בגידת המזרחים החדשים

סידרת הטלוויזיה 'ערסים ופרחות – האליטות החדשות' מציגה את "המזרחים החדשים" כתת-תרבות של התקרבנות ובכיינות חסרת מודעות.

אימצו נרטיב אנטי-ציוני. צילום: יח"צ

שתי נשים צעירות, המגדירות עצמן "פרחות", חוות דעתן בפני מוכר בחנות דיסקים על איכות הזמרים שאלבומיהם נמכרים בחנות. הבחורה שחורת השיער מתחילה בסקירה: "מאור אדרי זה בסדר, פאר טאסי בסדר, הפרויקט של רביבו 'חם בלב' זה בסדר, 'התחלה חדשה', עומר אדם זה מעולה, דודו אהרון, להיטים ים תיכוניים זה בסדר, איל גולן. אבל פה, יש משהו ש…"החברה חומת השיער נחלצת לעזרתה: "הכל בסדר חוץ מה… אריק איינשטיין"
— 
מתוך הפרק השני בסדרה "ערסים ופרחות – האליטות החדשות" של רון כחלילי, ערוץ 8.

תופעה תרבותית חדשה עלתה לכותרות בימים אלו – "המזרחים החדשים". לצד צעירים מעניינים ורהוטים הדורשים שוויון ומבקשים להשתלב בחברה תוך שמירה על גרעין זהותם, הצמיחו ערוגות שיח הזכויות המזרחי פרופיל של צעירים רדיקלים המאמצים נרטיב רווי שנאה כלפי האויב ה"אשכנזי". הנרטיב הזה גולש לעתים להסתה פרועה נגד התנועה הציונית ומדינת ישראל. "המזרחים החדשים" אינם רוצים לחטא את פצעי העבר, אלא לחתוך בבשר החי של ההווה והעתיד; הם זועמים על המפא"יניקים, שהדירו את סבם וסבתם מהתודעה, אך כעת מבקשים בעצמם להדיר כל סממן אירופי מהחברה הישראלית; הם מתהדרים במונח "גאווה מזרחית", אך רואים בה כלי להשתלטות –  "למזרח את כל האשכנזים". הם מצהירים בגאווה, כי יימנעו להיכנס מתחת לאלונקה הציונית, אלא יעדיפו את חיקו החמים של ה"אח" הפלסטיני.

המסמך העדכני שעוסק בתופעה הוא הסדרה החדשה של רון כחלילי, "ערסים ופרחות – האליטות החדשות". כחלילי, שלעיתים מתפקד על תקן תועמלן ומחרחר ריב ומדון יותר מאשר יוצר דוקומנטרי, מכפיף את כל המזרחים והמזרחיות תחת הכינוי המעליב "ערסים ופרחות", ואף מכתירם, באורח ערטילאי וחסר ביסוס עובדתי ל"אליטות החדשות".

ה"ערסים" וה"פרחות" שכחלילי מראיין לא מדייקים בעובדות ("היהדות המודרנית התחילה במרוקו"); מפריחים לחלל האוויר אמירות הזויות ("באסלאם, אם אתה מיעוט, אתה יכול להיות בן חסות. זה מדהים בעיניי"); מבלבלים בין שדים פנימיים-אישיים לשסע העדתי ("כגבר בעל ממדים פיזיים גדולים, אני מודע לזה שאני יכול להיתפס כמאיים יותר מאשכנזי", מנתח בלוגר שנון); משתלחים ("האשכנזים פרימיטיביים"); ומקנחים בתיאוריית קונספירציה מבית היוצר של הפרוטוקולים של זקני ציון ("בששת הימים סבתא שלי לא הבינה מה אומרים ברדיו. למדינה היה אינטרס להשאיר אותנו טיפשים").

השיח המתקרבן של חלק ממשתתפי הסדרה שואב את השראתו מספרו של פרופ' אדוארד סעיד, 'אוריינטליזם', שיצא לאור ב-1978. סעיד, שכתב על היסטוריה מבלי להיות היסטוריון (לכן יכול היה לטעות בצורה גסה ולטעון, שצרפת ובריטניה שלטו במזרח-התיכון במאה ה-17) ומכר לעולם סיפור שקרי אודות היותו פליט פלסטיני (סיפר כי גדל בטלביה הירושלמית, אך כבר בגיל שנתיים, הרבה לפני 1948, משפחתו עקרה לקהיר), מאשים את המערב בכל תחלואי העולם המוסלמי, ופוטר את המוסלמים מכל צורך בחשבון נפש פנימי. "אלמלא אותם אימפריאליסטים מרושעים, גזענים וציונים", כתב סעיד ב'אוריינטליזם', "יכול היה העולם הערבי לחזור לגדולתו כבעבר".

התיאוריה של סעיד נפלה על אוזניים כרויות של אנשי אקדמיה מערביים שהיו בשלים לכל סוג של שלילה עצמית. ספרו הצליח לחולל מהפכה הרת אסון בלימודי המזרח-התיכון במערב, שגרמה לכך שערך התקינות הפוליטית עומד מעל לכל עובדה או מציאות. מאמצי גישת הסעידיזם ביחס למזרח  נהנים מהפריבילגיה שמספק להם אדוארד סעיד להימנע מכל קבלת אחריות, ולהעבירה באופן מניפולטיבי וילדותי לגורם הקולוניאלי / אירו צנטרי / אימפריאליסטי / ציוני הזמין ביותר. במקומות רבים באקדמיה, גם הישראלית, כבר הספיקו להתפקח מסעיד ומשנתו. בטלוויזיה הישראלית הוא עושה פתאום קאמבק.

