"אנא, עזרו לנו להילחם בברברים"

בשיחה מיוחדת עם 'מידה' מתארים כורדים פליטי קובאני מן הגבול הטורקי את המתרחש בשטח, ומשוועים לעזרת כל מי שמוכן להקשיב.

כשטבח נורא בפתח, הכורדים של קובאני שוטחים את תחינותיהם בפני המערב • בשיחה מיוחדת עם 'מידה', פליטי קובאני מספרים מן הגבול הטורקי על המתרחש בשטח: "כל האנשים בקובאני ייהרגו. אנו מבקשים ממשלת ארה"ב, ממשלת ישראל, כל עזרה שתוכלו לתת. הפליטים סובלים מעוני; לא הבאנו כלום איתנו מלבד ילדינו" • למרות שנפילת העיר תהווה ניצחון אסטרטגי חשוב עבור דאע"ש, ארה"ב מתחמקת • והטורקים? הם עסוקים בדיכוי הפגנות כורדיות באש חיה

הגופות נערמות; כורדים בלווית הרוגים בקרבות עם דאע"ש. צילום: ARIS MESSINIS / AFP
הגופות נערמות; כורדים בלווית הרוגים בקרבות עם דאע"ש. צילום: ARIS MESSINIS / AFP

ראשים וגפיים כרותים, עיניים ולשונות שנעקרו, וגופות שהושארו להירקב ברחובות – הזוועה הפכה למציאות ברחובות העיר הכורדית קובאני. לאחרונה דווח גם כי לוחמי 'המדינה האסלאמית' (דאע"ש) עשו שימוש בנשק כימי, בעוד כוחות כורדים מקומיים מגנים על העיר בחרוף נפש. עדויות אלה רק מעצימות את החשש הכבד, אותו ביטא שליח האו"ם לסוריה סטאפן דה מיסטורה, שעם ההשתלטות הסופית של דאע"ש על העיר נחזה בתמונות של רצח עם – טבח בקנה מידה של סרברניצה הבוסנית.

"כל האנשים בקובאני ייהרגו. אנו מבקשים ממשלת ארה"ב, ממשלת ישראל, כל עזרה שתוכלו לתת – צבאית או כספית" מספר ל'מידה' ק', תושב קובאני שנמלט לעיר הטורקית אורפה ובחר להישאר בעילום שם מסיבות ברורות. "הפליטים כאן [בטורקיה] סובלים מעוני; לא הבאנו כלום איתנו מלבד ילדינו".

הקרב של חייהם

"אתמול [יום שני] התפוצצו משאיות תופת במרכז העיר וגרמו להרס רב", מתאר ק' את המצב בשטח, "אך היום קובאני שקטה. מדי פעם נשמעים צרורות. ההרס הרב של הפצצות הקואליציה ניכר בעיר, אך הלחימה היום התרכזה בתל שעיר [Tel Shair], גבעה הממוקמת על הגבול הטורקי כ-4 ק"מ מערבית לקובאני". ק' מוסיף כי לוחמי ה-YPG הכורדים הצליחו להדוף את אנשי דאע"ש, והם כרגע ממוקמים כרגע כק"מ אחד דרומית לעיר. במהלך היום ואתמול, לוחמי דעא"ש בזזו מכל הבא ליד בכפרים סביב העיר קובאני.

מקורות כורדיים נוספים מספרים ל'מידה' כי נכון לאתמול שלטו כוחות דעא"ש בלמעלה משני שליש משטחה של העיר. הכוחות הכורדיים, המורכבים מאנשי ה-YPG ומגברים ונשים תושבי העיר והאזור, הצליחו, בקרבות רחוב קשים, למנוע מהם להיכנס לאזור מרכז העיר, שהופגז על-ידי טנקים וארטילריה של דעא"ש.

