העימות האמיתי רק מתחיל להתבשל

הקינות מימין מזכירות את העכשיוויזם משמאל. החמאס ירד על ברכיו אך אצלנו חמיצות לא מציאותית, בעיקר בהשוואה להישגים צבאיים מהעבר.

כמו בשנות ה-30 של המאה הקודמת, גם היום, העולם חייב להתעורר ולהכות בכל הכוח ובכל האכזריות, לפני שנדרדר למאבק אפוקליפטי שמחירו יהיה מיליונים אם לא יותר בחיי אדם  בינתיים בעזה, החמאס ירד על ברכיו אך אצלנו תחושת חמיצות לא מציאותית, בעיקר כשמשווים את המבצע לחודשים שלאחר 'חומת מגן' או מלחמת ששת הימים  באופק כבר מתרקם העימות הבא ואם אחרי החודשיים האחרונים בעזה חוגגים ואצלנו חמוצים המסקנה היא שצריך לחזק את הרוח

היום בו החלה מלחמת העולם השלישית. צילום מסך מיוטיוב
היום בו החלה מלחמת העולם השלישית. צילום מסך מיוטיוב

מלחמת העולם השנייה התחילה בשמונה בנובמבר 1923 בבית בירה במינכן בהכרזת הפוטש הכושל של היטלר. בזמן אמת, העולם לא הבחין בהתרחשות הזניחה בבווריה. מלחמת העולם השלישית נפתחה בקול תרועה ב-11.9.2001. העולם חש גם חש את מכת הפתיחה של הג'יהאד העולמי, אולם בכל זאת, העולם העדיף להתעלם, להדחיק, לחבר לעצמו נרטיב דמיוני על דת שוחרת שלום שמספר פסיכופטים מעוותים את דרכה (ע"ע מחלקת המדינה האמריקנית). העולם המערבי שכח את הלקח על כוחה של תנועת המונים חסרת מעצורים השיכורה מהצלחתה האכזרית.

בחודשיים האחרונים הצטרפו לדאעש אלפי לוחמים. עוצמתה, השפעתה, כוח משיכתה מתגברים כדליקה באש קוצים. המשותף לשתי מלחמות העולם הללו, הוא העובדה שהססנות, תככנות, אינטרסים נוגדים, עכבו את מלחמת העולם ברשע הטהור. בניגוד לרומאים שהקשיבו לקאטו הזקן והחריבו את קרתגו, באנגליה של שנות השלושים נתפס צ'רצ'יל כמחרחר מלחמה ארכאי. הוא צדק. גם היום, העולם חייב להתעורר ולהכות בכל הכוח ובכל האכזריות, לפני שנתדרדר למאבק אפוקליפטי שמחירו יהיה מיליונים, אם לא יותר, בחיי אדם.

מלבד זאת אני סבור שיש להרוס את קרתגו. קאטו הזקן
מלבד זאת אני סבור שיש להרוס את קרתגו. קאטו הזקן

על תסכול, חמיצות פחדנות ופופוליזם

כאן אנו מתחברים למלחמת עזה. בעתיד הלא רחוק, מחכה לישראל התמודדות קשה מנשוא. טוב שהקברניטים לא נכנעו להתלהמות נבובה והכניסו את הצבא למערכה לכיבוש עזה. לא שווה היה לשחוק את צה"ל בעזה כשאפשר היה להוריד את החמאס על הברכיים מבלי שהשיג דבר וחצי דבר. זכרו את דבריי, העימות האמיתי, הגורלי, מתבשל כעת.

אז בואו ננסה לדון במלחמה: על החמיצות, על תחושת התסכול, על האשמת ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל בפחדנות, הססנות ורפיסות. ננסה לענות על השאלה "מה יצא לנו מזה"? האם הפסדנו? (ברור שלא, החמאס התחנן להפסקת אש) מדוע לא השגנו תמונת ניצחון? וכמובן, הטענות בנוסח "לו רק היו לנו ראש ממשלה, שר ביטחון ורמטכ"ל נחושים ואמיצים שהיו נותנים לצה"ל לנצח, לכסח ולחסל באופן סופי את יחפני החמאס עד שהיו צווחים "די לנו" עד שהנייה היה מבקש להתגייר באצטדיון הכדורגל בעזה".

