יהודופוביה: ערכים יהודיים, לא בבית ספרנו

כיפה סרוגה בצבא! כיפה סרוגה בשב"כ! ברית מילה! תכנית ל"התחדשות יהודית" במערכת החינוך גרמה בעיתון להתמוטטות עצבים דרגה 19. געוואלד

'הארץ' וקוראיו נתקפים בלבול, דיס אוריינטציה, חרון נורא וטמטום כאשר הם נתקלים בגילוי כלשהו של יהודיות: כיפה סרוגה בצבא! כיפה סרוגה בשב"כ! ברית מילה! • תכנית מערכת החינוך שמדברת על "התחדשות יהודית" גרמה בעיתון להתמוטטות עצבים דרגה 19 • והנה זעקות השבר: "תורידו את הידיים מהילדים שלי!" לא נותר אלא לזעוק, געוואלד

כיפה בצה"ל. געוואלד. מח"ט גבעתי עופר וינטר ושר הביטחון יעלון. צילום: פלאש90
כיפה בצה"ל. געוואלד. מח"ט גבעתי עופר וינטר ושר הביטחון יעלון. צילום: פלאש90

יש מילים שלא אומרים לגבר באינדונזיה. טאבו ממש. אתם יכולים לאחל לגבר אינדונזי שאמו תתנה אהבים עם סוס ואביו יתמכר למגע אנאלי עם חמור. רק אל תעיזו להזכיר לידו את המילה המפורשת –  "קורו".  משום שה"קורו" תקפיא דמו של כל זכר אינדונזי מסוקס. ובכן מהו "קורו", אתם ודאי שואלים. אז ככה, על פי הרשומות הרפואיות והאנתרופולוגיות, ה"קורו" דנן, הינו פוביה נוראה – מחלת נפש אקזוטית שמשמעותה אחת: פחד אובססיבי שאבר המין הזכרי ייסוג לאחור בבהלה, יתכנס בתוך עצמו ויבלע בתוך הגוף כראשו של צב מבוהל. במידה והחולה לא יתעשת וייקח את העניין בידיים, תרתי משמע, סופו של התהליך מוות. הטיפול המומלץ על פי ספרי הרפואה האינדונזים הינו לאחוז באותו אבר סורר המבקש לחפור דרכו פנימה ולדבוק בו עד יעבור זעם. אסור בתכלית האיסור לגבר האינדונזי לשמוט את האבר המרדן. התקפה ממוצעת של המיחוש האוריינטלי עשויה לארוך מספר שעות ויש מקרים שאף מספר ימים. כיוון שכך, נאלץ הקורבן הנבוך להזדקק לעזרת מתנדבים טובי לב, חברים, האישה, משפחה, רופא האליל המקומי, על מנת שיסייעו לו לתפוס את הפרחח בכדי לתפוס מנוחה קצרה. החולה יכול להיעזר אף במתקן זערורי המיועד במיוחד לנפגעי "קורו", קופסה מחורצת המיועדת ללפות את הברחן. יש לציין, שעל אף שמדובר בחולי נפשי לחלוטין, הטיפול משאיר בדרך כלל את אותותיו על החולה. התשה נפשית וגופנית, אימפוטנציה זמנית וצבע שחור כחול באזור הברזייה.

היא לא עומדת בצפירה

ברשותכם אשתמש במשל ה"קורו" בהשאלה. לטעמי, לכולנו יש "קורו", הפרעה נפשית שגורמת לנו לבלבול, דיסאוריינטציה וטמטום. עבור כותבי וקוראי עיתון 'הארץ' (מה חשבתם, ששכחנו אתכם) ה"קורו" היא היהדות או ליתר דיוק הכיפה הסרוגה. "הדתה" בצבא – קורו בדרגת חומרה שלוש. כיפות בשב"כ? קורו דרגה ארבע. ברית מילה? קורו דרגה חמש וכן הלאה.

אולם לעניות דעתי, ה"קורו" החמור ביותר עבור 'הארץ' הינו יהדות במערכת החינוך הממלכתית. או אז, נפתחים שערי ההיסטריה, אימת הסידור והתפילות נופלת על הכותבים והקוראים המחזיקים את חילוניותם האידיאולוגית עד כדי נמק. השבוע למשל, בעקבות יוזמת משרד החינוך "חזון ההתחדשות היהודית במערכת החינוך", היה העיתון כמרקחה, תוכנית השר פירון הוציאה אותם מדעתם. כתבת המוסף, נעמי דרום, פרסמה טור דעה תחת הכותרת: "תורידו את הידיים מהילדים שלי". כן, כן זו אותה נעמי דרום שכתבה שהיא לא עומדת בצפירה ביום השואה כי "לעזאזל עם מערכת החינוך, שמשתמשת עשורים על גבי עשורים בזכר השואה כדי לייצר אזרחים צייתנים ולטפח בהם מיליטריזם חסר גבולות".

