מכתב ללפיד מנער אוצר זועם

כלכלה זה ערכים, כלכלנים הם חסרי לב, ושרי אוצר עם זקן סטייל קלוני הם הכי צודקים שיש.

כלכלה זה ערכים, כלכלנים הם חסרי לב, ושרי אוצר עם זקן סטייל קלוני הם הכי צודקים שיש • מורי אמיתי, "נער אוצר" לשעבר, שמע את דברי השר לפיד ביום העיון השנתי של אגף התקציבים וקפץ לו הפיוז

Sheshinski oil, gas committee
יאיר קלוני עושה תקציבים בסטייל. צילום: פלאש90

לכבוד יאיר לפיד, שר האוצר.

שלום אדוני. ראשית כל ברכות על הזקן. הבנתי שמדובר בצעד אופנתי ולא חס וחלילה ממנהג אבלות ולכן אנא הרשה לי להחמיא לך על הלוק החדש.

ברצוני להגיב על הדברים שאמרת היום בפני אגף התקציבים של משרד האוצר.

אינך מכיר אותי אך בעבר כבר כתבתי לך מכתב באתר זה, ובו הפצרתי ממך לא לקבל את תפקיד שר האוצר, בעיקר בעקבות אמירה של אחד, יאיר לפיד, שאחר, יאיר לפיד, לא מבין שום דבר בכלכלה.

יתרה מכך, במשך 8 חדשים הייתי עובד שלך, בתור רפרנט באגף תקציבים. 8 חודשים של עבודה מקצועית, מורכבת וקשה על מנת לדאוג לכך שתקציב מערכת הבריאות הציבורית, תקציב בהיקף של למעלה מ40 מיליארד ₪, ישמש באופן הטוב ביותר (רציתי להשתמש במילה יעיל, אבל זה כלכלני מדי, ואנחנו יודעים מה אתה חושב עלינו).

היום אני כבר לא עובד אצלך ולכן אני יכול להרשות לעצמי לענות – נפגעתי. נפגעתי מהבוז שאתה רוחש למקצוע שמחקרים בו סייעו ומסייעים לשיפור מצבם של מיליארדי אנשים בכל העולם אך בעיקר נפגעתי בשם העובדים שלך.

אני לא יודע מאיפה הקביעה כי רוב מוחלט של הכלכלנים מגיע מתחום המדעים המדויקים. אני יכול לומר לך שהכלכלנים באגף תקציבים מגיעים מתחומים רבים, ולכולם יש את אותה פונקציית מטרה (אופס, התפלק לי כלכלנית) כמו שלך – לדאוג לרווחתם של אזרחי ישראל. כל העובדים באגף לא רואים את ניהול התקציב כתרגיל אנליטי מנותק מהמציאות ואת השמירה על יעד גרעון כאתגר מחשבתי אלא מתוך תפיסה מקצועית (רחמנא ליצלן) שזו הדרך הטובה ביותר להביא לרווחה המקסימלית של אזרחי ישראל.

איך לדעתך אתה אמור לקבל את ההכרעה הערכית בין בריאות לביטחון? הרי עובדים שלך, אלה אשר מציגים לך את המידע על פיו יש להכריע, לא עושים זאת על בסיס התבוננות בכוסות תה וקריאה במעיים של חיות. הם בוחנים עובדות ונתונים ממערכות בריאות מרחבי העולם, ובודקים מה ההשפעה של ירידה של 0.1% של הוצאה ממשלתית בתקציב הבריאות על מצבם של אזרחי המדינה. הם בוחנים מה המודל החינוכי שעובד הכי טוב על בסיס השוואה למדינות דומות לישראל. הם רוצים לדעת מה תהיה התוצאה של מתן סבסוד נוסף לתרופות לניצולי שואה על מחירי התרופות והאם מיליארד השקלים שיילקחו לטובת כך ייפגעו במערכת הביטחון.

