עובדים קשי יום: העלאת שכר המינימום הרסה לנו את החיים

האנשים שמרגישים ישירות את העליות בשכר המינימום, הם אנשים קשי היום המשתכרים מעט ובדוחק, המשלמים את המחיר כשמקומות התעסוקה נסגרים ושעות העבודה מקוצצות.

האנשים שמרגישים ישירות את העליות בשכר המינימום הם אנשים קשי יום המשתכרים מעט ובדוחק • הם אלו שמשלמים את המחיר כשמקומות התעסוקה נסגרים ושעות העבודה מקוצצות • במדינת מישיגן בארה"ב, בה הועלה שכר המינימום בספטמבר, התוצאות הקשות כבר ניכרות בשטח 

6457144823_862740115b_b
קרבנות הרצון הטוב. מלצרית, אילוסטרציה. צילום: Chris Goldberg, CC BY SA 2.0

"בזכות העבודה פה קיבלתי את הבן שלי בחזרה. זה שמר עלי, הרחיק אותי מבעיות והחזיק אותי בדרך הנכונה", אומרת סטייסי אוסבורן.

אוסבורן גרה בהילסדייל, עיירה קטנה במישיגן הכפרית. בעבר היא עבדה ב'טעם החיים', מסעדה מקומית שתמכה בתכנית טיפולית בשם 'אתגר החיים של מישיגן': מסגרת ללימוד כישורים חברתיים, מלצרות ובישול עבור אנשים שהיו זקוקים לסיוע כדי להסתדר בכוחות עצמם. חלק מהמועסקים היו חולי סרטן, חוו מוות במשפחה, ריצו בעברם תקופות מאסר או שנאבקו בהתמכרות לסמים.

עד שבית המחוקקים של מישיגן העלה את שכר המינימום.

אוסבורן עבדה ב'טעם החיים' החל מפתיחת המסעדה בשנת 2012 ועד לסגירתה ב-28 לספטמבר השנה. לדבריה, היא הגיעה למסעדה עם בעיות רבות שהבעלים, הכומר ג'ק מוסלי ואשתו לינדה, עזרו לה להתגבר עליהן. "יכולתי לפנות אליהם בשביל כל דבר", אומרת אוסבורן, "כל כך כואב שהמקום נסגר".

הכומר מוסלי מסביר כי שלא כמו בעסקים רגילים, שעלולים לפטר טבח בעל מזג חם ש"שובר צלחות", המנהלים של 'טעם החיים' היו סבלניים יותר ורצו לעזור למועסקים להשתפשף ולשפר את כישורי החיים שלהם. 0"בחיים יש בעיות", אומר מוסלי, "זה היה מקום לתמוך בהם ולעזור להם להתמודד ולעבור הלאה".

אוסבורן מספרת שהיא חיפשה עבודות אחרות אבל שום דבר לא דומה למה ש'טעם החיים' היה עבורה. במקום לעבוד במסעדה משפחתית חמימה, הצעות העבודה היחידות שמצאה אוסבורן היו כברמנית בשעות הקטנות של הלילה. אבל היא לא רוצה לעבוד במקום שיוביל אותה לכיוונים לא טובים.

שמרנים ותומכי השוק החופשי משקיעים מאמצים רבים בתלונות על העלייה בשכר המינימום במונחים תיאורטיים, אך לעתים רחוקות הם בוחנים סיפורים מהחיים, הממחישים את הרעיונות שלהם. בהילסדייל, מישיגן – עם אוכלוסיה של 8,207 תושבים – עסקים משפחתיים קטנים מבצעים קיצוצים, מעלים מחירים, וסוגרים עסקים בגלל העלאת שכר מינימום ב-75 סנט לשעה.

כשהאיגודים לוחצים

בלחץ האיגודים המקצועיים, שדרשו שכר מינימום של 10.10$, העביר בית המחוקקים של מדינת מישיגן חוק המעלה את שכר המינימום באופן מדורג. עד ה-1 לספטמבר 2014 שכר המינימום במישיגן לשכירים רגילים היה 7.40$ לשעה ועבור עובדים המקבלים טיפים 2.65$ לשעה. החוק החדש העלה את השכר ל-8.15$ ול-3.10$ בהתאמה. השכר יגדל באופן הדרגתי עד שנת 2018 כשהוא יגיע ל-9.25$ ול-3.52$.

