ישראל כן ניצלה ממתקפת מנהרות

חודשיים אחרי הפרסום השנוי במחלוקת, צה"ל והשב"כ מדברים עם המגזין 'וניטי פייר', וחושפים: לחמאס אכן הייתה תוכנית מתקפת מנהרות רחבת היקף.

האם אכן תכנן החמאס מתקפת מנהרות רחבת היקף בראש השנה? • חודשיים אחרי הפרסום השנוי במחלוקת, צה"ל והשב"כ מדברים בגלוי עם המגזין האמריקני 'וניטי פייר', וחושפים: "לחמאס הייתה תוכנית" • ח'אלד משעל: "אלו לא מנהרות התקפה, אלא מנהרות הגנה"

מתקפת ענק נמנעה. צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש90
מתקפת ענק נמנעה. צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש90

במהלך מבצע 'צוק איתן' חשפו "מקורות ביטחוניים" לא-מזוהים כי חמאס תכנן מתקפת ענק לראש השנה, שבה יפרצו עשרות או מאות מחבלים דרך מנהרות כדי לרצוח כמה שיותר יהודים. מידע זה פורסם באתר החרדי 'כיכר השבת' ובאתר NRG. לא עבר זמן רב ורבים פקפקו במהימנותה של הידיעה. גורם בכיר באמ"ן צוטט באומרו בפני ועדת חוץ וביטחון כי "תוכנית החמאס לפרוץ בראש השנה מעשר מנהרות לשטח ישראל – אגדה שרצה בתקשורת החרדית. לנו אין כל מידע על זה". גם יו"ר הוועדה דאז ח"כ זאב אלקין אמר כי לא ראה לכך סימוכים מודיעיניים. "יש הרבה אגדות סביב סיפור המנהרות. זה טבעי במצבים כאלה. העיקר שנמשיך לשמוע על תוצאות אמיתיות", אמר אז לערוץ 7.

עתה, כחודשיים לאחר תום המבצע, יוצאים בגלוי גורמים רשמיים בצה"ל ובשב"כ, וטוענים כי אכן הייתה מתוכננת מתקפת ענק. מקור מודיעיני בכיר נוסף ששוחח עם 'מידה' מאשר כי הייתה הערכה כזו, אם כי לא בהיקפים של מאות מחבלים, כפי שדובר אז.

בכתבה שפורסמה לפני יומיים (שלישי, 21.10) במגזין האמריקני 'וניטי פייר', אמרו גורמים רשמיים בשב"כ לכתב אדם קירלסקי כי כבר בסביבות חודש אפריל זיהו גורמים רשמיים בישראל כי משהו גדול מתרחש – ובחמאס לא עשו דבר כדי להפיג את החששות הללו. יתרה מכך, עוד באביב החל לזרום מידע מודיעיני למערכת הביטחון בישראל, אשר אישש את החשדות והדליק נורות אדומות.

"לחמאס הייתה תוכנית", אמר ל'וניטי פייר' סגן אלוף פיטר לרנר, האחראי על הטיפול בתקשורת הזרה בדוברות צה"ל. "מתקפת פתע סימולטנית מתוכננת בשטח ישראל. הם תיכננו לשלוח 200 טרוריסטים חמושים מכף רגל עד ראש לעבר אוכלוסייה אזרחית. זו עמדה להיות מתקפה מתואמת. רעיון המבצע כלל 14 מנהרות תקיפה בשטח ישראל. עם לפחות עשרה אנשים בכל מנהרה, הם היו חודרים וגורמים להרוגים רבים".

דבריו של לרנר, כתב קירלסקי, מסכמים את מה שאמרו לו שישה גורמי מודיעין בכירים. גורם צבאי בכיר נוסף "הסביר מאוחר יותר שלהתקפה המתוכננת היו שתי מטרות. 'ראשית, להיכנס ולטבוח אזרחים בכפר. לבצע משהו שהם יוכלו לשדר בטלוויזיה. שנית, היכולת לחטוף חייל או אזרחים באמצעות מנהרות הייתה נותנת להם קלף מיקוח מצויין'". בהתייחס לדיווחים על תאריך ההתקפה – ראש השנה – אמר גורם מודיעיני בקרייה ל'וניטי פייר' כי המתקפה הייתה יכולה לצאת לפועל, אך "התוכנית הגדולה של חמאס נכשלה, בגלל שהחטיפה [של שלושת הנערים, א.ג] יצאה לפועל לפני שחמאס הספיק להכין הכל".

בתגובה אמר ראש הזרוע המדינית של חמאס ח'אלד משעל ממקום מושבו בקטאר כי מה שמכונה 'מנהרות תקיפה' הן בעצם 'מנהרות הגנה'. כשכתב ה'וניטי פייר' הקשה ושאל אותו מדוע פתחי המנהרות נגמרו ליד יישובים אזרחיים, ולא בסיסים צבאיים, ענה משעל: "כן, נכון. יש ישובים ישראלים הגובלים ברצועת עזה. אך בכמה מנהרות נעשה שימוש כדי להרוג אזרחים או תושבים של אותם יישובים? לא. לעולם! [חמאס] השתמש בהם או כדי להכות מעבר לקו האחורי של הצבא הישראלי או כדי לפשוט על אתרים צבאיים ישראליים.. הדבר מוכיח שחמאס רק הגן על עצמו".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. למה הם צריכים ללכת למגזין אמריקאי בשביל לספר את זה? לציבור הישראלי לא מגיע דיווח?

  2. ידעתי את זה! זה נראה לי מוזר מהתחלה.
    חמש מנהרות אני מבין, 10. 15. 20… אבל למה הם יהיו צריכים מעל 60 מנהרות אם זה לא למטרות תקיפה? אוי…

  3. אם הדבר נכון, אז מה הוא אומר על הממשלה שהסכימה להפסקת אש מוקדמת, או על הצבא שסירב לפעולה מקדימה?

  4. הדיווח הזה לא מגביר (ולא ממעיט) מאמינות הדיווח המקורי. כלומר לא מצדיק אייטם. מצד שני, ראינו שבכך הפעמים שמחבלים חדרו דרך מנהרות הם לא המשיכו להתקדם לכיוון הקיבוצים אלא חיכו לסיור צה"ל ותקפו אותו או תקפו עמדה של צה"ל. כלומר בעת הנוחכית המטרה כן הייתה חיילי צה"ל. כל זה לא משנה את העובדה שהמנהרות יכולות לשמש לצורך פשיטה על הקיבוצים ולכן לא ניתן להשלים עם קיומם.