קצינים, 'בצלם' ושופטי עליון בקפה אצל מינרבה

קצינים, שופטים ואקדמאים התכנסו תחת כנפי 'האגודה לזכויות האזרח' לדון בכיבוש, באפרטהייד ובנישול-דיכוי-ניצול.

מארח נדיב. חגי אלעד יו"ר 'בצלם' ולשעבר יו"ר 'האגודה לזכויות האזרח'. צילומסך מאל-ג'זירה

בצהרי יום חמישי התלבטתי אם ללכת לבריכה או לחדר כושר. וכשיש שני יריבים שקולים השלישי זוכה, כך שנסעתי לבניין טרובוביץ באוניברסיטת תל-אביב על מנת לצפות בכנס ה'אגודה לזכויות האזרח בישראל' שנערך בחסות 'מרכז מינרבה לזכויות אדם'.

כותרת הכנס הייתה מדליקה במיוחד: "שלטון אחד, שתי מערכות חוק – משטר הדינים של מדינת ישראל בגדה המערבית", ודי בה כדי להבין שנאומים חוצבי להבות על ארץ-ישראל אצטרך לחפש במקום אחר.

בעודי מטפס בהתרגשות מדרגות, שאלתי את עצמי מדוע שני ארגונים של 'הקרן החדשה לישראל' צריכים להטריד את מנוחתו של טרובוביץ עליו השלום, ולקיים את מפגשי המחזור שלהם דווקא באוניברסיטה ציבורית הממומנת מכספי משלם המיסים. אבל אז נזכרתי שאני נמצא בישראל. וידאתי שוב שהארנק שלי עדיין במקום, ונכנסתי לאולם.

הקהל במקום מנה כ–120 ברנשים וחתיכות, ובלטו בו עילויים כמו הבלוגר הרדיקלי יוסי גורביץ ותלמידי חכמים כמנכ"לי 'בצלם' בעבר ובהווה. גדולים אלו קשקשו עם קצינים מהפרקליטות הצבאית, שהתערבבו עם השופטות בדימוס דורנר ורוטלוי, שישבו שורה אחת לפני טיפוסים דוגמת חגי מטר, סרבן השירות בצה"ל. בתפקיד עלי התאנה שמשו שני מלומדים חובשי כיפה: אל"מ אהרן משניות, לשעבר נשיא בימ"ש הצבאי לערעורים, ופרופסור עמיחי כהן מהקריה האקדמית אונו. ואם כבר בעלים עסקינן, בכול מה שנוגע להבעת דעה השונה מזו שהושלטה בשיח, מדובר היה בעלים מחוררים למדי (אולי מסיבות של כשרות?).

המשנה ליועמ"ש לשעבר עו"ד מייק בלס, שנודע כשולף צווי "שימוש מפריע" המהיר בגדה המערבית, ציין כי ה"שטחים" יצרו בעיה חמורה העלולה להביא להתרסקותה של מדינת ישראל, והתגאה כי כאשר שימש בתפקידו עשה רבות להטמעת ערכי המשפט הבינלאומי בחומר הנלמד בקורסי ההכשרה הקרבית של מפקדים בצה"ל. אך למרות שהוא השתדל מאוד, אנשי 'בצלם' בקהל הגיבו בקרירות לדברים. אין להם לב לחבר'ה האלה.

.
מסמר הערב, עו"ד חסן ג'בארין. צילום: פלאש90

הקסקט של 48'

אך בלי ספק, הדובדבן שבדוברים היה עו"ד חסן ג'בארין, חבר 'האגודה לזכויות האזרח' בעבר, מייסד ומנכ"ל ארגון 'עדאלה'. ג'בארין, שהשכלתו המשפטית הגבוהה מומנה על-ידי הקרן החדשה לישראל, ששימש כנציגו של עזמי בשארה והיה ממנסחי 'החוקה הדמוקרטית' הקוראת לביטול יהדותה של מדינת ישראל, הוא גם בשר מבשרו של הממסד המשפטי בישראל. מכובד התארים התיישבו הקסקט וג'בארין שמתחתיו, והצהירו שלא יתכן פיוס בין ישראל ולאזרחיה הערבים ללא השבת הקרקעות שהופקעו משנת-1948 והתרת הרסן לאיחוד משפחות (בעברית: שיבת פליטים), וכי עד אז, כל דרך להשתחררות מציפורני הכיבוש היא לגיטימית, ולעולם לא יכון שלום בין היהודים לערבים כל עוד לא יפתרו כל המחלוקות בין העם היהודי לבין "העם הפלסטיני" כיחידה אחת. כמה טוב שבשמאל יודעים להפיח תקווה.