"עשיתי חשבון והבנתי שאני צריך עוד 200 לקוחות מדי שבוע רק כדי להישאר פתוח", אומר מוסלי. חישוב זה, בתוספת העובדה שרבים מלקוחותיו יורדים דרומה למשך החורף והעלייה הדרמטית במחירי המזון, אילצו את מוסלי לסגור את המסעדה. 12 אנשים איבדו את מקום עבודתם.

טרי האץ', עוד מועסקת ב'טעם החיים', עבדה במסעדה במשך ששה חודשים. "יש לי כמה ליקויים-גופניים והעבודה במקום העניקה לי חברים. זה היה הרבה יותר מתלוש משכורת", מוסיפה האץ'. אחד מעמיתיה לעבודה, מקנזי וויריק, הגיע ל'טעם החיים' באפריל 2012 ועזב את מקום העבודה שבוע לפני שהמקום נסגר. "זה סיפק לי תעסוקה ויש לי כאן חברים. ג'ק מילא תפקיד חשוב במשפחה שלי וזה היה מקום שנעים לעבוד בו", אומר וויריק.

מוסלי אינו מתכוון לוותר. מבנה המסעדה יהפוך למרכז נשים שיעניק תכניות הדרכה לנשים הרות ואימהות לילדים קטנים. "אנו מאוכזבים", אומר מוסלי "אבל אנחנו מודים לכולם עבור התמיכה שנתנו לנו".

7902396598_8485d7a2a8_z
משלמים את המחיר. העיירה הילדסדייל, מישיגן. צילום: Steve Brooks CC BY SA 2.0

העובדים יקרים מדי

לורי ברגר, מנהלת 'בית הפיצה והברביקיו' בהילסדייל, מספרת שהיא התחילה לצמצם את שעות העבודה של העובדים שלה. היא מעסיקה שבע נשים צעירות, ושכר המינימום משפיע על שולי הרווח שלה. "זה אולי טוב לעובדים, אבל ככל שזה נוגע לבעלי מסעדות, העלאת שכר המינימום לא טובה" היא אומרת. "אני מקווה שזה לא ישפיע עלינו ושנוכל להישאר פתוחים". למרות שהיא ממשיכה לקבל פניות, ברגר מבהירה שאין טעם לשכור עובדים חדשים בזמן שהיא מקצצת בשעות של העובדים שכבר קיימים.

האנשים שהעלאת שכר המינימום אמורה לעזור להם, מקבלים אולי שכר יותר גבוה אבל בסופו של דבר יש להם פחות עבודה. ליזה סלייד עבדה במסעדת 'קו הגמר' משנת 1976 וכעת היא בעלת העסק. לדבריה, העלייה הראשונה בשכר העבודה עדיין לא השפיעה עליה, כי יש לה רק מועסק אחד המקבל שכר מינימום. יחד עם זאת העליות הנוספות המתוכננות בעתיד יאלצו אותה להעלות את המחירים בתפריט.

"זה מרגיז אותי כי הממשלה מכתיבה לנו כמה לשלם", אומרת סלייד. "אני נהנית להעלות את שכר העובדים כשהם עושים עבודה טובה. עובד מיומן לא צריך לקבל את אותו שכר כמו עובדים חדשים שרק לומדים את העבודה". סלייד מוסיפה שהיא מנסה לתכנן בצורה חסכונית יותר את שעות העבודה של עובדיה ולוודא שלא יהיו במסעדה יותר עובדים ממה שנדרש בפועל.

מחירים גבוהים יותר לכולם

"נראה שזה ישפיע על הכל", אומרת סלייד. "לא רק המחירים שלי יעלו. מרבית העסקים עומדים להעלות את המחירים שלהם. אז איך זה עוזר?"

פאי רינגנברג, הבעלים של 'מזנון ספל הקפה', שותפה לרגשות של סלייד: "אם אתה מקבל יותר, אתה משלם יותר". לדבריה, אם המחוקקים יעלו את שכר העבודה, העסקים יעלו את המחירים כדי לכסות את העלויות, דבר שישפיע על יוקר המחיה של כולם. כתוצאה מכך, המחוקקים ירצו להעלות שוב את שכר העבודה.

