מסעות ישו הפלסטיני בארץ הקודש הכבושה

ארגונים נוצרים משתמשים בעונת החגים כדי לנגח את ישראל ולהפיץ תעמולה אנטישמית, במימון מדינות מערביות.

עלילות הדם עושות קאמבק: ישו היה פלסטיני, היהודים הם הרומאים החדשים והאסירים הפלסטינים הם בכלל מרטירים • ארגונים נוצרים משתמשים בעונת החגים כדי לנגח את ישראל ולהפיץ תעמולה אנטישמית, במימון מדינות מערביות • אבו מאזן והפלסטינים מצטרפים ורוכבים על הגל • אז מה אם דווקא בשטחי הרש"פ הנוצרים הולכים ונעלמים?

סנטה מחלק בלוקים לחיילי צה"ל; הפגנה בבילעין. צילום: STR, פלאש90
סנטה מחלק בלוקים לחיילי צה"ל; הפגנה בבילעין. צילום: STR, פלאש90

עונת החגים הנוצרית היא הזדמנות מצוינת לחזור ולשנן את ההיסטוריה. למקרה שלא ידעתם, לפני כ-2,000 שנה נולד בבית לחם המשיח הפלסטיני ישו. משטר האפרטהייד היהודי רדף אותו ואת בני עמו הפלסטינים, הציב מחסומים ברחבי בית לחם, רצח את ילדיו והרס את בתיו. אך אז, ברגעים החשוכים ביותר התגייסו לעזרתו אנשי זכויות האדם מהארצות שמעבר לים וניסו להילחם בכיבוש, לפחות עד שהשלטון היהודי צלב והרג את ישו.

עבורכם זה אולי נשמע כמו סיפור מופרך, במקרה הטוב. אך בפועל יותר מחצי מיליארד נוצרים חשופים לתעמולה שקרית ואנטישמית מהסוג הזה: ארגוני צדקה נוצריים בשילוב ארגונים פלסטיניים, קידמו את התעמולה הזו, במימון ממשלות זרות מאירופה ומצפון אמריקה, לקראת חג המולד.

"בתור יהודי שחי בנצרת, ישו לא הורשה בידי ההנהגה להיכנס לבית לחם. הוא היה צריך להיכנס לבית לחם בצורה בלתי-חוקית ואולי נאלץ לעבור חיפוש במחסום" – כך מסבירה בימים אלה 'קרן עמוס' (Amos Trust) הבריטית, ב"חבילת בית לחם" השנתית שלה. "אם הוא היה עובר שם היום ורואה את המציאות, הוא כנראה היה בוכה על עיר הולדתו באותו אופן שבו הוא בכה על ירושלים. רק השנה, בכפרים היפים שמסביב, מאות אם לא אלפי עצי זית נשרפו בידי מתנחלים ישראליים בלתי-חוקיים". קרן זו, שמגדירה עצמה כארגון סיוע גלובלי נוצרי, עושה שימוש תדיר במסמכים בעלי אזכורים דתיים כדי לקדם הסברה נגד ישראל. בחבילה שלהם ניתן למצוא 'שמונה צעדים פשוטים שניתן לנקוט בכדי לקדם שלום צודק לפלסטין', ביניהם שימוש בחרמות (BDS) וקריאה להטלת אמברגו על מכירת נשק לישראל.

ובאיזו פעילות משפחתית תעסוק המשפחה הנוצרית המסורתית ביושבה ליד האח, תחת עץ האשוח? ל'קרן עמוס' יש הצעה יצירתית במיוחד – היא קוראת למוסדות נוצריים דתיים להכין העתק של בית וחתיכת נייר שתייצג צו הריסה, כשהמטרה היא לשחק משחק תפקידים עם הדמויות הבאות: בעלי הבית הפלסטינים, החיילים הישראלים שהורסים את הבית ומתנדבים בריטים שיבנו את הבית מחדש. ברוח החג, המאמינים הנוצרים התמימים תורמים את הכסף לקרן – והרי איך אפשר להישאר אדישים לסבלם של הפלסטינים המסכנים?