מקור השראה; אדוארד סעיד. צילום: Rachid H CC BY-NC 2.0
מקור השראה; אדוארד סעיד. צילום: Rachid H CC BY-NC 2.0

החלוצים טרם שמעו ש"האחר הוא אני"

שיח הזהויות של 'המזרחים החדשים' מתעלם ממספר גורמים משמעותיים: מלחמת הקיום בה הייתה שרויה מדינת ישראל החדשה בעודה קולטת המוני עולים מארצות ערב; העובדה שהאפליה הממסדית של שלטון מפא"י חלה גם על אשכנזים בעלי אוריינטציה ימנית; פערי התרבות האובייקטיביים בין תרבות המערב לתרבות המזרח; השיפור הדרמטי במצבם של המזרחים לאורך השנים, לעומת הסטגנציה בקרב קבוצות מקופחות אחרות בעולם, דוגמת השחורים בארצות-הברית; והפסד כספי כולל של כשישה מיליארד דולר של יהודי מדינות ערב בעקבות הגירוש מארצות מוצאם, כנקמה על התבוסה הערבית לישראל במלחמת העצמאות.

האוכלוסייה היהודית בישראל הייתה מחולקת ב-29 שנותיה הראשונות של המדינה לשתי קבוצות עיקריות: בעלי הפריבילגיות ואלו שלא הייתה להם גישה לעטיני השלטון. בהכללה אפשר להגיד, שהמפא"יניק בעל הפנקס האדום היה יכול להתקבל למשרות אטרקטיביות בשירות הציבורי, בעוד דרכו של חובש הכיפה, החירותניק, גם אם שם משפחתו היה ליבוביץ', הייתה חסומה. שורשי האפליה היו נעוצים בראשית המפעל הציוני: בשנות ה-20 של המאה ה-19 התיישבו ביפו יהודים מצפון-אפריקה וטורקיה, ממניעים שבדיעבד ניתן להגדיר כציוניים, אך החל משנת 1881, פרופיל מייבשי הביצות, גואלי הקרקעות ושומרי הארץ היה מובהק: יהודים ממוצא אירופי בעלי השקפת עולם סוציאליסטית-חילונית (עם חריגים דוגמת תנועת הפועל המזרחי שהניחה את היסודות לציונות הדתית, חלק גדול מאנשי העלייה הראשונה, ועליית 'אעלה בתמר' של יהודי תימן (1882-1881) שייסדה את כרם התימנים).

הציונים הראשונים שהגיעו לארץ ישראל ממזרח אירופה, והוגי הציונות המדינית, בראשות תיאודור הרצל, שמוצאם ממרכז היבשת הישנה, חשו עצמם, ובצדק, כקבוצה אוונגרדית המגשימה, לאחר אלפיים שנות גלות, את חלום שיבת ציון. ראשי הציונות, שזכרם יהיה חקוק לעד בדברי הימים של העם היהודי, לא הכירו לפני כמאה שנים את מושג 'האחר הוא אני' של שי פירון, וחטאו בניכור כלפי השונים מהם – שומרי מסורת / בעלי השקפת עולם ליברלית או ימנית / מזרחים. אם כי צריך להזכיר שחזונו של הרצל היה ליברלי מובהק. מנחם בגין, למשל, זכה מבן-גוריון לכינוי המעליב, "האיש שיושב ליד חבר הכנסת באדר"; קיום מצוות הלכתיות נקשר אצל הציונים לדמות היהודי הגלותי הצועד כצאן לטבח; והמזרחים זכו לכינויים כגון שוורצע חיה, פרענקים וצ'חצ'חים ושוכנו בשנותיהם הראשונות במעברות.

גם הדתיים והליברלים לא קיבלו כרטיס כניסה למועדון; הפנקס האדום של ההסתדרות לדורותיו. צילום: By PMATAS CC-BY-SA-4.0 via Wikimedia Commons
גם הדתיים והליברלים לא קיבלו כרטיס כניסה למועדון; הפנקס האדום של ההסתדרות לדורותיו. צילום: By PMATAS CC-BY-SA-4.0 via Wikimedia Commons

אלא שבסופו של דבר התחולל בישראל מהפך פוליטי, שנשמר פחות או יותר עד היום, מהפך ששינה את מדיניות ההדרה המפא"יניקית ואפשר לחברה הישראלית לעבור תהליך של אינטגרציה; מספר הקצינים הדתיים המשרתים כיום בצה"ל גדל מאוד וישראלים ממוצא מזרחי עברו לשיכון קבע ותופסים כיום תפקידי מפתח בציבוריות הישראלית (שרי ביטחון, רמטכ"ל, מפקדי חיל אויר, שופטי בית משפט עליון, אנשי רוח ועסקים ועוד). הפריפריה המוזנחת ממשיכה להיות מאוכלסת רובה ככולה במזרחים, זה נכון. וגם האקדמיה האוהבת לדבר על קיפוח עדתי סובלת מייצוג דליל של מזרחים. לצד הצורך בשיפור מצבם של בני הדור השני והשלישי לעולים ממדינות ערב, התמודדה ישראל גם עם אתגר עלייתם של למעלה ממיליון מיהודי ברית המועצות לשעבר ואתיופיה. חבלי הקליטה שלהם בארץ היו קשים. רופאים ומנצחים מצאו עצמם מנקים רחובות או מחליפים סדינים בחדרי מלון; מגורים בקראוונים מתפרקים; והשמדת תרומות הדם של עולי אתיופיה מחשש למחלות.