התמוה שבדוברים היה אל"מ דורון בן-ברק מהפרקליטות הצבאית, המשמש כיועץ המשפטי של אוגדת איו"ש. בן-ברק שיבח את הדו"ח, והתגאה בשיתוף הפעולה הפורה והאמפתיה השוררת בין צה"ל ל'אגודה לזכויות האזרח'. אם לא המדים המוכרים, הייתי מהמר כי האיש הוא דובר יוניפי"ל, הבקי במכמני השפה העברית.

רוב הדוברים האחרים דברו לא-מעט אך אמרו לא-הרבה, וכצפוי, ליהגו בגנות 'הכיבוש'. בכלל, המינוחים אפרטהייד/קולוניאליזם/כיבוש/סיפוח זוחל, נורו שם בקצב של תותחי וולקן ובכמות גדולה מאד, השניה רק למספר חברי לשכת עורכי הדין.

שאלתי את  עצמי, לשם מה הופק הדו"ח? הרי ממשלות ישראל, כולן מימין, פוחדות עד מוות מיישום דו"ח וועדת לוי, בו נקבע כי למדינת ישראל זכות חוקית להחיל את ריבונותה ביו"ש, עד שהן אפסנו אותו בבוידעם. סביר יותר, השבתי לעצמי בלית ברירה, שהדו"ח מיועד להפצה לחו"ל לגורמים המעוניינים בממצאיו, וכי לא ירחק היום בו נצפה ביורגן הנורווגי מקריא מהדו"ח בגבות כעוסות במושב של הוועדה לזכויות האדם של האו"מ, לקול צקצוקיהם של חבריו עבדאללה מלוב (יו"ר הוועדה) ואחמדי מאיראן (מזכיר).

אזא
יורגן כבר קורא? דו"ח האגודה לזכויות האזרח

האוירה בכנס היתה אפרורית ולא נצפו מחוות מוגזמות כלשהן. הקהל היה מפוכח, מכיר בכך שהזמן שהוקדש לכנס הוא רע הכרחי, וחשוב מזה: הוא תלוי פרנסה. שהרי ידוע לכל כי הסמול מתפרנס משמאליותו – מי ב'אגודה לזכויות האזרח' או בארגון דומה, מי באקדמיה ומי בממסד המשפטי – ופרנסה זו פרנסה.

ואני כשלעצמי איך עברה עלי החוויה? תחילה התלהבתי, וסיכמתי את הדברים במרץ וכשהסוללה של הפד איימה לשבוק חיים, אף שלפתי כבל וחיברתי אותה לחשמל תוך המשך הקלדה. אלא שככל שהדוברים אמרו אותם דברים ועשו את אותם פרצופים, התחלתי לעשות 'העתק-הדבק' ורק החלפתי את השמות. אט אט הרגשתי כיצד הלאות משתלטת על גופי ומפיהוק לפיהוק חיפשתי את דוכן התרומות לדרוש 200 ₪ מהמתרימה (פרופסורית גם היא), פיצוי על בזבוז זמני.

רק בעניין אחד נותרתי תמים דעים עם מנסחי הדו"ח: המדיניות הממשלתית של 'שב ואל תעשה' היא הרסנית. מעמדה הבינלאומי של ישראל הידרדר בשל מדיניותן ההססנית של כל ממשלות ישראל שלא לבלוע ולא להקיא את שטחי יו"ש, מה שיצר ריק שאליו נכנסו ארגוני שמאל רדיקליים ממומנים לעייפה. די לחוש את משבי הכפור הנושבים כלפי ישראל ממדינות אירופה ומהקמפוסים במיטב המוסדות האקדמיים בארה"ב, כדי לאמוד את פגיעתם הרעה.

