כמה הערות בשבח נתניהו המקיאווליסט והעיוורון של הימין

המצב האסטרטגי לאחר המבצע אידיאלי: הפתח' ביו"ש חלש ותלוי בישראל, חמאס בעזה מוחלש וחנוק על ידי ישראל ומצרים

הפלסטינים אוהבים את המוות כמו שאני ואתם אוהבים שפשפת • לאחר שאיבדו 2,100 איש כולל בכירים בארגון הבינו מנהיגי חמאס כי ימצאו את עצמם באלפיית ההרוגים השלישית וירדו על הברכיים מבלי לקבל דבר • כדאי שנפנים: חמאס והניה הם אויב ופתח' ואבו-מאזן הם אויב. אלו קיצוניים עם זקן ואלו קיצוניים עם שפם • לפיכך: המצב האסטרטגי לאחר המבצע אידיאלי עבורנו: הפלסטינים מפוצלים אידיאולוגית וגיאוגרפית. הפתח' ביו"ש חלש ותלוי בישראל, חמאס בעזה מוחלש וחנוק על ידי ישראל ומצרים • את מה שנתניהו המקיאווליסט השיג, מבקריו אפילו לא מבינים

בתמונה: ניצחון פלסטיני מפואר. צילום: פלאש90
בתמונה: ניצחון פלסטיני מפואר. צילום: פלאש90

כמה הערות על המצב.

1. בואו נשחט איזה מיתוס פלסטיני/אסלאמיסטי.

"אנחנו אוהבים את המוות ואילו היהודים אוהבים את החיים" מתרברבים מנהיגי החמאס וחוזרים על הבליו של נסראללה. ובכן קוראיי היקרים, מדובר בבולשיט. הערבים אוהבים את המוות כמו שאני אוהב שפשפת. הערבים, ברובם, אוהבים להרוג יהודים. לא את עצמם. ישנם לא מעטים מהם שמוכנים להתאבד על מנת להרוג 10 או 20 יהודים. חלקם שונאים יהודים יותר ממה שהם אוהבים את עצמם (אם נתעלם לרגע מכך שבחלק גדול מהמקרים מדובר בסוטים מתוסכלים מינית שחולמים על אורגיות בגן-עדן), אבל מכאן ועד אהבת המוות של עצמם המרחק גדול. השהיד מוכן להרוג את עצמו בשביל לקחת עמו 20 יהודים, אבל אני לא מכיר מקרה אחד שבו 20 מחבלים קשרו את עצמם לחגורת נפץ על מנת להרוג יהודי אחד.

הרי אם הערבים היו אוהבים כל כך את המוות, היינו רואים אותם מתאבדים סתם ככה בשביל הכייף, לא רק בשביל להרוג יהודים. היינו רואים את אנשי דאעש עורפים את ראשיהם שלהם ואת הנינג'ה עם המבטא האוקספורדי מזמין את ג'יימס פולי לערוף את ראשו שלו ולא את ההיפך.

חברים, כמי שראה לא מעט סרטונים מרצועת עזה באתרים ערביים בחודשיים האחרונים, כשהעזתי הממוצע שומע פיצוץ הוא מתחפף מהמקום בהיסטריה. מרוב שהוא אוהב את המוות כמובן. אתם חושבים שלתושבי עוטף עזה יש טראומה? ספק אם יש עזתי אחד שלא עשה במכנסיים לפחות פעם אחת בחודשיים האחרונים. לא לחינם הדבר הראשון שאסמעיל הניה עשה מרגע שיצא מהבונקר והכריז על נצחונו היה ללכת לבית חולים. תנסו אתם לגור בבונקר עם 300 מחבלים כשמערכת הביוב קרסה. אם אסמעיל הניה כל כך אוהב את המוות מדוע פינה את עצמו לבית החולים ולא פוצץ את עצמו עם חגורת נפץ על הבמה? עזבו חגורת נפץ, למה לא חרקירי? הוא יכול היה הרי לקחת מונית ישירות לבית הקברות בשייח' רדואן ולארגן לעצמו דייט סוער עם 72 סטודנטיות לספרות השוואתית. אם הנייה אוהב את המוות מדוע הוא הסכים להתחבא בבור ספיגה של שיפא במשך 7 שבועות? שייקח ווסט צהוב וירקוד על גג המסגד. זה בטח בגלל שהקואצ'ר שלו מנסה ללמד אותו דחיית סיפוקים. חברים, תשכחו מהמיתוס הזה. זה חרטא, בדיוק כמו הנכבה. הערבים אוהבים את המוות בערך כמוכם. ומכיוון שהיו להם 2,139 הרוגים בשבעה שבועות בשעה שלנו היו 70, ומכיוון שרוב הסיכויים שצמרת החמאס (שנותרה) היתה מוצאת את עצמה באלפיית ההרוגים השלישית, הרי שמרוב אהבת מוות מיהרו הנייה וא-זהאר לחתום על הפסקת האש.

2. אז ניצחנו או לא ניצחנו?