שמאל האנטי-ציוני ותופעת המזרחים החדשים

ישראל איננה עוד חברת מהגרים. המרכיב המאחד בין סך חלקיה הוא הזיקה ללאומיות היהודית, לה שותפים גם מקצת אזרחיה הלא-יהודים של המדינה. היהודים יוצאי מדינות ערב, שנהרו לישראל  בשנותיה הראשונות, אופיינו רובם באהבה למסורת וזיקה ללאומיות היהודית (יהודי תימן, לדוגמה, היו מצרפים למכתביהם את הנוסח ״מדינת תימן תיהרס ותחרב עד היסוד, וירושלים תתבני ותשתכלל, במהרה בימינו אמן"). הזיקה הלאומית רווית המסורת הדתית היא הסיבה שרוב מכריע של המזרחים מזדהים פוליטית עם המחנה הלאומי; כשב-1997 ביקש יו"ר העבודה דאז, אהוד ברק, סליחה מבני עדות המזרח על יחסה של מפלגת העבודה כלפיהם בראשית ימיה של המדינה, לא שינה הדבר את דפוס הצבעתם למפלגות הימין. היהודים שגורשו ממדינות ערב מאמינים כי מנהיג ערבי שקורא להשמדת ישראל, אכן מתכוון לדבריו. בניגוד ל'מזרחים החדשים', הם נצמדים לעובדות ולקול ההיגיון, ולא מתבלבלים בין אויב ל"אח".

ב-1971 נעשה ניסיון ראשון של השמאל הקיצוני לגרור לשורותיו חלק מהמזרחים. שלושה סטודנטים פורשי קבוצת השמאל הרדיקלי 'מצפן' חברו לצעירים מזרחים משכונת מוסררה הירושלמית, ובעזרת המרת רעיון 'מלחמת המעמדות' המרקסיסטית ל'מלחמת העדות' האשכנזית-מזרחית, ביקשו ליצור עם צ'רלי ביטון, סעדיה מרציאנו וחבריהם ממוסררה מוקד הזדהות משותף המבוסס על שלילת הציונות. "דיברנו אתם על שמאל", כותב שמשון ויגודר, אחד משלושת הסטודנטים יוצאי מצפן, "על מאבקים אנטי-קולוניאליים, על דיכוי התרבות המזרחית, ועל האינטרס של התרבות השלטת (הציונית-אשכנזית – ג"צ, מ"א) לסכסך בין מזרחים לערבים".

שיתוף הפעולה הפורה התפתח לכדי הקמתה של תנועת 'הפנתרים השחורים' ("הלא נחמדים"), שהציפה את בעיית השסע העדתי בישראל. ראשי התנועה חברו בהמשך לגופים קומוניסטים ופלסטינים, ומנהיגה, צ'רלי ביטון, אף כיהן כח"כ מטעם מפלגת חד"ש. מחאת "הפנתרים" התפוגגה, מבלי שהצליחה לפורר את היסוד הלאומי בקרב המזרחים.

מלבה את מלחמת המעמדות; ד"ר סמי שלום שטרית
מלבה את מלחמת המעמדות; ד"ר סמי שלום שטרית

'הקשת הדמוקרטית המזרחית', תנועה שנוסדה ב-1996 במטרה "להביא לשינוי כולל בחברה הישראלית ובמוסדותיה השונים", כהגדרתה, ניסתה שוב לחבר בין גורלם העשוק של מזרחים ופלסטינים, תוך הישענות על הגישה הקורבנית של אדוארד סעיד. ד"ר סמי שלום שטרית, אחד הפעילים המרכזיים ב'קשת המזרחית', הפליא לתאר במאמרו 'המזרחים החדשים: השיח המזרחי החדש ותנועת הקשת הדמוקרטית המזרחית' את היסטוריית היחסים בין אשכנזים-מזרחים-פלסטינים. "המזרחים נצטוו על-ידי בן גוריון לפרק את הזהות היהודית-ערבית שלהם", כותב ד"ר שטרית באתר הקשת המזרחית, ונוקט בגישה פטרונית לפיה המזרחים נטולי כל דעה עצמאית, וזקוקים לאינטלקטואל אירופי שיורה להם כיצד לחשוב. "המזרחי חייב להפגין שנאה פומבית לערבי ולמזרח (נגד עצמו בעצם), ולהחצין סממנים יהודיים ומערביים (מגן דוד על הצוואר והבהרת השיער, למשל) כדי לזכות בישראליות שוויונית. זו מעין הוכחת נאמנות לאומית מתמדת שהאשכנזי פטור ממנה".