ואסיים בנימה אישית. ישראל יקירתי, את חייבת להפסיק להתבייש, הכירי בערך עצמך, הבליטי חזה והמשילי עצמך לסופר והפילוסוף פרנסואה מארי ארואה שנודע בכינוי וולטיר, עליו סופר המעשה שלהלן: וולטיר הוזמן לארמון המלך פרידריך הגדול, ובעוד מטיילים השנים ומשוחחים כה וכה, הזמינו המלך לשיט קצר על פני הנהר. כשהתיישבו בסירה התברר כי היא נקובה, ומים חודרים לתוכה וולטיר קפץ חיש מהר מהסירה אל גדת הנהר. או אז סנט בו המלך בחיוך: "אדוני מאד מתיירא לחייו", השיב לו: "אכן כן, ישנם מלכים רבים עלי אדמות, אבל רק וולטיר יחידי אחד".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 תגובות למאמר

  1. השאלה מה אתה מציע. אם אתה מציע סיפוח מלא, סבבה, אלא שזה אומר עוד כ2 מיליון ערבים בישראל שכבר בעלי דור חדש (20 שנה לאוסלו) ש"שונא אותך" זה לשון המעטה למה שאותו דור חש כלפי הישראלים. סיפוח חלקי? זה כבר אפרטהייד בעצם. כל עוד ישראל "מנהלת מו"מ" והרשות מסרבת, אין באמת אפרטהייד ומעשינו לגיטימיים, גם בנייה. אז מה ההצעה?
    אנחנו במלכוד 22. ישראל צריכה לקבוע גבול, לפנות את ההתנחלויות מעבר לגבול, ולהמשיך לכבוש עם הצבא עד שהרשות תסכים למדינה בגבולות שקבענו ובתנאי הביטחון שלנו ו/או להציע את השטח מעבר לגבול לירדן

    1. יגאל, סיפוח שטחי סי הוא הפתרון, ולוא עם שטחי בי ואי נוכל להשית את פתרון שבע האמירויות ה-"פלסטיניות" מאת מרדכי קידר.
      אגב, אין שני מיליון ערבים ביהודה ושומרון, הרבה פחות אלא יש, רק קרא את מאמר גיא בכור על הענין או את דוחות יורם אטינגר או המכון לאסטרטגיה ציונית (זמין בג'יפלנט).

    2. אני מציע ללכת על בטוח ולעשות משהו שנוסה ונבדק בהצלחה. בואו נקים עוד מדינה ערבית על בסיס אוכלוסיה רב-חמולתית הטרוגנית ומפורקת, ללא בסיס משותף, ללא יכולת כלכלית וללא מסורת דמוקרטית. זה עבד כל כך יפה בעיראק, סוריה ולבנון. אין סיכוי שזה ייכשל. מי שהכי ירוויח יהיו המוחלשים שבאותה מדינה. בדגש על הנשים, הלהט"בים והנוצרים.

    3. ???באיזה זכות אתה מעיז לגנוב לאזרחי יו"ש היהודים את הבית
      ואם כבר אין לך בעיה לגנוב בשביל ה'בטחון' שלך עדיף שתגנוב לאלה שרוצים להרוג אותך וזה הפלסטינים.

    4. מדינת ישראל היא של עם ישראל. שני המליונים יהיו תושבים שיצביעו בבחירות למדינת מוצאם. זאת כמובן בהנחה שיכבדו את החוק ואת המדינה בה הם חיים. לא יכבדו? אז ביי-ביי.

    5. אחרי הסכמי אוסלו היתה הזדמנות בלתי חוזרת לזרז את ישום ההסכם וללחוץ על הפלסטינים להקים מדינ ולראות אם ואיך יכון שלום.לא עשו זאת ומאז עברו 21 שנים ועדיין לא מבינים כאן דבר בסיסי,מה שלא עשית היום אינך יכול לעשות מחר.וכמדינאי, אפילו אסור לך להצטער אלא עליך למצוא כיוון חדש.לנו כמעט נגמרו כל האפשרויות,משום שכיום אף אחד בעום לא יתן למדינת ישראל אפילו את מה שקלינטון הסכים ב-2000.אנחנו תלויים באחרים ואף אחד לא תלוי בנו ,כי לא יצרנו מצב כזה (רמז: הגז) אז אנחנו נאלץ להתישר וכנראה שנקבל הכרחה בלי הסכם, מה שנקרא חד צדדי ,ושלום אם נקבל זה יהיה אם בכלל אולי אחרי המלחמה הרצינית הבאה