אבל לפני שממשיכים אציין שאני עיתונאי, סך הכל עיתונאי. כך שהתמונה הכוללת נעלמת מעיני, נתונים רבים חסרים לי. בדיוק כעמיתיי אני רואה חלקי תמונה. לפיכך ראוי שנאמץ כולנו את תפיסת סוקרטס כי אנו יודעים שאיננו יודעים או כפי שניסחו בפרקי אבות (ה',ז') "ועל מה שלא שמע, אומר לא שמעתי".

נציין גם בזהירות כי מבקרי נתניהו ויעלון הם קואליציית שעטנז של שמאל, עיתון (ידיעות אחרונות), בעלי טורים המתעבים את נתניהו ולקינוח: ימין מאוכזב (לא מעט בצדק ולו בשל הבטחותיו של נתניהו טרום הבחירות למוטט את שלטון החמאס). חלקם תמימים, חלקם מאוד לא.

ניטשה אמר שאין עובדות אלא רק פרשנויות, אף על פי כן, ננסה לבדוק את תוצאות המלחמה האחרונה בהשוואה לעבר. באמצעות עובדות ומספרים. אמנם, אין לנו פרספקטיבה כדי לבחון את תוצאות "צוק איתן" שהרי מבחן המציאות יהיה מבחן הירי מעזה ונכון לעת הזו, מוקדם לקפוץ למסקנות, אולם, בנוגע להכרעה המדוברת, שווה להציץ לאחור כדי להבין עד כמה משמעותית הפרספקטיבה ועד כמה אנו נוטים לשכוח את העובדות.

כמה נקודות (ונתונים) למחשבה

כניגוד לתוצאות "צוק איתן" רבים מעלים על נס את מבצע "חומת מגן" (29/3/2002 – 10/4/2002). בחודש מרץ 2002, "מרץ השחור" נרצחו 105 אזרחים ישראלים. בעקבות הפיגוע במלון "פארק" בערב פסח, יצאו צה"ל והשב"כ למבצע שאין מחלוקת שהיה הצלחה צבאית מוחלטת ומבריקה. ישראל בלמה את גל הטרור ומוטטה עד יסוד את כוחם הצבאי של ארגוני הטרור. אבל שימו לב, לקחתי את מאי ויוני 2002, חודש בתוך המבצע וחודש לאחריו ובדקתי סטטיסטית את ההשפעה הצבאית על הפיגועים. בחודשיים האלו נרצחו 67 ישראלים בשמונה פיגועים (225 ישראלים נרצחו סה"כ בשנת 2002). בשנת 2003 נרצחו 140 ישראלים ב-22 פיגועים. בשנת 2004 נרצחו 58 ישראלים ב-14 פיגועים. ב-2005 נרצחו 32 ישראלים בשמונה פיגועים. ב-2006 נרצחו 15 ישראלים בשלושה פיגועים. ב-2007 פיגוע אחד באילת בו נרצחו שלושה. ב-2008 שני פיגועים, נרצח אחד. הגרף ברור. לו היו בוחנים את חומת מגן ביום שאחרי ולא מבחינת תמונת הניצחון של המוקטעה הכבושה אלא במספרי נרצחים ישראלים, היה מי שהיה יכול לטעון שהמבצע כשל.

האם היה צורך להשקיע בעזה?

נמשיך לצלול לעבר. מן המוסכמות שמלחמת ששת הימים הייתה המלחמה בה הבסנו ללא תנאי את האויב. הכרענו עד עפר. לא חסרות תמונות ניצחון. הצנחנים בהר הבית, יוסי בן חנן מניף את הקלאצ'ניקוב בתעלת סואץ וכו'. על אף התוצאות הברורות של המלחמה, פרצה לאחריה מלחמת ההתשה. לא ניכנס למחלוקת על ראשיתה והמשכה, רק נזכיר כי המלחמה התנהלה בשתי זירות עיקריות, המצרית והירדנית, תעלת סואץ וארץ המרדפים. 721 הרוגים מהם 594 חיילים, 12 חיילי צה"ל נפלו בשבי המצרי ו-3 בשבי הסורי.