הפעם כאמור יצא קצפה של גברת דרום על הניסיון של משרד החינוך לחזק את הזהות היהודית. וכך היא כתבה: "לרב פירון יש תוכניות אחרות לילדים שלי. נדמה כי רק דבר אחד מטריד אותו באמת, באופן עקבי, מתחילת כהונתו: זהותם הישראלית והיהודית. לשם כך הודיע פירון על עוד מקצוע שיוקדש לנושא, שההשראה לו היא 'חזון ההתחדשות היהודית במערכת החינוך'. בשלב זה – לאחר לימודי התנ"ך, מורשת ישראל, בנות השירות שמתנדבות בבתי ספר, העמותות האורתודוקסיות שנכנסות אליו באין מפריע ותוכניות כגון 'מסע ישראלי' שהמשרד מקדם ושהדגש שלהן אתנוצנטרי ודתי – אני מגדירה את ניסיונו של פירון לדחוף לגרונם של ילדי עוד תכנים יהודיים ככפייה דתית. לא איכפת לי שהעמותות שיפעילו את התוכנית (כי המשרד, כמובן, אינו מסוגל להפעיל אותה בעצמו) יוגדרו כ'פלורליסטיות'. גם התכנים הפלורליסטיים בתחום היהדות אינם עולים בקנה אחד עם אמונותיי, וזכותי היא לחנך את ילדי לאור אמונותיי, ולא על בסיס אמונותיו של כבוד השר פירון. פירון מדגים שוב את הזלזול שלו בזהותם החילונית של ההורים לילדים בבתי הספר הממלכתיים, ואינו מותיר ברירה להורה החילוני, שאינו מעוניין באינדוקטרינציה דתית של ילדיו, אלא לגדר אותם בשמורות הטבע היוקרתיות – והיקרות – של בתי הספר הדמוקרטיים והייחודיים. זו פגיעה בזכותי לחינוך חינם מטעם המדינה… בשל כך, כבוד הרב פירון, הסר נא ידיך מחינוכם הערכי של ילדי. אדם שמזלזל כך במערכת הערכים שלי אינו ראוי לנסות ולהשפיע על זהותם המתפתחת. אסתפק בכך שתצליח ללמד אותם מתמטיקה, מדעים, כישורים טכנולוגיים, ומידה בסיסית של אזרחות וספרות: איך להיות בן אדם אני כבר אלמד אותם בעצמי".

יוסי אלוני/ פול /פלאש 90
יהודי תוריד את הידיים מהילדים! צילום: פלאש90

מנוס מיהודיזם

הרבה יותר מאשר המאמר הנבוב והלעוס, מעניינות תגובות הקוראים. הטוקבקים. דומה שהתגובות עונות על חלק מהשאלה מהי זהות יהודית חילונית ב-2014? מפתה לחזור על אמרתו המצוטטת עד זרא של יעקב חזן ע"ה, מנהיג מפ"ם, "רצינו לגדל דור של אפיקורסים וגידלנו דור של עמי ארצות". ועוד יותר מפתה להרהר מה היה כותב על המאמר והתגובות, ד"ר ברוך קורצוויל, מבקר התרבות האגדי של 'הארץ'. לפניכם מקצת דוגמאות מייצגות לטוקבקים:

"הפסיקו להרוס את המדינה שהורינו נאבקו כל-כך קשה להקים, פרימיטיביים שכמוכם".

"יפה כתבת! הבת שלי לא צריכה 'לימודי שמיטה' לחייה החילוניים (גם אני לא)".  ירושלמית חילונית חרדה.

"חילוניים הקימו את המדינה, ודתיים פרימיטיביים מנסים בחוצפתם ובבורותם להרוס אותה".

"לא, אין לי שום עניין שבתי תילמד בגן על סידור התפילה. זה לא חלק מאורחות חיי.
לא, אין לי שום עניין שבתי בבית הספר היסודי תלמד את פרשת השבוע ואת הקשרה האקטואלי. זה לא חלק מאורחות חיי".

