הולנד: זה מתחיל באנטישמיות ונגמר בג'יהאד

ההולנדים מגלים שמה שמדאיג בתחילה את היהודים הופך בסוף לדאגה של כלל החברה.

ההולנדים מגלים שמה שמדאיג בתחילה את היהודים הופך בסוף לדאגה של כלל החברה • כשאיימו עליו ברצח זה עבר בשתיקה, אך כשמנהיג מפלגת החירות ההולנדית חירט וילדרס קורא "פחות מרוקנים!" הוא עומד לדין • בהתחלה קיבלו יהודים דתיים הנחיות לטשטש סימני זיהוי, ועכשיו חיילים ועובדי מכס לא יוצאים לרחוב עם מדים • ולא, הם לא עלו להר הבית

תביעה שרלוונטית גם ליהודים; חירט וילדרס. צילום: Roel Wijnants CC BY-NC 2.0
תביעה רלוונטית גם ליהודים; חירט וילדרס. צילום: Roel Wijnants CC BY-NC 2.0

התביעה הכללית של הולנד החליטה להעמיד לדין את מנהיג מפלגת החירות ההולנדית חירט וילדרס. בכנס אחרי הבחירות לעיריות, שאל וילדרס את הנוכחים האם הם רוצים לראות קהילה מרוקנית גדולה או קטנה יותר בתוך החברה ההולנדית, ואז צעק יחד איתם – "פחות מרוקנים!". הצהרות מסוג זה פוגעות בקהילה המרוקנית. יתר על כך, אמירות מסוג זה החלו להישמע כלפי מרוקנים ברחוב. אם הוא היה רוצה, יכול היה וילדרס להעביר את אותו מסר מבלי להסתכן בתביעה; הוא יכול היה לציין, לדוגמה, כי "אם הולנד הייתה מאפשרת ל-100 אלף מוסלמים להיכנס למדינה באופן סלקטיבי, במקום לאפשר למיליון מוסלמים להיכנס ללא אבחנה, זו הייתה מדינה אחרת היום".

התביעה לא מענישה על אמירות כאלה ואף התירה למספר פוליטיקאים לומר דברים דומים בציבור. מנהיג מפלגת העבודה דיידריקס אמסון אמר ב-2011 כי "לצעירים המרוקנים יש מונופול אתני על התפרעויות ברחוב". אמירה זו נחשבה כהערה על רקע התנהגותי ולא על מוצא אתני. בדומה לכך, יו"ר המפלגה הנס ספקמן אמר, "מרוקנים שהם לא טובים לכלום צריכים להיות מושפלים לעיני בני עמם".

אך את החלטת התביעה להביא למשפט את וילדרס יש לנתח בהקשר הולנדי רחב הרבה יותר, שהוא גם רלוונטי במיוחד לקהילה היהודית.

במשך שנים היה וילדרס מושא לאיומים על חייו, באינטרנט ובמקומות אחרים. איומים ברצח אמורים להיחשב כחמורים הרבה יותר מאשר צעקות נתעבות של "פחות מרוקנים". ניתן היה לצפות מבתי המשפט ההולנדים שיפעלו להשיג הרשעות כלפי אלו שאיימו ברצח. במציאות, לעומת זאת, זה נדיר. אחד המקרים הספורים היה כאשר הראפר "Mo$hed" הקליט קטע וידאו אשר הכיל איומים ברצח כלפי וילדרס. ב-2012, הוא נידון ל-40 שעות של עבודות שירות וחודש מאסר על תנאי.

איומים ברצח בזירה הציבורית הפכו ליחסית נפוצים בהולנד עוד לפני שהגיעו לנקודה שבה נאלץ וילדרס להיות מוגן פיזית מפני התקפות. "חמאס, חמאס – יהודים לגז", צעקו מאות אלפים, בהתחלה רק במגרשי כדורגל, כלפי אוהדי אייאקס אשר בחרו בכינוי "יהודים". מאותה נקודת התחלה, התחילו להשתמש בקריאות הנאצה האלו כלפי יהודים במספר דרכים, כולל בהפגנות נגד ישראל בקיץ האחרון. לכך צריך להוסיף את הקריאות "מוות ליהודים" אשר נשמעו בהפגנות האנטי-ישראליות האחרונות. במקרים כאלו יועמדו לדין בודדים.