שטרית, שרואה במזרחים את ה"קורבנות היהודים (בהנגדה לקורבנות הפלסטינים – ג"צ, מ"א) של המהפכה הציונית האשכנזית", לא מסתפק בדרישה מצעירים מזרחים להכהות בחזרה את השיער, אלא גם טוען כי ישראל צריכה לפצות את הפליטים הפלסטינים מ-48'. "נכונה הטענה הפלסטינית ש'הקשת המזרחית' בחרה להצניע בשיח המאבק נגד הפרטת הקרקעות לידי הקיבוצים, את מעמדם של הערבים בישראל שגורשו ונושלו מאותן קרקעות עם קום המדינה. הצידוק שלנו היה אז אסטרטגי – קודם נעצור את שוד הקרקעות ואחר-כך נעסוק בשאלת הפיצוי לאוכלוסיות השונות. היום הוא מתברר כמוטעה".

בשירו 'שרים באשדודית' קילל שטרית את האשכנזים באמרת הכנף "כוס אם אם אמכם", המתכתב עם שירה המופלא של קלריס חרבון, בוגרת ייל, 'כוס אמא שלכם', בו היא פונה למלך מרוקו שיציל אותה מהציונות ומכנה את האשכנזים "מכחישי שואה", על התעלמותם לכאורה מהסבל המזרחי. למרות קריאתו של מלך מרוקו ליהודים לשוב לארצו, חרבון ויתרה על חלומה להלך ברחובות פס וקזבלנקה, וכיום היא משמשת דוקטורנטית בלב האוריינט המהביל של מונטריאול. שטרית וחרבון לא לבד. שניים מהחוקרים הבולטים של הקשת מזרחית, פרופ' יהודה שנהב ופרופ' יוסי יונה, לא הסתירו את תמיכתם בביטול חוק השבות ובכינונה של מדינה אחת ברחבי ארץ ישראל, תוך מחיקת זהותה הציונית של מדינת ישראל

כשחסן מדקלם מהסמארטפון

ביטוי מוחצן נוסף להתגשמות החלום האנטי-ציוני רווי השנאה הוא סצנת ה'ערס-פואטים' (תחכום שנון ולא בעל אופי מזרחי). מדובר בכותבים המבקשים להבליט את זהותם המזרחית, כמשקל נגד להתמערבותה, לראייתם, של ישראל. שלא במפתיע, שיריהם של משוררי הערס-פואטיקה מוצאים בית חם בעיתון 'הארץ', השמח לתת דרור לטקסטים מפרקי זהות יהודית, בעיקר לאומית. חלק מהכותבים לוקים בגזענות בוטה כלפי יהודים ממוצא אירופי, ומכיוון שהם מזהים הלימה מוחלטת בין ציונות לאשכנזיות, הם אינם חוששים להביע הזדהות עם הערבים-המוסלמים המבקשים להשמיד את מדינת ישראל (האשכנזית). אחד האהובים על עורכי המוסף הספרותי של 'הארץ' הוא שלומי חתוכה, פעיל חברתי מירושלים, שבפואמה 'עיניים פקוחות' מצדיק למעשה טרור ערבי:

ואם אותנו [המזרחים – ג"צ, מ"א] מציירים כפושעים, פלא שאותם [הפלסטינים] מציירים כרוצחים / ואם אנחנו שונאים את השוטרים, פלא שהם שונאים את החיילים / ואם כאן אנשים מציתים את עצמם, פלא שהם מפוצצים את עצמם.

בשיר אחר של חתוכה, 'ירושלים של מטה', הוא מזדהה עם ערביי סילוואן, שרק לפני כשלושה שבועות הכתירו כשהיד את בן כפרם, עבד אל רחמן אל שלודי, רוצח הילדה בת שלושת החודשים חיה-זיסל ברון בפיגוע הדריסה ליד גבעת התחמושת. בנוסף, מייחל חתוכה בשירו לחורבנה של עיר הבירה. "שמתי פתק (בכותל – ג"צ, מ"א) כמו כולם", כותב חתוכה, "כתבתי שם: שתהרסי [הכוונה לירושלים] ותחרבי עד היסוד".

כוכב נוסף של הערסיאדה הפיוטית הוא רועי חסן, טבח מחדרה, שהתפרסם בזכות יצירתו, "במדינת אשכנז". חסן משרבב סטריאוטיפים רדודים נגד אשכנזים ("רוחצים ידיים בסבון וגם אז נוגעים מרחוק"), שסביר כי היה מתרעם עליהם, ובצדק, אם היו מגיעים מהכיוון ההפוך, ומחזק את הקנוניה בדבר האשמת הציונות האשכנזית בהשנאת הערבים על המזרחים ("שנאתי ערבים כמו שלימדו אותי בשיעורי היסטוריה לשנוא". חסן למד, כנראה, במערכת חינוך אלטרנטיבית לזו של כותבי המאמר).