מבצע חומן מגן. צה"ל בשכם. צילום: צבא הגנה לישראל
מבצע חומן מגן. צה"ל בשכם. צילום: צבא הגנה לישראל

לשם השוואה, מאז 2001 נורו קרוב ל20,000 רקטות ופצמ"רים לישראל, כתוצאה מהם נהרגו 71 אזרחים, מתוכם שבעה במערכה האחרונה. כל אדם הוא עולם ומלואו ואין ספק שהאימה מהרקטות, למרות "כיפת ברזל", מאיימת על חבל ארץ שלם. אבל אני תוהה האם נוכח תמונת האיומים המתפתחת, היה הגיון בהשקעת כוחה הצבאי והכלכלי של ישראל בעזה?

איני מומחה צבאי אולם אני מוכן לצורך הדיון, לקבל את ההנחה של מצדדי מיטוט החמאס, כי כיבוש הרצועה היה מניב תוצאות מבורכות. אולם באותה מידה עליהם לקבל אפשרות נוספת, זו שאולי עמדה לעיני הקברניטים, האפשרות שנתבוסס בבוץ עזתי, ונשווע למי שיבוא ויחלץ אותנו מהצרה הזו.

למרבה הצער כשם שאין שלום עכשיו משיחי, אין לעת עתה ניצחון מוחץ במלחמה הכוללת נגד הערבים, מלחמה שנמשכת מאה שנה וקרוב לודאי שגם נכדינו ילחמו בה. סבבי לחימה אינם המצאה חדשה, בן גוריון כבר הגה את הרעיון. לתפיסתו, אם ננצח בסבבי לחימה עם אויבינו נשיג הרתעה ואת הבנתם כי הם חסרי יכולת להגשים את רצחנותם ולהשליכנו הימה. שקט לא היה ולא יהיה כי הערבים לא רוצים. המלחמה ממשיכה ותמשיך בכל מיני פורמטים. ואנו נמשיך לחיות בין סיבוב אחד למשנהו, לאהוב את החיים, לשגשג ולהתכונן לניצחון הבא. כי אם לא ננצח לא נהיה כאן. בינתיים בעזה אין מים ותושביה עורגים למעט ביטחון ושקט בתוך הכאוס המצחין בו הם חיים. אני לא קונה את חגיגות הניצחון בעזה, לדעתי היה זה פשוט פרץ אנחה של המון הנתון לכתישה של צה״ל כבר 50 יום. החמיצות אצלנו נובעת מקדושת החיים, מהרצון לא לחיות כל הזמן על חרבנו, מהתקווה לשלום שקט ושלווה בעקבות ניצחון אחד מוחלט. ההבנה שלא השגנו את זה הפעם והסבב הבא והניצחון הבא מחכה מעבר לפינה.

על ההבדל בין ממשלה לרשת חברתית

וכן, יש מי שיקרא לי יחצ"ן, אולי  חרטטן, אבל אני מעדיף ראש ממשלה שחושב מהראש ולא רק מהביצים. חיי אדם אינם סטאטוס בפייסבוק.

נתניהו הוכיח שטובת המדינה לנגד עיניו ולא רק הכסא, למרות שחלק גדול מהאלקטורט שלו, הבייס שלו, רתח עליו, הוא לא היסס ובחר לסיים את המבצע בלי להיגרר לכניסה קרקעית מסיבית. שרים בקבינט יכולים להשתעשע בפופוליזם, לא ראש ממשלה ושר ביטחון עליהם האחריות. החמאס התכונן למלחמת השחרור שלו והתכונן טוב. הוא בנה מערך קרקעי ורקטי מרשים, התמקצע בלוחמת רפאים והסתתר כהרגלו מאחורי נשים וילדים, מנצל את עכבותיה המוסריות של ישראל. העולם כבר עמד מנגד מוכן לגנות. אבל ישראל ניצחה באמצעות ניהול נבון של המערכה המדינית והצבאית, לא בלי טעויות, לא בלי בעיות. אם בוחנים את המערכה ותוצאותיה הרי שישראל פעלה לפי התכנון המוקדם: המערכה תמשך עד שהחמאס ינצור את האש בלי לקבל שום תנאי מתנאיו. וזה מה שקרה בפועל, החמאס חזר בו מכל תנאיו המוקדמים. החמאס התחנן להפסקת אש והסכים לקבל את המתווה המצרי שחודש קודם לכן סרב לו. החמאס נכנע.

