הפקולטה להסתה

קריאות נגד ישראל והיהודים הופכות לחלק מהנוף הקבוע, ואנשי סגל וסטודנטים ימניים חוששים להביע את קולם.

חופש להסית. הפגנה באוניברסיטה העברית אתמול. צילום: אורי פרדניק

הסטודנטים החדשים באוניברסיטה העברית זכו אתמול לקבלת פנים כזו, כאשר בהפגנה שנערכה בקמפוס נקראו קריאות לגירוש הציונים ולהקמת פלסטין מהירדן עד הים, בדם וברוח כמובן. אחד המפגינים, סטודנט בשם שאדי, סיפר ל'מידה' את המניע להפגנה זאת: "המקור של חצי מהאנשים כאן מפולין, רוסיה ועיראק – הגעתם לכאן במטוסים ובספינות. אתם לא שייכים לכאן".

אמיר, סטודנט שנה א' לפסיכולוגיה תיאר בתיסכול את ההרגשה של רבים מהסטודנטים, יהודים וערבים כאחד: "ידעתי שיש תאים ערביים באוניברסיטה, אך לא ידעתי שמדובר בתאים של ארגון חמאס".

ואכן, הפגנת ההסתה שהתקיימה אתמול איננה חריגה בנוף האוניברסיטה העברית. כבר לפני שנה פרסמנו ב'מידה' אודות תערוכה לרגל "שבוע האפרטהייד" שהציב תא  הסטודנטים 'וטן' במסדרונות המחלקה למדעי החברה. בעקבות ההדים שגרר הפרסום, החליטה אמנם הנהלת האוניברסיטה להשעות את התא. אך השעיה זו לא נמשכה זמן רב.

הפגנות אלימות עם עזרה מארגוני הזכויות

לאחר השעיית "וטן", הופעלו לחצים על מנהלי האוניברסיטה מצד חברי הכנסת חנין זועבי וג'מאל זחאלקה והתא חזר לפעילות. החזרת התא לפעילות חידשה גם את אווירת ההסתה והאלימות, ולא עבר זמן רב עד  שאיש אבטחה הותקף בקמפוס במהלך הפגנה של תא בל"ד נגד גיוס הנוצרים לצה"ל.

בעקבות האלימות בהפגנות החליטה הנהלת האוניברסיטה למנוע קיום הפגנות המסיתות כלפי בני העדה הנוצרית ולאסור על קיומו של פאנל שתוכנן לקרוא לבני העדה הדרוזית לסרב להתגייס לצה"ל. החלטה שגררה כמובן הפגנה נוספת שיזמו חברי הכנסת זחאלקה ובארכה.

הפעם, חברי הכנסת של בל"ד זכו לרוח גבית מכיוון לא צפוי. מספר מרצים מהאוניברסיטה העברית השתתפו בהפגנה מתלהמת נגד ההגבלות של הנהלת האוניברסיטה על המפגינים. 'האגודה לזכויות האזרח' ניסחה מכתב חריף שדרש מראשי האוניברסיטה העברית "להסיר את הצנזורה מעל פעילות ציבורית של סטודנטים". כפי שנוכחו לראות אתמול הסטודנטים הנדהמים, הלחצים עבדו והפגנות ההסתה חזרו למסדרונות האוניברסיטה.

השתקת הימין

בעוד מרצים מהאוניברסיטה העברית השתתפו בגאווה בהפגנות תמיכה בתאי הערבים הרדיקליים, מרצים מהצד השני של המפה הפוליטית לא השמיעו את קולם. "זה לא נושא שאני מעוניין להתבטא לגביו ודעתי לא משנה. הנהלת האוניברסיטה מחליטה על פי שיקוליה", הבהיר בשיחה עם 'מידה' פרופסור אמריטוס מהאוניברסיטה העברית המזוהה עם הצד הימני של המפה הפוליטית. והוא לא היה היחיד. פרופסורים רבים אליהם פנינו, חששו לבקר את האקדמיה על כך שהיא מאפשרת הפגנות אנטי ישראליות בתחומיה.

יש מי שלא הופתע לשמוע על חופש הביטוי החד צדדי שמתקיים באקדמיה. "יש בישראל מסורת בולשבקית שאנחנו לאט-לאט נפטרים ממנה", מספר ל'מידה' פרופסור אלישע האס מאוניברסיטת בר-אילן. "בגלל שהעבודה האקדמית עוברת שיפוט על-ידי עמיתים שהוא לא תמיד ענייני, חוקרים רבים חוששים להשמיע את דעתם" לדבריו, הללו חוששים "שמא ועדות המינויים באוניברסיטאות ינקמו בהם. מצב עגום, עצוב ועלוב אך זאת המציאות".

האס שכיהן בעבר כיו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכיום חבר בוועד המנהל של החוג, סיפר כי נתקל בתופעה פעמים לא מעטות. "מדענים צעירים באוניברסיטאות ואנשי סגל מזדהים עם הארגון שלנו ורוצים להשתתף. אך הם לא רוצים להיחשף כדי שלא ייפגע קידומם באוניברסיטה בגלל דעותיהם".