  2. סיפוח שטחי סי. אוטונומיה באיי ו-בי. לא אפרטהייד ולא נעליים

  3. סיפוח שטחי סי זה אטרפטהייד בהגדרה, במיוחד עם כל יוזמות האוטובוסים הנפרדים והכבישים הנפרדים. למה קשה לכם לקלוט את זה? אין דברי מגיעים מסיפטיית יתר למטרות הפלשתיניות, אלא למציאות. מציאות של 20 שנות אוסלו, שיצרו כבר 2 דורות בערך של צעירים בגילאי העשרה, ה20 וה30 שפשוט שונאים את ישראל, מציאות שבה באירופה תומכים בישראל רק כל עוד מתנהל מו"מ ואחרת ינתקו את כל הקשרים הכלכליים עם ישראל, מציאות שבה לאחר ניתוק כזה גם הלובי היהודי בארה"ב לא מובטח ובסוף יהיה נשיא שלא יטיל וטו. אתם כאילו חיים בסרט? סיפוח שטחי סי זו איוולת, טפשות, חלם. למה קשה לכם לקבל את העובדה הזו? אפשר בקלות לספח את היישובים מאחורי גדר הביטחון, וזה משאיר בערך 60-80 אלף מתנחלים מעבר לגדר. בשביל 60-80 אלף איש שחיים על איזו גבעה בשומרון או בחברון אתם מוכנים לשטוף בשירותים את כל הפרויקט הציוני? סיפוח שטחי סי זה פשוט אפרטהייד, כי ככה יתפסו את זה, וזו עובדה בין אם היא נראית לכם ובין אם לא

    1. אפרטהייד זה פגיעה בזכויות אדם על רקע אתני. למשל פגיעה ברכושו של אדם (כמו שנעשה בגירוש מגוש קטיף) או פגיעה בבטחונו, כמו שנעשה בחסות ממשלת ישראל ומשטרתה בהר הבית.
      דוגמא אחת למדינת אפרטהייד לשיטתך: ארה"ב.
      שכן באיי הבתולה של ארה"ב יש מעל מאה אלף תושבים בשטח המסופח לארה"ב, ללא זכות בחירה שווה לשאר אזרחי ארה"ב.

      אבל במקום לדון על אפרטהייד או לא, בוא נחשוב על מוסר והגיון. האם נכון לתת אזרחות ישראלית לאנשים התומכים בהשמדת היהודים? האם נכון לתת מתנה את ארצנו לאנשים שניסו להשמיד אותנו שוב ושוב? האם לא יותר צודק וחכם יהיה לתת להם אפשרות להתקבל כתושבים (כפי שרוב תושבי מזרח ירושלים בחרו בעצמם) ולא כאזרחים? זאת כמובן רק אם נחסל את המשתתפים בטרור והמסיתים להמשיך את דרכו של ממציא האומה הפלסטינית אל-חוסייני ימח שמו, אותו אחד שהצטרף אל היטלר ראשון, והאיץ בו לקיים את "הפתרון הסופי" הידוע?
      וברור שהעבר מת מזמן.. http://www.palwatch.org.il/main.aspx?fi=655

    2. אלו שרוצים סיפוח שטחי סי מציעים מתן אזרחות מלאה לערבים שם
      כך שאפרטהייד זה לא הבעיה פה. אבל יותר מזה אתה עצמך אומר שסיפוח זה הפטרון. למה הסיפוח שלך טוב ושלהם רע שהרי את שניהם העולם לא מקבל?

      מה שבעייתי בגישה שלך הוא שאתה רוצה לרצות צד שלישי לא אובייקטיבי וזה בלתי אפשרי. בכל מקרה של קונפליקט הם יוכלו להאשים אותך באפרטהייד או רצח עם או כיבוש או בזה שאתה נושם.