הצעיר מחדרה מתנהג בזלזול לא אמין כלפי משוררים וסופרים אשכנזים, ומציין כי הוא קורא את ספריהם "רק כדי לדעת איך לא לכתוב". השיר 'מדינת אשכנז' הוקרא על-ידי חסן במהלך הפרק הראשון של סדרת 'האליטות החדשות' של כחלילי. במהלך הקראת רוב חלקי השיר, נזקק חסן לסמארטפון שלו כדי לזכור את המילים שכתב, אך בשלב מסוים הוא יישר מבטו למצלמה, ודקלם בפאתוס מלאכותי את השורות האחרונות בפואמה: "לא התאבלתי על קניוק, ושרפתי את הספרים של נתן זך (קונוטציה ברורה לשריפת הספרים בליל הבדולח ובהזדמנויות אחרות בגרמניה הנאצית – ג"צ, מ"א)/ ולא חוגג לך עצמאות / עד שתקום לי מדינה".

בנקודה זו, בחר כחלילי להעצים את הדרמה, ולסיים את הפרק, מתוך מחשבה כי הטקסט הנוקב והבועט לכאורה של חסן ירעיד את נפשו של הצופה (האשכנזי). בפועל, מפגן השנאה, הפופוליזם והבורות של חסן וחבריו לא יגדיל את מספר עורכי הדין, מתכנתי המחשבים או המדענים המזרחיים, אלא רק יעניק לחסידי הסטגנציה לגיטימציה גוברת ליילל על כמה שסבלנו וסבלנו וגורלנו מר.

בגידת "המזרחים החדשים" במזרחים האותנטיים

ההסכמה של 'המזרחים החדשים' לשזור את הכאב המזרחי האותנטי עם רטוריקה מסיתה כנגד הציונות ניתנת תמורת קבלת במה בקרב החוגים החברתיים של ה"אנשים החושבים". אלה כמובן מופיעים בהרכב בלעדי כמעט של אשכנזים. העסקה הולכת כך: השמאל האנטי-ציוני האשכנזי (מיעוט שולי) ייתן למזרחים החדשים הכרה שאליה הם כמהים, יפרסם את שיריהם הרדודים וישבח אותם משל היו יורשיהם של בודלייר והיינה; בתמורה, המזרחים החדשים יתערטלו מנשמת יהודי המזרח, קרי מהאחווה ומהמורשת היהודית.

מדובר בתהליך המשך לניסיונות החוזרים ונשנים של השמאל להסית את תושבי הפריפריה כנגד ההתנחלויות, בטענה כי התקציבים המופנים ליהודה ושומרון באים על חשבון הדרום והצפון. התעמולה של ארגוני השמאל אמנם הוכחה כמעוותת ומניפולטיבית, אך זה לא מנע ממספר בעלי עסקים בדרום שהתפרצו לדיון של וועדת הכספים, בדרישה לקבל פיצויים בגין נזקי המלחמה, לצעוק "מספיק עם הכספים להתנחלויות", כפי שדיווח אתר YNET.

קרוב ל-67 שנים מאז הכריז דוד בן-גוריון על הקמת מדינת ישראל, הרוב השפוי מבין כי ליהודים יש רק בית אחד, ובין כתליו יצטרכו כולם להסתדר. כור ההיתוך עושה את שלו, ונכון לשנת 2007, מעל ל-25 אחוז מהילדים מעל לגיל 10, נולדו לזוג הורים מעורב מבחינה עדתית. ישראל צריכה לעבור כברת דרך ארוכה בכל הנוגע לטיפול בפריפריה אך הממשלה והחברה הישראלית צריכות לגלות סולידריות ולתת כתף לחלשים באשר הם, ללא הבדלי דת, עדה, גזע ומין – קשישים, ילדים, עולים מרוסיה או אתיופיה, חד הוריים, ערבים וכן, גם מזרחים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

34 תגובות למאמר

  1. תיקונצ'יק

    שריפת הספרים וליל הבדולח היו שני אירועים נפרדים בהיסטוריה המפוארת של גרמניה הנאצית. בליל הבדולח שרפו בתי כנסת, שברו זגוגיות ורצחו כמה עשרות יהודים, אבל לא התייחסו באופן פוגעני במיוחד לספרים. אלה נשרפו כמה שנים קודם.

    1. תיקונון לתיקונצ'יק

      הנאצים הודו ברצח כמה עשרות יהודים (36, ובדו"ח אחר, 91). המספרים האמיתיים הם בין כמה מאות לאלפיים וחצי.

  2. ראיתי את כחלילי בערוץ הראשון מסביר שהממסד האשכנזי חיסל את זהר ארגוב והפליל את אייל גולן כי הם נהיו מזרחיים חזקים מדי. הבן אדם דפוק לגמרי. ערסים זוכים לכינוי זה כי הם אלימים וגסי רוח. אני מכיר הרבה מזרחים שמשתמשים בכינוי זה כי הם יודעים שהם לא כאלה ויודעים מי כן זכאי להיקרא כך. אם המזרחיים האלה כל כך מתגעגעים למנהגי מדינות ערב הם יכולים לעבור למצרים וירדן ולנסות לגור שם. העובדה היא שהם כן רוצים לחיות במדינות בעלי תרבות ואוריינטציה מערבית.

    1. חכלילי אינו דפוק.
      הוא מתפרנס בכבוד מהעיסוק בנושא, ולכן עליו ללבות את האש ככל הניתן.
      שאחרת, הוא ייאלץ להתפרנס מעבודת-כפיים, וזו כבר קטסטרופה.

  3. נהנתי לקרוא את המאמר אם כי אני חייב להודות שהעברתי ערוץ אחרי חמש שניות של צפיה בסדרה המדוברת. דוקומנטריה ישראלית זה לא לחלשי אופי.