לא מדובר במקרה בודד. כמעט כל ממשלה של מדינה מערבית שמכבדת את עצמה מחזיקה ארגון סיוע נוצרי, הזוכה תרומות ממנה ומחברי הכנסייה. כך למשל, בגרמניה ישנו ארגון MISEREOR, בהולנד יש את ICCO ולשבדיה את ארגון DIAKONIA. בניגוד לארגונים המיועדים לפעילות נגד ישראל, הארגונים הללו מוגדרים כארגוני צדקה גלובליים ומטרתם לסייע למדוכאים ברחבי העולם, וניתן להניח שלא כל חברי הכנסייה מודעים לכך שכספי התרומות שלהם מושקעים בטיפוח נרטיב אנטישמי נגד ישראל והיהודים. ארגונים אלו פועלים גם מעבר לים: כך למשל תנועת PAX Christi USA, שמגדירה את עצמה כתנועת שלום קתולית בינלאומית וממומנת בין היתר בידי ממשלות בלגיה, בריטניה, צרפת, ארה"ב וגרמניה. לקראת חג המולד, הכריזה התנועה על קמפיין כתיבת מכתבים לקונגרס בקריאה "לתמוך בסיום הכיבוש". לדבריה, בחג הזה "תעשה צדקה" אם "תצור קשר עם נבחרי הציבור שלך כדי שידגישו את הקריאה לעזור לעזה".

בדו"ח מיוחד של הארגון החוץ ממשלתי NGO MONITOR נחשפו התכנים והשיטות של כל אותם ארגונים. המשותף לכולם: קידומו של לובי אנטי-ישראלי במסווה של חובה ומוטיבציה דתית. כך, הופך חג המולד לחלק מקמפיין בינלאומי נרחב, שמטרתו להחדיר לכנסיות את הלוחמה הפוליטית נגד ישראל. הארגונים מזכירים שוב ושוב את זכות השיבה של הפלסטינים, את האסירים הפלסטינים, אך דבר אחד נעדר מכלל המסרים הללו: הטרור הפלסטיני ממנו ישראל סובלת מאז הקמתה והאלימות האסלאמית הקיצונית נגד הערבים הנוצרים. אירופאי ממוצע שיקרא את החוברות לא ימצא כאן אף דיווח על רדיפת הנוצרים בתוך שטחי הרשות הפלסטינית.

בשם האב, הבן ואבו מאזן; פעילי שלום נוצרים. צילום: rpb1001 CC BY-NC 2.0
בשם האב, הבן ואבו מאזן; פעילי שלום נוצרים. צילום: rpb1001 CC BY-NC 2.0

הכובש הציוני והמרטיר הפלסטיני

את הנרטיב הפלסטיני משמרות ומטפחות גם כנסיות שונות. כידוע, לפני כ-60 שנה, בהצהרת נוסטרה אטטה, הצהירה הכנסייה הקתולית כי היהודים אינם אשמים במותו של ישו, ושללה את תיאולוגיית ההחלפה העתיקה, לפיה הנוצרים החליפו את היהודים בתור העם הנבחר (מה שמונע מהיהודים לחיות בארץ ישראל). לעומת זאת, הגוף הנוצרי הפרוטסטנטי הגדול ביותר כיום מחויב לחלוטין לנרטיבים אנטישמיים. מדובר על מועצת הכנסיות העולמית (WCC), בעלת יותר מחצי מיליארד מאמינים ברחבי העולם. ה-WCC ממומנת בין היתר על-ידי ממשלות נורבגיה, קנדה, גרמניה, בריטניה, דנמרק ופינלנד.

בתערוכת הנכבה שערכה המועצה בשוויץ לפני מספר ימים, אמר מזכ"ל המועצה הנורבגי אולב טוויט כי "הנכבה מסמלת מציאות ברוטאלית שרוב העולם התעלם ממנה, כאשר הפלסטינים סבלו במחנות המוניים ברחבי המזרח-התיכון במשך השנים. הסיפור הזה ממשיך עד היום ומומחש באמצעות התרחבות ההתנחלויות, עם יותר מחצי מיליון מתנחלים ישראלים בלתי-חוקיים בשטחים הכבושים". במסמך 'קיירוס פלסטין', שנוסח ב-2009 בידי קבוצה קטנה של אנשי דת נוצרים פלסטיניים והופץ באמצעות ה-WCC, קראו הפלסטינים לחרם על ישראל, הכחישו את הקשר ההיסטורי היהודי לארץ ישראל והגדירו את הטרור כהתנגדות חמושה.