.
לאהבה אין טבלאות אקסל. לפיד וחברים לדרך. צילום: פלאש90

כשהעושר מתחלחל

"האם הפרטות הן בהכרח דבר טוב?" האם כשאנחנו נותנים להם הקלות מס זה באמת טוב לכלכלה, או שהם פשוט מתעשרים עוד יותר?" שאלת את אנשי אגף תקציבים כמעין שאלה רטורית שהתשובה עליהן ברורה ורק צריך לב קשוב וערכים בריאים על מנת לענות עליהן. אך שאלות אלו הינן שאלות כלכליות קלאסיות, ואנשי אגף תקציבים, אלו אשר מכונים בזלזול "נערי אוצר", בוגרי האוניברסיטאות הטובות בארץ, אמורים לענות עליהם. (משום מה, בכל תחום אחר להיות מאוד טוב במה שאתה עושה בגיל צעיר נתפס כדבר חיובי. לעומת זאת, הכלכלנים קרי הלב הם נערים במקרה הטוב וילדים במקרה הרע. אני יודע, גם לי קראו ככה. בפריים טיים של ערוץ 2).

התשובות לשאלות אלו אגב הן: "תלוי" תחום ההפרטה הוא תחום מרתק בכלכלה, וכאשר כמה תנאים מתקיימים אין ערך להפרטה (תנאים שמתקיימים למשל, בשאלת הפרטת הפעלת המטוס של נשיא ארצות הברית). אך השאלות הללו הן מקצועיות לא פחות מערכיות. צריך האדם העוסק בתחום לדעת מה קרה ביפן ומה התבצע באנגליה בתהליך הפרטת הרכבת במדינות אלו על מנת לייצר תכנית עבודה דומה בארץ. כמובן שאפשר להחזיק בדעה העקרונית מוסרית "הפרטה זה טוב/רע" אבל אז כל השדרה המקצועית של ממשלת ישראל הופכת למיותרת וניתן יהיה להעביר את הניהול לטוקבקיסטים.

דבר זה נכון גם לגבי שאלת הקלות מס לעשירים – בטווחים מסוימים, הקלות המס מגדילות הן את הצמיחה והן את ההכנסות ממסים. כך למשל קרה בארצות הברית של שנות העשרים. שוב – מדובר בנושא כלכלי לא פחות מהשאלה המוסרית, "האם מיסוי זה שוד או ערבות הדדית".

הלאה – כשאתה מזלזל במילה "תיאוריה", אתה חושב בעצם על המילה "השערה". כל חוקר מעלה השערה שהוא מעוניין לבדוק. נדרשת השקעה רבה ועשרות שנים של בדיקות, ניסויים ומאמצי הפרכה על מנת שהשערה תגיע לרמה של "תיאוריה". יחסות? תיאוריה. אבולוציה? תיאוריה. הורדת מיסוי החברות ב1% במדינה שבה התל"ג מעל 30 אלף דולר תעלה את הצמיחה ב0.1%? השערה.

אה – ואולי די כבר עם תיאוריית החלחול הזאת? אין. נייט. Null. לא קיימת ולא התקיימה תיאוריה כלכלית כזאת. מעולם. זהו איש קש של כלכלנים מהצד השמאלי של המפה ורייגן השתמש בזה בתור סאונד בייט (הנה, בשבילך מונח מתחום התקשורת). הייתי ממליץ לך על הספר של תומס סואל בנושא, אבל הוא כלכלן ולכן דבריו בטלים ומבוטלים.

ומדוע כל השאלות שאתה שואל את אנשי אגף התקציבים מגיעות מהצד השמאלי של המפה הכלכלית? האם אתה סבור שכל אנשי אגף תקציבים הינם התגלגלות של מילטון פרידמן? הדעות שם לגבי המודל הכלכלי הנכון מגוונת מאוד. אך כולם משתדלים לתקף את תפיסותיהם על סמך התבוננות בעובדות ולא רק על פי משאלות לב.

תראה, אני יכול להמשיך ככה עוד הרבה, אבל אני חושב שהנקודה ברורה. הזלזול המובהק שלך בדיספלינה שעומדת בבסיס ההכשרה של עובדי המשרד שאתה עומד בראשו הינה בלתי נתפסת. האם אתה יכול לדמיין את שרת הבריאות עומדת ונוזפת ברופאים שעובדות אינן חשובות, ומחקר זה טוב ויפה, אך יש לקבל גם את העמדה הערכית של הומאופתיים? או את שר החינוך אומר ששינון וציונים זה לא חשוב, ומה שחשוב זה להכיל את האחר ולמידה משמעו… יודע מה, לא משנה.