בדידותו של מקבל ההחלטות. צילום: פלאש90
בדידותו של מקבל ההחלטות. צילום: פלאש90

אולם נתניהו לא יוצא נקי לחלוטין. הביקורת על הבטחות הבחירות שלו למוטט את החמאס היא אמיתית. נתניהו כשל היכן שכשלו קודמיו. ומבלי להזדקק שוב לשורות השיר "דברים שרואים משם וכו'…" ברור שיש מקום להיגמל מהבטחות בומבסטיות לטובת ניהול פרוזאי ואחראי של המציאות. הדברים נכונים לכולנו, במישור הלאומי ובמישור הפרטי.

ועוד נקודה. חברי אופיר אדליס כתב לי שהסיבה לחמיצות או לבאסה נובעת מההבנה שאין שום חשיבה ארוכת טווח, חשיבה אסטרטגית לאיפה רוצים להגיע עם עזה בעוד 50 שנה ואיך חותרים למטרה הזו. באופק כבר מתרקם העימות הבא. עניתי לו שבמזרח התיכון אסטרטגיות לטווח של חמישים שנה שוות לתחת. כאן צריך רוח. צריך צומוד. וכשאצלנו, למרות פגיעה מינימאלית בזכות כיפת ברזל וניצחון מובהק, חמוצים ומבואסים. ושם, בעזה, למרות הרס בלתי נדלה ושום הישג, חוגגים, אולי צריך לחזק את הרוח.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. טוב ויפה, רק תיקון אחד – זכות היוצרים לגישת הסבבים הפבלוביים שייכת לז'בוטינסקי ב 1923 ב"קיר הברזל" וב "המוסר של קיר הברזל". ב 70 השנים מאז ועד אוסלו לא נכתב הרבה חדש בנושא. באסון אוסלו החל שעון חדש, כך שכנראה כולנו נאלץ לחיות עד 120 בכדי לזכות לקצת "שלום עכשיו" בימי חיינו. בן גוריון אגב, היה לצורך הענין (וגם בכמה ענינים אחרים) ממשיכו הנאמן של ז'בוטינסקי, הרבה יותר מבגין השטחי והפופוליסטי. שמיר וארנס שהכריעו האינתיפדה הראשונה הביאו אותנו די קרוב לאילוף הסוררת הפלשתינית אבל חסרה להם הסיומת וממילא הפלשתינים אף פעם לא היו הנושא המהותי של הסכסוך.

  2. מהמאמר לקחתי שורה אחת:

    "..במזרח התיכון אסטרטגיות לטווח של חמישים שנה שוות לתחת."

  3. התסכול אינו נובע מאי כניסת צהל לרצועה. התסכול מהמכה המדורגת, וחמש הקנים שטווחו 49 ימים את נחל עוז כמשל לכל המלחמה. המגדלים בשכונות היוקרה צריכים היו ליפול יחד עם מנהרות סג'אעיה. גם הפציר צריך לתת את הדין על הוראות פתיחה באש שגבו חיי חיילים ואזרחים.

  4. כמה הערות:
    א. את הסבבים המציא ז'בוטינסקי ב-1923. "קיר הברזל".

    ב. בניגוד לתפיסה של בן-גוריון או ז'בוטינסקי, האויב איננו מבין כי לעולם ייכשל לפרוץ את קיר הברזל. מפני שעבורו למלחמה תכלית משלעצמה. הרג לשם הרג. לכן האויב מתעצם בין סבבים וכאילו לא לומד לקח.

    ג. מחירים כלכליים או צבאיים נגזרים מהאסטרטגיה והטקטיקה. לא מיעדי המבצע. אומנם ביום טוב אני קולונל כורסה, אבל אני יכול לדמיין ניצחון קרקעי מבלי להילחם בסמטאות. מה גם, ש-D-9 מצטיין בלייצר סמטאות חדשות במקום שלא היו קודם.
    לא מקבל את הדיכוטומיה של שאין כלום בין שקט-תמורת שקט לבין כיבוש כולל של עזה.