באמת שאני לא מצליח להבין את אלו שטוענים שישראל הפסידה במבצע 'צוק איתן'. כן, ברור שיכולנו להשיג יותר ובדיעבד גם נתניהו היה עושה חלק מהדברים אחרת, אבל זה הרי לא שבאמת יש פה מאצ'. בואו נשים לרגע את התחושות הסובייקטיביות בצד ונדבר בעובדות ובמספרים.

בעזה יש היום בין 250 ל-300 אלף פליטים שבתיהם נהרסו כליל. 1 מכל 6 או 7 תושבי עזה הם היום הומלסים. אצלנו מתלוננים על זה שתושבי עוטף עזה הפכו לפליטים? ובכן עם כל הצער והסימפטיה הרבה לתושבי עוטף עזה הגיע הזמן להכניס דברים לפרופורציה. בדרום התנהל מבצע שדומה למלחמה. את המציאות הקשה בדרום הבאנו על עצמנו בסדרת מעשי איוולת ב-21 השנים האחרונות, (מעשים שתומכיהם הגדולים ביותר היו תושבי הקיבוצים בעוטף עזה), ומה לעשות, העולם עובד ככה שעל טעויות משלמים. על מנת לתקן במידה מסוימת את נזקי האיוולת נאלצו תושבי הקיבוצים הנמצאים בטווח פגיעת המרגמות לעזוב את בתיהם לשבעה שבועות. לא נעים. קשה. ממרר את החיים. פוגע קשות בפרנסה, בעסקים ובחקלאים. אבל, ופה קבור הכלב, מחר או מחרתיים אותם תושבים חוזרים לבתיהם. הפליטות שלהם הסתיימה בסוף החופש הגדול. ל-300 אלף העזתים שבתיהם נהרסו אין כעת בית לחזור אליו. אחת מכל שש או שבע משפחות ברצועת עזה היא היום מחוסרת דיור. אכן ניצחון מפואר1 לחמאס.

במבצע 'צוק איתן' נהרגו 2,139 פלסטינים בהם למעלה מאלף מחבלים (כולל חלק גדול מצמרת החמאס והג'יהאד). בצד הישראלי נרשמו 70 הרוגים. היחס, לחובבי המספרים שבינינו, הוא 1:30.5. אכן, ניצחון מפואר2. ועוד לא דיברנו על כך שמלבד הרוגים היו ברצועת עזה כ-11 אלף פצועים, אלפים מהם בדרגות פציעה משמעותיות – כלומר אנשים שצפויים להפוך לנטל על משפחותיהם למשך שנים ארוכות.

לאורך השבועות האחרונים עמדה על המדף ההצעה המצרית להפסקת אש. החמאס סירב שוב ושוב לקבל את ההצעה. לכל אורך המו"מ הסבירו לנו הפרשנים יודעי הכל כי ישראל הסכימה ל'א' וישראל הסכימה ל'ב'. פעם נכנענו והסכמנו לנמל ימי, פעם להעברת המשכורות, פעם להקטנת השטח המפורז ופעם לכל הדרישות גם יחד. לפני שבוע בלבד סירב החמאס להפסקת האש והמשיך להתעקש. חלף שבוע. חלק גדול מצמרת חמאס חוסל (דף?, אל-עטאר, אבו-שמאלה, ברהום, אל-ר'ול), בנייני היוקרה ששייכים לאליטות העזתיות שוטחו, צמרת חמאס שנותרה בחיים הבינה שזמנה קצוב, החמולות החזקות חששו לרכושן, והנה שלשום ירד החמאס מהגג בלי שקיבל אפילו סולם. קפץ ראש ומיהר לחתום על הפסקת אש מבלי לקבל ולו אחד מהתנאים שהציב. כל הפרשנים שסיפרו לנו על שורת הויתורים הישראלים ויצרו את הבסיס להתמרמרות בדעת הקהל לא טורחים אפילו להתייחס להבלים שהפיצו. ההרס ברצועת עזה, מאות אלפי ההומלסים, אלפי ההרוגים והפצועים, ואף לא הישג אחד עימו יוכל חמאס לפצות את נתיניו על הסבל והייסורים שהמיט על עמו. אכן ניצחון מפואר3. ואפשר להמשיך עם זה עוד ועוד.

חמישים ימים בבור ספיגה. אסמעיל הניה. צילום: פלאש90
חמישים ימים בבור ספיגה. אסמעיל הניה. צילום: פלאש90

מערך מנהרות התקיפה שבנה חמאס הושמד. המערך הרקטי שלו הושמד מהאוויר או שוגר לעברנו תוך גרימת נזקים מוגבלים, וקשה לראות את חמאס משקם את יכולותיו לנכוח מדיניות מצרים החדשה. להתראות קייטנת מורסי, שלום לך א-סיסי. לא רק שחמאס גרם לישראל נזקים מוגבלים, קשה לראות כיצד ישקם את יכולותיו על מנת להציב איום דומה.

3. הפעלת כוח.