איזון שמיזון

חד הצדדיות בשיח של אנשי האקדמיה ניכר גם בפעילויות השגרתיות של האוניברסיטאות השונות. כך למשל, בשנה שעברה אוניברסיטת בן-גוריון ארגנה אירוע בשם "שיחות על ישראליות". הדובר הראשי שנבחר לאירוע זה היה ח"כ אחמד טיבי. לשם האיזון, באירוע "שיחות על ישראליות" שהאוניברסיטה קיימה שנה לפני כן, הוזמנה לדבר ח"כ חנין זועבי.

במהלך האירוע ח"כ טיבי יצר המולה כאשר החל לגדף את אנט חסכאייה, מוסלמית ציונית שנכחה בקהל. עמיחי תמיר, ראש תא 'אם תרצו' באוניברסיטת באר-שבע סיפר בעגמומיות: "אנחנו לא מתנגדים לזכותו של אחמד טיבי לדבר אך ביקשנו מהאוניברסיטה שייתנו גם לצד השני להתבטא". לדבריו, המרצה שארגן את האירוע, ד"ר דוד אוחנה הצהיר כי "אין איזון ולא יהיה איזון" וכי הוא מביא לאירועים "רק את מי שמעניין אותו אישית".

"אוניברסיטה היא מוסד אקדמי שצריך לעסוק באקדמיה נקודה. מי שצריך ליזום אירועים תרבותיים ופוליטיים זה הסטודנטים", אומר פרופסור ארנון סופר מאוניברסיטת חיפה, שיש לו ביקורת ספציפית על ההתנהלות באוניברסיטת בן-גוריון "הם מתחו את הקו האדום הרבה יותר מדי. זאת אוניברסיטה בעייתית מאוד, האופן בו הם מבינים את המילה 'חופש' שם פשוט מדהים". לדבריו, העברת ביקורת על המדינה היא לגיטימית, "אבל אתה לא יכול להילחם במדינה. הם רוצים לזרוק את התינוק עם המים וכאן צריך לעצור אותם. גם בתחום האקדמי היו מינויים נוראיים שלא אפרט".

.
מה רע בקצת נכבה. חבר הכנסת עמרם מצנע. צילום: פלאש90

פסטיבל הנכבה

למרות "חוק הנכבה" שעבר בסערה בכנסת הקודמת, באוניברסיטאות בישראל דבר לא השתנה. באוניברסיטה העברית כאמור נכנעו ללחצי הח"כים של בל"ד ואפשרו את קיומם של הפגנות "נכבה". ובאוניברסיטת בן-גוריון הגדילו לעשות ואפשרו לתא בל"ד להפיק לא פחות מחמישה אירועים לציון האסון שבהקמת מדינת ישראל.

בתוך אירועי "הנכבה" הרבים בולטות הפגנות סוערות שהתקיימו ללא אישור באוניברסיטת חיפה. בעקבות ההפגנות הושעו מספר סטודנטים מהלימודים והוקפאו פעילויות התאים המעורבים בהפגנות. החלטה שבוטלה על ידי בית המשפט העליון במענה לעתירה של ארגון 'עדאללה'.

לדעתו של סופר יש להיאבק בנושא זה ללא פשרות: "אם אתה מתחיל לשבור את הנוהג של הפגנות ללא אישור, כאן יקיץ הקץ על הכל. לכן האוניברסיטה נקטה בעמדה מאוד ברורה. ארגון עדאללה זה ארגון אנטי יהודי, אנטי ישראלי, אנטי ציוני שמנהל מלחמה נגד המדינה. יש להציב מולו גבול ברור".

באופן מפתיע, דווקא בוועדת החינוך של הכנסת זכו המפגינים הלא חוקיים לגיבוי. בועדה התקיים דיון חד צדדי בו הוטלה ביקורת קשה על התנהלות האוניברסיטה, בראשות חבר הכנסת עמרם מצנע שהצהיר: "אני כיהודי וציוני גאה לא מצליח להבין את החשש של ארגונים הקוראים לעצמם ציוניים משימוש במילים כמו 'נכבה' ו'כיבוש'."

בהצלחה במבחנים

מסתמנת אם כן עוד שנה לוהטת ומלאת הסתה אנטי-ישראלית בקמפוסים ברחבי ישראל. אתגר לא פשוט עומד בפני תאי הסטודנטים הציוניים, אך פעיליהם מבטיחים שלא לשתוק.

"כפי שהשמענו את קולנו בנושא מחמד כנאנעה, הטרוריסט שהוזמן לנאום באוניברסיטה ועקב מחאתנו נאומו בוטל, כך נמשיך להשמיע את הקול שלנו" אומרת רותם ירקוני, פעילת תא 'ישראלים' מאוניברסיטת תל-אביב "לא ייתכן שהאוניברסיטה תיתן במה ותאפשר להשמיע את דעותיהם של ארגונים אשר לא מוכנים להכיר במדינת ישראל, אותה האוניברסיטה מייצגת".

