כשלון פוליטיקת החובבנים

הפוליטיקה החדשה היא כשלון ידוע מראש. מה שחסר לנו הוא פוליטיקאים משכילים ומנוסים שבקיאים במחשבה מדינית ויודעים להניע תהליכים משמעותיים

עושים צחוק מעבודה. יש עתיד והטירונים. צילום: פלאש90

אז הכנסת פוזרה אמש והולכים לבחירות.

יאיר לפיד. רק לפני שנתיים הוא נכנס לעולם הפוליטי בסערה של בליצקריג, עם דיוויזיות של חברי-כנסת והבטחות על פוליטיקה חדשה, הורדת יוקר המחיה ופתרון משבר הדיור, והנה הוא מסיים חבול מפוטר ומושפל, בדרך לדילול כואב במצבת כוח האדם שלרשותו.

אפשר ללעוג ללפיד וחבורתו עד השנה הבאה (וגם לחבורת 'הבית היהודי'. אך הראשונים הצטיינו במיוחד) אולם הניסוי הפוליטי הכושל שנקרא 'יש עתיד' חייב ללמד אותנו – ואת נבחרי הציבור שלנו – שיעור מאלף בטיבה של פוליטיקה ושמרנות. נתחיל מהסוף:

אם אתה אדם ערכי מאוד, עם המון המון שאיפות טובות ורצון לתקן, עם תחושות חזקות שחייבים לעשות כאן שינוי, מהפכה, ועם אמונה אמיתית בצדקת הדרך ובציונות – זה באמת טוב ויפה, אבל כדאי שתלך בכוחך זה להדריך בתנועת נוער, אולי אפילו להיות קומונר. מהפוליטיקה רצוי שתתרחק.

מטען אינטלקטואלי, תבונה פוליטית

הצטיינות בפוליטיקה דורשת שתי תכונות בסיסיות: ידע אינטלקטואלי מעמיק בהגות מדינית, ותבונה פוליטית.

ידע אינטלקטואלי: אדם שאיננו מבין לעומק מהי דמוקרטיה ליברלית, למשל, או מהם הפרדת רשויות, זכויות אזרח, אקטיביזם שיפוטי, שוק חופשי, סוציאליזם, צמיחה כלכלית וכד' – לא יכול להצטיין כפרלמנטר. בלי מטען הידע והספרים הכרוך במושגים הללו, הוא בהכרח ייזום מהלכים סותרים, יתפתה לפתרונות קסם מזיקים, יתעסק בזוטות ולא יהיה מסוגל לבצע רפורמות מעמיקות. חברי הכנסת ה-19 סיפקו לנו דוגמאות כאלו למכביר בשנתיים האחרונות (חוק הפופקורן, חוק התלושים, הרצאות תלמודיות על בימת הכנסת, קפה בשקל בתחנות דלק ועוד ועוד), ואין צורך להאריך בכך.

התנאי השני, תבונה פוליטית, גם הוא הכרחי להצטיינותו של הפוליטיקאי. ללא היכולת ליצור קואליציות אד-הוק עם יריבים, להתפשר, להגיע להסכמות, להניע מהלכים ובאופן כללי לשכנע – אין לו סיכוי להזיז משהו. התבונה הפוליטית זקוקה לכישרון, לזמן ולניסיון, וכל פוליטיקאי נדרש לתקופת "התמחות" לפני שיהיה אפקטיבי. אין כאן גם "זבנג וגמרנו" וכמעט שאין מהפכות מוצלחות: הפוליטיקה תובעת סבלנות ואורך רוח, לשם טוויית מהלכים מדורגים ומתונים עם מקסימום קונצנזוס.