 אל"מ במילואים יהודה וגמן, מבכירי המומחים לאסטרטגיה צבאית בישראל, פרסם כאן לפני כשבוע מאמר ובו הסבר על שרשרת הטעויות במדיניות הפעלת הכוח מצד ישראל ב'צוק איתן'. מבחינה צבאית טהורה עיקרי דבריו של וגמן מקובלים עלי לחלוטין. צה"ל לא הפגין מספיק תחכום ולא נקט כמעט בתחבולות אלא פעל בצורה שבלונית וצפויה; העובדה שהפעלת כוח האש בצורה מרוכזת וגבוהה בוצעה רק לאחר הסתבכות גולני בסג'עייה היא טעות קשה בשיקול הדעת שכן היה ברור שחמאס נערך לעימות במשך שנים; השבוע האחרון הוכיח כי וגמן צדק כשאמר כי ההרס בשכונות העניות של עזה מעניין את חמאס כקליפת השום וכי פגיעה בשכונות היוקרה תכאיב לו בהרבה.

כך אכן קרה בשבוע האחרון עם הורדת רבי הקומות בעזה, ויש לכך חלק גדול בעובדה שחמאס ירד לבסוף על ברכיו.

אכן, מבחינה צבאית טהורה ישראל פעלה בצורה שאינה תואמת את עקרונות הפעלת הכוח. פעלנו באטיות, הסכמנו להפסקות אש שעצרו את התנופה, עברנו לפעול בשיא העוצמה רק לאחר הסתבכויות במקום החל מהשנייה הראשונה ופגענו ביעדים הכואבים ביותר לחמאס רק לקראת סיום המבצע.

אלא שכדאי שנפנים שראש ממשלת ישראל לא באמת יכול לפעול רק על סמך שיקולים צבאיים גרידא, גם אם מבחינה צבאית טהורה יש אמת רבה בביקורת כלפיו.

בנימין נתניהו נדרש לשלב בשבעת השבועות האחרונים מגוון עצום, רחב, ולעיתים סותר של שיקולים. צבאיים, פוליטיים, מדיניים וחשוב מכל אסטרטגיים.

השיקולים הפוליטיים – לכאורה שיקולים ציניים, אבל מעשית לאור ניסיון העבר, שיקולים הכרחיים על מנת לנצח במלחמה. ישראל הפסידה במלחמת לבנון הראשונה, בקרב על רצועת הביטחון בדרום-לבנון ובמלחמה בטרור ברצועת עזה בשנים 2000-2005 מסיבה אחת: קריעת הקונצנזוס הפנימי. העובדה שחצי מהציבור הישראלי לא הבין עבור מה אנו נלחמים ודרש להפסיק את הלחימה. בסוף הוא הצליח וגזר עלינו תבוסה. מי שחושב שנתניהו היה יכול לפעול רק על סמך העקרונות הצבאיים של הפעלת כוח ולהישאר עם קונצנזוס שמנטרל את הלחץ הבינלאומי לא הפיק את הלקחים משלושת הכישלונות הקודמים. נתניהו הפיק אותם היטב. הוא בחר במודע לפגוע במידה מסוימת באפקטיביות של הפעלת הכוח, בידיעה שהתמורה לכך תהיה שמירה על קונצנזוס לאומי. במובן הזה העובדה שהביקורת העיקרית על נתניהו היתה תמיד בדרישה להפעיל יותר כוח ולא פחות היא הצלחה אדירה בעת מלחמה.

.

השיקולים המדיניים – באמת שאין טעם שאכביר במילים בנושא הזה, אבל בכל זאת בקצרה. ישנם לא מעטים בימין שחיים בסרט תודעתי לפיו אנחנו מעצמת על. ובכן תשכחו מזה. אנחנו לא סמרטוטי רצפה כמו שהשמאל חושב, אבל אנחנו גם לא ארה"ב, רוסיה או סין. אנחנו שחקנים מכובדים, מדינה בעלת כוח צבאי, כלכלי, מדעי וטכנולוגי בלתי מבוטלים, אבל אנחנו גם מדינה קטנה, מוקפת אויבים, שניצבת מול קואליציית אינטרסים אנטי-ישראלית שמתחילה בעשרות מדינות ערביות ומוסלמיות, עוברת במדינות עולם שני ושלישי, נמשכת במדינות אירופה ומגיעה לשיאה עם ממשל אובמה העוין. ישראל לא יכולה להפעיל כוח בלי מגבלות מדיניות, היא צריכה לתמרן, והיא הצליחה לעשות זאת בצורה מעולה כאשר גם אחרי 50 ימים כמעט ואין לחץ בינלאומי על ישראל. את התוצאה הזו לא ניתן היה להשיג בלא הפסקות האש שאמנם סותרות את עקרונות הפעלת הכוח, אך בסופו של דבר התועלת בהן רבה מהנזק. מרטין אינדיק, לשעבר שליח אובמה למזה"ת אמר אתמול כי "יש תחושה שישראל הפכה לכוח בזכות עצמה והיא לא זקוקה כל כך לארה"ב. זה קצת ביטחון מופרז מצידה". הציטוט הזה מעיד כאלף עדים עד כמה מצליח נתניהו לתמרן היטב מול ממשלו העוין של אובמה.

