תתפלאו, אבל העולם לא סובב סביב נתניהו

תעמולת בחירות? יריקה בפני הבית הלבן? נתניהו הוזמן לנאום בקונגרס והשמאל משתולל, אך מגבעת הקפיטול המציאות נראית אחרת לגמרי.

ראש הממשלה נתניהו הוזמן לנאום בפני הקונגרס והתקשורת הישראלית משתוללת • משמאל, בעבודה ובמרצ כבר הכריזו שזו תעמולת בחירות אסורה ויריקה בפני הבית הלבן • אך מגבעת הקפיטול המציאות נראית אחרת לגמרי • מאיר בוחניק, יועץ לחבר קונגרס בוושינגטון, עם הסיפור האמיתי שמאחורי הפרשה

במקרה הזה נתניהו הוא רק כלי; נתניהו בקונגרס ומאחוריו ג'ון ביינר (מימין). צילום: אבי אוחיון, לע"מ, פלאש90
במקרה הזה נתניהו הוא רק כלי; נתניהו בקונגרס ומאחוריו ג'ון ביינר (מימין). צילום: אבי אוחיון, לע"מ, פלאש90

לנו הישראלים יש לפעמים נטייה לשגעון גדלות. לא פלא, כמות הכותרות בעתונות העולם הנוגעות לישראל אינה פרופורציונלית לגודלה של המדינה או האוכלוסיה. כך גם בנוגע לשיעורנו בפרסי הנובל למיניהם. מי שקרא את פרשנויות מומחי התקשורת להזמנת נתניהו לנאום בקונגרס היה חושב שלא רק עמית סגל, אלא על מערכת ויינט הארץ וערוץ שניים – כולם גדלו על ברכי המוטו של "עם סגולה" ו"אור לגויים".

משמאל, במפלגת העבודה ובמרצ כבר החלו להישמע זעקות השבר. עו"ד אלדד יניב עתר לוועדת הבחירות במטרה לחסום את השידור החי של נאום נתניהו בקונגרס, וזהבה גלאון כבר החליטה כי לא רק שזו תעמולת בחירות אסורה אלא גם "חריגה בוטה מהנוהל הדיפלומטי ויריקה בפרצוף של הבית הלבן". כי אם ביבי עושה תעמולת בחירות על חשבון אובמה, אז למה שהיא לא תעשה תעמולת בחירות על חשבונו?

אבל האמת היא, שעם כל האהדה של הקונגרס והעם האמריקני לישראל, לא כל הפוליטיקה האמריקנית סובבת סביב מדינתנו הקטנה. כאן, בגבעת הקפיטול יש מערכת פוליטית ערה ומאתגרת. נכון, יש רק שתי מפלגות, אבל לא חסרים משחקים ומאבקים פוליטים, הן בין המפלגות והן בתוך הפלגים השונים בתוך המפלגות עצמן. ההזמנה של נתניהו לא נולדה בערוצים שבין ירושלים וושינגטון אלא במסדרונות התת-קרקעיים מתחת לרחוב העצמאות בוושינגטון. אבל אצלנו, כרגיל, אם יש אפשרות נוספת לנגח את נתניהו אז למה לא.

ביינר בין הפטיש לסדן

נסמן את נקודת ההתחלה בבחירות האחרונות בנובמבר. אלו לא כללו בחירות לנשיאות, אולם כמו שחברי הקונגרס הבינו וכפי שהצהיר אובמה בעצמו, הבחירות בהחלט היו על מדיניות הבית הלבן. העם האמריקני הבהיר את דעתו בצורה נחרצת: הדמוקרטים איבדו את שליטתם בסנאט. להוציא מליבם של ספקנים, גם בבית הנבחרים (House of Representatives), בו כל החברים עמדו לבחירה מחודשת, זכו הרפובליקנים לרוב שלא היה כמותו משנת 1928.

אולם יותר משכעסו האמריקנים על מדיניות אובמה, כעס הרחוב האמריקני על חוסר התפקוד הכללי של וושינגטון. שיא השיאים היה כמובן סגירת משרדי הממשלה לפני שנה וחצי, כיוון שהקונגרס לא העביר את התקציב. אחוזי התמיכה הנמוכים של הנשיא בתקופת הבחירות (בין 40%-30%) היו גבוהים יחסית ל13% אחוזי התמיכה בקונגרס. חוסר שביעות הרצון היא גורם משמעותי ביותר, במיוחד כאשר הפנים נשואות לבחירות ב-2016. הרפובליקנים, שנהנים היום מהרוב, מבינים זאת היטב. כששאלו את מנהיג הרוב החדש מק'ונל מה התוכנית של הרפובליקנים לאחר שזכו ברוב, הוא אמר שהעדיפות היא לדאוג שהעם האמריקני לא יחשוב שרפובליקנים הם מפחידים.

