הבלוף הגדול של ההסתדרות

איך הפוליטיקאים צוברים הון פוליטי על חשבונכם, והאיגודים גוזרים קופון על החלשים? בשלוש מילים: העלאת שכר מינימום.

שלא יעבדו עליכם: ההסתדרות היא האויב של העובדים החלשים • שכר המינימום הישראלי הוא מהגבוהים במערב, ואפילו הכלכלנים שתומכים בהעלאתו מסכימים שעלייה חדה תוביל לאבטלה וסגירת עסקים • הפוליטיקאים צוברים הון פוליטי על חשבונכם והאיגודים משמינים מנחת

הקמפיין החדש של ההסתדרות החדשה
הקמפיין החדש של ההסתדרות החדשה

איומה של ההסתדרות להשבית את המשק עד שתיכנע הממשלה ותעלה את שכר המינימום ל-30 ש"ח היא עדות ניצחת לאיוולת ולרשעות האנושית. האיוולת היא שלנו, המאמינים כי יש מאין וכי צעד כלכלי שאין בו היגיון או תועלת, יכול להביא תועלת בכל זאת. על רוע הלב אחראית ההסתדרות, המנופפת בדגל מאבק למען החלשים, כאשר היא יודעת היטב כי העלאת שכר המינימום מיועדת לפגוע בהם. ההסתדרות רואה לנגד עיניה רק את אדוניה, אנשי האיגודים, ואת העלאת השכר שהם מנסים לסדר לעצמם, על חשבוננו.

עבודה בעיניים

ראשית, העובדות: חוק שכר מינימום הוא צו ממשלתי לכל המעסיקים, המורה להם לשלם לעובדיהם לפחות סכום מסוים כמשכורת. בישראל, לדוגמה, נקבע שכר המינימום כבר בשנות התשעים בגובה של כ-45 אחוז מהשכר הממוצע, ומאז הוא מתעדכן מעת לעת בהתאם לשיעור זה. היום הוא עומד על כ-23.12 שקל לשעה. שכר מינימום זה הוא מן הגבוהים במערב, בהשוואה לשכר הממוצע, וגבוה במונחים יחסיים אף מזה של שיאנית שכר המינימום, אוסטרליה. שם באוקיאניה עומד שכר המינימום על כ-54 שקל, שהם כ-44 אחוז מהשכר הממוצע באוסטרליה. כלומר, קצת פחות מבישראל. למעשה, הרבה פחות, שכן עבור עובדים צעירים ומתלמדים שכר המינימום היחסי בישראל גבוה במידה ניכרת מזה הנהוג באוסטרליה.

חוקי שכר מינימום הם כלי להעברת כספים מקבוצה אחת באוכלוסייה לקבוצה אחרת. במלים אחרות, מדובר בכלי פוליטי לחלוקה מחדש של העושר. יש היום הטוענים כי העלאת שכר המינימום עשויה להפיק תועלת לציבור בכללו, שכן המועסקים בשכר גבוה יותר גם יגדילו את צריכתם ויתרמו לצמיחה המשקית. בטענות אלו אין ממש, שכן כל סכום כסף הניתן למישהו, צריך להילקח ממישהו אחר. הכסף שמועבר לכיסם של מקבלי שכר מינימום נלקח מכיסם של אחרים: מהציבור כולו (באמצעות הגדלת מיסוי ממשלתי או באמצעות מחירים גבוהים יותר של מוצרים); או מעובדים חלשים (באמצעות פיטורי עובדים כאלו, הימנעות מהעסקת עובדים או בהגברת השימוש במיכון או אוטומציה כדי לייתר העסקת עובדים). מאזן הצמיחה נותר תמיד על אפס: על כל שקל שמועבר לעובד בשכר מינימום ומעודד צמיחה, יש שקל שנלקח ממישהו אחר ומדכא צמיחה.

חוקי שכר מינימום הם בדרך כלל סוג של עבודה בעיניים. כל הכלכלנים מסכימים — כולל אלו התומכים בחוקי שכר מינימום — כי העלאה משמעותית בשכר המינימום תוביל תמיד לתוצאה שלילית: אבטלה, קיטון בהעסקה, סגירת עסקים בעלי רווחיות נמוכה, וכדומה. משום כך, במעין הסכמה שקטה, מקפידים פוליטיקאים לנופף בשכר המינימום ברמה, כהפגנה פופולרית של סיוע לעובדים חלשים, אך מקפידים ברוב המקרים להעלות את שכר המינימום בשיעור צנוע, מתחת ל'רצפת השכר' הטבעית. בישראל, לדוגמה, שכר המינימום נמוך במקרים רבים מהשכר שמקבלים שמרטפים, מאבטחים או מנקי בתים. חלק חשוב מהמועסקים ברמות שכר נמוכות הם מהגרי עבודה לסוגיהם, העובדים באופן בלתי-חוקי. במלים אחרות, עדכון שכר המינימום ברמתו הנוכחית מאפשר לפוליטיקאים ליהנות מיחסי־ציבור טובים, כאשר השפעת שכר המינימום בפועל נותרת כמעט אפסית.