"נעמי, הידיים המזוהמות שלהם הן חזק חזק על הילדים והמנוולים לא ירפו מהם".

"אלו שלא הצליחו לשכנע אותנו, המבוגרים, לקנות את מרכולת הדת העבשה שלהם, חוזרים כנחשים כדי לנסות להשפיע על ילדינו. עופו מהילדים שלנו, אנשי מתק השפתיים, גלגול העיניים וה'קצת מסורת'".

התגובות המתלהמות נובעות אני מניח מפחד ואין לכעוס עליהם. המדינה משתנה מול עיניהם. אם בדורות קודמים הרעיון הציוני מילא את הזהות בתוכן הרי שהתחליף הנחשק בעיני קוראי 'הארץ', דהיינו, אי אירופי אנין ומתקדם (גם שפוי, בסדר?) בתוך הכאוס המזרח תיכוני, הולך ומתכרסם כצווארם של ערופי דאעש. ההתחדשות היהודית לצנינים בעיניהם, כי היא תדרוש מהם להתייחס לזהותם כקולקטיב וכאן לטעמי שורש הבעיה: הם לא מרגישים ולא רוצים להיות חלק מהקולקטיב היהודי. באמריקה ובברלין אפשר להימלט מהיהודיזם הזה. אבל פה? איך אפשר להציל את הילדים מטקס קבלת שבת בגן או רחמנא לצלן, סדר פסח משפחתי?

צינו לגדל דור של אפיקורסים וגידלנו דור של  עמי ארצות. יעקב חזן. צילום: פריץ כהן. באדיבות לשכת העיתונות הממשלתית
רצינו לגדל דור של אפיקורסים וגידלנו דור של עמי ארצות. יעקב חזן. צילום: פריץ כהן. באדיבות לשכת העיתונות הממשלתית

הזהות היהודית היא חלק אימננטי מהישראליות, תרצו או לא תרצו. נעמי דרום וקוראיה לא רוצים בה, עובדה. יכול להיות שהדבר קשור בפתולוגיה היהודית של שנאה עצמית אבל אני לא פסיכולוג. אני רוצה להתייחס רק למציאות. מה שעצוב ומשעשע בו זמנית היא העובדה שהאנטי המוחלט לכל מה שמריח מיהדות אצל קבוצת הזהות של דרום וקוראיה, הולך ביחד עם בורות מוחלטת ביהדות על גווניה. אם בדורות הקודמים היה בסיס למרד, חזרה בשאלה או לכל הפחות היכרות עם טקסט יהודי, הרי שגברת דרום וקוראיה מתעבים דבר שאינם מכירים. הם מורדים בזהות שהם לא יודעים עליה כמעט כלום, בבורותם הם הפכו את היהדות למפלצת המאיימת לטרוף את ילדיהם ולהפוך אותם לנתינים צייתנים של מדינה מיליטריסטית וגזענית.

תנשמו רגע… האם היכרות עם שורשי התרבות היהודית, כן, כן, עם סידור התפילה היהודי למשל, יגרע או יוסיף לילד החילוני? ממה כל כך חוששת גברת דרום? שהילד ידע צורת סידור או שאולי היא מפחדת שהילד יתחבר חלילה לזהותו היהודית וייאלץ אותה להתעמת עם הואקום הזהותי של האשכנזי החילוני המתקדם והנאור? אחרי הכל, גם החילוני האדוק ביותר, האתיאיסט השומר על חוסר אמונתו גם בשוחות, יודע שכל הפרויקט הזה, דהיינו יהודים מהמערב שהקימו מדינה במזרח התיכון, מבוסס על טקסט שמספר על ברית שנכרתה בין זקן ארמי לאלוהים. הקושאן. תירוצים נוסח "אנחנו בני המקום…נולדנו כאן…. את העוול שעשינו לערבים אין לעשות לנו…". הם לא יותר מתעלול אינטלקטואלי. הציונות מבוססת על הערגה לציון. על השיבה למולדת ההיסטורית. המולדת התנ"כית. כל סיבה אחרת לישיבתנו כאן הופכת אותנו לגזלנים שזמנם קצוב. מי שמחביא מילדיו את הזהות היהודית (ואין הכוונה לאורתודוכסית גרידא) חוטא להם. פוגע בהישרדותם. אדם בלי זהות לאומית או דתית, אדם הנטול סולידאריות עם קולקטיב בעל סיפור משותף, לא ישרוד בסביבה של מאבק.