לדברי תושב קובאני נוסף ששוחח עם 'מידה', התקיפות האוויריות עזרו לכוחות ה-YPG בימים האחרונים לעכב ואף לעצור את התקדמות אנשי דאע"ש, אך האחרונים קיבלו במהלך היומיים האחרונים תגבורת גדולה של אנשים ונשק וחוזרים להתקדם. "אנא, עיזרו לנו להילחם בברברים", אמר בפניה למדינות הקואליציה, "שילחו לנו נשק כבד. אנשי ה-YPG הם לוחמים מיומנים ומנוסים אך חסר להם נשק כבד, בעוד שלדאע"ש יש כמות רבה – נשק רוסי שלקחו שלל מהצבא הסורי ונשק אמריקני שלקחו מהצבא העיראקי" הוסיף התושב, שנמלט לצד הטורקי של הגבול ונמצא בקשר רציף עם מקורות בעיר הנצורה. "כל יום אני צופה על הטנקים והארטילריה של האויב מפגיזים ללא לאות.  זו הבעיה המרכזית. אני בטוח שאם כוחות הקואליציה יחליטו לספק נשק כבד ללוחמים, הם ימצאו דרך להכניס אותו לעיר הנצורה".

נושא המדיניות הטורקית עלה כאשר שאלנו אותו לגבי המצב ההומניטרי: "המדיניות הטורקית כלפי הכורדים בסוריה במהלך המלחמה הייתה רחוקה מלהיות טובה.  בעוד שבמקומות אחרים שבהם התחוללו קרבות בסמוך לגבול אפשרו הטורקים מעבר של ציוד הומניטרי ורפואי, במקרה הזה, מעבר למעבר אמבולנסים, מעבר הגבול נסגר למעבר של אספקה ואין דרך להכניס עזרה לעיר, בה קיים מחסור במזון ומים לפי דיווחים של חברי הנצורים בפנים".

מיקום אסטרטגי. צילום מסך
מיקום אסטרטגי. צילום מסך

 קובאני היא סמל

מעבר למשמעות האסטרטגית של נפילת קובאני – יצירת פרוזדור ארוך בשליטת דאע"ש לאורך הגבול הטורקי, מאיזור חלב, דרך מפקדתם בא-רקה ומזרחה דרך קובני לכיוון הגבול עם עיראק – המערכה על העיר הפכה במהלך השבועות האחרונים לסמל של המשך שרשרת הניצחונות וההתקדמות של דעא"ש בסוריה ועיראק מחד, ושל העמידה האיתנה של הכוחות הכורדיים מול אויבים בעלי יתרון מספרי וטכנולוגי מאידך. דעא"ש ממשיכה להזרים אלפי לוחמים ונשק כבד לקרב, מכיוון שניצחון בו יהווה, מעבר למימד הצבאי-אסטרטגי, הישג תדמיתי ותעמולתי עצום: "נצחון בחסדי האל" של צבא "בלתי מנוצח", ויתרום רבות להמשך גיוס המתנדבים מרחבי העולם שמעבים את שורות הלוחמים בזירות הקרב השונות בעיראק וסוריה, ובכלל זה בקובאני.

אך נראה שהחשיבות הסמלית והאסטרטגית נעלמה מעיניה של ארה"ב. זו כבר החלה לתרץ את נפילת העיר, שכדברי מזכיר המדינה קרי היא "טראגית", אך אינה מהווה נקודת מפתח להצלחת האסטרטגיה של ארה"ב במלחמתה במדינה האסלאמית, שבה העדיפות ניתנת למערכה בעיראק.

כרגע, העיר קובאני מכותרת ממזרח, מדרום וממערב על-ידי כוחות דאע"ש, שעדיין אינם שולטים על צידה הצפוני של העיר, ממנו יוצאת דרך למעבר הגבול לטורקיה בסמוך לעיר הטורקית סורוץ'. בדרך זו עברו כ-200,000 פליטים מקובאני שהתמקמו בסורוץ' ובערים אחרות מצידו הטורקי של הגבול. ביום שני עוד ניתן היה לראות תנועה של אמבולנסים מהעיר לגבול הטורקי ובחזרה, אך טורקיה, שפרשה טנקים לאורך הגבעות הצופות על הקרב, ממשיכה בסירובה לאפשר מעבר של לוחמים וציוד צבאי משטחה לתיגבור הלוחמים בקובאני. למרות פניית השליח המיוחד של האו"ם ולמרות חברותה בנאט"ו, טורקיה מסרבת בינתיים לאפשר למטוסי קרב אמריקניים להמריא לתקיפות אוויריות מבסיס אינצ'רליק, על-אף הצהרות אמריקניות על הסכמה שהושגה בנושא זה.