באופן אישי, אני מקווה שאחרי הבחירות הבאות תראה את עבודת הממשלה מהטלוויזיה בבית. אבל במידה ואתאכזב, אני מאחל לך שתזכה לעמוד בראש משרד שאת אנשיו ואת המקצוע בהם הם עוסקים תעריך יותר.

בברכה,

נער אוצר בגמלאות.

נ.ב.

אה, וקוראים לו ברטראנד ראסל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

35 תגובות למאמר

    1. זה תפקידו ואתם נערי האוצר צריכים למצוא את הדרכים ליישום נקודה.
      הנאום של לפיד היה מעולה…וכל המצקצקים נערי אוצר העלומים פשוט קצת מתקשים מול איש חושב ,איש חזק איש מרתק ואיש עם מצפון ואחריות כל מה שלא היה המון זמן באוצר!
      "אם אתם יודעים כל כך הרבה על שוק הדיור, איך אתם מסבירים את העובדה שהמחירים עלו ב-80% ואיש לא עשה שום דבר בנידון?' אני מקווה שזה לא נשמע כאילו אני מאשים מישהו מהיושבים כאן, אני לא, אני רק מזכיר לכולנו את הצורך לחשוב מחדש על בעיות העומדות בפנינו בכל בוקר, ולא להיתקע על שום קונספציה. אם יש משהו שגרם ליוקר המחיה בישראל הרי זה הקיבעון. בכל שנה הדיור היה יקר יותר, והמזון היה יקר יותר, ומוצרי היסוד היו יקרים יותר, ובכל שנה ניסו מחדש לפתור את זה באותן שיטות שנכשלו כבר בשנים הקודמות‏‎.‎‏"

  1. לייק ענק לברטראנד ראסל, חמק ממני העסק הזה.
    אבל הבעיה האמיתית של לפיד היא שהוא בכלל לא מבין שעם כל הכבוד למקצועיות, יש דברים שהממשלה לא צריכה לתכנן אלא צריכה להניח לשוק החופשי. במקום זה הוא מניח שהחלופהלתכנון מקצועי היא תכנון ע"י חשיבה קסומה.

  2. עם כל הכבוד לאותן תאוריות מלומדות כמו אם להפריט או לא בסופו של דבר מי שמביא אותן לפועל הינם האנשים. ולכן תאוריות שעבדו במקום אחד לא בהכרח יצליחו אם יבוצעו בידי אנשים אחרים.
    אז קצת צניעות ואם בחרת דרך כל הזמן לפקח עליה ואם טעית לא בושה להודות ולשנות

  3. אני חייב לציין שאני לא סובל את לפיד, בטח לא כשר כלכלה! אבל אני גם לא כזה מעריך את המקצוע של "הכלכלנים המובחרים" שמומחים בניהול המדינה דרך החור של הגרוש.
    אני לא טוען שהם לא חיוניים או שהתפקיד שלהם קל, וגם לא מזלזל בצורך לבדוק מה ההשפעה של מהלכים כלכליים לפני שעושים אותם. אבל אני כן טוען שהנסיון מלמד שכש"נערי האוצר" עסוקים במבט מיקרוסקופי ודה קונסטרוקציה של כל מהלך כלכלי הם נוטים לאבד פרספקטיבה ולשכוח דווקא מהתמונה הגדולה. שזה מצחיק כי הם מתעסקים הרי במאקרו כלכלה… והתוצאה היא מצבים אבסורדיים בלי סוף שעולים למדינה ולתושביה הרבה יותר בסופו של דבר.

    לא סתם נולד הביטויי "לראות את העולם רק דרך החור שבגרוש".
    הביטויי אולי נולד בתקופת הגרוש- אבל הוא מתאר מצויין את המצב גם כיום.

    ואגב, ברפואה התחום ההומואופטי אכן נכנס למיינסטרים הטיפולי ורבים מערכיו משולבים ברפואה המערבית המודרנית, ובחינוך מדברים בלי סוף על התרחקות משינון וציונים ועל זה שמה שחשוב זה להכיל את האחר ולמידה משמעותית. אז הפיסקה הזאת ממש לא מובנת לי. או שלא הבנתי אותך או שאתה מסתכל גם על המקצועות האלה הצורה מעוותת דרך החור של הגרוש.