היא משלמת לעובדים שלה יותר משכר מינימום, אבל היא העלתה את השכר שלהם בלי קשר לחוק, כדי להיות הוגנת. עובד שלה שהרוויח בעבר 8$ לשעה כעת מרוויח 9$. אך כדי לעמוד בכך היא הייתה חייבת להעלות את מחירי התפריט ולנסות לפצות על ההפרש. לדבריה, חשבון המכולת שלה כל-כך גבוה שהיא כמעט אינה מרוויחה.

דברה קאמן, הבעלים של 'הדולצ'ה ויטה של דייויד', חנות קטנה ליינות ולסיגרים משובחים, אומרת שהעסק שלה פועל עם שולי רווח צרים ביותר כדי להתחרות על הלקוחות. "יש לנו מנהל חנות וכמה מועסקים במשרה חלקית", אומרת קאמן. "האנשים האלה הם אנשי מקצוע שעובדים קשה ויש להם ידע רב על המוצרים בתעשיה שלנו".

גם היא העלתה את השכר של כל העובדים שלה: "אנו חשים שהאנשים שעבדו קשה כדי להגיע לשכר הנוכחי שלהם לא צריכים להיות בעמדת נחיתות לעומת אלה שלא עבדו כל-כך קשה והשכר שלהם עלה רק בגלל שהמדינה הכתיבה מספר מסוים". אולם, עקב שולי הרווח הצרים של 'דולצ'ה ויטה', יהיו לעליית שכר המינימום השלכות משמעותיות על העסקים. קאמן אומרת שאין דרך לספוג את העלויות בלי להגדיל את המכירות, אך מכיוון שהיא לא יכולה לגדול, היא תיאלץ להעלות את מחירים, או לסגור את העסק שלה.

2333820154_6696b1d5bc_b
יאלצו להיסגר? מסעדה. צילום: Bob Jagendorf CC SA BY 0.2

עליית המחירים

בסופו של יום, העלאת שכר העבודה מקשה על אנשים למצוא עבודה. אם המעסיקים נאלצים לשלם יותר, הם רוצים שהמועסקים שלהם יהיו בעלי כישורים יותר מפותחים ושמוסר העבודה שלהם יהיה חזק יותר. לדבריה של סו סמית מ'שותפות הפיתוח הכלכלי של הילסדייל', העלייה בשכר המינימום כמעט אינה משפיעה על תחומים מתקדמים כמו ייצור או שירותי בריאות, שם השכלה והכשרה הם תנאי מוקדם להעסקה.

אבל מקומות תעסוקה עבור עובדים חסרי ניסיון, כמו מסעדות או חנויות קטנות לא יכולים לשרוד כתוצאה מהלחץ. עליית השכר גורמת ליזמים להירתע, כי הם לא יכולים לעמוד בתג המחיר.

כפי שמראה הסיפור של אוסבורן, אותם האנשים שהעלייה בשכר המינימום הייתה אמורה לסייע להם, מפסידים לעתים קרובות את מקומות העבודה שלהם בגללה. אלה הזקוקים ליותר שעות עבודה מקבלים פחות שעות, ואלה שהיו יכולים ליהנות ממחירים נמוכים יותר משלמים יותר עבור מוצרי צריכה בסיסיים. העלאת שכר המינימום היא יוזמה של הרס עצמי – תשאלו את מוזגת הקפה המקומית שלכם.

_______

המאמר המקורי פורסם במגזין האינטרנטי 'הפדרליסט'. אנו מודים להם על הרשות לתרגמו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. "אבל הכוונה שלי היתה להייטיב עם העם", אמר כל סוציאליסט שרכב על שנאת העובדים למעסיק שלהם, שבעיניהם הוא מליונר נצלן גם אם העסק הזעיר שלו בקושי מחזיק מעמד.
    כדי לקיים את השקר, מדברים רק על מעסיקי הענק, למרות שיודעים שמנועי הצמיחה של משק הם העסקים הקטנים בהם יפגע הסוציאליסט טוב הלב.

  2. עם כל הכבוד לנטלי שרשמה את המאמר, אני חושב שצריכים לזכור משהו.

