הפלסטינים: הנהג איבד שליטה ונורה על-ידי הכיבוש

מבחינת מיליוני הצופים של רשת אל-ג'זירה, פיגוע הדריסה האכזרי לא אירע מעולם .

מבחינת מיליוני הצופים שניזונים מכלי התקשורת של הרשות הפלסטינית ומרשת אל-ג'זירה, פיגוע הדריסה האכזרי שגרם למותן של התינוקת חיה זיסל והנערה קארן מוסקרה לא אירע מעולם • בסוכנויות הידיעות הבינלאומיות המצב לא טוב יותר

אלחיאת
משפחת השאהיד מתאבלת על מותו. כותרת העיתון הפלסטיני אל-חיאת אל-ג'דידה

נהג פלסטיני חסר אונים איבד שליטה על רכבו ובתגובה לכך כוחות הכיבוש האכזריים ירו בו על לא עוול בכפו. כך מתואר פיגוע הדריסה שאירע השבוע בירושלים בערוץ הטלוויזיה אל-ג'זירה ובעיתון אלחיאת אל-ג'דידה (ביטאון הרשות הפלסטינית). בעיתון הרשמי של הרשות הפלסטינית, אל-חיאת אל-ג'דידה, ככל הנראה לא שמעו על כך שחבריהם לתנועת פת"ח הוציאו הודעה רשמית המהללת את "השהיד הגיבור, מבצע פיגוע אל-קודס של דריסת המתנחלים" ובחרו להציג את הפיגוע בפני הקוראים דווקא כעוד פעולה אכזרית של, ניחשתם נכון, הכיבוש הישראלי.

בעמוד הראשי של עיתון האתמול הוצגה תמונה של המחבל מובא לקבורה לצד אימו האבלה. מתחתיו נכתב במאמר המערכת אודות ייסורי המשפחה: "משפחת השהיד אל-שלודי קיבלה את גופתו מהכיבוש בשעה 11 ועשרים בלילה שעבר, זאת לאחר שלא יכלו [לקבור את הגופה קודם לכן] בגלל המצור הצבאי שהטילו כוחות הכיבוש על בית הקברות". לאחר מכן הכתב מתאר בפירוט רב את המעצרים, ירי הגז המדמיע והאיומים האכזריים של "כוחות הכיבוש" כנגד "משפחת השהיד" ו"צעירים פלסטינים".

"המשפחה נתנה מבט אחרון בבנה לפני שגופתו נטמנה בבית הקברות", התפייט הכתב והבהיר כי "הכיבוש מנע את האפשרות שיהיו יותר מ-55 אנשים מבית משפחת השהיד בהלוויה". למקרה שתהיתם כיצד נהרגה קארן מוסקרה, לעיתון הרשות יש הסבר ברור לכך: "דוברת בית חולים הדסה סיפרה ל-France press כי בחורה מאקוודור נפטרה בעקבות פציעתה בתאונת דרכים". העיתון מציין עם זאת, כי "שלטונות הכיבוש טוענים כי מדובר בפיגוע דריסה מכוון".

על-אף העימותים הרבים בין חמאס לפת"ח, נראה כי כאשר מדובר ברצח תינוקות יהודים המחלוקות נעלמות וכך גם בשופר של חמאס, אל-ג'זירה, דווח אודות "עימותים בין צעירים פלסטינים לבין כוחות הכיבוש"; התחנה הקטארית הוסיפה עוד נדבך לשקר הראשוני: "המהומות אירעו לאחר שעשרות חיילים פרצו לבית משפחת השהיד עבד אל-רחמן אל-שלודי [מבצע פיגוע הדריסה-א.פ]… על פי המשטרה הישראלית הצעיר דרס מתנחלים במכונית ולאחר מכן נמלט… אולם, עדי ראייה אישרו כי הצעיר איבד שליטה על רכבו".

הצלחתה של האינדוקטרינציה של אל-ג'זירה ואל-חיאת באה לידי ביטוי כאשר בתגובות לכתבות לא היה ולו גולש אחד שערער על גרסתם לסיפור והטוקבקים דווקא עסקו ב"עזות המצח של הישראלים אשר מנצלים תאונת דרכים לצורך הסלמת המצב".

אלג'זירה
מהומות בירושלים בעקבות תאונת המתנחלים. אלג'זירה

התקשורת הזרה בשירות חמאס

ברשתות התקשורת הזרות לא אימצו את סיפורי הכזב של כלי התקשורת של פת"ח וחמאס, אך האופן בו הם סיקרו את הפיגוע מלמד שיש שיטות אחרות לשקר, בלי להכחיש את העובדות. כך למשל סוכנות הידיעות AP בחרה לפרסם את הפיגוע בכותרת הבאה: "שוטר ישראלי ירה  באדם במזרח ירושלים". הפיגוע עצמו הושמט. רק לאחר זמן רב תיקנה את הכותרת.

ב-BBC היה סיקור שהזכיר את האופן שבו סיקרו את פרשיית חטיפת ורציחת שלושת הנערים, לפני קרוב לחמישה חודשים. הם הטילו ספק ב"גירסה" של ישראל לאירוע ובחרו לשים במרכאות את כותרת הפיגוע:  "תינוק נהרג בתחנת רכבת ב'מתקפה' של מכונית בירושלים".