ניתן לומר כי כל אחד מהתנאים הללו – ידע אינטלקטואלי ותבונה פוליטית – הוא הכרחי ובלתי מספיק בפני עצמו: אינטלקטואל רחב אופקים שאיננו יודע ליזום ולממש רפורמות יהיה חסר תועלת בזירה הפוליטית, בעוד שפוליטיקאי ממולח ועתיר ניסיון, אשר לא פתח ספר מימיו, יצליח אמנם להוביל מהלכים אך הם לרוב יהיו מזיקים. רק שילוב של ידע מדיני ותבונה מעשית הוא הערובה להצטיינות פוליטית. כמובן: ערכים, נקיון כפיים וציונות לוהטת הם בסיס לכל פעילות פוליטית, אך הבסיס הזה הוא מכנה שמשותף גם לחניכי תנועות נוער ולסטודנטים שנה א'. ידע ותבונה מעשית הם לעומת זאת משאב נדיר ומכנה משותף מצומצם בהרבה.

כשלון פוליטיקת הערכים

חברי 'יש עתיד' ורוב אחיהם מ'הבית היהודי' חסרים את שני התנאים הללו. אין להם ידע אינטלקטואלי מעמיק, אין להם ניסיון פוליטי, ורוב הזמן הם עסקו בעיקר בגרימת נזקים ובכיבוי שריפות. רק כך ניתן להבין כיצד בממשלה שהיתה מרכז-ימין כלכלי ומדיני, שר אוצר מחליט להתאבד על תכנית חסרת היגיון אקונומי כמו 'מע"מ אפס', שר חינוך מכריז על מאבק במצוינות בשם השוויון, שר כלכלה מעלה שכר מינימום ומכניס מוצרים לפיקוח, ובאופן כללי חבריהם – מסה של שלושים חברי כנסת – כמעט שלא הוציאו תחת ידיהם חקיקה מתוקנת לטובת המשק, הביטחון או הדמוקרטיה הישראלית.

חבל שלפיד לא עצר שם בדרך לכנסת. צילום: פלאש90
חבל שלפיד לא עצר שם בדרך לכנסת. צילום: פלאש90

התרחיש הוא פשוט: אם אין לך מושג בכלכלה ובמערכות שלטון ואם אין לך ניסיון וסבלנות לקידום מהלכים רציניים שלשמם נבחרת – כגון צמצום הביורוקרטיה והגברת התחרות – אך טבעי שתתפתה לעסוק בזוטות ובחקיקות מגוחכות. לא פלא שקואליציית החובבנים הזו החזיקה מעמד שנתיים בלבד. היתה כאן הזדמנות היסטורית לשחרר את המשק מלפיתת המדינה, קבוצות הלחץ והוועדים הגדולים, לשלב את החרדים בכלכלה ולהוריד את נטל המס – והיא הוחמצה בגלל חוסר מקצועיות.

הפוליטיקה הישראלית איננה זקוקה לערכים חדשים. היא לא סובלת ממחסור בציונות או בלאומיות, והיא גם לא מושחתת במיוחד. חסרים לה פוליטיקאים משכילים ומנוסים, כאלה שמבחינים בין עיקר לטפל, מכירים לעומק את חוליי המשק והביורוקרטיה, ויודעים גם כיצד לתקן אותם.

השינוי המיוחל בכלכלה הישראלית, ביוקר המחיה ובמוסדות השלטון יתרחש כאשר נבחרי הציבור שלנו ירכשו, מלבד ניסיון פוליטי, גם את היסודות האינטלקטואליים של הדמוקרטיה הליברלית וישלטו בספרות היסוד של התחום. אם הם היו מכירים את לוק, סמית', המילטון, טוקוויל, האייק, פרידמן, סואל ואחרים – הכל היה נראה אחרת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. אבל גם הפוליטיקה הישנה והמקצועית לא קידמה את הערכים לשמם נבחרה עיין ערך ליכוד.

  2. כי קיינס תיכנן כלכלה של חד מיניים: הקרבת הירושה שאתה משאיר לדורות הבאים על מזבח החיים, הצריכה וההנאה היום. הגישה הכי לא יהודית מאז מוחמד.

    לקיינס אין מקום במדינה יהודית שחרדה לעתיד הילדים.