    ד. ניצחון מסתיים בהסכם כניעה של המפסיד. כולל פיצויים, וויתור על שטחים והסגרת פושעים למשפט. במקום, נחתם הסכם תיקו.

    1. מסכים לגבי סעיף 3 ומוסיף:
      המצביאים הציוניים כפתו את ידי הצבא בחירטוטי טוהר נשק מצד NGO ידועים לשמצה ובסייגים שאף מדינה מערבית לא פעלה לפיהם ואחת המסקנות שאיתם חמאס סיים את המערכה ארורה במיוחד- השימוש באזרחים כמגן אנושי עובד!

      נוהל הקש בגג המטורלל, השיחות, הסמסים ופיזור הכרוזים יביאו לכך שבמערכה הבאה פעילי החמאס יסתובבו עם מנשאי תינוקות בתחושת חסינות. אם המערכה היתה נפתחת כשסרגל ההומנאניות של צה"ל עומד על 5 במקום על 10 העסק היתה מסתיים תוך שבוע עם אותו מספר הרוגים בעזה אבל פחות נפגעים בקרב אזרחים וחיילים ישראלים ובעיקר- חמאס מורתע באבוהה.

  5. מה שסגל שוכח תמיד לציין: מי שתמך בפייסנות הבריטית כלפי הנאצים לא היו השמאל של אטלי אלא הימין של של צ'רצ'יל(להוציא צ'רצ'יל) אז שלא יעבדו עליכם.

  6. סג"ל, צה"ל מודה שלחמאס נותרה מחצית מיכולת השיגור ושליש ממלאי הרקטות.

    אין חולק על כך שצה"ל לא ניטרל את יכולת הירי של החמאס.

    אולי ישראל השיגה הרתעה, אבל לאור העובדה שהחמאס הפר כל הפסקת אש והמשיך לירות עד הרגע האחרון, לא נראה לי שזהו המצב.

  7. מר סגל: הזכרת מתי לדעתך החלה מלחמת העולם השנייה ואני רוצה להזכיר לך דוקא כיצד הסתיימה מלחמת העולם השנייה בכל הנוגע לחלק של כניעת יפן. שתי פצצות, שתיים בלבד, צמד שמנמוך, הוטלו על הירושימה ונגסאקי ובא ליפן גואל. יפן נכנעה ואמריקה שיקמה את יפן עד להפיכתה של יפן למעצמה כלכלית עולמית. אפשר להזכיר כמובן את כתישת ערי גרמניה לאבק ואת שיקום אירופה באמצעות תכנית מרשל האמריקנית. רוצה לשאול, מדוע אתה ושכמות לא הזכרתם במילה אחת את כדאיות פרוטוקול הירושימה ומדוע לא בחרתם לעסוק בדיון מדוע לא הטילה ישראל הריבונית על עזה פצצת מימן (לא אטום, ללא נשורת רדיואקטיבית מזיקה) על מנת להביא את עזה וחמס לכניעה ולשיקום.

  8. הבעיה ששקט-ייענה-בשקט זה לא אידיאולוגיה.
    לא באנו לכאן בשביל שקט, בכל זאת אנחנו יהודים, לחשוב שמישהו יניח לנו זו נאיביות במקרה הטוב.
    מה עם קצת "אור לגויים" ובפרט לשכנים שלנו שנשלטים ע"י כנופיית רוצחים אלימה שההשוואה לדעא"ש היא מדוייקת. אולי כיבוש עזה הוא הכרחי גם בשבילם, כדי לשחרר אותם.
    נכון העולם לא יאהב את זה, אבל זה בטוח יותר מוסרי מכל רעינות השמאל שרק רוצה להפרד מהם ואחרינו המבול.

  9. אתה רוצה טווח ארוך?
    בטווח הארוך צריך את טקטיקת הלוחמים באוקראינה.
    מספר יחידות בלתי מזוהות, ללא שום מדים, מפעילות מטעני חבלה בכל רחבי עזה (ורמאלה).