וכאן אנו מגיעים לחברנו ג'ון ביינר, מי שהזמין את ראש הממשלה. ג'ון ביינר הוא רפובליקן ותיק ופוליטיקאי ממולח, שמוביל את מפלגתו בבית הנבחרים כבר כמעט עשור. ביינר עומד בראש בית הנבחרים בתפקידו כ'דובר הבית' (Speaker of The House). בניגוד ליושב ראש הכנסת, כאן בארה"ב הדובר הוא הדמות החזקה ביותר במפלגה – בכוחו לקבוע את עתידם הפוליטי של רוב חברי הבית על-ידי העברת תקציבים לקמפיינים ועל-ידי קביעת מיקומם בוועדות בית הנבחרים, שזהו למעשה תפקידם המשמעותי ביותר של חברי הקונגרס. לכן, מעטים המקרים בהם מישהו מעז לאתגר את מעמדו של הדובר.

אולם, בזמן האחרון ביינר נמצא בפלונטר פוליטי. מנהיגי המפלגה הרפובליקנית רצו, כאמור, לשפר את דמות המפלגה, ולכן נקטו עמדה של נכונות לעבוד עם הבית הלבן, למרות המחלוקות. לרוע מזלו, המשימה נפלה על כתפיו של ביינר, אשר בתור הדובר נאלץ מיד אחרי הבחירות ולפני כניסת הקונגרס החדש, כלומר לפני שהרפובליקנים קיבלו את השליטה בסנאט, להעביר חוק תקציב. זאת, כאשר ברקע עומדת החלטת הנשיא אובמה לנקוט במדיניות לעומתית של אי-אכיפה כלפי מהגרים בלתי-חוקיים, מדניות המהווה סדין אדום לבוחר הרפובליקני.

אם כן, ביינר נתפס פתאום כמי שמוכן להתקפל אל מול הנשיא. חוסר שביעות הרצון של המפלגה בא לידי ביטוי בכך שבבחירות לתפקיד הדובר פעלו לחצים כבדים מצד מהרחוב הרפובליקני. חברים מסויימים מתוך המפלגה החליטו לערער על בחירתו מחדש על-ידי קידום מועמדים אחרים במקומו. אמת, ביינר ניצח בסופו של דבר, אולם המסר מהמפלגה היה ברור.

שדה קרב; גבעת הקפיטול. צילום: Kevin McCoy דרך ויקימדיה
שדה קרב; גבעת הקפיטול. צילום: Kevin McCoy דרך ויקימדיה

שיעור בפוליטיקה

ביינר יכול היה לבלוע את הצפרדע. אה-מה-מה? אז הגיע אובמה.

במקום להראות נכונות לעבוד עם הרפובליקנים, החליט אובמה לתקוע להם אצבעות בעיניים. בשבועיים האחרונים, שהם השבועות הראשונים של הקונגרס, אובמה איים בווטו פחות או יותר על כל הצעה של הקונגרס: לשינוי בתוכנית הבריאות 'אובמה-קייר', לטיפול במצב ההגירה בגבול הדרומי, לצינור הנפט הקנדי הזוכה לתמיכה דו-מפלגתית רחבה (Keystone pipeline) ולאחרונה אף להצעה לחוקק סנקציות נגד איראן במקרה שהצדדים לא יגיעו להסכם סופי. בסיפור של איראן אובמה אפילו צעד צעד נוסף, ורמז כי המאמצים של הסנטור (הדמוקרטי) מננדז לקדם סנקציות נובעות מלחצים מתורמיו היהודים.

נאום מצב האומה שלפני יומיים היה למעשה יריקה רטובה וירוקה בפני הרפובליקנים בקונגרס. במקום לאותת על רצון לעבוד יחד, נקט אובמה בעמדות קיצוניות וחזר על איומי הווטו. אז עכשיו ביינר כועס. חשוב מכך, ביינר צריך להראות שגם הוא יכול לעשות שריר ולהפעיל לחצים. ביינר, אשר כפי שכבר אמרנו הוא פוליטיקאי לא קטן, והוא מצא דרך עוקצנית וחכמה להתנקם בנשיא.

כולם יודעים שאובמה לא מחבב את נתניהו, כולם יודעים שיש מחלוקת עמוקה בין ישראל ובין אובמה בנוגע לאיראן. סוגיית הגרעין נהנית מתמיכה רחבה בקונגרס, גם לא מדובר באיזה חוק שדורש יותר מידי מאמץ פוליטי, רק הזמנה. בשליחת ההזמנה ביינר כמובן גם הכניס את הנשיא לפינה: הנשיא לא יכול להתנגד לביקור מבלי להראות שוב כמי שאינו תומך בישראל, וההתנגדות לבואו של נתניהו רק תחזק אותו. כך קוצר ביינר רווח פוליטי מקסימלי במינימום מאמץ.

לחשוב שמדובר בהתערבות בפוליטיקה הישראלית לטובת נתניהו זה לא תמימות, וזה גם לא טיפשות – זאת פשוט יוהרה. ביינר ונתניהו לא חברים קרובים. הם לא אויבים, פשוט אין יחסים מיוחדים ביניהם. לחשוב שביבי תימרן את ביינר זה פשוט מגוחך. האמת היא שיותר מאשר שביינר אוהב את בביבי, הוא שונא את אובמה. ביינר משתמש בביבי כדי להרוויח הון פוליטי מול אובמה, כמעט בחינם.