 גם יהודים שהמירו דתם יעלו לרכבת

גילברט גוטפריד הוא קומיקאי יהודי אמריקני עם קול המזכיר השחזת ציפורניים על קלקר. הוא נחשב הקומיקאי של הקומיקאים. בסרט "כשיהודים היו מצחיקים" המנסה לנתח את יהדות אמריקה באמצעות ההיסטוריה של ההומור היהודי באמריקה, יש לגילברט תשובה  קלאסית לשאלה מיהו יהודי. "המשמעות של להיות יהודי היא שלא משנה לאיזה דת תמיר את דתך, מי שיבוא לאסוף את היהודים יכניס אותך לכל אמצעי תחבורה כדי להביא אותך לכל אמצעי שישמש לרצח המוני". ואידך זיל גמור. אתה יכול לברוח מהיהדות, אתה יוכל למשוך את העורלה עד מעל הראש וזה לא יעזור לך. אז לא עדיף להכיר? קצת?

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

29 תגובות למאמר

  1. אראל אתה פשוט נפלא! הייתי גם אני אתאיסט עם שנאה עצמית אבל שנאת אירופה ומוסלמים הפכה אותי וטלטלה אותי. היום כבר במקום אחר לגמרי

    1. העיקר שאתה שונא מישהו, זה מה שחשוב!
      פעם את עצמך, עכשיו רק אתאיסטים, כל עוד יש דלק שמניע את המנוע – הכל בסדר בעזרת השם יתברך

    2. יש כאן המון צביעות כי מתי שעיתון הארץ אומר דברים כאלו אז אתם זועקים: "איפה היהדות" אבל כשבאים החרד"לים ואומרים כמעט אותו דבר שאתה דורש מעיתון הארץ אז אתם אומרים לא זה לא בסדר לומר ככה צריכים להיות פתוחים לדעה אחרת
      לי כבר נמאס מהצביעות הזאת אתם עושים מה שנוח לכם איך שנוח לכם

  2. כל הבעיה סובבת סביב מערכת החינוך הממלכתית. לו היה חינוך מופרט, הקרב האידיאולוגי הזה לא היה מתנהל על חשבון הילדים של כולנו.
    אני חילוני אתאיסט ויהודי, אין לי עניין שילדי ילמדו סידורי תפילה או הבלים אחרים, לא בשל חשש מהתקרבות לדת, אלא מתוך חשש מבזבוז זמן. כשם שאינני מעוניין שילמדו את צורת האחיזה הנכונה בחרוזי תפילה או הפרוצדורה הנכונה להקרבת קורבנות אדם לאודין.

    העניין הוא שאין קונפליקט ביני לבין מי שרוצה לחנך את ילדיו לפי ערכי היהדות. הקונפליקט קיים רק ברגע שכופים על הילדים שלנו ללמוד באותה מסגרת.

    כל עוד אנחנו נתונים בסד הכפייה הזה שבו אני והורים דתיים נאבקים לתמרן בירוקרטיה מפלצתית לכיוון המתאים לנו, אף צד לא יצא מרוצה. היום פירון רומס את הערכים שאני רוצה בבתי הספר, מחר איזה שרת חינוך מטעם מפלגה תואמת "יש עתיד" תעשה ההפך ותסלק כל אזכור דתי בלימודים.

    שני הצדדים יוצאים כשחצי תאוותם בידם. בואו נפסיק את המאבק המיותר הזה ונתרכז במאבק החשוב- פירוט והפרטה של "מערכת החינוך" והפיכתה ל"תעשיית החינוך". שכל אחד יקנה את החינוך שהוא רוצה לילדים שלו.

    1. נתן מאוד אהבתי את מה שכתבת לאראל , על בזבוז הזמן בלימוד על יהדות ותורת ישראל . הכי אהבתי שכתב את זה בעברית , שפת התורה .