השיקולים האסטרטגיים –כאן טמונים לדעתי הנימוקים המכריעים בזכות עמדתו של נתניהו. גזירת יעדי המבצע צריכה להיעשות בצורה ישירה על מנת לשרת את יצירת המציאות האסטרטגית הטובה ביותר עבור ישראל בסיומו. ההחלטה האם למוטט את שלטון חמאס תלויה לא רק בשאלה כיצד להפסיק את ירי הרקטות לישראל, אלא הרבה יותר בשאלה כיצד יוצרים מציאות אסטרטגית עדיפה לישראל להמשך ניהול הסכסוך הערבי-ישראלי והפלסטיני-ישראלי.

וכאן הגיע הזמן להניח את כל הקלפים על השולחן (דבר שנתניהו כמקיאווליסט לא עושה, ובצדק), לדבר בלי פוליטיקלי קורקט, בלי קריצות לדעת הקהל ובלי אילוצים פוליטיים. חברים, ישראל היא מדינה מוקפת אויבים. חלקם בירידה, חלקם בעליה, חלקם בהתרסקות וחלקם בהמתנה, כולם היו שמחים לתת את חלקם כדי שנסיים כמו ג'יימס פולי. איראן, חיזבאללה, דאעש, אל-קאעידה, ג'הבת אל נוסרא, סוריה של אסד, אחים מוסלמים במצרים או חזית עממית בלבנון. וישנם האויבים בזירה הפלסטינית. החמאס והגי'האד האסלאמי האסלאמיסטיים, והפתח' של אבו-מאזן הלאומנים. ביחס לישראל המחלוקות ביניהם נוגעות יותר לאמצעים ופחות למטרות. אלו פועלים באלימות ואלו משלבים אלימות והסדרים מדיניים. אלו גם אלו רוצים למחוק אותנו מהמפה. אלו קיצוניים עם זקן ואלו קיצוניים עם שפם. המציאות האסטרטגית העדיפה עבור ישראל היא לשמור על הפיצול שבין הפתח' וחמאס. הפיצול האידיאולוגי הוא אינהרנטי לאופיים של הארגונים. הפיצול הגיאוגרפי הוא תולדה של שלטון הרשות ביו"ש וההפיכה של חמאס בעזה. הפיצול הזה שבין יו"ש של אבו-מאזן ועזה של החמאס הוא אופטימאלי עבור ישראל. כך אנו יכולים להכות בחמאס בעזה, ולא נדרשים לנסיגה לקווי אושוויץ בשל הסכנה מהפיכה חמאסית ביו"ש. ישנה מציאות שהיא אפילו טובה יותר מאשר סתם פיצול גיאוגרפי בין יו"ש-פתח' לעזה-חמאס: המצב שבו הפתח' שולט ביו"ש מתוך עמדת חולשה שבה תלותו בישראל גוברת, והחמאס שולט בעזה מתוך עמדת חולשה ויכולתו לפגוע בישראל מוגבלת. חברים, בסיומו של מבצע 'צוק איתן' זהו בדיוק המצב בו אנו נמצאים מבחינה אסטרטגית בזירה הפלסטינית. הפלסטינים מפוצלים ומוחלשים. פתח' חלש ביו"ש, חמאס חלש בעזה. אתם רוצים יותר טוב מזה? תעברו לטוסקנה, יהיו לכם כמה שנות שקט עד שהברברים יגיעו גם לשם.

אויב ערמומי ולמזלנו חלש ומוחלש. אבו מאזן. צילום: פלאש90
אויב ערמומי ולמזלנו חלש ומוחלש. אבו מאזן. צילום: פלאש90

הדבר היחיד שהמתלהמים שרוצים לרוץ ולכבוש את עזה במחיר מאות הרוגים היו משיגים לו היו מצליחים לכפות את עמדתם היה הרעה במצבה האסטרטגי של ישראל ולא שיפורו. את מה שנתניהו המקיאווליסט השיג אתם אפילו לא מבינים.

בסופו של דבר, כפי שכתבתי לפני מספר ימים, ההחלטה איזה יעד להציב היא שאלה של בחירה בין חלופות. אם לא היתה לנו את כיפת ברזל ומדי יום היו נהרגים עשרה ישראלים מפגיעת רקטות אזי המשוואה היתה משתנה, החמאס בעזה היה גורם עוצמתי שחייבים להכריע והחלופה של כניסה קרקעית ויציאה מהירה או כיבוש ארוך טווח היו הופכות לחלופות הראויות. במצב הנוכחי טוב עשה ראש הממשלה. מעטים מבינים זאת בימים האלה כנראה.

4. כשניצחון צבאי הופך לתבוסה תודעתית.

כבר היינו פעם בסרט שבו ניצחון צבאי הפך לתבוסה פסיכולוגית ששברה דור שלם של ישראלים. קראו למלחמה הזו מלחמת יום-הכיפורים. התוצאה היתה שהדור השבור הזה הביא עלינו את מנטליות החולשה והכניעה של 30 השנים האחרונות. מי שרוצה להטביע את החברה הישראלית במנטליות של בכיינות משחק באש.

5. הערה קצרה על האווילות הפוליטית של הימין.

 הימין הפיל את שמיר והליכוד ב-92' בגלל פיגוע דקירה בבת-ים. בתמורה קיבלנו את אוסלו שבגינו אנו מדממים עד היום.