אני די שמח על מעשי היטלר

התביעה החדשה נגד וילדרס מהווה אתגר גדול למערכת המשפט ההולנדית. המערכת המשפטית כבר נכשלה פעם אחת בנושא האיומים במקרה אחר. ב-2013, מתנדב טורקי בעיר ארנהם, מהמט סאהין, ראיין מספר צעירים טורקים אנטישמיים בטלוויזיה הארצית. לאחר הראיון קיבל סאהין איומים על חייו והפך להיות מנודה על-ידי חברי ומנהיגי הקהילה הטורקית בעירו, על שהעז לחשוף את האנטישמיות הטורקית. בהתחלה הוא הסתתר ולאחר מכן עזב את העיר. לעומת זאת, רק אחד ממעריצי היטלר הצעירים שרואיינו הורשע. הוא אמר, "מה שהיטלר עשה ליהודים, ואני מדבר די בכנות, אני די שמח שהוא עשה את זה", ונידון לעבודות שירות שמטרתן חינוך מחדש. אף אחד מאלו שאיימו על סאהין לא נתבעו. סאהין, לעומת זאת, הוזהר בידי התביעה כי במידה והוא יעליב שוב את אלו שתקפו אותו מילולית, הוא בעצמו יועמד לדין.

לאור כל האירועים האחרונים, זה רק טבעי שבמידה ובית המשפט ימצא את וילדרס אשם, גזר הדין יהיה עבודות שירות. האפשרות הטובה ביותר תהיה נוכחות חובה במספר דרשות של מטיפים במסגדים, עדיף באלו של הסלפים. חינוך מחדש זה עלול לעלות למדינה ההולנדית קצת כסף עקב מימון אבטחה נוספת לווילדרס, אך נראה שהמדינה חסכה סכומים הרבה יותר גדולים כאשר לא העמידה לדין את אלו שאיימו ברצח עליו.

בפרשת סאהין, הנושא שנידון היה שנאת יהודים. סאהין ציין כי הטורקים שהוא ראיין הביעו לא רק דעות אנטישמיות אלא גם שנאה עצומה כלפי ההולנדים. זו הייתה רק עוד אחת מדוגמאות רבות לעובדה ההיסטורית כי היהודים – וכעת גם ישראל – הם אלו שמותקפים בהתחלה, אבל לעיתים רחוקות הם גם האחרונים. איומים על חיי יהודים הגיעו הרבה לפני האיומים על אחרים כמו וילדרס וחברת הפרלמנט ההולנדית לשעבר אייאן חירסי עלי. זהו סימפטום אופייני למציאות קשה, שבה היהודים וישראל מהווים אינדיקציה להתפתחויות שבעתיד פוגעות גם בקהילות אחרות.

איומים ברצח הפכו לשגרה מקומית בהולנד; הפגנה מוסלמית נגד חירט וילדרס. צילום: Alex Proimos CC BY-NC 2.0 דרך FLICKR
איומים ברצח הפכו לשגרה מקומית בהולנד; הפגנה מוסלמית נגד חירט וילדרס. צילום: Alex Proimos CC BY-NC 2.0 דרך FLICKR

שימו כובע על הכיפה

אחת הדוגמאות הטובות והוותיקות ביותר היא האמצעים הביטחוניים הנוקשים שננקטו בידי חברת 'אל על', לאחר התקפות טרור על מטוסים ישראליים. מאז, הכניסו בכל שדות התעופה נהלים דומים. אנשים צעירים מתקשים להאמין כי לפני עשרות שנים נוסעים בכל שדות התעופה לא היו צריכים לעבור בדיקות ביטחוניות. במשך שנים רבות הישראלים התבקשו בידי הממשלה שלהם להיות זהירים כאשר הם מטיילים בחו"ל. לאחרונה, הממשלה הבריטית פרסמה אזהרה לכל האזרחים כאשר הם מטיילים בחו"ל. הצהרה זו יצאה על רקע המעורבות הבריטית במלחמה נגד דאע"ש.

יש דוגמאות חדשות אשר צצות די בקביעות בנוגע למה שבהתחלה עשוי להדאיג רק יהודים ובסוף הופך לדאגה של כלל החברה. לכל מי שבוחר לראות זאת, מדובר בתופעה בהתהוות. חלק מהחששות הללו נוגעות לפחד מתוקפנות. הנרי מרקנס, מנהלו לשעבר של התיכון היהודי באמסטרדם, אמר לפני מספר שנים כי "אנו אומרים לתלמידים שלנו, שימו כובע על הכיפה שלכם". הוא אמר כי זה מצער שהנסיבות הכריחו את בית הספר לומר זאת. בקיץ האחרון, מספר יהודים הולנדים הורידו את המזוזות מבתיהם, בכדי שהעוברים ושבים לא יזהו אותם כיהודים.