    1. לגבי הומאופתיה – יכול להיות שהתבלבלת? זו תורה רפואית המבוססת על אמונה בלבד, וכל נסיון להוכיח אותה נכשל. התרופות לפי שיטה זו כה מדוללות, עד שאין בהן כל חומר פעיל. למרבה הצער, אנשים שופכים על זה מיליארדים, במקום על רפואה מוכחת

      אני מסכים עם הכותב, שמדיניות צריכה להתבסס על ידע וניתוח מעמיקים, ובזה מומחים אנשי אגף התקציבים. אבל כמו כל מדע – צריך גם כוונות טובות, ולא רק ידע. פקידי האוצר שממהרים לצאת לשוק הפרטי אינם דוגמא טובה לאנשים אידאולוגיים שכוונותיהם טובות

  4. איזה איש קש?
    שר האוצר ביבי נתניהו היה זה שהעלה את הפתגם הזה על סדר היום!!!
    שר האוצר בעל האגנדה של ההפרטה והממשלה הקטנה.

  5. מה קרה צריך לחשוב מחוץ לקופסה אז כבר קשה לך
    צריך לחשוב כצאת אחרת כצאת יותר חשיבה מקורית אז אתה לא יכול רק מה שלמדת
    השר צודק תתחילו לחשוב בצורה יותר אנושית לראות את האדם
    ומי שלא יכול שיפנה את מקומו למי שכן יכול

    1. לפיד לא חושב מחוץ לקופסה, הוא פשוט מתאים את עצמו לקופסה של הפופוליזם הזול.

      אני לא מפקפק בכוונותיו הטובות של לפיד, אבל התוצאה עלולה להיות הרת אסון (עיין ערך "הכלכלה הנכונה" בימי ארידור העליזים).

  6. אתה לא צריך להיות מופתע מהתפיסה הזאת של לפיד. היא התבטאה היטב בסדרה "חדר מלחמה", הרבה לפני שהוא נכנס לפוליטיקה. בסדרה מוצג גוף שדרכו עוברות כל ההחלטות הבטחוניות של מדינת ישראל. אותו הגוף לא מבצע מחקרי עומק, ניתוחים מודיעיניים או עבודה מקצועית אחרת שתעזור למקבלי ההחלטות. לא, משרתים שם אנשים ערכיים שיודעים להגיד למוסד שאסור להפקיר סוכן מוסד שנתפס או לצה"ל שעליו להעריך את הקצינים שחותמים קבע.

    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7%93%D7%A8_%D7%9E%D7%9C%D7%97%D7%9E%D7%94_%28%D7%A1%D7%93%D7%A8%D7%AA_%D7%98%D7%9C%D7%95%D7%95%D7%99%D7%96%D7%99%D7%94%29

  7. אויי נפגעת שאמרו לך את האמת בפנים??

    ההוכחה הכי טובה זה שאתם נכשלתם! ובגדול !

    אז אולי באמת כדי לנסות משו אחר ולא את השיטות שאתם חוזרים עליהם כבר עשור
    ולא לא הצבעתי ליאיר ואני אפילו סולד מרוב עמדותו

  8. בדבר אחד ואחד בלבד יאיר לפיד צודק. כל הכלכלנים שביקרו אותו חלקם נגידי בנק ישראל וכו' למה הם לא עשו כלום עד עכשיו במניעת התייקרות הנדל"ן. הם כמובן יודעים למה ההתייקרות, אבל הם לא עושים כלום כדי למנוע או לעצור אותה. זה הדבר היחיד שגם לכותב המאמר אין תשובה לגביו.

  9. ״ולכולם יש את אותה פונקציית מטרה (אופס, התפלק לי כלכלנית) כמו שלך״ באמת? אתה בטוח שלך ליאיר לפיד היתה אותה פונקציית מטרה?
    אוי, התום, התום!…

  10. ואחרי כל גיבוב השטויות לא ענית לשאלה… כיצד קרה שמומחי הכלכלה מצטייני האוניברסיטאות נכשלו במניעת משבר הדיור?

  11. הכותב מנותק, תראה לאיזה מציאות כלכלית הבאתם את המדינה אתה והכלכלנים המהוללים שלך….

  12. הוכחת בדיוק למה שר האוצר צדק באופן נדיר. שחצנות, חוסר הבנה של תפקידכם וקיבלו בתוך תפיסת עולם ימנית שמרנית שאבד עליה הקלח

  13. אמת, לאחר שראיתי את הדברים שאמר לפיד(ולא תמכתי בו או לא יתמוך כלל), אני פה עומד לימינו!