לכבוד חג המולד, הוציאו קיירוס אגרת מיוחדת ובה שמו דגש על המחבלים הכלואים בישראל. לדידם, מדובר בלוחמי חופש ולכן יש לשחררם. "באשר לאסירים, הם אלו שסובלים הכי הרבה מקרב הפלסטינים. הם הקריבו שנים ארוכות מחייהם לטובת אחרים. ישו אמר 'אלוהים שלח אותי לדרוש חופש לכלואים, להשיב את הראייה לעיוורים ולשחרר את המדוכאים' (הבשורה ע"פ לוקאס, 18,4). זכרו כי הפלסטינים הנוצרים הם שומרי המקומות הקדושים [? – מ.א]. זכרו אותם במשך כל השנה, לא רק בזמן חג המולד… אנו צריכים את עמידתכם לצדנו במאבק על מטרתנו החוקית והצודקת, באמצעות פעילות בממשלות שלכם בכדי לסיים את הכיבוש הישראלי הנוראי של מולדתנו".

"הנכבה מסמלת מציאות ברוטלית"; אולב טוויט, WCC. צילום: SEK/Flügge CC BY-NC 2.0
"הנכבה מסמלת מציאות ברוטלית"; אולב טוויט, WCC. צילום: SEK/Flügge CC BY-NC 2.0

אחת מהכנסיות הנוצריות הבולטות במאבק הגלובלי נגד ישראל היא הכנסייה הפרסביטראנית, שקראה ביוני השנה להחרים את ישראל. במסר למאמינים לכבוד חג המולד, הכומר קייט טייבר, נציג הכנסייה בישראל, כתב: "בימינו, נראה כי כוח הכיבוש חש מאוים מהילדים הפלסטינים ומגיב ברדיפה. הילדים הפלסטינים נתונים לטראומות רבות – הריסות בתים, התקפות מתנחלים ומניעת איחוד משפחות. טראומה אחת במיוחד תפסה את תשומת לבן של שוחרי זכויות האדם: הטיפול בילדים הנמצאים במעצר צבאי ישראלי… כשאנו חוגגים את לידתו של הילד הנוצרי, (קשה שלא לתהות) איך היו חייו נראים כילד או של מריה כאם, אם הוא היה נולד בבית לחם היום".

כנסיה נוספת היא הכנסייה המתודיסטית המאוחדת, שמקורה בדאלאס בארה"ב ולה כ-12 מיליון מאמינים ברחבי העולם. ביוני השנה הכריזה מועצת הכנסייה על משיכת השקעות פנסיונית מחברות הקשורות לישראל. במסר שלה לחג שואלת הכנסייה: "ילדים רוצים לדעת למה בארץ הקודש, מחוץ לבית לחם שבה ישו נולד, חומה מפרידה את הקהילות הפלסטיניות משאר העולם".

ההורדוסים החדשים

עבור הפלסטינים, כידוע, העובדות הן בגדר המלצה בלבד, וגם אבו מאזן לא יפספס הזדמנות טובה לפרופוגנדה אנטי-ציונית. הראיס עצמו הצטרף למסיבת שכתוב ההיסטוריה והצהיר ב-22 לדצמבר כי "אנחנו חוגגים את לידתו של ישו, השליח הפלסטיני לצדק, אהבה ושלום, אשר הוליך אחריו מיליונים מהרגע שבו התחיל את חייו בבית לחם לפני 2000 שנה. המסר שלו מהדהד בקרב אנשינו [הפלסטינים] ששומרים על המקומות הקדושים במשך דורות". בשנה שעברה, בטקס בו נכחה גם שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון, תאר אבו מאזן כיצד "לפני 2,000 שנה נולד ישו בבית לחם, פלסטיני שהביא את הבשורה והפך למנטור עבור מיליונים ברחבי העולם. בדיוק כפי שאנחנו הפלסטינים נלחמים עבור החופש שלנו 2,000 שנה מאוחר יותר. אנחנו מנסים ללכת כמה שיותר בדרכו".