  3. טור מטופש.
    יש לך טיעוניטובים למה להורים כדאי ללמד יהדות?יופי.
    יש הורים שלא השתכנעו, זה לא עושה אותם טפשים, רק בעלי דיעה שונה.
    אז למה להכריח אותם?בכל מקרה יש תכנים ישראלים ויהודיים רבים שלא נלמדים בשום מקום שהוא לא ישראל, למה צריך להוסיף לזה לימודים של טקסי פולחן דתי? הרי לא מלמדים ילד בגן או ביסודי התפלפלויות פילוסופיות ביהדות, מלמדים אותו טקסים.
    ביסודי לומדים מקצועות חגים, תנ"ך, אפילו במתמטיקה הלוח העברי הוא חלק מתוכנית הלימודים. למה צריך להוסיף ולהעמיס כאשר ברור שילדים לא יוצאים עם היכרות ומיומנויות בסיסיות מספקות בשפה או במדעים?
    ודי כבר על ההתנשאות הזאת לגבי ה"ואקום" החילוני, זו המצאה. בורים חילוניים ובורים דתיים הם בורים באותה המידה. להאמין בחבר דמיוני לא הופך אותך לעליון. כמו שצרפתים או הולנדים או קנדים או צ'יליאנים או לבנונים חילוניים לא סובלים מואקום, גם חילונים ישראליים לא.
    ולגבי הפסקה הדמגוגית המסכמת, אם כולנו נעלה לרכבות בסוף, מה בכלל זה משנה אם נדע לברך על הנרות ברכבת?לא עדיף שיהיה לנו ספר טוב לקרוא בדרך?

    1. אתה מוכיח את טיעוניו.. יש לא מעט ספרים יהודיים שווים. הדיכוטומיה השיקרית הזו של יהדות או השכלה, חרדי אורתודוקסי או חילוני משומד, היא המצאה של "הארץ" כדי להפחיד את קוראיו. .

  4. בארבע מילים טמונה הבעיה: "ואין הכוונה לאורתודוקסית גרידא". ברגע שישראל תכיר בזרם אחר מלבד האורתודוקסי (או תבטל את ההכרה גם באורתודקסי לצורך העניין) יהיה מה לדבר על זהות יהודית. כרגע מה שיש זה לא זהות יהודית אלא עסקנות רבנית. עצם העובדה שבתי המדרש החילונים ושאר המוסדות ללימוד יהדות פורחים מראה שהציבור דווקא בקטע, אבל סולד מהממסד.

  5. ושוב אתר מידה מדגים את העגלה הריקה של הימין. מצד אחד צועקים ליברליזם ומתנגדים לכפייה ומצד שני מיתממים ולא מבינים למה שמישהו יתלונן שמחנכים את ילדיו לערכים שהוא לא מסכים להם. כי בואו נודה בזה, לכותבי מידה אין באמת משנה סדורה או ערכים אמיתיים. הם פשוט שונאים שמאלנים. רק השם ״הארץ״ גורם להם לעוויתות. נראה לי שמצאנו את הקורו שלהם.

    1. ושוב עודד מדגים את בורותו. מצד אחד הוא אומר שאנחנו לא ליברלים מספיק ומצד שני דורש שכל המאמרים שמופיעים באתר יתאימו לקו אחד ואחיד. כנראה שרק השם 'מידה' גורם לו לעוויתות. בהצלחה עם הקורו.

    2. עודד מציג את עצמו כשמאל, מתחזה. רק מתחזה. אני כשמאל טוענת לחלוטין לפי המשנה של השמאל, שמוסדות המדינה שנבחרו דמוקרטית מחייבים את הכלל! זה מה שקובע הבולשביזם בוורסיה הישראלית – המדינה מחייבת והאזרח מציית. לא רוצה? תקים לך בית ספר פרטי, אם כי ייתכן בהחלט שהמדינה תחייב אותך גם שם לקיים לימודי יהדות (זה לא מתייחס לעודד, מדובר על האוכלוסייה היהודית). השמאל שאני מכירה מהבית תמיד בנה על הקישור למסורת היהודית כמו שאכן נכתב במאמר. אין ספק שמקור כוחנו זו המסורת האותנטית שלנו. כזכור השמאל הקים את המדינה בשעה שמסורתו היהודית הייתה עדיין חיה אצלו.

  6. אחת הפעמים הנדירות שאני נוטה להסכים עם כתבי הארץ.
    תתארו לעצמכם למה תהפוך "אינדוקטרינציה יהודית" בבית ספר חילוני.
    לבת שלי בכיתה ח' קורס חדש "מחשבת ישראל".
    מה לדעתכם היא תלמד בקורס זה, מה המורה שילמד את המקצוע הזה
    יודע על מחשבת ישראל?
    מה שכתוב בחוברת שהוכנה על-ידי משרד החינוך?

