המזרח הפרוע

תושבי שכונות קו התפר נתונים למתקפות מצד ערביי מזרח ירושלים על בסיס יום יומי. התושבים קוראים לשר אהרונוביץ' להתעורר לפני שיהיה מאוחר.

תושבי שכונות קו התפר בירושלים תחת התקפה בלתי-פוסקת, והמשטרה חסרת אונים • מאז רצח הנער אבו חדיר ההסתה בקרב ערביי העיר גוברת, ואיתה גם האלימות • קצין בכיר במג"ב מודה: השוטרים חוששים ממצלמות ארגוני זכויות אדם • התסכול בקרב התושבים היהודים גובר: "אם אהרונוביץ' לא לוקח את המושכות לידיים, מי שייקח אותן יהיו גורמי קיצון כמו חמאס. מצב חמור כזה יכול לדרדר אותנו לאינתיפאדה"

מתקפה יום יומית; הטרור מכה ברכבת הקלה בירושלים. צילום: נועם מוסקוביץ', פלאש90
מתקפה יום יומית; הטרור מכה ברכבת הקלה בירושלים. צילום: נועם מוסקוביץ', פלאש90

בשבועות האחרונים זה כבר הפך לשגרה: זריקות אבנים, ירי באש חיה, הצתות וירי זיקוקים לעבר בתים וכלי רכב נעשו למציאות חייהם של תושבי ירושלים, בעיקר בשכונות התפר.

"הטרור מגיע אלינו עד הבית ולא שומעים על זה בחדשות", אומר בשיחה ל'מידה' יהונתן, תושב פסגת זאב. יהונתן מספר על אירוע מהשבועות האחרונים, בו ראה מחלון ביתו שריפה מסיבית שהתפשטה אל עבר גינתו האחורית. "התקשרתי אל מכבי האש ואמרו שהם מטפלים בנושא. אולם, לאחר שעברו ארבעים דקות והשריפה רק החמירה, התקשרתי שוב כדי לוודא שהם הבינו את העניין. המוקדן סיפר לי כי הם קיבלו פניות על השריפה כבר חמש שעות קודם לכן ובכל פעם שהגיעה ניידת כבאים, פורעים זרקו על מכבי האש בקבוקי תבערה. על כן כוחות הכיבוי נסוגו והחליטו אך ורק למנוע התפשטות נוספת של השריפה, אך לא לפעול לכיבוייה המוחלט". מתאר יהונתן.

את האצבע המאשימה מפנים התושבים לפתחו של השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ', שלא פועל מספיק למנוע את מה שמסתמן כתחילתה של אינתיפאדה שלישית.

רכבת שדים

הסיטואציה הזו כבר הפכה לאטרקציה עבור עיתונאים. מדי יום, בשעות הלילה, פורעים צעירים משכונת שועפאט וממחנה הפליטים, זורקים אבנים ובקבוקי תבערה אל עבר הרכבת הקלה בירושלים, ומטילים אימה על הנוסעים אל ומפסגת זאב.

יצאנו לבדוק את המצב בעצמנו. בתחנת הגבעה הצרפתית, יחד איתי עולים אל הרכבת הכמעט-ריקה שני שוטרי מג"ב. המתח הכבד מורגש ברכבת ואת כל הנסיעה מקדישים צמד השוטרים לתחקר אותי באינטנסיביות, והכל משום שצילמתי תמונה במכשיר הסלולרי. גם לאחר שהשוטרים לקחו ממני תעודה מזהה והתאכזבו לשמוע בקשר שאין לי עבר פלילי, הם המשיכו בתחקור עד שירדו מהרכבת.

לו השוטרים היו מביטים מהחלון אל עבר שכונת שועפאט בה עצרה הרכבת במהלך הנסיעה, הם היו מבחינים כי הכתובת לזריקות האבנים ולירי נמצאת על הקיר באותיות ענק. זו אינה מטאפורה. במרכז השכונה תלוי שלט בגובה מספר מטרים בו מתנוססת תמונתו של הנער אבו-חדיר ולצדה מילים לזכרו של "השהיד". שלט דומה שהוצב באזור בתקופה האחרונה מאשים את "הציונים" ברצח. רציחתו של אבו-חדיר מהווה כיום את התירוץ האולטימטיבי להתפרעויות אלימות. בפייסבוק קיים עמוד "לזכרו" של הנער, הקורא מפורשות לאינתיפאדה שלישית ואף מפנה אל עמוד אחר המוקדש לאירוע המיוחל.