כל זה נכון עד לרגע שבו מתמנה מזכ"ל חדש להסתדרות ותובע להגדיל את שכר המינימום ב-30 אחוז.

מי שלא מאוגד לא קיים; יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. צילום: פלאש90
מי שלא מאוגד לא קיים; יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. צילום: פלאש90

דופקים את השחורים

עמדת ההסתדרות בעד חוקי שכר מינימום היא בבחינת מובן מאליו. ההסתדרות, ככל איגוד עובדים מאז ומעולם, היא האויב המושבע והמובהק ביותר של העובדים החלשים ברמות השכר הנמוכות. בכל מקום בעולם ובכל זמן מן הזמנים ניצבו איגודי העובדים (ולצידם, הגילדות) כחומה בצורה נגד עובדים עניים וחסרי מיומנויות. אלו נתפשו תמיד על־ידי האיגודים כיריבים המנסים 'לשבור' את כוחו של האיגוד ואת השכר שהוא מבקש להבטיח לעובדים המאוגדים.

דוגמה טיפוסית לכך ניתן למצוא במשטר האפרטהייד בדרום אפריקה. בספרו הקלאסי על שורשי משטר האפרטהייד עומד וו.ה. האט על־כך שמשטר האפליה, שראשיתו בחוקים כמו "חוק מחסום הצבע", התעצב בעקבות לחצם של איגודי העובדים של הלבנים, שביקשו למנוע מעובדים שחורים לא מאוגדים, ששכרם נמוך יותר, להתחרות בהם בשוק העבודה. על השחורים נגזר, כך לפי האיגודים המקצועיים, להישאר חוטבי עצים ושואבי מים.

במטבע דומה נאבקו איגודי העובדים בארצות־הברית בתקופת השפל הגדול ולכל אורך שנות ה-40' וה-50' כדי לדחוק משוק העבודה מתחרים זולים יותר, ובמיוחד שחורים ובני נוער. השימוש בשכר מינימום או הגדרות אחרות של "שכר הוגן" היו כלי אפקטיבי בידם כדי להציב חסם כניסה גבוה ככל האפשר לעובדים שאינם מאוגדים.

הגיון הדברים פשוט: כאשר רף הכניסה להעסקה גבוה יותר, העובדים הנמצאים בתחתית — אלו שמה שיש להם להציע הוא בעיקר את נכונותם לעבוד בשכר נמוך — יתקשו להיכנס לשוק העבודה, מה שיפחית את האיום על שכרם וזכויות היתר של העובדים המאוגדים והמבוססים. ככל ששכר המינימום יהיה גבוה יותר, כך ייחלשו העובדים שבתחתית הדירוג ויתחזקו העובדים המאוגדים.

ישראבלוף, גרסת האיגודים

אבל זה לא כל הסיפור. למעשה, כל הדיון על שכר מינימום נראה כמסווה לעניין האמיתי. באחת ההתכתשויות העונתיות בין ההסתדרות לממשלה חשפו אנשי האוצר פן מעניין מנפתלות השכר במגזר הציבורי. מסתבר כי עובדים רבים במגזר זה, שהוא היום עמוד התווך העיקרי של ההסתדרות, מועסקים ב"שכר מינימום בלוף". כלומר, אף ששכרם של העובדים בפועל גבוה בהרבה משכר המינימום, רבים מהם רשומים כמשתכרים פחות משכר מינימום. התוצאה הזו מושגת באמצעות תעלולים שונים ומשונים בתלוש המשכורת, המביאים לכך שחלק ניכר משכרו המשולם של העובד אינו מוכר לצורכי חישובי שכר מינימום. כך יכול עובד מדינה לקבל משכורת ברוטו של 11,000 שקל, אך במקביל לזכות בתוספת שכר מיוחדת כהשלמה לשכר מינימום.

העלאה דרמטית בשכר המינימום תפגע בעובדים חלשים, אך תתגמל עובדי מדינה בעלי תלוש-בלוף. עובדים אלו עשויים ליהנות מתוספת לשכרם, בלי שיהיה צורך לטרוח במשא ומתן על הסכמי שכר או תוספות שכר: שכר המינימום יעלה, ועמו גם השלמת השכר של אותם עובדים לשכר מינימום.

