לא מבינים בפוליטיקה? אל תלכו להצביע

העיקר להצביע? אם אתם לא יכולים לנמק את החלטתכם באופן רציונלי – אריאל ויטמן חושב שעדיף שתישארו בבית.

לעשות שיעורי בית לפני שמגיעים. צילום: פלאש90

כמדי מערכת בחירות יוצאים סלבריטאי ישראל בקריאה הפופולרית: "לא משנה למי אתם מצביעים – רק תצאו להצביע". כביכול, משהו טוב אמור לקרות ולו באמצעות מימוש זכות ההצבעה עצמה.

אלא שבמבט מעמיק יותר ייתכן כי זו בדיוק הבעיה: העובדה שמצביעים כה רבים, שאין להם מידע או התעניינות בפוליטיקה, רצים להצביע, יכולה להיות הסיבה לכך שכל כך הרבה פוליטיקאים "כוכבים" חסרי ניסיון נכנסו לכנסת בשנים האחרונות. כך נבחרו חברי מפלגת הגמלאים חסרי האידיאולוגיה והמדיניות לכנסת ה-16; כך נבחר יאיר לפיד בכנסת היוצאת; וכך כנראה תיבחר גם רשימת כחלון או כל "כוכב" אחר בבחירות הבאות עלינו.

בתור סטודנט בבחירות האחרונות שמעתי רבים מחבריי לספסל הלימודים שהלכו להצביע ליאיר לפיד בטיעונים משונים כמו: "הוא הכי חתיך מבין המועמדים", "הוא חדש", "אהבתי את הכתיבה שלו בעיתון" וכן הלאה. כל אלה הן אולי סיבות לאהוב את לפיד כבן אדם, כעיתונאי או כסופר אבל בתור פוליטיקאי הטוען לייצג את מעמד הביניים דרוש הרבה יותר מלהיות "חתיך" וטור בעיתון. בשיח הציבורי בארה"ב זה נקרא "Low information voters"; כלומר – מצביעים בעלי ידע מועט, מושג שמתאר בדיוק את הקבוצה הזאת.

וכך אנו מתגלגלים ממערכת בחירות אחת לשנייה כאשר בכל פעם כוכב אחר, חסר יכולת אינטלקטואלית וביצועית זוכה בשליטה על חיינו. הם מעבירים חוקים הזויים עם חברי מפלגתם האלמונים, קובעים לאזרחי המדינה "ערכים" שלדעתו חשובים ל"כולם" ובכלל, מנסים להראות לכולנו כמה הם חשובים לנו ושאיננו יכולים לחיות בלעדיהם.

להלן רשימה קצרה וחלקית ביותר: שר האוצר קידם את חוק "מע"מ אפס", למרות שכל הכלכלנים כמעט בלי יוצא מן הכלל התנגדו וטענו כי הוא יפגע בכלכלה; שר החינוך שלנו פיתח רעיונות משונים שהביאו לביטולן של בגרויות והחלפתם בכל מיני לימודים "ערכיים"; וזהו גם סיפורו של "חוק הגיוס", הבוגד למעשה במטרתו המוצהרת ופוגע דווקא במעמד הביניים ובחיילים הקרביים.

מועמד חדש הנכנס לבית הנבחרים בזכות העובדה שהוא מפורסם ולא בזכות הרעיונות והאידאולוגיה שהוא מאמין בה יהיה מועמד מלא יוהרה וחשיבות עצמית, שירצה לכפות את ערכיו על הציבור. הוא לא יהיה מועמד שיקדם ערכים כמו חירות האדם, זכויות קניין והורדת יוקר המחיה; שהרי כל אלו יגדילו את החירות של הציבור, וממילא יבטלו את הצורך של "עמישראל" בכוכבים ערכיים שכאלה.

אם כן, בניגוד לססמאות הנשמעות לאחרונה תדיר, זה מאוד משנה למי אתם מצביעים. ואם אינכם מבינים למה אתם מצביעים עבור רשימה מסוימת; ואם אתם לא יכולים לנמק את ההחלטה באופן רציונלי – עדיף שלא תלכו להצביע. אם אתם מצביעים עבור מפלגה רק כי הג'ינגל שלה מוצא חן בעיניכם, או כי יו"ר המפלגה חתיך ובעל עיניים יפות, אתם מקלקלים את יום חגה של הדמוקרטיה, ופוגעים באלו שכן מתעניינים בפוליטיקה, ומשקיעים מעט מחשבה בטרם הם פוקדים את הקלפי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. מי שקורא את המאמרים באתר הזה, כנראה שהוא לא מצביע למפלגה עם הג'ינגל היפה ביותר.

