בבוידעם של מנשה

פלאשבקים לשואה, טרוצקי ומחנות לחינוך מחדש בצוותא. מנשה נוי לא מפסיק לקדוח במערכון מיתולוגי. הקטע המצחיק באמת הוא שנוי רציני לחלוטין.

פלאשבקים לשואה, רדיפה פוליטית, חסידי אומות עולם, סטלין, טרוצקי ומחנות לחינוך מחדש בצוותא ובהבימה. מוחו של מנשה נוי לא מפסיק לקדוח במערכון פארודי מיתולוגי שמתעלה על כל קודמיו. הקטע המצחיק באמת הוא שנוי לא מתבדח. הוא רציני לחלוטין. הכל כמובן על חשבונכם. בעיקר התשלום.

מנשה והחבר החדש מהאגף? צילום: פלאש90
מנשה והחבר החדש מהאגף? צילום: פלאש90

לאורך השנים שיחק מנשה נוי באין-ספור דמויות, מערכונים, סדרות או סרטים. מאות סיטואציות הזויות, פאנצ'ים קורעים, ג'סטות משונות ועשרות תפקידים שמקנים לו מקום של כבוד בתולדות ההומור והסאטירה בישראל.

אל תתבלבלו, לא כתבתי את ההקדמה הארוכה הזו על מנת להחמיא לנוי, אלא רק על מנת להבהיר כי למרות אין-ספור התפקידים, הדמויות והמערכונים, בסופו של דבר ייזכר מנשה נוי לא בשל אחת הדמויות ששיחק, אלא דווקא בשל הדמות שלא שיחק. בשל דמותו האמיתית. דמות שכפי שהיא משתקפת בראיון שהעניקה לעיתון גלובס מסתמנת כדמות מיתולוגית ברמות אחרות בכלל. גרוטסקית בצורה שעולה על כל דמיון, דמות ששוברת שיאים של חוסר מודעות עצמית ומסוגלת לדלג בטבעיות בין מחוזות ההזיה השונים הקודחים בראשו של מנשה. דמות שראויה בלא ספק לסדרת מערכונים של החמישייה הקאמרית. (לו רק היו חבריה וכותביה מסוגלים גם למעט הומור עצמי).

בעת הכתיבה אני קורא שוב את הראיון ובאמת שאין לי מושג מאיפה להתחיל. הפאנצ'ים עפים שם לכל הכיוונים ובגדול הסיפור הזה די משעשע. שוב זה השמאלן המתוסכל התורן שבטוח שהקלישאות שיפריח הן הגדרת האוונגארד ושהתקף הטורט הפומבי יעלה לו בתא בכלבוש של נפתלי בנט וזמביש. לא משהו שלא ראינו, שמענו או קראנו בפעם האלף.

ובכל זאת, ניגש לנקודה. נראה כי מתבקש להתחיל מהחלק שבו נוי קיבל פלאשבקים מהיומן של אנה פרנק: "מבחינתי אני אחביא ערבים אצלי בבוידעם". אחד הפאנצ'ים. תודו. דמיינו לכם את ג'יבריל רגו'ב בורח מטוביה טננבום ומתחבא בבוידעם של קרן מור. הרי עוד לא נולד העוזי וייל שהיה מצליח לנפק מקולמוסו קריקטורה שכזו. אבל זו כאמור רק ההתחלה, וכשנוי התוודה ש"אני רוצה להיות חסיד אומות עולם של הפלסטינים", אפילו קסטנר נע באי נוחות בקברו. אבל גם כאן נוי עוד היה רק בשלב החימום ומיהר לדלג מדמותו של שינדלר למקלט של לאון טרוצקי: "אילו החברה הייתה רעבה ואכפתית, ואני אגיד עכשיו דברים קשים שאולי יושיבו אותי בכלא, אז שיצאו למרד מסים, מרד לשרת בצה"ל ולהשבית את התיאטרון". להשבית את התיאטרון. זה בהחלט מחזה שהייתי רוצה לראות. הייתי אפילו משלם בשביל זה. מכיסי. ישירות. בלי מיסים עקיפים.