  4. אז בעצם הם לא בסדר כי הם לא חשים אותה זיקה עמוקה לתורה כמו המזרחים ה"אותנטיים"?כי הם מקשיבים לאשכנזים השמאלנים ולא לאשכנזים הדתיים? באמת לא בסדר מצדם. לפתח דיעה עצמאית ולא ליישר קו עם התימנים החמודים עם הכיפה שכולנו מכירים ואוהבים.
    שאלה – למה בעצם הם לא בסדר?רק כי הם חושבים אחרת?

    1. ידידי, אני חושב שאתה פיספסת את כוונת המשורר.

      הם לא בסדר כיוון שבמקום לנסות למצוא את עמק השווה בחברה המודרנית שלנו, יוצרי הסדרה החליטו להתבסס על היסטוריה שקרית של אדוארד סעיד.

      הם החליטו שכיוון שהיה עוול שנעשה למזרחים בקום המדינה, הם ינקמו את נקמתם עכשיו.
      ולא סתם ינקמו, חושבים שהערבים והמוסלמים במדינה קרובים ומבינים אותם יותר מאשר היהודים.
      דבר שהוא הזוי מאין כמוהו..

      באחת מהפסקאות מזכיר הכותב שאחד האנשים בסדרה אומר שסבתא שלו לא הבינה מילה ממה שאמרו ברדיו ב 67 במלחמת ששת הימים.

      לא שהכותב של מידה צריך שיחזקו אותו, אבל לשם הדיון –
      גם סבא וסבתא שלי שעלו לארץ ב 1948, ואגב לא אשכנזים – עלו לכאן ולא ידעו מילה בעברית.
      אז מה ? אז הם למדו.
      גם הסבא רבא שלי למד עברית, וזאת לאחר שהוא ידע 4 שפות אחרות.
      אדם אשר רוצא להשתלב במרקם החברתי הישראלי והיהודי צריך לדעת עברית.
      הרי זאת השפה הרשמית של ארץ ישראל.

      נעבור קדימה מספר עשרות שנים.
      שעלו הרוסים לארץ ישראל, הם ידעו עברית ? לא.
      אבל הם למדו, ואם הם לא למדו, הם דאגו שהילדים שלהם ידעו עברית.
      אותו הדבר גם העלייה האתיופית.

      היום כמו שהכותב רשם, וזה דבר שהוא נכון ורואים את זה במערכת החינוך – האתיופים בימינו עוברים את חבלי העלייה שעברו הרוסים, ולפניהם העולים המזרחים מארצות ערב.

      העניין הוא, שעולה חדש שמגיע ממדינות הרוסות, או אפילו ממדינה מערבית מודרנית – שעולה לארץ רוצה להיות חלק מציונות.
      הוא רוצה ללמוד עברית, הוא רוצה שהילדים שלו ילמדו עברית, הוא רוצה להיות ישראלי.

      שבא אדם ואומר "אני לא רוצה ללמוד, אתם תלמדו את מה שאני רוצה מהארץ שממנה הגעתי." אז בעצם אותו אדם עובד בדיוק לפי עקרונות האסלאם.
      אשר מנסים לשנות את הארץ אליה הם הגרו.

      דעה של עצמם ? מעולה.
      אבל למה לשקר ?
      למה להערים ?
      אם הם רוצים אתת השלטון הערבי והתגעגעו לשקרים של אדוארד סעיד, אותם "מזרחים פוסט-מודרנים-פוסט כיבוש-אשכנזי" או איך שהם רוצים לקרוא לעצמם יכולים ללכת לאן שהם רוצים.
      כיוון שבארץ ישראל שלנו (שכל השאר מסתדרים איתה יופי) הם לא רצויים.

    2. הם לא בסדר כי במקום לקחת אחריות ולהסתכל קדימה איך משפרים את המצב, הם מחפשים אשמה וחרחור מלחמה סכסוך ופילוג שלא יוביל לשום דבר מועיל, אלא רק לעוד הרס ושנאה.

    3. הם "לא בסדר" כי הם נמנים על הכנופיות האנטי ציוניות.
      ממש כפי שנאוריסטים ממוצא אשכנזי הם "לא בסדר"

  5. שורשי העניין המזרחי אולי היו נטועים עמוק בשמאל בשנות ה-50. היום המטרה המרכזית של המזרחיסטים האלה היא השמאל האשכנזי, בפרט עיתון הארץ, האקדמיה ושאר "האליטות" (וזה שה"אליטות" האלה הן אלה שמקדמות את השיח המזרחי בכל מאודן זה besides the point). למעשה אני חושב שמדובר באוסף אנשים מבולבלים שאין להם עניין ממשי בפוליטיקה ויכולים לעבור מניפולציות על ידי כל עסקן חולף.

  6. הם לא בסדר כי הם מזהים עצמם כערבים בצד של הסכסוך, שזו אבחנה מופרכת שנועדה להקל מעליהם את עול האשמה הבדיונית של הקולוניאליזם, תוך התעלמות מדיכוי שיטתי ואכזרי של מיעוטים במדינות ערב .