הציניות המרושעת של ההסתדרות מטפסת כאן לגבהים שאפילו ההסתדרות אינה רגילה בהם. ענני המיתון מקדירים בפאת הרקיע וההסתדרות מבקשת לארגן לעצמה בונוס נאה על־חשבון הקופה הציבורית. העלאת שכר המינימום בשיעור דרמטי גם תפגע בעובדים חלשים, וזה מבחינת ההסתדרות רק בונוס נוסף, שיזין את הגלגול הבא של תביעות שכר ותביעות להעלאת שכר המינימום. להסתדרות, מסתבר, יש אמון בציבור הישראלי: הם סומכים עלינו שנמשיך לראות בהם מגיני העובדים החלשים. הם בטוחים שנמשיך להיות טיפשים גם בפעם הבאה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

27 תגובות למאמר

  1. בקשר לבלוף ההשלמה לשכר המינימום, אני קראתי על כך לפני כחודש בספר של נחמיה שטרסלר. לא שמעתי על כך לפני כן, ואולי הקרדיט מגיע לו

    1. בהחלט צריך לתת קרדיט במקום שצריך. הגילוי הזה, עם זאת, אינו נחלתו או נחלתי… כנראה שהוא עתיד להפוך נחלת רבים.

  2. הכל טוב ויפה,
    אך האם גם המשכורת שלכם היא 23.12 לשעה? או שקל לכם לדבר כי ..נוח לכם שם למעלה

    1. ולכמה אנשים את משלמת משכורת מכיסך?
      האם לא ברור לך שכל סכום שמישהו מקבל צריך לצאת מכיס של מישהו אחר? או שמא קל לך להטיף מוסר על חשבון כספם של אחרים?

    2. הסכום לא רלוונטי אטומה שכמותך זה לא משנה אם הוא 23 לשעה או 30 לשעה או 330 ככל שיעלו את שכר המינימום הכסף יהיה שווה פחות. צריך להוריד את יוקר המחייה ולהגביר את כוח השקל ואז גם משכורת של 4300 תיהיה משכורת שניתן לחיות ממנה

    3. מה את מעדיפה – שכר נמוך, או להיות מובטלת?

      כי משמעות העלאת שכר המינימום היא גידול באבטלה. הנתונים הם חד משמעיים. באיחוד האירופי, השוואה פשוטה של ממוצע האבטלה של מדינות ללא שכר מינמום, לאלה שיש להם שכר מינימום מראה בבירור – שכר מינימום מעלה את שיעור האבטלה ב50%.

      שיערו אבטלה של 7.9% ללא שכר מינימום מול 11.8% עם שכר מינימום.

      http://www.cato.org/publications/commentary/let-data-speak-truth-behind-minimum-wage-laws

  3. אני רק רוצה שאורי רדלר יחיה על 4,300 שקלים לחודש במשך שנה ואז שידבר.

    1. ואני רוצה שאם הבוס של אורי רדלר ישלם לו 4300 ש"ח לחודש אתה אישית תשלים לו 2000 ש"ח כל חודש מהכסף שלך. אם אתה כזה גיבור תעמוד מאחורי הצהרותיך.

    2. אני לא יודע איך בדיוק הגעתם למסקנה שאני לא חייתי על שכר מינימום – התפרנסתי משכר כזה, ונמוך ממנו, שנים לא מעטות.

      מעבר לזה – איזה סוג של טיעון זה? אם יש בטיעון שלי שגיאה, אדרבא – הצבע עליה. אם יש עובדות שאינן נכונות – אדרבא, ציין אותן. אך מה הערך באמירה מסוג זה? האם איני יכול לכתוב על תחרות מלכת היופי רק כי יש אני גבר? או על מוסיקה כי איני פול מקרטני?

  4. טוב שכנעת אותי. להוריד את שכר המינימום ל 10 ש"ח לשעה וכל וכולנו נרויח המשק יצמח

    1. שלום פנחס
      זה באמת עובד בהרבה מדינות, כמו באווריה לדוגמא, שם אין שכר מינימום כלל, רוב העובדים מקבלים שכר יפה למרות זאת. ומיעוט העובדים מקבלים שכר הנמוך משכר המינימום בישראל אבל מתקיימים בגלל שהמחיה זולה.
      אם יורידו שכר מינימום בחצי אתה חושב שתוכל להשיג מהנדסי תוכנה מנוסים בפחות כסף ממה שאתה משיג היום? אתה חושב שתוכל להשיג חשמלאים בפחות ממה שאתה משיג היום?
      אם כן אתה טועה

  5. מה המיקום היחסי של ישראל ביחס שבין שכר מינימום לשכר חיצוני?