תגובות

האוניברסיטה העברית:

הפגנת יום הנכבה והפגנת המרצים נגד גיוס נוצרים אושרו כשם שמאושרות פעילויות פוליטיות אחרות באוניברסיטה, כל עוד אינן פוגעות בחוקי המדינה, במהלך התקין של חיי האוניברסיטה ואירועים מתוכננים אחרים וכל עוד הדבר נעשה באמצעות פניה מראש לגורמים האחראים באוניברסיטה. האוניברסיטה פועלת בשוויון מלא כלפי כל התאים הסטודנטיאליים. היא נוהגת לפי הוראות התקנון ומונחית על ידי שיקולים ענייניים בלבד ואינה מושפעת מלחצים כאלו או אחרים.

אוניברסיטת חיפה:

ייעודה המרכזי של אוניברסיטת חיפה הוא לייצר מחקר והוראה מצטיינים. אנו מאמינים גם שאחד מתפקידנו הוא לאפשר מרקם חיים משותף לכלל הקבוצות של החברה הישראלית – ורק השבוע אישרנו  שתי בקשות לקיום פעילויות ציבוריות של התאים הערביים.
ועם זאת – דמוקרטיה אינה אנרכיה ולא נסכים לעבור לסדר היום על מקרים של הפרה בוטה של החלטות האוניברסיטה.

האוניברסיטה לא התירה לקיים אירוע בהשתתפות מוחמד כנאענה, אשר הורשע וריצה עונשי מאסר בגין מגע עם סוכן זר ובגין תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות ואשר בתי המשפט קבעו כי הוא בעל דפוס התנהגות עברייני ואלים, זאת כמי שמופקדים על הדאגה לביטחונם של כל הסטודנטים והעובדים בקמפוס, ולאור החשש הכבד מפגיעה בסדר הציבורי.
דיקן הסטודנטים ביקש מהסטודנטים מבעוד מועד שלא להפר את ההחלטה ושלא לקיים אירוע ללא אישור ואף הזהיר אותם מספר פעמים שצעד כזה יגרום לנקיטת הליכים משמעתיים – כפי שהתקנון מחייב, אולם למרות זאת בחרו תאי הסטודנטים של בני הכפר וחד"ש לקיים בכל זאת פעילות ציבורית, בניגוד לתקנון וללא אישור.
אוניברסיטת חיפה נקטה איפוק רב וניסתה בכל כוחה למנוע מצב זה של הפרת התקנון – אולם מכיוון שהסטודנטים בחרו להתעלם מכך, החל נגדם הליך משמעתי.

מאוניברסיטת בן-גוריון לא התקבלה תגובה .

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. האוניברסיטאות הן כבר מוסד שעבר זמנו, במיוחד במדעי החברה והרוח.
    לא רק שהרמה שם ירודה בגלל האפליה המתקנת שנוהגים כלפי מגזרים מסוימים באוכלוסיה ומאפשרים להם להיכנס גם שרמתם לא מספיקה, גם המרצים בחלק מהמקרים מזוהים עם השמאל ואף יוצאים להפגנות עם הסטונדנטים.
    אין לי מושג למה משלם המיסים צריך לממן מוסדות ופקולטות שלא תורמות דבר למחקר האקדמאי ואף מוציאות את שמה של מדינת ישראל בעולם לרעה.
    הגיע הזמן שבתחומים שלמדינה אין צורך בהם ישלמו הסטודנטים שכר לימוד מלא כמו בארה"ב .ואילו בתחומים שכדאי לקדמם כמו הנדסה פיסיקה ביולוגיה וכו' כן לממן .רוב המפגינים והמסיתים באים בעיקר מהפקולטות הרוח והחברה .

  2. די חמס! ! !
    להפסיק לממן את כל המחלקות הסציולגיות והפוליטיות שלא תורמות דבר וחצי חוץ מאשר התלהמות פראית של פורעי חוק וסדר והגמוניה של החזירים השמאלנים הללו!!!!

  3. "בדם ואש נשחרר את פלסטין"
    הם יתנו את הדם,אנחנו את האש,ופלסטין לא תקום

  4. אלא האויב שנמצא בתוכנו ושנתמך על ידי השמאל הנאור ששכח עקב המנעמים הרבים

    שליהודים ישנה מדינה אחת בכל העולם ,הבעיה שלנו היא לא האויב מבחוץ

  5. אי אפשר, ואפילו לא רצוי, לסתום לכל האנטי ציוניים את הפה.
    אבל למדינה יש זכות לדרוש מכל מוסד שהיא מממנת לפטר את כל הקוראים לחרם על ישראל – אחרת היא תפסיק את המימון. הדבר יכול להיות תקף לגבי אוניברסיטאות ממשלתיות, תיאתרונים שרוב תקציבם מגיע ממשרד התרבות ועוד ועוד.