ים של דמעות: דובר אונר"א קורא לחרם על הג'רוזלם פוסט

טור דעה שהעביר ביקורת על אונר"א הוציא את דובר הארגון כריס גאנס מכליו. בקריאתו לחרם הוא מועל בהתחייבויות הארגון לנייטרליות.

הדובר כריס גאנס, שהתפרסם במבצע 'צוק איתן' בגלל התייפחויותיו התכופות מול עדשות התקשורת, נעלב מטור דעה שפורסם בעיתון • פעיל זכויות אדם פלסטיני בשם באסם עיד, תחקירן 'בצלם' בעבר, טען שאונר"א מזיק לפלסטינים והוציא את גאנס מכליו • עתה מואשם הדובר שבקריאתו לחרם הוא מועל בהתחייבויות הארגון לנייטרליות

נעלב שלא ביקשו ממנו תגובה לטור דעה; דובר אונר"א כריס גאנס. צילום מסך
נעלב שלא ביקשו ממנו תגובה לטור דעה; דובר אונר"א כריס גאנס. צילום מסך

התבטאות חריפה של דובר ארגון הסעד והתעסוקה של האו"ם (אונר"א) כריס גאנס ממשיכה לעורר סערה. ביום רביעי שעבר (3.12) צייץ גאנס בחשבון הטוויטר שלו שורה של השתלחויות יוצאות דופן וקריאה להחרים את עיתון "הימין הקיצוני", הג'רוזלם פוסט, שמפרסם "זבל נגד אונר"א", לדבריו, מבלי לבקש את תגובתו. עתה, הארגון החוץ-ממשלתי UN Watch קורא לפתוח בחקירה נגד אונר"א, בחשד כי הארגון הפר הסכם שנחתם בחודש שעבר מול מחלקת המדינה האמריקנית, שעיקרו שמירה על עקרונות של ניטרליות מצד הארגון ואנשי הצוות שלו.

אם השם כריס גאנס נשמע לכם מוכר, זה לא במקרה. דובר אונר"א התפרסם ברחבי העולם דווקא בשל נטייתו הטמפרמנטית להתפרצויות רגשניות. בראיון שהעניק לערוץ אל-ג'זירה במהלך מבצע 'צוק איתן', כאשר התבקש גאנס לדבר על מצבם של הילדים הפלסטינים בעזה, פרץ לפתע בבכי תמרורים וקטע את הצילומים.

תעשיית המוות והשכול

מה שהצית הפעם את ההתפרצות של גאנס היה טור דעה של פעיל זכויות האדם הפלסטיני באסם עיד מה-1 לדצמבר. המאמר פורסם בג'רוזלם פוסט תחת הכותרת: "פלסטינים גאים חייבים להוביל את המאבק לרפורמות באונר"א".

במאמרו טען עיד, כי מטרתו היחידה של אונר"א היא להנציח את זכות השיבה של הפליטים הפלסטינים לכפרים "שאינם קיימים עוד משנת 1948". "איננו יכולים להכחיש עוד את אחריותנו לעתיד עמנו", כתב עיד, "אונר"א… נסמכת על מוות וסבל ויזואלי של חמישה מיליון פלסטינים, שממשיכים להתבוסס במתקני הארגון. ככל שהפלסטינים סובלים יותר כך גובר כוחו של אונר"א, מה שמאפשר לארגון לגייס מימון הומניטרי לא מפוקח".

את מאמרו סיכם עיד בשורה של המלצות ותנאים שלדעתו צריכים התורמים של אונר"א להציב בתמורה להמשך מימונו, ביניהם פיטורים של פעילי חמאס משורות הארגון, עידוד התיישבות קבע של פליטים ורפורמה בתוכניות הלימודים של בתי הספר במחנות.

עיד, לשעבר תחקירן של ארגון 'בצלם' ובעצמו יליד מחנה הפליטים שועפאט, מחנה של אונר"א, יודע על מה הוא מדבר. בראיון לעיתונאי והבלוגר ישי פרידמן הסביר עיד מה עומד מאחורי ביקורתו: "הייתי במחנות פליטים וראיתי ילדים בני 6 לובשים מדים של 'אל קסאם', לוקחים רובים מפלסטיק, רצים אחד אחרי השני, מרביצים אחד לשני באלימות וזה מזעזע. אני מאוד מצטער אבל זה לא שייך לכיבוש ולא להתנחלויות זה קשור לחינוך וזה כואב לי מאוד לראות את הילדים הללו". בימי 'צוק איתן' עשה באסם עיד כותרות בתקשורת הישראלית בעקבות מאמר חריף, שפרסם נגד ארגון חמאס בו האשים עיד כי ארגון הטרור פועל להרוג את אזרחיו שלו. המאמר זכה למאות אלפי שיתופים ברשתות החברתיות.