ברוח דברים אלו, ארגונים פלסטינים, נוצרים ואזרחיים עושים שימוש רב בחג המולד ובסמלים נוצריים בכדי לקדם את הנרטיב של 'ישו הפלסטיני' ולהתסיס נגד ישראל.

אחד מהארגונים הפלסטיניים המובילים את הקמפיין נגד ישראל הוא SABEEL, 'מרכז תאולוגיית השחרור האקומנית', הממוקם בירושלים, ומפיץ באופן קבוע את 'תיאולוגיית ההחלפה'. כאמור, על-פי התיאולוגיה הזו, הנוצרים החליפו את היהודים בתור העם הנבחר ולכן לא ייתכן קשר היסטורי בין ארץ ישראל והיהודים. לקראת חג המולד כתב מנהל הארגון, הכומר נעים עתיק, את האיגרת הבאה: "מנקודת המבט הפלסטינית, ישנו דמיון מסוים בין התנאים הפוליטיים בפלסטין בזמנו של ישו והמצב הנוכחי בפלסטין. ישנו כיבוש בוטה ששולט ומדכא את העם; האנשים נאלצים לחוות פחד, חוסר ביטחון וצער". הארגון פועל במזרח ירושלים ללא הפרעה, ובמימון הולנד, שבדיה, ארה"ב וקנדה.

גם 'קרן ארץ הקודש' (Holy Land Trust), שהוקמה על-ידי סמי עוואד, כומר נוצרי פלסטיני מבית לחם, מקבלת מימון ממשלתי מארה"ב ובריטניה. במשך השנים הייתה הקרן אחת מהמארגנות המרכזיות של כנס ההסתה האנטישמי 'ישו במחסום', עליו כתבנו בעבר ב'מידה'. עוואד מתמחה במניפולציות ועיוותים היסטוריים. כך לדוגמה אמר בפני הקהל הנוצרי שהגיע לכנס 'ישו במחסום' בבית לחם: "אני משוכנע שמה שאנחנו כפלסטינים חווים בכיבוש הישראלי נובע מתוך משהו עמוק שנמצא בתוך החברה הישראלית ומתוך ההתנסות בשואה". במסר של הקרן לכבוד חג המולד, מדגיש עוואד את הדמיון בין תומכיו של ישו בתקופת הרומאים ובין תומכי הפלסטינים: "כשמסתכלים על המצב אז בבית לחם-שאיננו שונה יותר מדי מהמצב הכלכלי והפוליטי הנוכחי בבית לחם – הלקח שאנו לומדים הוא על התפקיד שביצעו הדמויות בסיפורים, ולא התואר שלהם, כלומר – לא מדובר כאן במלאכים וסוסים אלא בעדים, בשליחים, בתומכים ובפעילים".

אין כניסה לכלבים וליהודים; הר הבית. צילום: חיים צח, פלאש90
אין כניסה לכלבים וליהודים; הר הבית. צילום: חיים צח, פלאש90