אבל למה להסתפק בטרוצקי אם אפשר ללכת על גרסת רטרו של סטלין?: "הייתי מפרק את שדרות ומעביר את כל התושבים לתל-אביב. נראה אז איך הממשלה תתמודד איתם". נוי הרי עושה חלטורות ברשם האוכלוסין ועבר אישית בשדרות בית אחרי בית בכדי לוודא שכולם כאחד שונאים את המקום בו הם חיים ומתים לגור בקומונה עם מנשה, קרן, דב ומודי בר-און. ואם אפשר שעמוס שוקן יעשה להם קיצי בגב. ואם אפשר גם איזה סלפי עם דב נבון על הדרך. ובכלל, תודו, במקום לזרוק אנשים מהמרכז לגולאגים בפריפריה, למה לא להעמיס את אנשי הפריפריה על משאיות ולזרוק אותם בלב תל-אביב? אם אפשר היישר למחנה לחינוך מחדש בהבימה או בצוותא.

ואפשר להמשיך עם זה עוד ועוד, הכל כאמור די משעשע, מלבד סעיף אחד שאיכשהו הצליח להביא לי את הסעיף. הקטע שבו נוי אשכרה נוחת חזרה לקרקע המציאות ומגלם את התפקיד האמיתי שלו ושל חבריו במדינת ישראל: תפקיד הבעל בית. "הייתי לאחרונה בשני אירועים, מפגש שנתי של הקולנוע הישראלי בסינמה סיטי וטקס פרסי אופיר, ובשניהם הופיעה שרת התרבות. הסאב-טקסט שאני הרגשתי מכיוונה לאורך כל הדיון הוא, מה אתם אומרים שמאלנים שלי, איך עומדת פה גברת מהימין ונותנת לכם תקציבים. מה, זה כסף שלה?".

הבנתם? עם כל הפלאשבקים לשואה והתקפי הטורט הורבלים, נוי לא שוכח לרגע מי כאן האדון ומי כאן עובדי התחזוקה. מי כאן צריך לירוק לבאר ומי צריך לרשום לפקודתו את הצ'ק. מי הוא זה שהתפקיד שלו לתקוע לנו את הסכין בגב ומיד אחר כך להושיט יד ארוכה עמוק לתוך הכיס שלנו, לשלוף איזה 400 או 500 מיליון לתקציב התת-תרבות ובלי למצמץ להישיר מבט, להסתכל לנו בעיניים וכמאמר דה-נירו לזרוק לעברנו: ?You talking to me

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

    1. לגבי תקציב לתיאטרון, הוא בסך הכל אמר שהיתה לו תחושה של דווקנות מצד לימור לבנת ושזה בעייתי כי זה לא שהיא מחלקת כסף מכיסה, היא מחלקת אותו מהכיסים של כולנו וזה לא אמור לבוא ממקום של שיפוט לגבי ימין או שמאל ואיבה אישית כלפי מי שדעתו שונה.

      מה קשור פה אדון ועבד? הרי לימור לבנת היא בבירור האדון, היא השרה, היא חלק מהממשלה ששולטת פה כבר לא מעט שנים רצוף. הוא שחקן תיאטרון, לא ממש מקצוע מכניס במדינה שלנו (מלבד מתי מעט שנוי לא חלק מהם)
      יש פה איזה בלבול ימני קבוע שלא מבין שהוא בשילטון והוא מחליט, חבל , כי זה אומר שהימין עסוק בלהתבכיין ולא בלנהל וכולנו סובלים מזה.

  1. לגבי הבוידםבוא ננסה לראות איך נשמע הציטוט המלא:
    "אני מזרחי, יהודי מאמין, כשר. עיראקים לא מתעסקים בשאלה אם יש אלוהים. יש אלוהים ועכשיו בואו נדבר איתו על כסף. הייתי קצין בגולני, לחמתי במלחמת לבנון, אי-אפשר להגיד עליי יפה-נפש. השוק הגדול שלי מהמלחמה האחרונה זו הגזענות, ומבחינתי אני אחביא ערבים אצלי בבוידעם."

    בקיצור, לא מדובר פה ממישהו שהוא אנטי לכל דבר, הוא אפילו לא העביר ביקורת על הדרך המדינית. אלא שקשה לו עם הגזענות, גזענות, כותב יקר, היא לא עניין של ימין ושמאל, אפשר להיות ימני ולא להיות גזען.