הימין תרם את תרומתו להפלת נתניהו ב-99' וביבי הובס כשקיבל רק 44 אחוזים מהקולות מול אהוד ברק. התמורה: אהוד ברק והבריחה המבישה מלבנון. כעבור שנה וחצי פרצה האינתיפאדה השנייה ועם ישראל התחנן לנתניהו שיחזור. זה מצדו עשה את טעות חייו והעניק את ראשות הממשלה לשרון.

הימין העדיף את שרון על פני נתניהו בפריירמיס של 2003. התמורה: ההתנתקות.

עם ישראל השפיל את נתניהו בבחירות 2006 כשהעניק לו 12 מנדטים למול 29 לאהוד אולמרט. כעבור שנה בלבד שוב התחנן הציבור לחזרתו של נתניהו.

נדמה שהימין בפרט והציבור הישראלי בכלל לא הפיקו לקחים מההפכפכות של הציבור ביחס לנתניהו. הנטיה שלנו לבעוט בו אחת לכמה שנים רק בשביל להתחנן שיחזור כעבור שנה-שנתיים עולה לנו ביוקר. נתניהו הוא המנהיג הטוב ביותר שיש לימין ולמדינת ישראל בעת הזו. הוא לא מושלם, ההתנהלות שלו לוקה בחסר, ויש  מקום רב לביקורת כלפיו, אבל הוא ראש ממשלה טוב בהחלט, הטוב ביותר שיש לנו בלי מתחרים. האויב הגדול ביותר של הטוב הוא הטוב ביותר. כדאי מאוד שנפנים את זה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 תגובות למאמר

  1. ארז, תודה על פועלך כאיש ימין מובהק, שאני מרגיש כי הוא מדבר מגרוני. אתה זוקף את גבו של הימין, שנאבק שנים בסתימת פיות מצד אבירי חופש הביטוי, ועל זה מגיעה לך הערכה רבה. לגופן של טענות; אתה מעלה נקודות כבדות משקל בנושא אחדות פנימית וניתוח דרכי פעולה וחלופות, אבל רובן ניתנות לבחינה רק לאורך זמן. כך למשל, הפיצול בין פתח' לחמאס- דבר שאין לו הוכחה, והוא יותר בגדר תקווה או משאלת לב. לכן אני לא בטוח שאתה צודק. כך גם נושא ההרתעה, שלא עסקת בו אלא במשתמע. לעומת זאת, יש דברים שאפשר לומר אותם כבר עכשיו והם ברורים כשמש; ישראל במשך כמעט חודשיים נלקחה בת-ערובה ע"י ארגון טרור שהכתיב את סדר היום האישי של כל אחד מאיתנו. בנוסף, נמה"ת הבינ"ל שלנו היה בסכנת סגירה כמעט כל רגע, ונסגר בפועל ליממה. לראשונה מאז קום המדינה, כל ישראל טווחה בטילים, שלא ניתן היה לעצור אותם, גם לא ב-5 הדקות האחרונות של הלחימה. וברקע- כלכלה משותקת. אין ואקום במזה"ת וכולם מביטים מהטריבונה בנעשה- כולל כל הארגונים שמנית. הסכנה כאן היא מלחמת התשה כמחלה כרונית שתלווה אותנו שנים רבות בצורה רצופה או כמעט רצופה. 3 מבצעיםמלחמות ב-6 שנים בעזה הם רק קדימון למה שיכול להיות כאן בעתיד. מול זה לא היינו מספיק חדים, מספיק מתמרנים לעומק שטח האויב, ומספיק יצירתיים- כפי שגם אתה הזכרת. אני מאמין גדול במדינת ישראל, והיא לדעתי הולכת כל הזמן קדימה, אבל יש רגעים בהם צריך גם להבין שנזרעים זרעי פורענות, ויש לתת עליהם את הדעת.

  2. הכל נכון מלבד הסיבות לשקט הבינלאומי בזמן המבצע. את השקט הזה צריך לזקוף לזכות דעאש ולא לזכות המקיאווליסט שחובר לאויביו הפוליטיים רגע אחרי הבחירות.

  3. ארז, אתה משכנע כרגיל, אבל מתעלם מעובדה שאי אפשר להתכחש לה: היכולת הרקטית של חמאס נותרה בעינה עד לדקת הפסקת האש. אולי בתיאוריה היו לו פחות רקטות, בפועל קצב השיגורים מעולם לא הוחלש אלא להיפך.