  7. הם חושבים שהם ערבים בני דת משה, וחלקם סבורים שהם יכולים "להביא שלום". כבן עדות המזרח, אני מוצא את העמדה שלהם נאיבית ופתולוגית.

    1. כל מי שנולד במזה"ת הוא מזרחי בין אם מוצאו מאירופה הנאורה ובין אם מוצאו מהמזרח החשוך כיום, לפיכך ההבחנה המיותרת בין ילידי הארץ על פי מוצא ההורים מיותרת בעליל ומנציחה עליונות מיותרת.

  8. אתה יכול לתת דוגמאות לשגיאות, או שאתה מעדיף להסתפק בזריקת רפש כללית? אם אתה בוחר באפשרות השניה, אתה יכול לכתוב פשוט "מידה קקי! מידה פיפי!". כך כוונתך תהיה הרבה יותר ברורה, ואף אחד לא יציק לך בדרישות לטענות הגיוניות.

  9. ואף מלה על ההופעה של יקיר האתר (לשעבר?) אלון מזרחי בסדרה?

    1. גם אני שמתי לב לזה, מה הוא עושה שם? הוא לא יודע המ רון כחלילי חושב עליו?
      מצד שני היו שם גם ימנים אוהדי בית"ר אז לא נראה לי שהם הבינו את האג'נדה של התוכנית עד הסוף. (הכוונה למשתתפים בתוכנית ולא לכותבי המאמר )די מוזר לשמוע את זה.

  10. המאמר הזה שומר היטב על מסורת התרבות המזרח אירופית של גזענות וטענות שטותיות במקום להתעסק בעיקר.

    אני מכבר מאוד את התרבות האשכנזית אבל זה לא מה שיכריע את דעותיי.

    1. העיקר הוא שה"שמאל המזרחי" אינו מקדם מזרחים אלא שונא אשכנזים.
      הוא אינו משפר את החברה הישראלית, אלא ממלא אותה בשנאה וברוע.

  11. ידוע כי אחוז מכריע מקרב עולי ארצות ערב ופרס היה ציבור, לכל הפחות, 'מסורתי' כפי שהגדיר יפה ד"ר יעקב ידגר בספרו הנפלא "המסורתיים בישראל". מכאן אנו למדים כי החיבור השורשי-תולדתי -, למסורת היהודית – שההלכה(בצורתה המקומית) הייתה עוגן זהותי,היה חיבור עמוק.

    ומכאן לשאלה: תמיד תהיתי, כיצד אותם 'רסטוריקנים' אלו השואפים לחזור ל'ימי עבר ופאר' של 'חיי תרבות ערב' שוכחים את היהדות בתוכה?

    כיצד אותו טבח מחדרה או פעיל חברתי יכולים לדבר על 'החזרת הזוהר התרבותי' של אבותיהם תו"כ ביטול מוחלט של היסוד היהודי?

    יש כאן נוסטלגיה שקרית שמנסה לברוא מציאות – יש כאן שקר שהם מנסים להפוך לאמת במפגן אורווליאני.

    עצוב.

    הכותב אשכנזי – בוווז*

  12. אני מזרחי ומלא גאווה על מוצאי אבל בד בבד אני סולד מההתקרבנות של חלק מבני עדתי שאינם לוקחים אחריות על חייהם ומאשימים אחרים.
    אני מוקיר תודה לתרבות המערב שהנחילה בי ערכים כגון דמוקרטיה (לא קיים במזרח) שלטון חוק ועוד ועוד. כמו כן, ילדי, שהם חצי אירופאים חצי מזרחיים כבר לא יוכלו להגדיר עצמם בשום צורה אחרת חוץ מישראלי והמורשת המזרחית שתוותר להם תהיה בגדר פולקלור קולינרי במקרה הטוב.
    אז מספיק עם השטויות

    1. כמו ילדיך אני מעורב עדתית וכבר בן 38. למען האמת יש לי בעיקר בחילה ותסכול מהדיון הזה ומהסוציולוגים ששכחו את האחוז הגדול של ישראלים ללא שיוך עדתי. מה אני אעשה? אתה צוקר לגבי הפולקלור

  13. כמזרחית, אני חושבת שהסדרה הזאת גועל נפש ומהווה ייצוג דוחה ליהודי המזרח, נו טוב מה ניתן לצפות משמאלנים בני בליעל…

  14. לי נראה שכל הכתבה עוסקת בפחד של הכותבים משינוי כלשהו, והעיקר שמצאתם מרוקאי מחמד שישתתף בכתבה ושמו יתנוסס בכותרת. פאתטי ביותר.

  15. למה להעליב אבי? לא חבל על הפייס היפה שלך?
    מרוקאי מחמד, אבל לא נחמד.
    התרבות האירופאית גבוהה בהרבה מתרבות יוצאי מדינות הים התיכון, זה לא אומר שכל אשכנזי הוא בן תרבות גבוהה, אלא שזאת התרבות הגבוהה שיש לשאוף אליה.
    בחיאת אבי, למה אין בסדרה מתמטיקאים, קוסמולוגים, כלכלנים, סטטיסטיקאים, ביולוגים, פיזיקאים, כנרים, פסנתרנים, מנצחים, , ?בקיצור, למה אין בה כלום? או, מה זה, כולם משוררים?
    כי רק בשירה אתה יכול לעשות כאילו אתה משורר, רק שעדיין לא "מודים" בזה, מסיבות עדתיות כמובן.
    טמבל מקצועי.מרוקאי מחמד? בכיף, עדיף מאשר להיות

  16. הכותרת בעייתית….
    אותם קבוצה של מזרחים חדשים" מרגישים תחושות של עוולה כלפיהם ודור הוריהם ותחושה שהגמוניה בעטה בבית אבא ואמא שינקו ממנה.