קורא לרפורמות באונר"א; באסם עיד. צילום: ישי פרידמן
קורא לרפורמות באונר"א; באסם עיד. צילום: ישי פרידמן

הג'רוזלם פוסט קיים מלפני אונר"א

הפעם שוב נגע טורו של עיד בג'רוזלם פוסט בעצב רגיש. יומיים לאחר מכן, דובר אונר"א כריס גאנס פרסם שורה של ציוצים בחשבון הטוויטר שלו, בהם תקף בגסות את העיתון ואת העורך הראשי שלו סטיב לינד. גאנס טען כי העובדה שלא ביקשו את תגובתו מוכיחה כי העיתון מחרים אותו, וקרא לעוקביו להחרים את העיתון: "אל תקראו את השקרים שלהם", כתב. לינד בחר להגיב באלגנטיות, וצייץ חזרה לגאנס כי זה "שלא ביקשו את תגובתך לא אומר שמחרימים אותך, וזו בטח לא סיבה להחרים את הפוסט".

סת' פרנזמן, עורך מדור הדעות של הג'רוזלם פוסט, רואה בהתבטאותו של גאנס דבר חמור ביותר. בשיחה עם 'מידה' [גילוי נאות: פרנצמן פרסם בעבר מספר מאמרים מעל במה זו – א.ג] הוא מסביר: "כאשר אדם מארגון גדול כמו אונר"א, שלו כ-30 אלף עובדים ו-5 חמש מיליון לקוחות, קורא להחרים עיתון בגלל סוגיה קטנה שכזו – זה ממש חסר תקדים. בשנה האחרונה פרסמנו מעל ל-1,000 מאמרים, אחד מהם נגד אונר"א. אז מה שהוא אומר זה שאי אפשר להעביר אפילו פעם אחת ביקורת עליהם? בגלל זה הוא מתפוצץ וקורא לחרם נגד הג'רוזלם פוסט. כידוע, בארץ יש לנו חופש ביטוי וחופש עיתונות. לכן זוהי סוגיה קריטית שממשלת ישראל וגם כל העיתונים במדינה צריכים לשים לב אליה ולא לתת לזה לעבור בלי התייחסות".

האם גאנס טרח לפנות אליך, לשלוח את תגובתו או לנסות לפרסם מאמר תגובה?

"הוא לא פנה אלי, וחבל. אם הוא היה פונה אלינו הייתי נותן לו מקום למאמר תגובה, בהתאם לשיקול דעתו של העיתון – כמו לכל מי ששולח אלינו מאמר. אנחנו מאמינים בריבוי דעות וזה חשוב מבחינתנו לשמוע את כל הצדדים. יום לפני [פרסום המאמר של עיד] פרסמנו מאמר דעה של בחורה מעזה.

"מה שמצחיק הוא שיום לפני שגאנס התפוצץ הייתה לי שיחה עם אדם מאירלנד שעושה סרט דוקומנטרי על עזה וישראל, ואני אמרתי לו שידבר עם… כריס גאנס! צריך לזכור שהג'רוזלם פוסט קיים בארץ עוד משנות ה-30, לפני אונר"א, ואני מאמין שנשרוד בארץ גם אחרי שכריס גאנס ילך".

השתלחות חסרת רסן; חלק מהציוצים של כריס גאנס. צילום מסך מטוויטר
השתלחות חסרת רסן; חלק מהציוצים של כריס גאנס. צילום מסך מטוויטר

ההתכתשות גלשה כבר לרשתות החברתיות ולכל מרחבי המרשתת, וגררה אחריה תגובות זועמות כלפי גאנס ואונר"א. "אולי גאנס לא מבין את ההבדל בין טור דעה למאמר חדשותי", נכתב במאמר באתר Jewish Press. "טורי דעה… לא אמורים להכיל דעות מנוגדות. העורך לעולם לא יכניס את תגובת מושא הביקורת לטור מן הסוג הזה. מה שגאנס יכול היה לעשות הוא לשלוח מאמר דעה משלו, (שיפורסם) לשיקול דעתו של הג'רוזלם פוסט. אבל זה לא מה שהוא עשה. במקום, דובר אונר"א המשיך 'לירוק כדורי נייר' על הג'רוזלם פוסט ועל [סטיב] לינד".