    טרוריסטים מסתוריים שיורים משטח ישראל טילים אל עזה אבל איכשהו מצליחם להתחמק מצה"ל.

    מאגרי מים מורעלים.

    התקפות גז עצבים.

    רימוני זרחן.

    כל רעיון אחר שמוביל לפחד.

    הטרוריסטים מכריזים על עצמם כצבא אללה השיעי ורוצים שליטה בשטחים.

    קרבות ירי ברחובות. התבצרויות בבניינים. שריפות.

    במקביל ישראל מיישמת את אסטרטגיית פייגלין להגירה מרצון עם פיצוי כלכלי.

    מי שלא יתפנה, יעלם.

    גם זה לא פיתרון שבהכרח ינקה את עזה לחלוטין, אבל לפחות הוא יעביר את המערכה לשטח שלהם ויעסיק אותם. מדובר ברק אחד מהכלים בארסנל כדי שתאוריית הסבבים הזו תעבוד ותתיש גם את האויב. כי אתה לא נלחם מול אירגון, אתה נלחם מול חברה, וכדי להשפיע עליה ,בייחוד כשהיא זו המכתיבה לך את זמני הלחימה- אתה צריך גם לתקוף ולא רק להתגונן. וכל עוד ישראל לא מודה באחריות, גם אם כל העולם יודע שזו היא, הוא לא יכול לעשות כלום באופן רשמי.

    להתייחס לאחרים כשם שהם מתייחסים אליך.

  10. נתניהו פועל לפי הכלל הידוע בעסקים – Think global, act local.
    אני מאמין שנתניהו שקל את כל מה שמתרחש מסביבנו, ובשאר חלקי העולם, ועשה שימוש ציני בחמאס, גם אם זה בא על חשבון תושבי ישראל, אך התשלום היה מועט מאד ביחס לסכנות משאר העולם.
    האם מישהו שם לב להפגנות ברחבי אירופה? ובדיוק בשיא עונת התיירות?
    האירופאים האנטישמים רוצים שקט מהפגנות? הם חוששים מאיבוד הרסן של המוסלמים באירופה?
    מצוין. קצת מכות לחמאס וההפגנות מתרבות. אירופה רוצה שקט > אירופה משלמת > מדינת ישראל כבר מדברת על הפסקת אש > האש באירופה יורדת.
    אירופה מזלזלת > אירופה מתחילה לדרוש ועדת חקירה > ישראל מתחילה להוריד בניינים ולחסל בכירי חמאס > אש ההפגנות באירופה גדלה.
    נתניהו הוא כמו האיש הממונה על הבר-בי-קיו. ברצותו יגביר האש באירופה (ע"י הכאת החמאס), ברצותו ינמיך את האש (ע"י הפסקת אש או דיבורים על כך).
    ולגבי אירופה – מכיון שצדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים, כך נקמת היהודים באנטישמים האירופאים נעשית בידי המוסלמים, ולדעתי נתניהו גילה את הדרך הזו ומשתמש בה בכל פעם שאירופה חורגת יתר על המידה מגבולות האנטישמיות המותרת לה.

  11. ארגון טרור המונה כ-20,000 לוחמים ותומכי לחימה שנלחם בצבא מהטובים בעולם ונשאר על רגליו לאחר שאיבד אחוז אחד מלוחמיו יכול להגיד שהוא ניצח, כוחו הצבאי נשאר והוא יכול להיות בטוח שביבי ייתן לו את השקט להחזיר את כל שאיבד במלחמה ואני מצטט "שקט ייענה בשקט" למזלנו החמאס לא קיבל את הנוסחה וביבי הציל בזכות החמאס את כהונתו הבאה. ביבי חושב רק על כהונתו הבאה הוא יודע שבטווח הארוך כניסה לעזה לא תעשה לו טוב פוליטית. לי הוא הוכיח שטובת המדינה זה הדבר האחרון שמעניין אותו כשרובי ריבלין ח"כ מטעם הליכוד התמודד על הנשיאות והוא ניסה בכל דרך לחבל במינויו, אתה יכול להגיד שהכל אישי אבל לדעתי פה נחשף פרצופו האמיתי-טובת המדינה מבחינתו היא טובת ביבי.