    1. זו לא סיבה לחבור למיעוט הנאוריסטי ולהצטרף למעגל אוצרי מי הרגליים של האויב הערבי.

  17. הרבה יותר קל להתבכיין כמו ערבי ממוצע מאשר לעבוד קשה ולהתקדם כמו יהודי רוסי ממוצע. בזמן לימודי בטכניון אני לא זוכר הרבה מיזרחיים אבל זוכר הרבה רוסים. סיימתי ללימוד ב 1984 והמצב לא השתנה בהרבה. היום יש לי עובדים מכול הקשת העדתית בארץ שהמשותף להם היא עבודה קשה ואמביציה.
    מה שמשותף לכול הבכיינים (האשכנזים, המזרחיים והערבים) הוא תואר אקדמי במקצועות הכלום. האונברסיטה מלאה ב"מוכשרים" כאלו.

  18. האמת, כרגיל, מורכבת יותר.
    האפליה כנגד מזרחיים במראה, מוצא או שם היתה קיימת, היתה בוטה, מוחלטת ואלימה ביותר.
    יהיו אשר יהיו הסיבות שלה, יש לנו נייר לקמוס – המזרחיים שעקרו לצרפת ושם הפכו להיות העלית של החברה הצרפתית במקצועות החופשיים, ברפואה, בפוליטיקה, במסחר ובתעשיה. מי שרוצה יוכל לבדוק את השמות. כשאתה מחפש את הרופא הכי טוב בפריז אתה מקווה שיקראו לו בוזגלו, אבוקסיס או כהן.

    האפליה נמשכת עד היום והזרקת הדיעות הקדומות אל תוך התרבות ממשיכה גם כיום. מספיק לתת דוגמה קטנה: בפרסומות כשרוצים לצייר דמות עממית, קצת טיפשה, קצת פשוטה – מציירים מזרחי עם מבטא של חית ועין. הופ – הזרקנו לתודעה הקולקטיבית את נחיתותו של המזרחי.

    וישנן דוגמאות רבות.

    המזרחי שנתון לשטיפת המוח המתמדת הזו מטמיע את המחשבות הרעות, את הדימוי השלילי ואת היעדר הציפיות ממנו. מזרחי שווה מוסכניק, ספר, שוטר, כדורגלן, זמר. לא פרופסור, לא משפטן, וכו'. ברור שישנם יוצאים מן הכלל בעלי עור של פיל ונחישות של עוף דורס, אבל אם מישהו ישוש להביא אותם כדוגמה, מוטב שיתייחס אליהם כפי שהם באמת: היוצא מן הכלל המעיד על הכלל.

    לכן, לגבי כל מה שקרה אחר כך צריך להתייחס כאל מסובב שיש לו סיבה. אם מישהו שהוא דור שני ושלישי לקיפוח, בן לאב שנותב למשטרה במקום לפקידות ההסתדרותית או למשרה ציבורית טובה, שיבחר לפתח תיעוב ושיטנה – אין להאשים אותו לבדו. זו זכותו הטבעית להתמרמר על עוול ממוסד שיצר עבורו נקודת התחלה גרועה יותר, שחתם את גורלו להיעדר קריירה נאותה.

    אם ישנה ריאקציה, צריך לבדוק מה היתה האקציה.

    1. תצטרך להתאמץ הרבה יותר כדי להצדיק את הדוגמאות שלך. חברות הפירסום לא שולטות באופן ישיר בנורמות ותפיסות חברתיות, הן השתקפות שלהן! זה נכון גם לגבי סטאנדאפ וכל צורות המדיה באשר הן. כל העניין העדתי הופך להרבה פחות מודגש, יותר ויותר ישראלים שייכים לעדה מסויימת רק ברובד השטחי ביותר ומזדהים פשוט כישראלים. רק הטרחנים מהפקולטות ההומניסטיות עושים מאמצים כבירים כדי להחיות את כל הבולשיט הזה, כי זו פסגת היכולת שלהם, לחבוט בסוס המת של השד העדתי.

  19. למה כל כך קשה לכותבי המאמר להבין את העלבון? העלבון של חכלילי, העלבון של חתוכה. רועי חסן באמת לא משכנע. חתוכה הכי משכנע בעלבון שלו. מי שהועלב אלה הסבים וההורים. והילדים המשכילים המשולבים, חתוכה, חכלילי ורבים אחרים, נזכרים בעלבון, ונעלבים יחד עם ההורים והסבים. ואולי גם הם בעצמם הועלבו.

    1. העלבון שלהם לא מצדיק את הזעם הילדותי והמרידה המטופשת, דבר לגופו של עניין, האם הם נוהגים באופן רציונלי או לא?

  20. יהודי מזרח אירופה היו המזרחים המקוריים. אגב, תרבותם הייתה רחוקה מרחק מזרח ממערב מן התרבות המערבית.