ביקורת דומה כתב גם הבלוגר היהודי-אמריקני הנשכני 'זקן ציון': "ממתי טור דעה דורש תגובה? גאנס נשמע יותר כמו ילד מפונק מאשר כמו דובר רשמי… גאנס לא רוצה למשוך תשומת לב למחבר (הטור) באסם עיד, שהמוניטין שלו די טוב. אז במקום זאת הוא מנסה להסיט את תשומת הלב ותוקף את הג'רוזלם פוסט ואת עורכו, בתקווה שכך מאמרו של עיד יוכתם".

שירי הלל לטרוריסטים

על ה"נייטרליות" המפורסמת של עובדי אונר"א כתב 'זקן ציון' לא מעט. כך למשל הוא גילה, כי מורה ערבי באחד מבתי הספר של הארגון בחברון, אוהד ארגון חמאס ומעריץ שאהידים, כתב לאחר הפיגוע הרצחני בבית הכנסת בירושלים (18.11) שיר הלל לטרוריסטים. מורה אחר, גם הוא מחברון, פרסם באותו יום קריקטורת הסתה אנטישמית, בה נראה נחש ועליו מגן דוד מקיף את אל-אקצא. וזו רק רשימה חלקית ביותר. מעבר לכך מצא הבלוגר הקפדן מנהל בית ספר מעזה שמעריץ טרוריסטים כמו דלאל מוגרבי, וכן מורים מסוריה ולבנון שמגלים את הערכתם לאמרות החוכמה של היטלר ועוד תגליות מעניינות מפה ומשם. כאן המקום להזכיר גם את התקריות החמורות במהלך מבצע 'צוק איתן' כאשר טילים של חמאס נורו לעבר ישראל מבתי ספר של אונר"א, וכן את מצבורי הטילים שנתפסו מספר פעמים במבנים של בתי הספר.

לדברי הארגון החוץ ממשלתי UN Watch כבר לא מדובר רק בוויכוח תיאורטי סביב התנהלות תקשורתית. עו"ד הלל נוייר, העומד בראש הארגון, רואה בדבריו של גאנס "אקט פוליטי מפורש, שאינו עולה בקנה אחד עם דרישות הניטרליות החלות על כל הסוכנויות ההומניטריות". אשר לאונר"א ספציפית, הסביר נוייר, הדבר "נוגד את תנאי ההסכם שנחתם זה עתה בין אונר"א למחלקת המדינה האמריקנית". במסגרת ההסכם שנחתם ב-17 בנובמבר התחייב הארגון לוודא "היצמדות לעקרונות של ניטרליות" באופן כללי, ואת "הניטרליות של עובדי אונר"א" בפרט. עתה קורא UN Watch למזכ"ל האו"ם באן קי מון ולשגרירת ארצות הברית באו"ם סמנתה פאואר לחקור את אונר"א בחשד להפרת התחייבויותיו.

בתגובה לפניית 'מידה', ממשרד החוץ הישראלי נמסר, כי "משרד החוץ מגנה את קריאתו של גאנס לחרם על עיתון ישראלי מכובד".

עתה, אחרי שהוא נעלב כי לא ביקשו את תגובתו, לפרשייה זו גאנס לא מוכן להגיב. "לעת הזו אמרתי כל מה שהיה לי לומר על הג'רוזלם פוסט", כתב הדובר בטוויטר בתגובה לשאלתו של כתב רשת ב' של קול ישראל ערן סיקורל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. אני לא מבין את העיתון ג'רוזלם פוסט ואת אתר מידה.
    דובר אונרע עושה ככל שביכולתו לשמור על מקום עבודתו, ואתם מעיזים לחשוף אבטלה סמויה בארגון שעבורו הוא עובד (יותר נכון משרת את האינטרסים הסמויים של מי שמממן את הארגון הלז, ותבדקו מיהן המדינות שמספקות את המימון לארגון. תופתעו לגלות מי היא ידידתנו הגדולה).
    תתארו לעצמכם שהנ"ל מפוטר רחמנא ליצלן, ועוד בגילו המתקדם. הרי עבודה כמו זו הוא כבר לא ימצא.
    מה אתם מצפים שהוא יעשה לאחר פיטוריו? ילך ללמוד בישיבה? יעשה הסבת מקצוע לעבודה בבנין? יעבוד בשמירה בסופרמרקט? אין לכם רחמים?

    הצעה שלי – אם כבר אתם דואגים שהנ"ל יאבד מקום פרנסתו, לכל הפחות תעשו לו רילוקיישן לאזור של דאע"ש, שם בוודאי ישמחו לקבל את פניו (סליחה, את ראשו) ויספקו לו תעסוקה בתור פרזנטור ומומחה לאיפור קבוע לפנים. אגב, כדאי להציע לו לשמור את הבלורית במקום בטוח, כי משום מה מי שעובר לאזורי דעא"ש עושה קרחת.