כמו חלק מהיהודים האורתודוכסים, אנשי הצבא ההולנדי ניתנים לזיהוי על פי הביגוד שלהם. לפני מספר שבועות, משרד ההגנה ההולנדי הורה לחיילים לא ללבוש את המדים מחוץ למחנות. מכיוון שהתקבלו מספר איומים כלפיהם, כנראה מהמוסלמים. לאחר הוראה זו הגיעה עוד אחת, הפעם ממשרד האוצר, אשר נתן הוראות דומות לעובדי המכס ההולנדים. ההוראה האחרונה הייתה לאנשי צבא הולנדים כשהם מחוץ למדינה. הם נתבקשו לוודא שלא יהיה ניתן לזהות את המיקום שלהם באמצעות המדיה החברתית.

ימים יגידו האם בשנים הקרובות החברה ההולנדית תיאלץ לאמץ עוד כמה מנהלי הבטיחות המחמירים יותר של היהודים ומדינת ישראל. הדבר תלוי בשאלה האם איומי הרצח בהולנד, אשר מגיעים ברובם מחוגים מוסלמים, יהפכו ליותר ויותר תכופים ובכיוון נרחב יותר, והאם הג'יהאדיסטים ההולנדים יתחילו לקיים בפועל את העצה של עמיתיהם מהמזרח התיכון – ויתחילו לרצוח הולנדים באופן אקראי.

_____________

ד"ר מנפרד גרסטנפלד הוא חוקר אנטישמיות, זוכה פרס מפעל חיים של כתב העת לחקר האנטישמיות.

תרגום מאנגלית: מתן אשר

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

  1. וויילדרס הוא היטלר מודרני. שונא מיעוטים שמקדם תעמולה אנטי מוסלמית כבר מזה שנים ולמרבה הבעתה הגיע לעמדה פוליטית בכירה. הוא סדין אדום והזעם המוסלמי נגדו מוצדק כפי שזעם יהודי נגד היטלר היה מוצדק.לנסות להציג אותו כקרבן תמים ולבטל את הפרובוקציות שלו (״הם לא עלו להר הבית״) במטרה להציג את האיומים עליו כתוצר של ״שנאת הולנדים״ זו דמגוגיה של הימין הקיצוני באירופה. פעם לימין הישראלי היה מספיק זיכרון הסטורי כדי להבין מדוע הימין הקיצוני האירופי מסוכן ואין לסמוך על מילה שלו, היום נראה שהוא בחר לשתף איתו פעולה.

    1. נכון מאד. וגם בגין רוצח ושרון רוצח וישראל מדינת אפרטהייד והיהודים הם יודאונאצים ועוד מעט נתחיל לרצוח ערבים כי כבר 45 שנים פה גרמניה של שנות השלושים.
      די כבר שמאלנים. נמאס עם ההסתה והדמוניזציה נגד כל מי שלא חושב בדיוק כמוכם.

    2. ה״יופי״ בתגובה שלך היא שההשוואות כל כך מופרכות והרטוריקה כה היסטרית שאתה חוסך לאנשים את הצורך להגיב עליה.

    3. הכרה של הבחור בבעיה המוסלמית, לא מהווה שנאת מיעוטים,ריבוי המוסלמים זו בעיה ברורה באירופה. הוא לדוגמא מאוד אוהב יהודים ותומך נלהב בישראל.

    4. 'עודד' אינו שמאל. מתחזה, רק מתחזה. תמוה אבל, שהוא מצליח למכור את עצמו כ'שמאל' בעזרת העברית העילגת שלו ו תפיסותיו האנטישראליות הבוטות.

    5. כבוד לך יובל. הוכחת בדיוק את טענתי.
      הדבקת לי את הכינויים היסטרי ומופרך וחסכת לעצמך את הצורך להתמודד עם טענתי. תוכל לכתוב טורים בהארץ ולקבל כסף מהקרן החדשה. אשריך.