כאמור, תקיפת הרכבת היא רק חלק מהמגמה שסיקרנו בעבר ב'מידה'. תושבי האזור כבר מתייחסים אל הנושא כאל תופעת טבע שלא ניתן לעצור, ופשוט נמנעים מהנסיעה ברכבת באזורים המיועדים לפורענות, כמו גם בכביש 20 המוביל לפסגת זאב.

אין מענה משטרתי; התפרעויות לאחר רצח הנער אבו חדיר. צילום: סלימאן חאדר, פלאש90
אין מענה משטרתי; התפרעויות לאחר רצח הנער אבו חדיר. צילום: סלימאן חאדר, פלאש90

השוטרים מפחדים ממצלמות

בשיחה ל'מידה' הבהיר קצין בכיר במג"ב את הסיבה לקיום הפטרולים בתוך הרכבת עצמה, ולא במחנה הפליטים ובשכונת שועפאט ממנה יוצאים רבים מן הפורעים: "מחנה הפליטים שועפאט מצוי מאחורי גדר ההפרדה, אז אין שם טיפול מהשורש לא של משטרת ישראל ולא של מנגנוני הרשות הפלסטינית".

מוקד נוסף של התפרעויות מצוי בשכונות הגבעה הצרפתית ואזור האוניברסיטה העברית, בה לומדים אלפי תלמידים. מאז רצח הנער אבו-חדיר, מדי יום בסביבות השעה 22:30, מתפרעים מעיסאוויה זורקים אבנים ויורים זיקוקים אל עבר כוחות משטרה ואל עבר בתי מגורים בגבעה הצרפתית. לפני כשבועיים עשרות ערבים פרצו באלימות לתחנת הדלק בגבעה הצרפתית, החריבו אותה, בזזו את החנות הצמודה לתחנה, ושפכו מיכלי שמן על הכביש הסמוך.

כמו הרכבת הקלה, גם מוקד זה של אלימות הפך לאטרקציה תקשורתית. "אם אתה בא לשם עם מצלמה, לא יעשו לך כלום", סיפר הקצין הבכיר. ופירט כי מלבד תקשורת, מגיעים צלמים רבים מארגוני 'זכויות אדם' שונים: "שוטר ישאל את עצמו לפני שיטפל באירוע בחומרה 'למה לי להסתבך?' כי סרטון שיופץ בפייסבוק עשוי להוביל להשמצה פומבית של אותו השוטר".

על אף שעיסאוויה איננו מחנה פליטים, נראה כי גם שם נוכחות המשטרה דלה. סיורים של המשטרה מותקפים באבנים ובקבוקי תבערה, דבר שמונע משוטרים להיכנס אל השכונה. חוסר הנוכחות המשטרתית בתוך הכפר, ידועה כבר מזה מספר שנים, כפי שהעיד תושב האזור בפני כתב ערוץ 7.

בינתיים המצב רק מחריף. בעוד שוטרי מג"ב מוגבלים מלהיכנס לאזורים שלמים בתוך שטחה המוניציפאלי של ירושלים ועסוקים בתחקור נוסעי רכבת שמצלמים תמונות בפלאפון, מסתובבים בשועפאט פעילי חוליות טרור ויורים בנשק חם לאור יום אל עבר מחסומים ובתים.

"אם אהרונוביץ' לא לוקח את המושכות לידיים, חמאס יעשו זאת"

האזרחים דורשים מענה; השר יצחק אהרונוביץ'. צילום: יונתן סינדל, פלאש90
האזרחים דורשים מענה; השר יצחק אהרונוביץ'. צילום: יונתן סינדל, פלאש90

"האינטרס לחזור לשגרה משותף גם לתושבים הערבים של ירושלים. לאף אחד לא טוב המצב הזה", מספרת יעל ענתבי, יו"ר סיעת פז (פסגת זאב), שנבחרה למועצת העירייה בבחירות האחרונות.

ענתבי מקיימת פגישות וסיורים עבור חברי כנסת במטרה לגבש לובי פוליטי שידחוף את השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' לטפל בנושא. "למחנה הפליטים שועפאט נכנסו הרבה גורמי חמאס שהמטרה שלהם היא להצית את השטח, בנוסף, יש שם שליטה של אונר"א שהמטרה שלהם היא לשמר את המסכנות של הפליטים. אם אהרונוביץ' לא לוקח את המושכות לידיים, מי שייקח אותן יהיו גורמי קיצון כמו חמאס. מצב חמור כזה יכול לדרדר אותנו לאינתיפאדה". היא מזהירה.