    הכותב, בניסיון להגחיך את מה שנוי אמר על שדרות, הוא מופת התנשאות והתעלמות, מנשה נוי אומר שמה שצריך להוביל למרד זה לא תהליך השלום אלא המצב של תושבי הפריפריה. זה בעיניך פסול? זו לא ביקורת לגיטימית? זה אומר שהוא שמאלן מנותק או שהממשלה מנותקת?

    בכלל, כל הטור הזה מבוסס על לקחת אמירות של נוי שהוא אמר אותן בקיצוניות כדי להדגיש נקודה ולהציג אותן כאילו הוא הציע אותן כמשהו אופרטיבי, זו מניפולציה זולה.

  2. לא נראה לי שקראת את הראיון.
    כשקוראים מבינים שנוי מתלונן בעיקר על הפגיעה בפריפריה (נכון, זה שמאלנות, הממשלה הימנית שלנו שמה *** על הפריפריה) והאמירות כדי להדגיש שלו הן הקצנה שמטרתה להדגיש את הנקודות של גזענות ושל הזנחת הפריפריה, זה לא שהוא מיד רץ ליישם

    לגבי הבוידם – נוי אמר שהיה מחביא ערבים, יכול להיות שכוונתו להחביא אחד מהרוב המוחלט של הערבים בישראל שמעולם לא היה מעורב בטרור, אזרח ישראלי שקם בבוקר, הולך לעבודה וחוזר בערב למשפחה אבל סובל מגזענות נגד ערבים. אבל בשביל כותב הטור ערבי זה "ג'יבריל רג'וב" זו פשוט גזענות.

    1. זו מדיניות מתמשכת. להזכיר לך, מי שהקים את ישובי הנגב, והתייחס אליהם כאל כלבים, היו מפאי והעבודה (אותם אלה שהקימו, דרך אגב, את ההתנחלויות).

    2. "לגבי הבוידם – נוי אמר שהיה מחביא ערבים, יכול להיות שכוונתו להחביא אחד מהרוב המוחלט של הערבים בישראל שמעולם לא היה מעורב בטרור,
      אתה אמיתי?רציני? איזו ספקולציה פתטית, הרוב(לא המוחלט אומנם לא מעורב בטרור אבל השאלה היא כמה מהרוב תומך בטרוריסטים והיה עומד מנגד מול הטרור הערבי, ואגב לפי הסטטיסטיקה בין 15% ל25% מהמוסלמים הם קיצונים אז זה לא הרוב אבל גם ממש לא מיעוט)

  3. אין צורך להתרגז , נוי כנראה זקוק ליח"צ כי הקריירה שלו הגיעה לקיצה , והוא עושה מה שכל מה שכל אפס אמיתי בכדו"א עושה … מאשים את מדינת ישראל , נוי לא יורק לבאר זה קטן עליו , זה שמרני , נוי מחרבן לתוך המים ואח"כ מוציא את איברו ולעיני כולם מביע מחאה אינפנטילית עד לפורקן המלא – השפלתי אתכם , עכשיו גם אני קדוש .
    מהאיש השנון של שנות התשעים נשארה קליפה חלולה במסלול מריר אל
    התהום .
    עכשיו אצא למרפסת גינתי בפריפריה ואשאף את אויר היער הנהדר ואצטער שישנם בני אדם חולי נפש שגרים בתוך עננת פיח ולכלוך אי שם במרכז הנידח .

  4. נוי באמת מאמין שהוא עומד להיות מושלך לכלא ממש מחר כשכולם יקראו את דבריו הנועזים. אני מאמין שהוא משוכנע שזו אפשרות.

    תזכורת: אביב גפן הסתובב בעולם וטען שהוא נאלץ להסתובב עם שומרי ראש בישראל כי הוא מאויים בשל דעותיו הקיצוניות. גם הוא האמין לזה (למרות שלמיטב ידיעתי הוא לא הסתובב באמת עם שומרי ראש, הוא פשוט שיקר כדי לצאת מה-זה-מורד נועז ואמיץ. אז מה אם בדרך השמיץ את כולנו, הרי אנו עפר לרגליו, ועכשיו כולם מעריצים את "יושרו האמנותי" ב דה וויס, שם הוא שוב מתנשא מעל כולם .