  7. ליהודי דתי קשה לתפוס שאדם יכול לחוש כחלק אינטגרלי של העם היהודי ועדין להיות אתיאיסט מוחלט. יש גם חיות כאלו
    הדיכוטומיה אינה בין זהות אוניברסלית לבין זהות יהודית – דתית . אלו שני מימדים שונים.
    אני לדוגמא מעוניינת שיחזקו את הזהות הלאומית של ילדי והכרתם בהיסטוריה היהודית המשותפת לכולנו ובמקביל יסבירו את האידיוטיות של המצאת הדתות ע"י בני האדם

    1. "ובמקביל יסבירו את האידיוטיות של המצאת הדתות ע”י בני האדם" גויה יקרה האמונה שלך היא ניהליסטית ושוללת כל ערך מוסרי שלא לדבר בולשיט גמור…אנא הסברי לי למה אני אוהבת דברים מסוימים וחושבת שהם יפים ואחרים לא? וודאי תגיבי כמו כל אתאיסט אידיוט שככה מוחי הגיב, אבל מה גרם לו להגיב בשונה ממוחות אחרים?למדע אף פעם לא תהיה תשובה לשאלה הזאת, כמו כן משעשעכ לשמוע מישהי שמביעה דעה מסוימת בעוד היא שוללת את קיום תודעתה,. למהנ לי להקשיב למישהו שחושב שהתודעה שלו היא אשליעה של המוח? אולי גם הדעה הנואלת שלך היא אשליה ותו לא?

  8. אין יהדות אחת ואין ציונות אחת.
    היהדות והציונות של אראל סגל ודומיו בימין איננה היהדות והציונות של ישראלים רבים.
    חלק מאותם ישראלים כבר עזבו את ישראל מתוך הבנה שהיהדות והציונות של סגל ניצחו.
    רבים יעזבו בשנים הבאות.

  9. אני מסכים נורא שצריך להטמיע זהות יהודית-לאומית, אבל מרתיח אותי שמלמדים את הילדים את את התורה שבעל פה, סידורי תפילה וכו'. זו מיסיונריות לכל דבר ועניין וזה חייב להיפסק.

  10. ?אין שום הצדקה לקיומנו כאן מלבד לתנ"ך

    זו טעות שרק אנשים שבחרו בעיוורון של הדת יכולים לעשות. יהודים קנו אדמות מהמוסלמים ופיתחו אותן אז יש להם זכות לאותן אדמות.
    מוסלמים תקפו יהודים ללא התגרות ובכך הוציאו את עצמם מזירת הזכויות, כך שכל תהליך הכיבוש היה מוסרי (אחר כך עשינו דברים לא מוסריים, בעיקר לעצמנו).

    הטיעון הזה שלך מבוסס על ספר בעל טיעונים רבים שניתן לקבל או שלא. קבלת דברי הספר ככתובם דורשת עוד כמה דברים כמו הוצאה להורג של מי שנוסע בשבת, אבל כמובן שאת זה אתה לא לוקח כמו שהוא אלא בורר את מה שמתאים לך. הטיעון שלי תקף אם אתה לא קומוניסט (לא מנסה לשלול את הרעיון של קניין פרטי). למי יש בסיס חזק יותר בארץ הזו?

    1. למה היהודים קנו שטחים דווקא בארץ ישראל ולא באוגנדה?! תעשה לי טובה, לך לסגוד לאלוהים שלך צ'רלס דיקנס

  11. לא הבנתי למה מי שבא לקרוא טור ביקורתי, צריך לעבור תקיפה מינית בהמית על פני כל פסקת הפתיחה. מסתבר שלימודי יהדות מגיל אפס לא מהווים ערובה לעידון נפשי, למתינות ולחן. אני בטוח שיש עוד דוגמאות לפוביות קיצוניות, שאפילו מסגירות את ידענותו המופלגת של הכותב, שלא קשורות בכריתת זין, או בשלל תאוריו.

  12. המילים 'דרום וקוראיה' חוזרות על עצמן שוב ושוב, וכל פעם מחדש מזכירים שם של מדינה..

    1. חחח, כן קראתי את הפיסקה לפחות 4 פעמים כדי להבין היכן איבדתי את קו המחשבה של הכותב עד ששמתי לב ל'ו' הקטן שם.