שיאים של עיוות היסטורי ניתן למצוא אצל ארגון פלסטיני מרכזי נוסף בשם Wi'am, המרכז הפלסטיני למידע ולפתרון סכסוכים, המעורב בקמפיין ה-BDS ומכשיר את הטרור כהתנגדות. את הארגון מממנות בין היתר ארה"ב, שבדיה וקרן מדינות אופ"ק. במסר שלהם לחג המולד, וי'אם משתמשים בסיפור הנוצרי על הורדוס וטוענים כי 'ישראל פועלת בעריצות' הדומה לזו של הרומאים. "המשיח נולד בבית לחם תחת הכיבוש הרומאי. כאשר הורדוס הורה להרוג את כל הילדים מתחת לגיל שנתיים, המלאך הופיע בפני המשפחה הקדושה וביקש מהם לעבור למצרים. הסיפור הזה לא זר לנו. הילדים שלנו עדיין נולדים תחת כיבוש. הורדוס לא נמצא רק בירושלים כי אם גם במזרח-התיכון ובעולם. ההורדוסים החדשים מעוררים פחד בקהילות, משתמשים בדת כדי להציג את האל כשבטי ונקמן". וי'אם מסיימים את הברכה באיחולים לעתיד: "אנו נשוב מהמתים כפי שנחגוג את החיים בניצחון על העוולות שמבוצעות: הכלכליות, הפוליטיות, החברתיות והדתיות. חג מולד קורא לנו לחגוג את החיים. לחגוג את חג המולד פירושו לחגוג את השחרור מהדיכוי".

שקרים, תעמולה ומימון זר

שקרים ושכתוב ההיסטוריה כבר הפכו מזמן לכלי נשק תעמולתי בידי הפלסטינים, ולא נראה שדבר זה ישתנה בקרוב. אך העובדות לא מותירות הרבה מקום לפקפוק: דווקא תחת השליטה הפלסטינית פחתה כמות הנוצרים ביהודה, שומרון ועזה בעשרות אחוזים. ישראל, ללא ספק, היא המקום הבטוח ביותר לנוצרים במזרח-התיכון. השאלה שנותרה פתוחה אפוא, היא מדוע מדינות המערב ממשיכות לממן ארגונים המפיצים פרופוגנדה אנטישמית ועלילות דם פלסטיניות? התשובה לשיקולכם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. אלפיים שנים שהיהודים בגולת אירופה, והאירופאים עוד לא השתחררו מהאנטישמיות.
    נו טוף.
    אותן ממשלות אירופאיות שמממנות ארגונים אנטישמיים, בארץ ישראל ומחוצה לה, מורכבות מאנשים שבעתיד הקרוב יצורי דאע"ש ודומיו ישתמשו בראשיהם למשחקי כדורגל.
    ואותם נוצרים שמתגוררים בארץ ישראל ומדברים נגד מדינת ישראל, עוד מעט קט וגם הם ייעלמו – בין אם לחו"ל ובין אם למשחקי כדורגל בתור כדורים.
    ועדיין, כל הנ"ל לא ירפא אותם מדרכם החולנית.
    שרדנו כל כך הרבה שנים ללא העזרה שלהם, נמשיך לשרוד עוד שנים רבות ללא העזרה שלהם.

    מול כל האנטישמים הנ"ל, לא ראיתי הפגנות ומחאות קולניות של נוצרים הנהנים מחיים טובים בזכות מדינת ישראל.
    אמנם פה ושם ישנם ניצנים של תודה (כמו מאמרו של גבריאל נדאף באתר זה), אך זו מעטה מדי ומאוחרת. היה ראוי שהנוצרים במדינת ישראל יתגייסו לטובתה לא רק בצה"ל, אלא בעיקר בהסברה קולנית מול נוצרים בחו"ל (על אף שהנוצרים בישראל הם בעיקר אותודוכסים ואילו בחו"ל הם בעיקר קתולים ופרוטסטנטים).

  2. אנא תקנו כבר את כיוון הטקסט קשה לכתוב בלי סימני ניקוד

    *
    עובדות שכאלו מובאות בשפע גם בספרו של טוביה טננבאום – תפוס את היהודי
    אני ובוודאי גם רבים אחרים חשים חוסר אונים מוחלט בפני מציאות שכזו
    "עלילות דם" מרושעות מפי מדינות המתימרות להיות נאורות הן נשק שקשה להתגונן מולו. בדברים שכאלו הכמות משפיעה על האיכות
    יש יותר מדי מעלילים מכדי שקומץ יהודים שוחרי אמת יצליחו להילחם בהם

  3. למה הם מעוניינים ב'איחוד משפחות' דווקא במקום הנורא בו סבלם הוא ללא נשוא – ב'ישראל האיומה' ו'בשטחים שבשליטתה' ולא במדינות ערב?