פעולות אלו של טורקיה עוררו זעם רב בקרב כ-15 מליון הכורדים בטורקיה, בה נהרגו למעלה משלושים כורדים בהתנגשויות עם כוחות הביטחון במהלך השבוע שעבר. בכיר בארגון ה-PKK אף איים בסיום הפסקת האש והשיחות בין טורקיה לארגון, ובהתקוממות חמושה מחודשת אם המדיניות הטורקית תוביל לנפילת קובאני. טורקיה, מצדה, השיבה בהפצצת כוחות ה-PKK.

הכורדים נגד העולם

לדברי קרוואן זבארי, נציג הממשלה הכורדית האיזורית של צפון עיראק (KRG) בוושינגטון, המדינה האסלאמית הוכיחה בשבועות האחרונים יכולות משמעותיות לנייד את משאביה בין החזיתות השונות בעיראק ובסוריה ולהסתגל לתקיפות האוויריות. התקיפות כבר לא משיגות את התוצאות הרצויות: הנשק הכבד איננו מובל עוד בשיירות גדולות, ולוחמי דאע"ש נטמעים באוכלוסיה האזרחית ובשטח הבנוי. למרות ההבטחות לאספקת נשק כבד שניתנו לאחר החלטת ארה"ב להיכנס בעובי המערכה נגד המדינה האסלאמית, הוסיף זבארי, "ישנם עדיין מכשולים – כל הנשק חייב לעבור דרך הממשלה המרכזית בבגדד ורק אם יאושר יעבור לכוחות הפשמרגה [כוחות ההגנה הכורדיים בחבל האוטונומי] בצפון, וגם זאת רק לאחר עיכוב גדול, בעוד שהפשמרגה כבר יצאו להתקפה למרות נחיתותם. ישנו ציוד צבאי [אמריקני] רב באיזורנו שניתן להעבירו בקלות, אך הוא לא מגיע אלינו, ואני לא מצליח להבין מדוע – ייתכן שקיים חוסר רצון להעבירו אלינו". נציג הממשל הכורדי בוושינגטון הדגיש שניתן היה למנוע את המצב הנוכחי בקובאני, וניתן יהיה למנוע זוועות נוספות אם הכורדים היו מקבלים את הנשק המובטח.

עזרה עקיפה לרצח עם; ג'ון קרי וארדואן. צילום: MLADEN ANTONOV/AFP
עזרה עקיפה לרצח עם; ג'ון קרי וארדואן. צילום: MLADEN ANTONOV/AFP

ד"ר שרקו עבאס, יו"ר האסיפה הלאומית הכורדית הסורית (KURDNAS), הרחיב בשיחה עם 'מידה' על המכשולים העומדים בפני תגבורת כורדית לקובאני.

לדברי עבאס, מעבר לסירוב הטורקי לאשר ללוחמים הכורדים מעבר דרך שיטחה, ממשל אסד, השולט באיזור קאמישלי ושדה התעופה שלה שבצפון-מזרח סוריה, מונע מממשלת החבל הכורדי בעיראק לשלוח תגבורות לקובאני. "ישנם כ-5,000 לוחמי פשמרגה מכורדיסטן העיראקית ועוד כ-3,000 לוחמים כורדיים מהאסיפה הלאומית הכורדית שהתפצלו מצבא סוריה החופשית ומשוועים לנשק על מנת שיוכלו לעזור לנצורים בקובאני, אך איננו מצליחים להשיג זאת עבורם. קיווינו שנוכל לקבל עודפי נשק מישראל, שיכול היה לעזור, אך זה איננו מתקדם כלל".

מדוע לדעתך טורקיה מונעת מהכורדים לסייע ללוחמים הנצורים בקובאני?