    1. מסכים עם כל מילה. כדאי לשתף ברשתות החברתיות. באתר הזה אכן אין את מי לכנע.

  2. אי הצבעה פירושה חתימה על תוצאות הבחירות כפי שייתקבלו. לפיכך, "חובה" להצביע עבור מפלגה ציונית כדי להקטין את חלקם היחסי של טיבי, זועבי ודומיהם, גם אם לא בטוחים למי בדיוק

  3. המאמר הזה לא רק קורא להחלשת הדמוקרטיה, אלא גם סותר את הערכים הליברטאניים שהאתר הזה מקדם.
    הקריאה להצביע מגלמת בתוכה את ההכרה כי כל אדם אחראי להחלטותיו ויודע הכי טוב מה טוב בשבילו, ולא פחות טוב מאליטה זו או אחרת של משפיעים, גם לא "האליטה של הפעילים פוליטית".
    הסכנה לדמוקרטיה היא עליונות לאינטרסים של קבוצות לחץ מיוחדות בקבלת, החלטות שלטוניות על פני האינטרסים של רוב הציבור, שאינו מאורגן. וכך, הערבים יצביעו למפלגות הערביות, החרדים – לחרדיות, מתנחלים – בנט וימינה, חברי איגודים חזקים – עבודה. וכל אלה לא יישארו בבית כי הם לא מספיק מבינים. מה יש פה להבין? אצביע למפלגה שמייצגת אותי. ומי מייצגות החילונים, את השכירים והעצמאיים בשוק הפרטי, ואת אלה שאינם מאוגדים בקבוצת אינטרס?
    אתה אולי חושב שמי שתשובתו לא מתאימה לשלך, לא מבין בפוליטיקה, אף על מפלגה, ואפילו היא מאכזבת כמו יש עתיד, עדיפה על המפלגות של קבוצות האינטרסים שירוויחו משיעורי הצבעה נמוכים.

  4. יש להצביע ולו כדי להקטין את משקלם של המסוכנים.

    במקרה שלי אצביע למפלגה ציונית כלשהי כדי להקטין את משקלם של הערבים.

  5. ארקדי, הערכים הליברטאניים ממש לא קשורים לדמוקרטיה או הצבעה.
    הליברטאריאן רוצה שהמדינה תעזב אותו בשקט, ולכן ישנו וויכוח האם בכלל הצבעה היא רצויה (כי היא נותנת לגיטימציה לקבוצות הכוח ששולטות בנו ובכל מקרה לא עומדות לבחירה).

    אני חושב שהמאמר חוטא לליברטריאניזם בכיוון ההפוך- לא רק מי שלא מבין לא צריך להצביע, רצוי באופן כללי לא להצביע. אנו ממילא לא בוחרים את הפקידים, השופטים והשוטרים ששולטים בנו ברמה היום-יומית.

  6. הרפורמות של שר החינוך היה מעולות והיו התקדמות, וכך גם אלו של השרה גרמן. מספיק עם הדמגוגיה. כל הנבחרת של לפיד הייתה מעולה והייתה התקדמות מעולה בהמון מערכות ובחקיקה. גם לפיד היה מצליח לו נתניהו לא היה תוקע לו גלגלים. הדמגוגיה שלך לא תקינה. כן חייבים להצביע ושמצביעים עם מידע נמוך ישאלו ויתעניינו עם חברים ויגבשו עמדה ויצביעו, כי הם קול לשדר החילוני, בין אם זה ימין או שמאל, וזה חשוב, כי הדתיים הם קבוצות לחץ שמצביעות בהמוניהם וזה משהו שצריך להילחם נגדו כי אנחנו צריכים פה פחות דת, ולא יותר דת. שנת 2014 ועדיין אי אפשר להתחתן במדינה שמתקראת מערבית. בושה

    1. הנה low-information voter מעלי. קרא בידיעות שגרמן ופירות עשו טוב ומקשקש את זה בכל חור…