  14. עדיין לא הבנתי מה בדברי לפיד היה מעליב?
    זה מרגיש כאילו בעל הטור בחר להיעלב בכוח

  15. טוב מה אתה אומר כאן בעצם?
    שהוא בז לכלכלנים – בסדר יקירי זה פוליטיקה. תתמודד.
    אבל מכל טענותיך המופלאות על הא ועל דא לא הבנתי למה מחיר הדיור עלה ב 80% ?

    .לא משנה – שיהיה לך בהצלחה
    אורי

  16. כן, רוב הכלכלנים בארץ צמחו בפקולטות שמקדשות את מילטון פרידמן. לא, כלכלה רחוקה מאוד מלהיות מדע מדוייק: קח שני חתני נובל וכל אחד מהם יסביר לך הסבר הפוך על למה קרה המשבר של 2008 ולכל אחד תהיה הצעה סותרת איך לתקן.
    ההתנשאות שלך אינה במקום. הדוגמאות שהבאת הן מחקרים סטטיסטיים. בסופו של דבר רבים מאנשי האוצר עובדים היום בשביל הטייקונים, והההפרטות של כל מה שזז והמכירות החפוזות של נכסי המדינה, רפורמת בכר המופלאה, מי אחראי על כל אלה?

  17. טוב שכתבת מורי. אכן, הדברים של לפיד מזעזעים. לא כי אינו נחמד ואינו מפרגן לעובדיו, אלא כי הוא שוב חושף גיבוב של דברי בורות והבל. בהיותו שר ברור שתפקידו וסמכותו לקבוע את המדיניות, ומותר לו לעשות זאת גם בניגוד לדעתם של אנשי המקצוע הכפופכם לו, אבל שר שניכר כי אינו מבין דברים בסיסיים בתחום עליו הוא מופקד, ואינו יודע להסתייע בגורמי המקצוע שעומדים לרשותו, אינו ממלא תפקידו ואינו ראוי לתפקידו. לחבר טקסטים שנשמעים נחמד באזני הציבור זה מספיק בשביל עיתונאי כותב טורים פופולריים, אבל ממש לא רלוונטי לתפקיד שר ומקבל החלטות בכיר בממשלה.

  18. ב סופו של יום, ניתן להשוות מול משרדים אחרים בממשלה.
    תפקידו של השר הוא בדיוק לבצע את ההחלטות הערכיות על פני ההחלטות הטכניות. אחרת אנחנו בממשלת טכנוקרטים ואין תפקיד לשרים.
    ההבדל העיקרי בין משרד האוצר לבין המשרדים האחרים – הוא ברף ההבנה של ההחלטות – שהוא גבוה משמעותית. (כלל) הציבור יכול לדון בצורה עניינית האם יש צורך בבית חולים באשדוד, או על הצורך ברכבת לאילת, אבל רוב הציבור לא יכול באמת להביע דעה על גובה הגירעון הרצוי.

  19. לכותב הנכבד, הרשה לי לחלוק עליך.

    כל תפקידו של המדע, המחקר, והכלים המדעיים – הם לנסח ולהביא בצורה מפורטת ומוסברת את ה"איך". איך אפשר להביא לעליה של 0.5 בצמיחה. כיצד ניתן להאריך את חייו של חולה סרטן. כיצד ניתן להעלות את לחץ הדם ב-10 יח' ברומטר, וכו'.

    את השאלה האם נכון או לא נכון להשאיר מטיילת למות כאשר חיי בסכנה – אין למדע כלים לפתור, והוא לא מתיימר להתייחס אליה.

    כך לגבי השאלה לגבי העדפת הילדים של היום לעומת הילדים של עוד 10 שנים. או לגבי העדפת חיים טובים יותר לתושב באר-שבע במחיר חיים פחות טובים לתושב תל-אביב.

    מבחינה מדעית טהורה – ניתן לקבל את כל הנתונים לגבי הדרך להגיע לתוצאות שונות בשאלות הנ"ל, אך ההכרעה הערכית – אינה בתחום המדע.

    האם על כך אנו מסכימים?

    בברכת שבת שלום!