"על-פי מקורותינו, ישנה הסכמה לרסן את השאיפות הלאומיות של העם הכורדי, לרסן את שאיפותיו של [נשיא האוטונומיה הכורדית] מסעוד ברזאני לעצמאות ואת שאיפותיהם של הכורדים בסוריה ליצור איזור אוטונמי פדרלי. זאת אומרת שטורקיה, איראן, עיראק, סוריה, ומדינות המפרץ, בתיאום עם ארה"ב ורוסיה, רוצים שקובאני תיפול. כך הם יעבירו מסר לכורדים במקומות אחרים להימנע מהתקוממות, מכיוון שהם יימחצו ואף אחד לא יבוא לעזרתם".

עבאס טוען כי כוחות "צבא סוריה החופשית", שאמורים לסייע לכורדים, עושים בפועל את ההפך הגמור. "מפקדם, עבד אל ווהאב אל בשיר הצהיר שכל הכורדים הם טרוריסטים, אלא אם יצהירו על תמיכתם במהפכה הסורית והאג'נדה האיסלמיסטית שלה, ועל רצונם להיות אזרחים סוריים". כך, אותם המורדים שמקבלים תמיכה מארה"ב מעודדים את דאע"ש לחסל את הכורדים. "אם הכורדים לא יממשו את שאיפותיהם לעצמאות, המדינות הנ"ל ירויחו: ממשלות מדינות המפרץ תשארנה על תילן, השפעתה של איראן בסוריה ועיראק תישמר, טורקיה לא תצטרך לוותר על דבר לטובת הכורדים ותנסה לשמר את השפעתה בסוריה. זוהי הסכנה שבמדיניות ארה"ב", מזהיר עבאס.

זרועותיה הארוכות של איראן

במהלך השיחה עם עבאס, נושא ההשפעה האיראנית בעיראק עלה בהקשר של עיכוב משלוחי הנשק לפשמרגה בצפון עיראק. "מי שולט בממשלה העיראקית השיעית? איראן" הוא מסביר. "עיכוב משלוחי הנשק נועד לגרום לכורדים לקבל את השפעת איראן בארצם ולבקש את עזרתה, כפי שנעשה בסולימנייה [צפון עיראק], ולהרשות לאיראן להכניס את כוחותיה לאזור זה ולשלוט בו. כך, מכיוון שהממשלה העיראקית והכורדים אינם מסוגלים לעשות, תהפוך איראן לשותפה של המערב נגד דאע"ש".

עבאס טוען כי האיראנים מנצלים את המצב כדי להגביר רמת הפאניקה סביב דאע"ש בקהילה הבינלאומית, וכך להסיח את דעתה מנושא הגרעין. "אך כאשר הכוחות האיראנים והעיראקים השיעים יקבלו אור ירוק מהקהילה הבינ"ל לטפל במלוא העוצמה בדעא"ש, מה שיקרה בפועל זה טיהור אתני של הכורדים". תרחיש זה איננו דמיוני, כפי שכבר ניתן לראות בדיווח על טיהור אתני של עיראקים סונים על-ידי מיליציות שיעיות, הנלחמות בדאע"ש.

דברים אלו מלמדים אפוא כי הקרב על קובאני איננו עוסק רק במניעת טבח נוסף, אלא שהוא בעל משמעות אסטרטגית עצומה בתוך המאבקים וההסכמות שמתחת לפני השטח באיזורנו, בו כלואים הכורדים בין הפטיש לסדן.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. כי אם ישראל תוקפת מישהו, הוא מיד קדוש וכל העולם מתייצב להציל אותו.

  2. רחמנות עליהם, אבל שמעתי שבאן-קימון ארה"ב ואירופה עסוקים בבעיה האמיתית של העולם והמזרח-התיכון , ישראל שמתעקשת להתעלל בערבים המסכנים בעזה ויו"ש, שבאמת לא רוצים שום דבר מוגזם,רק שלום ואהבה.

  3. אני ממש מבועתת ממה שקורה לכורדים ומאיך שהעולם המערבי "הנאור" נטש אותם ובגד בהם.
    זה בדיוק מה שיעשו לנו אם נקלע לאסון כזה.

    לבי ומחשבותי עם הכורדים.

  4. אני מבין למה עיתוני השמאל בקטע, אבל למה "מידה" אוכלת את התעמולה הפרו-כורדית? מדובר בתרגיל שיווק של אחד הלובים החזקים במערב.