ב-CNN אומנם הכירו כי מדובר בתקיפה אך הציגו את האירוע עם ההקדמה הבאה: "רציחתם של צעירים ישראלים ופלסטינים בקיץ האחרון היוו הקדמה עקובה מדם לעימות בין ישראל לעזה". אין סיבה ומסובב. יש איזון בין טרור פלסטיני לפעילות ישראלית. בנוגע לפיגוע הדריסה הם הוסיפו כי "אחד ההרוגים היה ילד בגן, השני תינוק, שניהם נדרסו בשבוע שעבר". יש כאן חידוש: עכשיו מתברר שזו נקמה על דריסה שישראלים ביצעו וגרמה  למותו של צעיר פלסטיני. משהו נוסח: הוא דרס, הם דרסו קודם. דריסה להד"ם.

הגזירה השווה שעושים בCNN בין חמאס לצה"ל, כבר לא מפתיעה. כך סוקר מבצע 'צוק איתן' ברשתות הזרות ובסניף האמריקני החדש של אל-ג'זירה. עם זאת, קשה להאמין שהדיווחים של ה-BBC ו-AP שלא הצביעו חד משמעית על כך שמדובר בפיגוע טרור נעשו בתום לב, בייחוד לאור העובדה שפיגוע דריסה דומה התבצע לפני ימים אחדים בקוויבק שבקנדה על-ידי טרוריסט אסלאמי.

ap221014
.אדם נורה בידי המשטרה במזרח ירושלים. כותרת איי.פי המקורית

סעודיה ומצרים מתונות מה-CNN

בהמשך למה שהתרגלנו אליו בתקופה האחרונה, דווקא התקשורת הסעודית-מצרית היא זאת שהציגה את התמונה המאוזנת ביותר ביחס לפיגוע הדריסה. ראשית, העיתונים התייחסו בצורה זניחה אל העימותים בירושלים והכותרות הראשיות מהימים האחרונים הוקדשו בעיקר להמשך התפשטות דאע"ש ולפיגוע שבוצע כנגד חיילים מצרים.

שנית, השימוש במושגים מאוזן הרבה יותר וכך למשל בעיתון אל-שרק אל-אווסט הסעודי (שאת תהליך התמתנותו סיקרנו בהרחבה ב'מידה') הציגו את האירוע כ"פיגוע דריסה שביצע פלסטיני נגד ישראלים… הפלסטיני עבד אל-רחמן אל-שלודי הרג תינוקת במקום ופצע שישה אחרים, ביניהם שלושה במצב קשה" [הכתבה פורסמה לפני מותה של קארן מוסקרה – א.פ]. בעיתון גם טרחו להביא לצד נטילת האחריות של חמאס וההתלהמות של בכירי הרשות את תגובותיהם של רה"מ בנימין נתניהו, הנשיא ראובן ריבלין ושל מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו.

בעיתון אל-קודס הסעודי המסגור היה דומה לזה של אל-שרק אל-אווסט, אך הם התמקדו באחריות חמאס לפיגוע, מהכותרת ומטה: "חמאס הודיעו כי מבצע פיגוע דריסת הישראלים בירושלים הוא פעיל שלהם". התקשורת המצרית לא התעניינה במיוחד באירוע, אך עיתון אל-אהראם נתן במה נרחבת לעמדת ישראל והקדיש דיווח שלם לדבריו של שר הביטחון משה יעלון באייטם שכותרתו: "מעריב: יעלון מאשים את הנשיא הפלסטיני באחריות לפיגוע הדריסה בירושלים".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. מדהים – גם הסיקור של בי.בי.סי ו-סי.אנ.אנ – מה שחשוב ביניהם הוא הרוצח שנהרג, ולא התינוקת שנרצחה.
    וגם הדיווחים של אל-שרק אל-אווסט ואל-קודס מרתק. עצוב שסי.אנ.אנ הגדול צריך ללכת לסעודים ללמוד מהם איך עושים עיתונות. כך חולפת תהילת עולם.

    טוב שאתה מביא את הקולות.

  2. איבד שליטה על הרכב… – ואנחנו נולדנו אתמול – על מי האויבים שלנו מנסים לעבוד? שלא ינסו לשקר , לפחות , כי גם ככה השקרים הגסים שלהם מתגלים. אגב – איש לא מופתע מהדיווחים האנטישמיים של הסי אן אן – הם רק מחקים את מה שהם שומעים בערוצים השמאלניים שלנו – 2 ו10.

  3. הכפיות טובה שלהם מחליאה – לא מספיק שטיפלו במחבל המקולל – הם ממשיכים להאשים אותנו בכיבוש – כפיות טובה שהשטן לא ברא – למה אנחנו בכלל עושים להם טובות?

  4. תאמינו לי שהברון מינכהאוזן ופינוקיו לא היו שקרנים כמו הנבלות האלו – יימח שמם ושם זכרם.

  5. מאחלת לבני אלף יונות האלו שכל פעם כשייולד להם תינוק – הוא יישחט או יידרס – שירגישו את מה שהוריה של חיה זיסל בראון הי"ד הרגישו – יא זבלים מזובלים – חלאות חלאתיים – יימח שמם ושם זכרם – אמן שיישרפו בגהינום כבר.