  13. הבעיה של הגברת נעמי ודומיה היא שהם מתייחסים ללימודי היהדות
    .כלימודי דת ולא היא
    יש להתייחס ללימודים בנושאי יהדות כלימודי תרבות, פולקלור והיסטוריה של העם היהודי שלו היא שייכת. נרראה לי שרוב בני האדם היו רוצים שילדיהם ייחשפו למקורות ולשורשים של אבותיהם,זה צורך בסיסי.
    .
    פרט לכך, מערכת החינוך אינה מערכת "כבכשתך", או מערכת פרטית ,לכן, גם מי שלא אוהב מתמטיקה, למשל, חייב ללמוד כי .זה חלק .מתוכנית לימודים
    יש בלימודי יהדות והכרות עם ארון הספרים היהודי הרחבת , אופקים והעשרה אשר רק מועילה בהמשך.פגשתי צעירים חילןנים
    שטיילו בחו"ל וכשהגיעו להתארח בבית חבד או בבתי כנסת הבורות הרבה שנחשפה בנושאי יהדות גרמה להם מבוכה , רבים מהם מצרים על כך שחסר להם יידע בסיסי בחלק חשוב של תרבותם.חבל.

  14. לכל אלה שדבקים באתאיזם אורתודוכסי, אני ממליצה לקרוא בעיניים פקוחות ובראש פתוח את סדרת המאמרים של הפוסט-חילוני המרתק ניר מנוסי (כן כן, הבן של דידי ז"ל), שבה הוא מתאר איך אתאיסט בן אתאיסט כמוהו מתחיל להבין ש"יש משהו ביהדות":

    http://nirmenussi.com/2011/01/30/into-the-wonder-chapter-1/

  15. תבין,
    רק זה שנולדתי לאם יהודיה לא מקנה לך את הזכות להכריח אותי להניח תפילין וללמוד את פרשת השבוע ולקרוא לי טמא ועובד עבודה זרה ובוגד ומה לא, אם הבודהיזם יותר מדבר אלי.

    אבל אין שום ספק שלא תבין על מה אני מדבר…

    1. אם ישראל תהפוך לערבית כמו שאתה דורש, יחייבו אותך ללמוד איסלם (טוב, אולי על כך לא תצטער). זה הדבר היחיד ש'קרוב' לאמת מתוך מה שכתבת. הקלדת את המושגים האיסלמים שלך וחשבת שלא ברור שאינך יהודי. אגב גם התיאור ההיסטרי (במקרה זה של 'הכפייה הדתית' פה) מעיד עליך. במערב התחזות זו התנהגות לא מכובדת, באיסלם זה מומלץ כסוג של נשק. אתה חושב שאתה נלחם פה. ממש מגיע לך לזכות לחיות תחת שלטון איסלמי.

  16. אהה עכשיו אחרי שקראתי את תאור ה"קורו" שקודם פשוט דילקתי עליו בלי להעמיק, פשוט נראה לי סתם משעמם, אני מבין את חוסר הרגישות לאכילת חיות, ואת תאור שחיטת בעלי חיים ומניעת חלב ותנועה מעגלים כדי להכשירם לענין החך, כחקלאות.
    יופי נחמה

  17. אראל, קראתי את הכתבה, והסכמתי עם כל מילה. כאתאיסט בעל רקע רחב ביהדות, אני מוטרד מהשנאה שרוחשים רבים לדת. מהתגובות ניתן לראות שהכתבה שלך מזיקה יותר מאשר מועילה – תראה כמה כעס הוצאת מאנשים

    היהדות שאני מכיר כפרה באלילים והכתירה אל מופשט וצודק עם עקרונות סוציאליסטיים. בימי המשנה יסדו חכמינו תרבות של דיון וויכוח על כל נושא וגם ביטלו בתחכום את עונשי המוות והאלימות בתרבות העתיקה. אלפי שנים דוגלת היהדות בתוספת חכמה והשכלה, העמידה ענקי רוח בינלאומיים, והשתתפה בכל התקדמות תרבותית. אין דומה לדת הזו בדתות אחרות, אבל צריך ללמוד הרבה בשביל להבין את זה

    כשם שהבורות שהזכרת מעיתון הארץ מעציבה, כך גם השימוש הזול שלך בקורו ובסגנון כתיבה ווכחני. יש פה הרבה מגיבים שקראו בסבלנות את מה שכתבת, ובמקום להכיר להם משהו מהים האדיר של היהדות, הכעסת וקוממת. בבקשה תתקן