון במטרה להעיר את אירופה כולה ואת בריטניה בפרט מתרדמת הפוליטיקלי-קורקט המסמאת את עיניהם של מקבלי ההחלטות והציבור הרחב ביבשת הישנה.

הופעתה והתבססותה של דאע"ש על מפת הטרור הגלובלית מייצרות פרדוקס סוראליסטי הזוי למדי, שחשוב לתת עליו את הדעת: מצד אחד נמצאים פעילי הארגון שמבצעים רצח המוני חסר הבחנה המתועד היטב באינספור קטעי וידאו ולא חוששים להכריז על כך שעיראק וסוריה הן רק ההתחלה מבחינתם. מן העבר השני נמצאים סוכני התקשורת, במדיה המסורתית והחדשה, שאמורים להפיץ את הקטעים אך בפועל בוגדים בתפקידם ומעדיפים את תקנוני האתיקה היבשים שאוסרים על הפצתם של החומרים הוויזואליים קשים על פני זכות הציבור לדעת. מישהו צריך להגיד להם שמשמעות זכותו של הציבור לדעת היא החובה לאפשר לאנשים להשמיע, להתבטא או לחשוף את העובדות, גם אם הללו מחרידות או מזעזעות.

הכותב הוא פרשן פוליטי ומומחה ליחסים בינלאומיים, מרצה באוניברסיטאות ובפורומים שונים ובעל חברה למתן ייעוץ אסטרטגי-תקשורתי וניהול קמפיינים ומשברים ברשתות החברתיות. מפעיל הבלוג ריאל-פוליטיק 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. חובת הציבור לדעת

    על פרשן פוליטי ומומחה ליחסים בינלאומים

    יועץ אסטרטגי תקשורתי ומנהל קמפיינים ומשברים

    וחבר בית הנבחרים האמריקאי

    בשם ג'ון לינדזי מקיין

    ומה עשה בממוריאל דיי 2013

    בשעת צהריים ערבה

    לצד ראש אל קעידה בסוריה

    ופטריוט סורי נוסף

    יליד פלסטין

    ותומך ישראל

    מנהל האתר syriantaskforce(.)torahacademybr(.)org

    בשם מועז מוסטפה

    ואיברהם אל אדרי

    מבוקש על ידי שירותי הבטחון האמריקאים

    תחת פרס של 10 מליון דולר

    לאחר שדחף להקצבת 500 מליון דולר

    דרך ועדות סודיות

    במדינה דמוקרטית

    לפי מיטב מסורת החירות המערבית

    חובת הציבור לחשב

    כמה מאמרים על שקיעת המערב

    יכולה קרן התקווה לממן

    בכל הסכומים הנקובים לעיל