    3. התוצאה של מה שאתה מתאר כאפרטהייד תיהיה מציאות טובה יותר לנו ולהם. אם אתה רוצה לקרוא לזה בשם כזה או אחר זה עניינך, אבל את האדם הרציונלי מעניינת התוצאה. היא לא חייבת להיות מושלמת, מספיק שתיהיה טובה. במקרה זה, מה שאתה מתאר כאפרטהייד, היא מציאות לא רק מספיק טובה, אלא הטובה ביותר שאפשר ליישם.

  4. אני המום מהגזענות של השמאל העולה גם מהכתבה וגם מהתגובות. אתם מדברים הרבה ובכלל לא מקשיבים לצד השני. הנה בכתבה מתואר ערבי נכבד שהשמאל הביא לכנס. לא איזה פנאט מדעאש. והאדון אומר בקול רם וצלול שהוא דורש את זכות השיבה והשבת קרקעות משנת 48. ואתם מקשקשים על מדינה פלסטינית בקווי 67. אז תפסיקו להיות גזענים ופעם אחת תקשיבו לצד השני. הם אומרים לכם בקול רם וצלול שהם לא יסתפקו בזה וימשיכו להילחם. אז מה אתם מנסים לשכנע אותנו בשגיונות ליבכם, כאשר אתם בכלל לא מקשיבים אפילו לערביי המחמד הייצוגיים שאתם מביאים לכנסים שלכם? קודם תקשיבו להם, ואחר כך תראו אם בכלל יש עם מי לדבר ואל תמכרו לנו סחורה שבכלל לא קיימת.

  5. "סיפוח שטחי סי זה אפרטהייד בהגדרה, במיוחד עם כל יוזמות האוטובוסים הנפרדים והכבישים הנפרדים. סיפוח שטחי סי זה פשוט אפרטהייד, כי ככה יתפסו את זה, וזו עובדה". מילים, חסרות הנמקה ומשמעות. אפרטהייד כי זה אפרטהייד.
    ובכן, אני חוזר שוב. לא אפרטהייד ולא נעליים. סיפוח מלא לשטחי סי, על כמה עשרות אלפי הערבים שגרים בהם, ואוטונומיה ל איי ו-בי.

  6. יש לערוך הפרדה בין היהודים חערבים
    ולהקים חומת אבן גבוהה המפרידה
    בין היהודים לערבים
    לערבים ביוש תהיה גישה לירדן
    עם גבול ומעברים מפוקחים
    מירדן הם יקבלו חשמל.מים.טיסות.עבודה
    מכס.נמל וכדומה.
    והם ינהלו להם מדינה על השטח שיקבלו
    וכן ערביי ירושלים ישתייכו לפלסטין
    ותבוטל התושבות הישראלית שלהם
    והשכונות שלהם יועברו לפלסטין
    כמו כן לא יפונו ישובים יהודים
    אלא תוקם מחיצה שתפריד בין היהודים לערבים
    מעבר למחיצה תהיה המדינה הפלסטינית

  7. טעות משותפת לימין ולשמאל היא קיומו של פתרון לסכסוך. העולם הערבי מונה מאות מליוני מדוכאים ועניים, חסרי זכויות, חסרי תרבות, ואלימים. הפלסטינים במצב גרוע אפילו מהממוצע הנמוך הזה, בעיקר בקיצוניות המנטלית שלהם. לא ייתכן שלום אלא בין אנשים חפשיים החפצים בכך. עד שהעולם הערבי ובתוכו הפלסטינים יהפכו לכאלה, נצטרך להחזיק חזק ולהילחם על קיומנו. אם על ידי כוח צבאי, ואם על ידי דיפלומטיה מתאימה, דהיינו, להשמיע לעולם את הקשקושים שהם כל כך רוצים לשמוע. נראה לי שזה בדיוק מה שעושה ביבי.

  8. שימוש בשם השגוי הקרן החדשה לישראל, ולא בשם הנכון הקרן לישראל חדשה, הוא נצחון הקרן להשמדת ישראל בניהול השיח וב…השמדת ישראל. כל כתביכם חוזרים על טעות זו. עד שנשנן ונפנים את משמעות השם new Israel , אנו עוזרים לעוור את עיני הציבור במטרתה של הקרן.