    1. 58% שזה יותר מכל המדינות שאתה רוצה להדמות להן.
      יותר מצרפת,גרמניה,אנגליה,ארה"ב,סקנדינביה והרשימה נמשכת…

  6. תעשה לי טובה, דמי המחיה רק עלו ועלו בשנים האחרונות ואילו המשכורת נשארה זהה. אולי אפשר להעלות את שכר המינימום בצורה הדרגתית, אבל לא להעלות בכלל?!נו באמת

    1. תקראי שוב את הכתבה הזו (וכתבות אחרות)
      הסיבה שדמי המחיה רק עולים ועולים הם בדיוק *בגלל* מהלכים סוציאליסטיים כגון העלת שכר המינימום.

    2. אבל זה העניין, דמי המחיה עלו ללא קשר לשכר המינימום.

    3. אנונימית, אנסה להסביר לך את הקשר ליוקר המחיה: הממשלה מעלה תקציב כדי לחלק לנזקקים. את התקציב היא משיגה ממסים. כדי להגדיל תקציב, מעלים מסים. כדי לעמוד בעלויות הגדלות, היצרנים והמשווקים מעלים מחירים. כנ"ל עם שכר מינימום. כדי לממן את העובד, יעלו את המחיר שאת כלקוחה משלמת.
      האם אינך מבינה שחוקים אלו הם מה שיוצר את הבעיה ולא מה שפותר אותה?

    1. את התגובה הזו כתב מישהו בשמי. אני אכן בוש ונכלם בדברים רבים. לא ברור לי על מה השמחה כאן, עם זאת.

  7. שכר מינימום נראה לי כמו רעיון לא מוצלח, אבל זה נראה לי הגיוני מאוד שהמשכורת הכי גבוהה בעסק תהיה קשורה למשכורת הכי נמוכה.

    אחת לעשרים נניח. עם עובד הניקיון מרוויח 4300 לחודש אז המנכ"ל ירוויח 86,000 לחודש. לדעתי עסק שמרוויח צריך לתגמל את העובדים. בנוסף, ככה עסקים קטנים לא יפגעו.

    מה אתם חושבים?

    1. הוא מרוויח $929,748 בשנה (לא כולל אופציות, קרנות, בונוסים וכו). פי 54 משכר המינימום באילינוי. די פסיכי, לא? מצד שני אם הם יעלו את המשכורת של העובדים בדולר וחצי בשעה אז הם יפסידו מעל שלושה מיליארד דולר. מצד שלישי, הם מרוויחים מעל 17 מיליארד בשנה. זה נראה לי רעיון די מוצלח.

  8. רק למען הדיוק:
    אכן קפיצה חדה בשכר מינימום תגדיל את שיעור הלא מועסקים, אך זה דבר שצריך להיעשות בקביעות ובשיעורים מתונים.
    שנית, הטענה כאילו הצריכה לא תגדל, משום שהכסף יילקח מאחרים, אינה מתייחסת כלל לכך שהכסף (אמור לה)ילקח מהכנסה פנויה של העשירונים הגבוהים, ולא מכספים לצריכה. כך שלכאורה, אכן היקף הצריכה יגדל.
    שלישית, במגזר הציבורי אין ישראבלוף. בודאי לא בקנה מידה שמצדיק מדיניות. ואם ישנם רכיבי שכר שאינם בבסיס השכר, אז גם אין כנגדם תשלומי פנסיה ושאר זכויות.

    1. למיטב ידיעתי, גם העשירונים העליונים צורכים. כדי להזכיר, שני העשירונים הגדולים מונים כ-1.6 מליון מן היושבים בציון.

      הטיעון המרכזי שלך מופרך מעט, לתפישתי – אם אתה מעלה בהדרגה ובשיעור מתון – את מי אתה מרמה בעצם? אם יש העלאה ממשית בשכר המינימום (ולא העלאת דמה) הרי התוצאה תהיה בדיוק אותו דבר.

    2. אכן יש כמה משפחות מעטות בעשירון העליון שמעבידות את כולנו בפרך. הממשלה צריכה לקחת מיסים על פי רמת ההכנסה, ושיעשו לי טובה כל הקפיטליסטים, עם איומי על בריחתם של התעשיינים פה…שיעופו מצידי

    1. כותב המאמר לא טען שכל הכלכלנים מסכימים שעליה בשכר המינימום תוביל לגידול באבטלה, אלא שעלייה *משמעותית* תוביל לגידול באבטלה.

      המחקר שהבאת מדבר על הצמדה של שכר המינימום לאינפלציה. כלומר 0% עלייה ריאלית. כלומר, איש קש.