  20. מורי – תודה לך על מאמר חד, מדויק וקולע. בלפיד מתקיים שילוב קטלני של בורות משוועת מצד אחד, והתנשאות מקוממת מאידך. בושה וחרפה למדינת ישראל שזהו שר האוצר שלה

  21. אין עוררין על כך שמשרד האוצר על עובדיו היה שותף לכמה החלטות בעייתיות בלשון המעטה מאז ומעולם. כמו בכל מדע שאינו מדוייק (וגם במדוייקים, למען האמת) ישנם ויכוחים בין גורמים מקצועיים לגבי הפתרון הנכון או הנכון ביותר לבעיה מסויימת, או אם בכלל יש בעיה. הכתוב לגבי מדיניות

    ההפרטה נכון עד כאב, וההתעלמות ממנו מאפיינת כפי שהדבר נראה את לפיד ה"חברתי" – בניגוד למדיניות המוצהרת של נתניהו, שסבר ועודנו סבור שטוב להפריט חברות ששולטות לגמרי במשאב ציבורי מוגבל, דוגמת צים, חברת החשמל, הרכבת וכו', ואי לכך נהנות לאחר ההפרטה משוק לא

    משוכלל (וכפועל יוצא תחרותי) בעליל. כנראה כמוהו חשבו גם כמה מנערי האוצר, בין אם בתום לב ובין אם לאו, אבל בקהילה של מקצוענים, מפולגת ככל שתהיה, יש לפחות את הסביבה והכלים ללמידה משמעותית (ד"ש לשר ד"ר פירון), שלא נאמר – חס ושלום – אקדמית (ד"ש גם לד"ר לשם כבוד

    לפיד).

    הנאום של לפיד בעייתי, ואפשר להבין בהחלט למה גורמים מקצועיים בעבר ובהווה נפגעו ממנו. הדבר משול לשר לענייני תחבורה (חס וחלילה לא ישראל כץ הצדיק המהולל) שמקדם תוכנית מתאר לכבישים בת"א, נגיד, מקבל ביקורת כמעט פה אחד ממשרדו שהתכנית צפויה רק להרע את המצב

    הקיים, ויוצא בתקשורת (ולפיד הרי איש תקשורת) באומרו שהמהנדסים שלו לוקים בראייה תכנונית רחבה. סביר? לא חושב.

    הבעייתיות הראשונה היא שיש פה חוסר הבנה (לפחות, אם לא התעלמות מופגנת) של מערכת הגומלין בין הדרג הנבחר והממונה לבין זה המקצועי. מדיניות (אסטרטגיה) היא דבר שמבוצע בנוסף להחלטות קטנות יותר (טקטיקה), שבמקרים אחדים צריכות ליישר קו עם מדיניות מנוגדת, וכל עוד

    למדיניות ההיא יש צידוק מסויים, הדבר סביר. במקרים אחרים יש החלטות טקטיות שלא מתיישבות עם שום אסטרטגיה סבירה (או להפך), ועל כך אי ההסכמה החריג של האוצר ומוסדות אחרים.

    הבעייתיות השנייה היא, כאמור, הלעומתיות לאור חוסר הבנה זה. כבר היו שרי אוצר רבים וטובים ששמעו דעה מקצועית ופעלו בניגוד אליה בשם המדיניות. לעיתים מדיניות זו קוממה את הדרג המקצועי ואף הובילה להתפטרויות, אפרופו ההאשמות נוסח "איפה הייתם קודם?". מה שיש פה זה

    לעומתיות מיוחדת שמצדיקה את הבורות של הדרג המחליט ומסכלת דיאלוג פורה בהמשך הדרך. לא סתם הכותב התפטר, כמו גם מיכאל שראל לפניו, בקול זעקה, והוציא את הכביסה המלוכלכת החוצה – הייתה שבירה של הכלים, מה שמוביל לנקודה הבאה:

    בעייתיות שלישית: ניהול המשבר ומה הוא אומר. עושה רושם שלפיד מנסה נואשות לצבור הון פוליטי בקרב קהל בוחרים חסר רקע בעניין, במקרה הרע בציניות – דברים חסרי שחר וסירוס יכולתו בפועל לפעול להטבת המצב – ובמקרה הרע אף הוא מחוסר יכולת להתמודד עם ביקורת (אף שאין לו

    רקע מקצועי בתחום!). מעבר לכך, לפיד כנראה מבין מה הוא עושה ברמת היח"צ – דבריו הסבירים לכאורה יגיעו מטבע הדברים לקהל רב הרבה יותר מהדיון בם. האירוניה שהוא עלול מאוד לפגוע בנושא עליו הוא אמון, ועוד לקבל על כך פרס, כבדה. מצחיק אם לא היה עצוב.