  4. יפה, משהו רהוט לחשוב כנגדו.
    הדברים טובים ויפים, אבל נופלים (כמו נתניהו) בכשל יחיד- התודעה ההיסטורית היא חשובה. זו אמת שמרגיז כמה היא פשוטה ואף פשטנית- מתרגלים אתה בכל הדיקטטורות ובארגוני הטרור- אצלם התודעה חשובה אף מהמציאות.
    במדינה דמוקרטית האמת חשובה מתודעה כוזבת, אבל עדיין יש משמעות לתודעה- החוסר בהכרעה ברורה, חוסר היכולת לעמוד מול העולם ולהוכיח אותו על השנאה והאנטישמיות המובעת באו"ם, חוסר היכולת להגן באמת על תושבי המדינה הוא בעוכריה של הדמוקרטיה הישראלית, כי הוא יוביל לעלייתם של הקיצונים.
    נתניהו שיחק שח מאוד יפה בשלושת השבועות הראשונים- בנט וליברמן שיחקו את כל המהלכים שנתניהו צפה מראש וכך גם הוא אפילו צפה את המהלכים הצפויים של ארה"ב ואירופה (על החמאס והרש"פ אין בכלל מה לדבר- אפילו ילד יכול לצפות מראש מה הם יעשו). אבל אז הכל התחיל להסתבך- נתניהו הראה שהוא טקטיקן מצוין, אבל לא אסטרטג לטווח ארוך. כשהתנאים השתנו, כאשר ליברמן ובנט עברו לפוליטיקה ישנה והעדיפו את עצמם על פני הסולידריות והאחדות המדינית, כאשר האו"ם עשה את המהלך הצפוי הבא נתניהו נלחץ ועשה את מה שהוא תמיד עושה וטועה בו- ניסה לרצות את כולם ולפשר בין כל הלחצים השונים שהופעלו עליו.
    "אם כולם חושבים שאתה טועה כנראה שאתה במקום טוב באמצע" (אמרו הרבה אנשים בהרבה מקומות ולרוב לא זכו לכהונה נוספת). נתניהו למד להיות מנהיג, אבל בסוף תמיד יוצא לו 'הנתניהו' והוא נלחץ. אם היה עוצר לחשב מסלול מחדש היה מכניס שוב את בנט וליברמן לכיס הקטן, אבל הוא נלחץ.

    על אף שבמדינה דמוקרטית מערבית השיח הציבורי הוא יותר מפותח, האמיתות הפשוטות עדיין מרכזיות- חובת המדינה לבטחון ורכוש אזרחיה, חשיבות נאמנות האזרחים למדינה, הזכות להיות פטריוט מבלי להתנצל על כך שאתה מגן על עצמך, החשיבות לטפל בבוגדים ברורים המהווים סכנה לציבור (לא סתם מוגדר היטב בחוק העונשין מיהו בוגד ובמיוחד בשעת מאבק צבאי). נתניהו תמרן בין כל הטיפות, אבל הטביע אותנו בביצה של חוסר בגאווה לאומית. לפעמים התודעה ההיסטורית היא חלק בלתי נפרד מהמציאות.

  5. האתר הזה הפך להיות ביביתון 2.
    אסור לבקר את ביבי. ביבי הוא אלוהים! ביבי הוא קדוש! דע לפני מי אתה עומד!

  6. לטור הקודם (ודומה להפליא לנוכחי…) של ארז הגבתי באופן מנומק וענייני. היות ואין לי שום כוונה להעתיק את ההערות וגם לא לנסח אותן מחדש, אסתפק בהעתקת דבריה של אם צעירה מאשקלון, וכל מילה תהיה מיותרת. אז תמסרו ל"מקיאבליסטי" שלכם ש..
    "מה זה לא הפסדנו.. החמאס ירא מתי שרצה. הפסיק מתי שרצה. והוא זה שהחליט מתי תיהיה הפסקת אש. בזמן שביבי לא ניהל משא ומן עם טרוריסטים. תושבי עוטף עזה לא ששים לחזור לבתים. אני לא יודעת האם לחזור. אני זאת ששואלת את עצמי האם לשלוח את הילדים לגן או לא.
    הפסדנו! לא כי הצבא שלנו חלש אחה כי הממשלה שלנו חלשה שלא עומדת נול ההבטחות ולא גידלה ביצים.
    זה אפילו לא תיקו זה הפסד".

  7. בשורה התחתונה, ממשלת ישראל לא שיקמה את ההרתעה מול החמאס. החמאס ירה עד השניה האחרונה לפני כניסת הפסקת האש הנוכחית, והפר את כל הפסקות האש הקודמות.

    אולי נתניהו ניווט את הספינה לאורך כל המבצע בכישרון רב, אבל לא הגיע ליעד.

  8. ניתוח מעולה ומדויק. ולכל המבקרים / מקטרים כאן, הסתכלו שוב בקטע הווידיאו ממונטי פיטון. תנסו לשכוח לרגע שנתניהו הוא ראש הממשלה. אולי זה יעזור לכם להפנים את האנלוגיה למלחמה שזה עתה הסתיימה.

  9. תמליל של שטויות בלתי נגמרות. החמאס הוריד את ביבי על הברכיים הוכיח שהוא יכול לפגוע בכל הערים הגדולות בארץ ,(כולל פגיעה אסטרטגית בנתב"ג) שמר על היוזמה, ולמעשה ביבי עזר לו לבסס את מעמדו במו"מ כשותף שווה ערך.
    החמאס שמר על היכולת הרקטית וביבי הוכיח בלבול בלתי נגמר במלחמה מרובת יעדים המתחלפים מדי יום.
    "אפשר לעבוד על חלק מהאנשים חלק מהזמן, אי אפשר לעבוד על כל האנשים כל הזמן"
    ביבי הוא לא מקיאוולי הוא אפילו לא צ'מברלין.

