הבשורה על-פי סער: הכרה רשמית בעדה הארמית-נוצרית

בצעד חסר תקדים אישר שר הפנים גדעון סער הכרה בעדה הנוצרית-ארמית בישראל כלאום רשמי במרשם האוכלוסין.

קורא לבני העדה לגשת למשרד הפנים; האב נדאף ורוה"מ נתניהו. צילום: משה מילנר, פלאש90

מזה זמן רב שאנשי העדה הנוצרית בישראל פועלים למען הכרה רשמית נפרדת מהמיעוט הערבי-מוסלמי במדינת ישראל. היום (ג', 16.9) העבודה הקשה הוכיחה את עצמה: בצעד חסר תקדים אישר שר הפנים גדעון סער הכרה בעדה הנוצרית-ארמית בישראל כלאום רשמי במרשם האוכלוסין.

בשיחה עם 'מידה', האב גבריאל נדאף, המנהיג הרוחני של 'פורום גיוס העדה הנוצרית לצה"ל', נשמע נרגש ביותר: "אין מילים בפי. זהו מהלך היסטורי וחשוב המתקן את העוול שנגרם לבני העדה הנוצרית במדינת ישראל. אנחנו עדה בעלת היסטוריה, מורשת ושייכות לאומית לעם הארמי מזה כ-2,000 שנה, ואני שמח שדווקא ממדינת ישראל יצאה הבשורה המשמחת הזו לכל בני העדה הנוצרית במדינה, ובעולם כולו. בהזדמנות זו אני רוצה לפנות בקריאה נרגשת לבני העדה הנוצרית לסור למשרד הפנים ולשנות את הלאום שלהם מנוצרים-ערבים לארמים-נוצרים, להצטרף למשפחה שלנו ולהיות חלק מעתידנו החדש. ולתפארת מדינת ישראל".

החלטה זו התקבלה לאחר התייעצות מעמיקה וחוות מקצועיות מאנשי אקדמיה בארץ ובעולם. האב נדאף, שדחף וליווה את המהלך לכל אורך הדרך, מלא בתודות לאנשים המעורבים ובראשם לשר הפנים גדעון סער וראש הממשלה נתניהו, התומך באופן גורף בשילוב הנוצרים בישראל. "אני פונה לכל העדה הנוצרית ואומר כי היום הוא יום שמח מאוד לעדה הנוצרית. מהיום אני קורא לעצמי רשמית נוצרי-ארמי, אזרח ישראלי, הגאה במדינה שלו ורוצה לחיות בה כאזרח נאמן, המאמין בשיוויון זכויות ובשיוויון חובות".

בכירי העדה הגיעו לביתו של נדאף כדי לברכו, והטלפונים לא מפסיקים לזרום. "אני אופטימי מאוד ומאמין שבזמן הקרוב יופתעו במשרד הפנים מכמות הנוצרים שיבואו ויחזרו לשורשים", אומר האב נדאף.

המיעוט הנוצרי במדינת ישראל מונה כ-130,000 איש. קשה לדעת בדיוק כמה מהם תומכים במהלך זה, "רובם יושבים על הגדר. הם לא מביעים תמיכה בקול וממתינים בציפייה לראות את שאר הרשויות נוקטות בצעדים לקידום הנושא", אומר ל'מידה' עמית ברק, רכז קשרי ממשל של 'פורום גיוס העדה הנוצרית'. "ועדיין, יש סימנים רבים שמעידים על תמיכה שקטה רחבה מאוד. הנוצרים רואים מה קורה מסביבם ומבינים איפה הם חיים".

ברק מסביר כי להכרה הרשמית יש השלכות רבות. "בראש ובראשונה, היא תקדם את תיקון האפליה המובנית כלפי העדה הנוצרית-ארמית בישראל. למשל, עד היום נחשבת העדה כחלק מהמיעוט המוסלמי. כתוצאה מכך בבתי הספר שלהם מלמדים ונבחנים על ההיסטוריה המוסלמית. ההכרה הרשמית תאפשר לנו לקדם הכרה כקבוצה נפרדת שתלמד על המורשת הנוצרית, בדומה למצבן של העדות הצ'רקסית והדרוזית". המהלך פותח בפני העדה הנוצרית דלתות רבות גם בתפקידים רשמיים של מדינת ישראל. "זהו צעד חשוב במהלך החקיקה ברחב שאנחנו מובילים כדי להעניק לנוצרים מעמד ייחודי", אומר ברק. "ח"כ יריב לוין כבר העביר בעבר חקיקה שמחייבת נציג נוצרי בוועדה לשוויון הזדמנויות בעבודה. עכשיו יש לנו את הבסיס החוקי לקדם מהלכים דומים".

מהלך נועז אחרי התנכלויות רבות; שר הפנים גדעון סער. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש90
מהלך נועז אחרי התנכלויות רבות; שר הפנים גדעון סער. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש90

לא נכנעים ללחצים

תהליך ההכרה בנוצרים כמיעוט נפרד החל עוד בשנת 2007-8 כאשר סרן במיל' שאדי ח'לול, מקים 'העמותה הארמית-נוצרית בישראל' ודובר 'פורום גיוס העדה הנוצרית', יזם יחד עם רס״ן איהאב שליאן את הכנסת לימודי השפה הארמית לבתי הספר. "מאז היו הרבה מאוד קשיים", הוא מספר ל'מידה', "עברנו לא מעט עליות ומורדות. ערבים רבים התנגדו למהלך וספגנו קללות, הסתה, איומים ורדיפות מצדם. עוד לפני שקם 'פורום גיוס העדה הנוצרית' הם היו פונים גם לחברי כנסת ופועלים כדי לסכל את המהלך שלנו".