כמו ענתבי, גם תושבים אחרים מטילים את האחריות על השר לביטחון פנים. ביום ד' האחרון התקיימה הפגנה בצומת המטה הארצי, במחאה על "מדיניות ההבלגה ואי-האכיפה של משטרת ירושלים, בהוראת השר לביטחון פנים". אל ההפגנה שאירגנו תושבי שכונות הצטרף גם איש סיעת הימין 'ירושלים מאוחדת', אריה קינג.

איציק כהן, תושב ירושלים שהיה ממארגני ההפגנה, סיפר על התסכול הגובר של תושבי ירושלים: "אני לא מבין בפוליטיקה ולא יודע מי אשם. אבל ברור שהאזרחים זכאים לביטחון, ואין להם את זה. אולי צריך לשנות את הוראות הפתיחה באש, ראינו הרבה פעמים ששוטרים וחיילים פוחדים להגיב כדי שלא יעמדו למשפט. זה גם מה שקרה לאחרונה כששוטר קיבל פקודה למנוע ירי משועפאט וזיהה חמושים עם נשק, ירה עליהם ועמד על כך לדין".

ענתבי מוסיפה לדרישותיו של כהן: "המשטרה מסוגלת לוודא שיהיה שקט ושלא יהיו אירועי זריקות אבנים. היא רק צריכה לקבל הוראה מתאימה של אפס סובלנות לאלימות". לדבריה, על אהרונוביץ' "לקחת את העניינים לידיים ולא לעשות סיבוב הופעות למצלמה כפי שעשה בשבוע שעבר בתחנת הדלק המוצתת בגבעה הצרפתית, אלא לתת פתרונות בפועל".

גם בתוך העירייה התסכול גובר. ענתבי מספרת כי על אף שראש העיר ניר ברקת פועל בעניין, "עדיין לא שמעתי אמירה חד-משמעית בעניין. ברור שהוא רוצה שלא יהיו זריקות אבנים- אך הקול שלו צריך להישמע יותר בציבור". הביקורת על ברקת החריפה עוד יותר כאשר ביום חמישי האחרון פורסמה בסוכנות הידיעות 0404 הקלטה, בה הצהיר ברקת לגבי הרכבת הקלה: "העובדה היא שלמרות שנופצו שם שמשות לא נפגע אף אחד כי היא מוגנת… אני סומך על המשטרה בנושא הזה והשיח הזה עדיף שלא יהיה בתקשורת…".

חיים בקו האש; תושבי מזרח ירושלים בהפגנה מול מטה המשטרה. צילום: הדס פרוש, פלאש90
חיים בקו האש; תושבי שכונות התפר  בהפגנה מול מטה המשטרה. צילום: הדס פרוש, פלאש90

שגרה עצובה

נכון לעכשיו עוד לא נשמעה בשורה מהמשרד לביטחון פנים, ותושבי ירושלים ממשיכים בשגרת חייהם העצובה והמסוכנת. "אנשים מתרגלים מהר מאוד גם למצב רע. וזה שהתרגלנו זאת בעיה", מסכמת ענתבי בתסכול. "כל עוד יש זריקות אבנים ואנשים חוששים לנסוע בצירים מרכזיים זאת לא שיגרה. על אף זאת, התושבים לא מסתגרים בבתים שלהם אלא ממשיכים לצאת, לבלות, ללמוד ולעבוד".

בקשה לתגובה נמסרה למשטרת ישראל, לשר יצחק אהרונוביץ' ולשר לענייני ירושלים נפתלי בנט. הן יפורסמו ברגע שתתקבלנה. 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. ממשלה שלא יודעת להחריף הגנתה כלפי אזרחיה ממש כאילו כל מותקף הוא אחיו ובנו הקטן ברמת האכפתיות , ..ממשלה קפיטליסטית

  2. אם המשטרה לא מקבלת את האפשרות לטפל בטרוריסטים הללו כלומר הגנה מלאה לשוטרים אז תאכלו אותה ,,למה שוטר צריך לקחת עך עצמו את העניין ,המדינה פוחדת להגיב אז תצביעו פעם הבאה לבנט ,יותר ימינה ונראה