  3. נתניהו אינו חובבן, לא מהבית היהודי ולא מיש עתיד והוא הציע רק אתמול הצעה שמנצחת כל החלטה פופוליסטית שקיבלו יריביו הפוליטיים בדמות מע"מ 0 על מוצרי צריכה. לא צריך להיסחף בהערצת נתניהו עד כדי עיוות המציאות. חוץ מזה הבית היהודי גילו הרבה יותר הבנה בהעברת חוקים (משאל עם, מסתננים, חוק נגד שחרור מחבלים) מכל שאר הסיעות יחד.

  4. הכל טוב ויפה,אבל לא הבנתי מה בדיוק הבעיה בהעלאת שכר המינימום. תיאוריות דיבורי גבוהה גבוהה וקשקושים אקדמיים יש למכביר, אבל כל המקשקשים למיניהם יושבים על משכורות אקדמיות שמנות או כיסאות מרופדים בבנקים,ומי שצריך להסתכל בעיניים של הילדים שלו זה המאבטח בכניסה או המנקה. להם אין את הפריבילגיה לאיים בבריחה של בעלי הון או בכל מיני אפקטי דומינו למיניהם. יש להם משפחה להאכיל.

  5. המאמר יפה, אבל הוא מניח הנחה שגויה- שמטרתם של פוליטיקאים היא לקדם דברים לטובת הציבור. זה כמובן לא נכון- מי שהולך לפוליטיקה הוא תאב כוח, ומטרתו היא להפעיל כוח ולכפות את דעתו, וכך לקבל הרגשת שכרון כוח. הוא אולי מצדיק את זה לעצמו באידיאולוגיה או ערכים, אך זוהי נפשו של מי שמחפש לשלוט.

    לכן, אין כל יסוד להניח שפוליטיקאים מקצועיים ומשכילים יתנו תוצאות טובות יותר מאוסף הליצנים הפופוליסטיים האחרון.

    רועי: הטיעון שלך הוא סתם דמגוגיה. אתה מסתכל על העובד המסכן שמרוויח שכר מינימום, אבל שוכח שאם תעלה את שכר המינימום יש סיכוי טוב שיפטרו אותו, ושבגלל שכר המינימום יש איזשהו מסכן אפילו יותר ממנו שלא יכול למצוא עבודה. שכר המינימום הוא כלי הדיכוי החזק ביותר כנגד עניים וחסרי השכלה שעובדים בעבודות כלליות, משום שהוא כופה מחיר גבוה מדי על שרותיהם והופף אותם לבלתי ניתנים להעסקה.

  6. על ההכרח בתבונה פוליטית אין חולק. לגבי ידע אינטלקטואלי כמו זה שציינת לעיל – האם זו תעודת כניסה הכרחית לחיים הפוליטיים? האם תושב עיירת פיתוח שלא הצליח לרכוש ידע מסוג זה אינו יכול/רשאי להיות פוליטיקאי, ואפילו פוליטיקאי טוב? אומרים שמשה גפני (וכמוהו יש ממגזרים אחרים) הוא פרלמנטר מעולה ומקצוען בוועדת הכספים. קרוב לוודאי שלא קרא את מקורות הידע הרשומים לעיל

  7. החנות "הלפיד" המצולמת- ברחוב יפו ירושלים היא חנות חביבה לממכר והפצה של כתבי קודש נוצריים בפירוש אוונגליסטי מסיונרי  מעודן.
    תוכלו לקבל שם ברית חדשה במחיר מטרה כרוכה עם התנך במע"מ 0,
    ודיסק של מקהלת הקהילות המשיחיות מזמרות על מצבו העגום של עם ישראל
      בתוספת "הללויה" 
    אכן תמונות קשות

  8. אולי תפסיק עם הניימדרופינג – אדם סמית וגרוע ממנו מילטון פרידמן. נסה נאסים טאלב שהראה את אפסיותם של הכלכלנעים ומדע ההבל המכונה כלכלה.
    פוליטיקאי טוב הוא פוליטיקאי שמבין שהכל פוליטי – ושהפחד שלו להיתפס גובר על תאוות הבצע שלו