________

מאיר בוחניק הוא יועץ לענייני המזרח-התיכון ומסחר של חבר הקונגרס דאג למבורן. המאמר על דעת הכותב בלבד, ואינו משקף את עמדת המפלגה הרפובליקנית. 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. עכשיו הכל מתחבר. הדיווח שבכירי מוסד מתנגדים לסנקציות נוספות על איראן כי זה יפגע במו"מ הגיע בדיוק אחרי הידיעה על ההזמנה. מה שקרה, זה שאובמה הפעיל בכירים לשעברים במוסד שנמצאים תחת הפיירול האמריקאי (כמו שאמרה איילה חסון לא מזמן). הרי הנימוק הזה שהסנקציות יפגעו במו"מ זה בדיוק מה שאובמה טוען. זה לא יכול להיות מקרי שפתאום בכירי מוסד מסכימים עם השטות הזו, אחרי שכל הזמן הם התנגדו לתקיפה בטענה שהסנקציות מספיקות. ובכלל, הגברת הסנקציות אמורה לבוא רק אם המו"מ יכשל, אז בכלל אין הגיון להתנגד להן.
    זו פשוט התגובה של אובמה לתרגיל שביינר.

    לגבי נתניהו, מבחינת ביינר זה רווח כפול, גם פוגע באובמה
    וגם עוזר קצת לנתניהו בקמפיין שלו, ותעיד על כך הפאניקה שאחזה בשמאל ובתקשורת בעקבות ההזמנה.

  2. מסכים ש"העולם לא סובב סביב נתניהו", אבל עדיין — הוא היה צריך לסרב בנימוס ולאמר שיחכה להזמנה רשמית מהבית הלבן. כך הוא היה יכול גם לא להעליב אף צד וגם לשמור על הפרוטוקול.

    גם מי שמסכים עם נתניהו הרבה דברים שם לב שלפעמים הוא מתנהג כמו פיל בחנות חרסינה (ביטוי שחוק של התקשורת אבל לפעמים צודק). נימוס, שיהיה ברור, לא הדבר הכי חשוב: למשל חשוב שנתניהו היה בפריז. אבל פה נימוס גם חשוב.

    כמובן, ייתכן — למשל — שנתניהו יודע שלאיראן עוד מעט יהיה נשק גרעיני ולכן חשוב לעשות כל מאמץ להתנגד שתשיג אותו גם אם זה לא נימוסי. אינני יודע אתכל הפרטים. אבל אחרת, חבל.

    1. אם נתניהו הוא פיל בחנות חרסינה איך תגדיר את
      התנהגותו של הגאון מהבית הלבן? "פירומן בתחנת דלק" אן
      אולי "שוטה שזורק אבנים לבאר" ? ג

    2. לסרב להזמנה של הקונגרס?
      אתה מבין שמדובר ברשות המחוקקת של ארה"ב, נכון?

    1. זה שאובאמה מתנהג בצורה מגעילה די נכון, אבל עדיין זה לא אומר שנתניהו היה צריך להסכים.

      להבדיל, כדוגמא: ברור לחלוטין מה חמאס היה עושה ליהודים אם המצב היה הפוך. אבל זה עוד לא אומר שמותר לנו לרצוח מליונים רק כי חמאס רוצה לעשות לנו את זה (פרט אולי למקרים יוצאי דופן שזה או אנחנו או הם מילולית, ואז האחריות המוסרית על חמאס, אבל זו לא הנקודה של הדוגמא שלי).

    2. אבל זו הנקודה, אנחנו לא יודעים מה גרם לנתניהו לנהוג ככה, כי אין לנו המידע שלא יתפרסם (אולי בעוד 30 שנים?).
      בעיקרון, יש פה שתי גישות. אחת טוענת שאסור ליהודי לעשות שום דבר לפני שיש לו את הסכמת כל הנוצרים והמוסלמים עלי אדמות, בין אם זה להרחיב מרפסת, לצאת ללוויה המונית בפאריס או לנסוע לוושינגטון.
      השניה טוענת שהגישה הראשונה כל כך מושרשת, בעיקר אצל האירופאים שרגילים לשלוט ולטבוח ביהודים כבר 2000 שנים כל פעם שהעניינים לא חלקים, שצריך לטלטל אותם לפעמים, כדי שיתעוררו לעולם החדש.
      הבעיה האירופאית תפתר, לצערנו, תוך 30 שנים. את אחרים לשמאל בארה"ב צריך לנער מדי פעם. זה שיווי משקל די עדין, כי אנחנו מדינונת, בסופו של דבר.

  3. בהתחשב בזה שדמוקרטים הולכים להיות בבית הלבן עד 2020 לפחות, האם זה באמת חכם לכרות ברית עם היריבים שלהם? ישראל היא אחד הנושאים היחידים שמשותפים לשתי המפלגות באמריקה. מה שנתניהו עושה, ובאופן מוצהר, זה להתחבר לרפובליקנים ולהתחפר חזק במחנה שלהם. זה לא יגמר טוב.

    1. בקונגרס יש רוב רפובליקני, ואובמה הולך הביתה עוד שנה וחצי