    בכל מקרה, גם האלטרנטיבה לא משהו – יספוג (בצדק) את האש בעוד נתניהו, שבסיכון פוליטי מחושב תמך לבסוף בחוק, מחכך ידיו בהנאה (גם אם ייקח זמן לתוצאות מע"מ 0 להתבהר, ויכול להיות, במקרה או שלא, קרוב לבחירות). השאלה היא עד כמה לפיד מבין או רוצה להבין את זה, ועד כמה הוא

    יכול לסגת לאור מצבו הפוליטי הנוכחי. נראה שהוא הולך להיכנס all in.

  22. הטיעון של

    אבל אז כל השדרה המקצועית של ממשלת ישראל הופכת למיותרת וניתן יהיה להעביר את הניהול לטוקבקיסטים.

    הוא לא משהו.

  23. כל המגיבים ששאלו מדוע נערי האוצר לא מנעו את ההתייקרות הקסטרופלית של מחירי הדיור: הטיפול במחירי הדיור דורש לפחות שני דברים: האחד – חיסול מנהל מקרקעי ישראל, שהוא בעל אינטרס מובנה לייקור האדמות, והשני הוא טיפול שורש בבירוקרטיה. איך בדיוק רציתם שנערי האוצר יעשו את זה???

  24. אני חושב שהכלכלן שכתב את הכתבה הנל, סובל מאותה בעיה שסובלים ממנה כל פקידי האוצר : גאווה והתנשאות. גם אני כלכלן בעל תואר ראשון ושני מהאוניברסיטה העברית. מייד כשגמרתי את הלימודים והתחלתי לעבוד, חשבתי שאני יודע הכל. אבל עם השנים (היום אני בן 45) ראיתי שיש הרבה אנשים שיודעים יותר ממני, או כאלה שיש להם ידע שלי אין, או( רחמנא לצלן) שגם אני טועה ורוב התחזיות של רוב מקומות העבודה שלי אינם עומדים במציאות. הכלכלנים באוצר שוכחים שהם אמורים לייעץ ולא להעלב אם לא מקבלים את דעתם. הבעיה : המנהלים נותנים להם גב עד למעלה מהגג. בכל דיון של משרד ממשלתי יושב כלכלן אוצר וטוען "אתם לא לא יודעים לנהל". ראיתי רבים מהם שעברו מהאוצר למקום אחר ובאו בטענות כלפי האוצר על מפגעים שהם עצמם יצרו.

  25. יכול להיות שהאופן בו התבטא לפיד היה לא נכון, ולצערנו זו גם לא פעם ראשונה.
    אבל – הרבה ממי שפועל באוצר מגיע מעולמות דומים, החוגים לכלכלה. מהיכרותי סטודנטים לכלכלה, יש הלך רוח ברור מאוד שיש אמת אחת בלימודים, ואם אתה חושב אחרת אתה חריג.
    ואותם סטודנטים מצטיינים מסיימים את התואר ומגיעים כולם לעבוד, ואני מאמינה שעם כל הלב, שקו מחשבה דומה מלווה את כולם. אני מגיעה מעולם הרווחה ושינוי מדינויות, ולצערי זה בערך פעם ראשונה שמישהו מאתגר את האוצר שיצר לעצמו מעמד חזק מדי לטעמי בעשרות השנים האחרונות. אם מי שמקבל החלטות לגבי הפרטה לא מעמיק במשמעויות החברתיות שלה, זו בעיה. מה גם שכלכלית אין לזה תמיד כדאיות (בעיקר עקב מנגנוני פיקוח לקויים שלא מקצים להם מספיק משאבים).
    ולפיד, שוב, גם אם לא עשה זאת בצורה הנכונה, אתגר את האוצר. תקרא לזה עלבון. גרם למי שפועך באוצר לזוז מהכסא. זה מצוין
    אפשר להתעסק בעלבונות, ואפשר להסתכל על זה כאתגר., להיפגש יותר עם האנשים ושלמוע מהם מה הם חשבים על כלכלה