    השכר מינימום באמריקה היה בערך 8 דולר לשעה.
    בואו נעשה חשבון פשוט, 8 כפול 3.5 אנחנו מגיעים ל 28 שקל בשעה
    שזה יוצא 28 כפול 186 = 5200 שקל בחודש.
    שכר מינימום ארה"ב.
    עכשיו נוסיף לזה שעלויות המחייה שם הרבה יותר זולות מארץ ישראל.
    (כן, הבריאות שם עולה הון תועפות ולא שווה יותר מביטוח לאומי בארץ.)
    ואדם יכול לחיות משכר מינימום בארה"ב לא רע.

    בישראל שכר המינימום עומד על 4200-4300 שקל.
    זה הבדל דיי גדול.

    הבעייה באמריקה התחילה עם מס הבריאות שלהם (אובמה-קר) ובנוסף לזה רוצים (והעלו) את שכר המינימום לכמעט 15 דולר.

    אז עכשיו שכר מינימום הוא יותר גבוה, העניין הוא שמס הבריאות עלה לשמיים.
    פרמיות בריאות נהיו דבר שהמעסיק מחויב לשלם בארה"ב, והוא דיי גבוה.
    העניין הוא שהם לא חייבים לשלם את זה לעובדים בחצי משרה.
    אז עכשיו באמריקה נהייה עניין של להעסיק יותר עובדים בחצי משרה ולא לשלם להם את פרמיית הבריאות.
    או לחילופין להעסיק פחות אנשים, כי נהייה למעסיק קטן – מאוד יקר.

    למעסיקים הגדולים והטייקונים זה לא משנה כלום.
    הם פשוט מרוויחים מעט פחות.
    לחברה שמרוויחה מיליונים או מילארדים, זה טיפה בים.

    שעושים שינויים גורפים מכמה כיוונים אז מתחילה הבעייה.

    בארצנו היפה, שכר המינימום הוא באמת בעייה.
    היום אם אתה משתכר שכר מינימום וגם אשתך מרוויחה שכר מינימום אתה בבעיה רצינית.
    אוטו+דירה+ילד, אם אין לך משכורת משותפת של 12,000 ~ אין לך למה להחזיק אוטו, או לשכור דירה.

    זה דבר חיובי שמעלים את משכורות המינימום, פשוט צריכים ללכת יותר לקראת עסקים קטנים, ופחות לקראת הטייקונים ותספורות של חובות.

    1. גיא היקר.
      הטעות שלך היא טעות נפוצה כאן בארץ – אתה לוקח את המשכורת בארה"ב וממיר אותה לשקלים ואז פתאום זה יוצא מאוד גבוהה.
      יש לי חדשות בשבילך, בארה"ב חיים בדולרים ולא בשקלים ולכן הנטייה לתרגם כל דולר לשקלים ע"י הכפלה שלו בערך הדולר היא בסופו של דבר פיקציה.
      שם (בארה"ב) מי שמקבל משכורת בדולרים גם משלם בדולרים. אז, כן, שם (כפי הנראה) יוקר המחיה שונה אבל עדיין מי שמקבל שכר מינימום חי ממעט מאוד כסף – יחסית למדינה שבה הוא חי.
      הרלוונטיות לחישוב שלך היא בעיקר עבור אנשים שמקבלים משכורת בדולרים אבל חיים בארץ בשקלים ולמרות שאני מכיר הרבה אנשים כאלו הם בהחלט לא הרוב כאן בישראל ולכן ברור שאתה לא יכול להשוות את המשכורת שם למשכורת כאן ע"י הכפלה סתם אלא צריך לעשות השוואה בין היכולת לחיות שם עם המשכורת מינימום (לא יודע אבללא בטוח שזה הכי נורמלי) לבין המשכורת מינימום כאן (כנראה לא מציאותי).
      דבר נוסף, היום כולם חושבים שצריך להיות להם הכל ואם אין אז שהמדינה (כלומר כל משלמי המיסים) תתן להם. אם אין כסף לאוטו אז תגור בעיר שיש בה תחבורה ציבורית (אבל לא במרכז שהשכירות משוגעת) ותהיה בלי אוטו ואל תגור בישוב קטן שמכריח אותך להחזיק שתי מכוניות.

    2. אמת ויציב.