גם היום, הוא אומר, הגיעו שתי מכוניות מתחת לביתו של האב נדאף כדי להתנכל לו. נדאף נאלץ להזמין משטרה כדי שתרחיק אותם. "בסופו של דבר המשכנו ללמד ארמית בבתי הספר, בחסותו של שר החינוך דאז גדעון סער. לכל אורך הזמן שלחנו מכתבים ופניות באמצעות עורכת הדין שלנו יעל כץ-נוסבאום לשר הפנים אלי ישי, אך ללא הועיל".

באתר 'מידה' אנחנו מנהלים מעקב אחר מאבקם של העדה הנוצרית-ארמית מזה זמן רב, וחשפנו בעבר מקרים רבים של התנכלויות מילוליות ופיזיות מצד גורמים ערבים נגד יוזמי השילוב הנוצרי בחברה הישראלית. אך מה שבולט הוא שבנוסף להתקפות ברמת השטח, קיימת גם התנגדות חזקה למהלך מצד חברי כנסת בישראל, ובראשם נציגי מפלגות בל"ד ומר"צ. רק לפני כחודש דווח ב'מידה' על המאמצים הכבירים שמשקיע ח"כ באסל גטאס (בל"ד) כדי לתקוף את 'פורום גיוס העדה הנוצרית'. את האב הרוחני שלה גבריאל נדאף הוא כינה "בוגד, חלאת אדם וסוכן שב"כ".

למרות הכל, ב'פורום גיוס העדה הנוצרית' מסרבים להיכנע ללחצים. היום, ח'לול מרוצה מכך שהמאמץ וההתמדה הניבו פירות: "מה שהחל מ'העמותה הארמית' ב-2008 עם הגשת שאילתות בכנסת באמצעות ח"כ יריב לוין נחתם לבסוף בהחלטה היסטורית של השר גדעון סער; החלטה שמאפשרת לעם הארמי-נוצרי להיות עדה נפרדת שלוקחת את העניינים לידיה ומקבלת החלטות באופן עצמאי. עכשיו לא נהיה עוד תלויים בערבים, אלא נחיה יחד עם היהודים כדי להגן על הזכות שלנו להתקיים כעמים שהיו כאן לפני הכיבוש הערבי. עידן חדש נפתח בהיסטוריה של מדינת ישראל, וזה המזרח-התיכון החדש שצריך להיות".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. מעורר השראה! כל הכבוד לאנשי הפורום והלוואי שכולם ילמדו מהם איך אפשר לפעול למען שוויון, להילחם למען הזכויות המגיעות להם ולשאוף להיות אזרח שווה זכויות וחובות אשר מבין באיזה אזור הוא חי ורוצה להיות נאמן למדינה אשר שומרת עליו, על משפחתו ועל בני עדתו

    1. הם באמת לא ערבים. ולא רק הם, מעטים מתושבי המזרח התיכון הם ערבים במוצאם והם הבדואים שבכל ארץ. האיסלאם השתלט על ארצות מאוכלסות ושערב אותם מבחינה לשונית.
      לפיכך, מבחינת המוצא, עמי הסהר הפורה ההיסטוריים חיים וקיימים בקרבנו בדמות צאצאיהם דוברי הערבית.
      לא רק הארמים קיימים, גם המצרים, הבבלים והפיניקים וכל השאר.
      ההבדל בין נוצרי ומוסלמי דוברי ערבית, הוא בכך שהמוסלם מקיים זיקה רגשית ותרבותית למחמד ולאיסלאם הערביים ואילו הנוצרי היה ערבי באופן מלאכותי בלבד וזאת רק למשך 100 השנים האחרונות.

    2. אתה צודק ב 100% גם המוסלמים הם לא ערבים.
      כל האנשים שחיו באיזור הזה הם ארמים פיניקים וגם היהודים דברו ארמית באותה תקופה.
      הערבית היא תוצר של הכיבוש באיזור אבל האנשים שחיים כאן אין להם בפועל שייכות לערבים, לצערי הם היחידים שאילצו את תושבי האיזור לדבר בשפה שלהם, כל מי שכבש לפני זה השאיר את תושבי האיזור עם השפה המקורית שלהם.
      הנוצרים כאן דיברו אראמית אבל הם סיריאנים לא אראמים לכן גם האב לצערי לא מכיר את ההיסטוריה של הנצרות.

  2. חדשות טובות -ישר כוח וכל הכבוד לעוסקים במלאכת הקודש הזו שתביא ברכה ותועלת גם ליהודים וגם לנוצרים במדינת ישראל. ר

  3. נקודה מעניינת

    הכתב העברי המודרני הוא למעשה כתב ארמי שהחליף את כתב היתדות ששימש ככתב העברי. פירושו של דבר הוא שהכתב העברי המודרני שייך לעדה הנוצרית לא פחות ואף יותר מאשר הוא שייך לנו.

  4. הלאום הארמי קיים מזה אלפי שנים .לאחר השתלטות הערבים/האסלאם על ארץ הקודש , אילצו את יושבי הארץ לדבר בשפתם . חשוב לציין שגם הנוצרים וגם היהודים כאחד המירו את שפתם המדוברת לערבית וזאת מחשש להירצחם. כיום ומכוון שקיים שלטון דמוקרטי ומוסרי יתאפשר לנוצרים לחזור ללאומם המקורי .

    הנוצרים מעולם לא היו בעלי לאום ערבי .