  10. כל הדברים האלה שהחמאס לא השיג לא היו לו גם לפני כן. אין בזה כל שינוי לטובתנו. הטילים והמנהרות פחתו? זה לא כ״כ משמעותי, היכולת עדיין קיימת והאמת היא שהמומחים לסקרים גאולוגיים אומרים שבוודאות יש עוד לא מעט מנהרות. אמירת האמת בעקביות נחושה פועלת הרבה הרבה יותר טוב מאשר הדיפלומטיה המתפתלת אל מול הלחצים והעוינות הסביבתית, כך למשל האמירה האומללה על שתי מדינות רק הראתה לעולם שראש ממשלת ישראל אינו מאמין בצדקת דרכנו ולכן, באופן הכי טבעי וצפוי רק הזמינה יותר ויותר לחצים. ככה זה עובד ולא להפך

  11. כתבה מצוינת המביאה את תוצאות המבצע והתנהלותו באופן יוצא מין הכלל, אני מסכים עם כל מילה ודעתי שביבי נצח את המלחמה וינצח גם את הבחירות, הגם שיש תחושת החמצה לדעתי ביבי עמד בדברו לאורך כל הדרך נותר מבחן התוצאה הם יהיה שקט, בנוסף דבר חשוב ביותר אירופה וארה"ב מתחילות להבין שהם בצרות צרורות עם האיסלם

  12. כתבה טובה מאוד. אבל יש בה נקודות חלשות בסעיף האחרון. והנקודה הכי חלשה בינהן נימצאת דווקה במשפט בו כתוב: "הימין העדיף את שרון על פני נתניהו בפריירמיס של 2003. התמורה: ההתנתקות.".

    כי לפני פריימריז ב2003 היה מבצע "חומת מגן" ב2002. ועם להשוואת נתניהו של עכשיו עם שרון, אזי צריך להשוואת אותו עם שרון בסיום מבצע "חומת מגן". וכמו ששרון רמז על ה"התנתקות" אחרי המבצע שלו, כך גם נתניהו רמז לאנו על ה"התחברות" של אש"פ עם עזה כשענה במסיבת התונאים "אין לי בעיה עם אבו מאזן בעזה. יש לי בעיה עם חאמס ביו"ש".

    לכן, עם לא רוצים "התחברות" של נתניהו אל תחזרו לשגיה של 2003 . אל תצבעיו ב"שרון" של היום. כי יש בנט לפחות.

  13. מסכים עם הניתוח ועם השורה התחתונה. אלא שהעניין התודעתי חשוב עוד יותר מכפי שציינת והתודעה הכוזבת של הציבור הישראלי היא מכה אנושה שלדעתי ולצערי עוד נשלם עליה. ויש לנתניהו חלק גדול בעיצובה. הדובר הכריזמטי והרהוט כשל בשיח עם הציבור, במיוחד בשבועות הראשונים של המלחמה. זה לא מספיק שאתה מנהיג גדול שעושה את הדבר הנכון. גם אם יש לך קשר ישיר עם בורא עולם ואתה עולה לפגישה אתו כדי לקבל את לוחות הברית, אתה צריך לחשוב מה העם חושב, איך הוא יפרש את היעדרותך ומה הוא יעשה בינתיים. גם אני חושב שנתניהו פעל בשום שכל ובלי להיסחף בשגיונות ומגיע לו קרדיט עצום בנסיבות האלה. אבל לפעמים צריך לשלם מחיר, לעשות כמה טעויות מכוונות, לתת לטחינה לטפטף על החולצה כדי להיות עממי. לא לנהוג נקי מדי. העם שרואה רוצחים שפלים שמקריבים ילדים וחולים כדי לפגוע עוד באזרחי ישראל, רוצה גם סתם נקמה – לא אסטרטגיה. זה נשמע רע, אבל זה מחויב המציאות.

  14. ארז, בקצרה: אם ישראל באמת הייתה מנצחת במלחמה לא היה צורך לכתוב כל כך הרבה מילים בניסיון לשכנע שזה המצב!!
    נקודה נוספת: כאשר עיתונאים חוזרים ממש באותן מילים על כך שבנט וליברמן עושים פולטיקה במלחמה (מה עם לבני?) לעומת נתניהו ויעלון שפועלים משיקולים ממלכתיים בלבד, אתה יודע שהם מעתיקים מתוך דף המסרים שמחלקת הדוברות של נתניהו הפיצה.

  15. נתניהו נכשל כנגד המתנגד העיקש ביותר: השמאל הישראלי. למרות שקוי הפסקת האש לא מגינחים עליו כהוא זה ולא מכובדים בשום אופן מתעקש השמאל הישראלי להציב בדיוק כאלו קוים בלב הארץ ולהאמין שהם יגנו עליו.
    לו הייתי נתניהו הייתי מעמיד את הדילמה הזו מול העם, וניגש לחיסול האיום העזתי רק לאחר השגת הסכמה לאומית רחבה, מהבית היהודי ועד למר"צ שבצד הזה של הירדן לא תתכן ישות פוליטית נוספת לישראל. הייתי מתחיל בהצהרכה פומבית של אלון שוסטר יושב ראש מועצת שער הנגב שמבחינתו אין יותר קו ירוק.