    6. ל'הרב ערך': יובל הגיב ל'עודד', והצביע על האופי הבומבסטי- היסטרי של תגובתו. זה באמת סגנון שלעיתים רואים אצל כותבים ערבים.

  2. חירט ווילדרס הוא אחד האנשים הישרים והאצילים והפטריוטים שיש לציביליזציה המערבית.
    אחד הגברים.

    ממש כשם שהילד ההולנדי שניסה לסתום את החור בסכר בגופו

  3. שלום עודד
    אתה מדבר שטויות ווילדרס הוא אוהד ישראל מושבע, היה מתנדב בקיבוץ בישראל ואשתו יהודיה. הוא אומר את האמת מה שכל ההולנדים חושבים, ורק קשה להם לבטא בקול רם. הוא לא ימני קיצוני, יש בהולנד קבוצות הרבה יותר קיצוניות אבל הם הוצאו מחוץ לחוק. כאשר ווילדרס רוצה לנהל שיחות טלפוניות בלי שיעקבו אחריו הוא בא לשגרירות הישראל בהג. אז בבקשה לדייק אחת שגרה כבר 13 שנה בהולנד.

    1. אל תבלבלי את עודד בעובדות-הוא מבין ר ק סיסמאות

  4. אני לא מצפה מעודד לדעת דבר וחצי דבר על ווילדרס, שהוא אוהד ישראל מושבע שגם התנדב פה מעל לשנתיים. הוא אחד המצדדים היחידים באירופה שיש לישראל, השני היה ואן גוך (הבמאי) שנרצח על ידי פרא אדם ערבי.

    ההולנדים של היום ובכלל מערב אירופה נהיו חבורה של רכרוכיים שפשוט מחכים שמישהו ישרוף להם את גן העדן שהם בנו. אז נכון, אנטישמיות היתה בהולנד גם תחת שלטון נוצרי והיו די הולנדים ששתפו פעולה עם הנאצים מרצונם אבל ווילדרס נחשב ימני קיצוני כי הוא שונא ערבים, זה לא הופך אותו לשונא יהודים.

  5. העניין הכי חשוב עבורנו זה לדעת לערוך הפרדה ביננו לבין סמולנים ממוצא יהודי כמו עודד, הוא רוצה לדחוף בכח להולנדים את הערבים הרצחנים שרודפים את האזרחים הוותקים והשורשיים
    .
    אנו חייבים לערוך שינוי בתודעה כלפי פנים ועוד יותר חשוב – כלפי חוץ

    אם לא נדע לעשות את זה זעמה של אירופה יפונה אלינו, פעם נוספת.

  6. בסך הכל אפשר להבין את תגובתו של עודד.
    הימין הישראלי -פשיסטים.
    המתנחלים- מתנחבלים.
    הדתיים- פנאטים פרימיטיבים.
    ישראל – מדינת אפרטהייד.
    צה"ל – רוצחים במדים.
    ולסיכום: כל מי שלא חושב בדיוק בצורה הנאורה והליברלית וההגיונית של עודד ומרעיו, ישר יודבק לו כינוי מעליב ושיקרי שיוציא ממנו את הלגיטימציה וייתר את הצורך בהתמודדות עם דעותיו שלא תואמות לתורת השמאל שחייבת להיות צודקת תמיד.
    אז אם צהל יכול להיות רוצחים במדים, חירט וילדרס יכול להיות היטלר, וולדמורט, או נגיף אבולה, או כל כינוי כיד הדמיון הטובה על הוזי השמאל.

    1. אל תיתן ל'עודד' את הכיף שלו, להצליח להעמיד פנים שהוא 'שמאל'. הוא משתמש בשמאל כמותג נגד ישראל, ולא מעבר לכך. שום קשר לשמאל.

  7. שבע שנים אחר-כך ווילדרס ומפלגת החירות שלו עמוק עמוק באופוזיציה. האנטישמיות ושנאת ישראל רק הולכות ומתחזקות במקביל להתחזקות האיסלאם בהולנד.
    עושה רושם שהאנטישמיות האיסלמית-ערבית היא המפתח לקבלת האיסלאם בהולנד בקרב הציבור ההולנדי. שהמוסלמים הבינו בחוכמתם שמתקפה על החוליה החלשה שהיא הקהילה היהודית בהולנד, תסייע להם להשיג דריסת רגל משמעותית בהולנד ובלבבות של הולנדים רבים.