      חוץ מזה מה עניין שמיטה? מישיגן בארצות הברית היא לא הקייס היחידי של מדינה שהעלתה את שכר המינימום. מאמר רציני (כמו שהאתר הזה יודע להביא במקרים אחרים) צריך להיות השוואתי ולייצג מטא-אנליזה ולא כמה אנקדוטות אישיות.

    3. גיא, הטעות שלך כפולה ומכופלת. דבר ראשון- יוקר המחיה בארה"ב לא נמוך יותר, במקרה אני עכשיו מסתובב בארה"ב ומדבר עם האנשים- החיים פה יקרים יותר בתחומים מסוימים ובדיוק כמו בישראל- זולים יותר בפריפריה. אבל בגלל שארה"ב ע-נ-ק-י-ת לעומת ישראל יש בה הרבה פריפריה.
      שכר המינימום בארה"ב גם לא מאפשר מחיה סבירה למשפחה.

      כך או כך, ההשוואה לא רלוונטית. אנחנו לא ארה"ב, לא בתפיסות החברתיות, לא ברמה הקפיטליסטית, לא בכך שאנחנו קטנים מרובת המדינות המרכיבות את ארה"ב ולא בכך שבכל מקום בארה"ב הדברים כל כך שונים זה מזה שאתה לא יכול להשוות לכל ארה"ב אלא לכל היותר למדינה מסוימת בתוכה וגם אז זה לא יהיה נכון.

      השאלה היחידה היא מה יעזור עליה בשכר המינימום- הרי כל יוקר המחיה שלנו יעלה כי כל דבר אותו אתה צורך ומיוצר על ידי עובדים או אפילו מיוצר על ידי מכונות שמיוצרות על ידי עובדים- הכל יעלה בהתאם. אז לחצי שנה תהיה מראית עין של רווחה כלכלית ואז זינוק במחירים ששוב יאשימו בו את הממשלה.

      הבעיה של תפיסות השמאל כיום היא שטחיות- פתרונות מידיים וחוסר הבנה של ההשלכות. עלוב, עצוב, מאוס וממש לא מראה על חזון. העלאת שכר המינימום היא כמו יצירת אינפלציה יש מאין.

  3. ויאיר לפיד מאיים עם התהפוכות שלו על בחירות שיפגיעו ברווחתם של אזרחים.
    בכל מקרה , יופי של מאמר עם הסיפור האמיריקאי.
    כבר העלו בקנדציה הקודמת את שכר המנימום, זה לא יעיל היום לעלות עד 30 ש"ח לשעה. לדור החדש להתקדם לעובדי קבלן זה הכרחי(לא חושבים במושגי סוציאלים של שנות ה60).

  4. אנשים אומרים שלא ניתן לחיות משכר מינימום וזה פשוט לא נכון .כי אין צורך ברכב זה לא צורך קיומי אלא אם הוא מגביר מציאת עבודה מכניסה יותר ( רוב מי שעובד במינימום עובד קרוב לבית) .אם ההורים מחזיקים את הילד אז שכר מינימום בהחלט מספיקים לא גרים בתל אביב צפון בעיית הילד מצטמצמת ברגע שלא צריך יותר צהרון .ובכלל רוב מקבלי שכר המינימום הם רווקים או ערבים בעלי דירה או חרדים בעלי דירה שגרים במקומות עם יוקר מחיה קטן יותר ויכוחים להסתפק בפחות.ובכלל רוב בעלי שכר מינימום זה בשכר יסוד אבל ביחד עם כל התוספות זה הרבה יותר . ויש מעט מאוד גברים נשואים שמוכניםלשכר כזה .בסופו של דבר אם השכר נמוך מדי אני אעדיף שכר אבטלה קבוץ נדבות ולחיות על חשבון ההורים ולכן שכר המינימום הטבעי יהיה זה שאפשר לחיות בו.

  5. פשוט קשקוש רגשני שלא מסתמך על שום עובדה.
    מעניין כמה מי שכתב את המאמר הזה מרוויח לשעה.

    http://www.dol.gov/minwage/mythbuster.htm
    משרד התעסוקה בארה"ב חושב אחרת.

    ספרו לנו עוד על כמה ל-20% העניים כאן בישראל נהדר. כמה שכר המינימום הנוכחי ממש מותאם למחירי המזון והדיור.
    חזירים נמאסתם.