  16. זר שיקרא את המאמר שלך עוד עלול לחשוב שצוק איתן היה המלחמה המוצלחת ביותר של ישראל בכל שנותיה! פשוט לא להאמין איך התעלמת באלגנטיות מהעובדה שמדינה שלמה היתה מושבתת במשך חודשיים!!! אלפי ילדים רותקו למקלטים ועברו חוויות טראומתיות שיסחבו אותן עוד המון שנים ויצריכו מהם טיפולים פסיכולוגים ונטילת כדורים!!! עסקים שלמים קרסו בדרום הארץ!!! תחושת הבטחון של האזרחים נמצאת בשפל שיא!!! החמאס קיבל לגיטימציה ממשלת ישראל בעצמה!!!
    החמאס לא חושב בצורה הרציונאלית המערבית המשעממת שאתה חושב! לא מעניין אותו לספור גופות ובניינים מופצצים אלא חשוב לו יכולת העמידה על הקרקע בסוף המבצע והעובדה שהוא הצליח במשך 50 ימים! להשבית את שגרת החיים בישראל!!! זוהי תמונת הניצחון שלו!!!! העובדה הפשוטה המעידה על כך שתפיסה זו היא זאת ששולטת במוחם של הערבים בעזה ואיו"ש היא הפופולאריות הרבה לה זוכה החמאס ממש בימים אלה ומספר אנשים בודדים שאולי מעבירים ביקורת בחצי משפט על החמאס, ממש לא מעידה על "סדקים" בלגיטימציה ובתמיכה העצומה לא זוכה החמאס, גם בקרב חלק מערביי ישראל אגב.
    לגבי מערך המנהרות, האם אתה או ביבי, יכולים לחתום ב-100% שאין יותר מנהרות תקיפה לתוך ישראל?????? לא!!!!!!!! האם אתה או ביבי יכולים להבטיח שהחמאס לא יחפור יותר מנהרות נוספות בעתיד????? לא!!!!!!! האם מערך הרקטות הושמד כליל???? לא!!!!!!! ותנחש מה… מהרגע שהוכרזה הפסקת האש, מאות אנשי חמאס ואולי אף אלפים, פועלים כדי לחדש את מלאי הטילים, לשקם את מערך המנהרות ומפיקים לקחים לקראת הסבב הבא שבו יכינו לנו הפתעות חדשות. כי ככה זה במאבק בינינו, החמאס יוזם ומפתיע ואנחנו מגיבים באיחור ועד שאנחנו מצליחים להגיב כראוי, אנחנו כבר קוברים כמה עשרות של חיילים ואזרחים… זה לא צריך להיות כך!!!!
    אתה שבוי בסכסוכים עם עצמך בכך שאתה מאשים את הימין בכך שהוא לא מבין את ה"חוכמה" וה"גאונות" האסטרטגית של ביבי!!! לביבי אין אסטרטגיה חוץ מלתמרן תמיד בין קבוצות שונות ולטעון שיש לו אסטרטגיה! לביבי אין שום הישג מדיני, צבאי, חברתי בכל הכהונות שלו כראש ממשלה!!! כל הבטחותיו לפני הבחירות הופרו ולא קויימו. במדינה דמוקרטית ראוי שמנהיג מפלגה יישם את המצע הפוליטי עליו הוא נבחר אך במידה והוא בוחר לעשות שינוי של 180 מעלות, הרי שהוא למעשה הונה את ציבור הבוחרים שלו והשתמש בהם אך ורק להגיע לשלטון בלי שום כוונה מוקדמת ליישם את המצע הפוליטי עליו הוא נבחר. במצב כזה הדמוקרטיה מאבדת את כל ערכה והשלטון נמצא למעשה בידי אדם שחטף אותו במירמה והונאה והדרך היחידה להשיב את הדמוקרטיה הינה להפיל את אותו מנהיג שקרן ומניפולטיבי ולמנות במקומו מנהיג שבאמת מתכוון ליישם את המצע הפוליטי עליו הוא נבחר ולא מתבייש בה!!!

  17. ועוד בעיה נוספת שאיתה כלל לא התמודדת, דעאש וחיזבאללה אינם מספיק אינטיליגנטים כמוך להבין שישראל בעצם ניצחה את חמאס ושאסור להם להתעסק איתנו…. ההיפך הוא הנכון!!!! ובדיוק צורת ההתנהלות של ביבי ויעלון בצוק איתן, זה מה שיחזק את התחושה בקרב אוייבינו שהיכולת שלהם להכריע אותנו קרובה מתמיד!!! כך שבראייה אסטרטגית עוד צפויים לנו מלחמות ארוכות, קשות וממושכות נגד הטרור משום שהרושם שנוצר בקרב ארגוני הטרור הרבים שצמחו באזור בשלוש השנים האחרונות, היא שישראל לא הכריעה את חמאס, ההנהגה שלה הססנית ולא החלטית, ושהיא עדיין מגבילה את עצמה בכל מה שקשור בהפעלת הכוח בשטח אורבני.
    כך לא נלחמים בטרור! כך מזמינים את הטרור להמשיך להלחם בנו לתקופה ארוכה מאוד!!!!