מלה אחרונה ודי: למה סוגרים את הגטו הימני בגל"צ

הם מתיימרים להיות כלבי השמירה של הדמוקרטיה, אבל בפועל משמרים חשיבה בעלת גוונים סובייטיים שבה יש מקום רק לקול אחד צבוע באדום.

ערד ניר, יונית לוי, דניאל בן סימון, רינה מצליח, שרון כידון, אילנה דיין • זה לא שאף אחד מהם לא יצביע בבחירות לימין, אלא שכולם מערוץ אחד בלבד • חכו, במכלאות האפרוחים של גל"צ ממשיכים לגדל דורות חדשים כתבי פראבדה ארוכי נשימה ומומחים באיתרוג

מילה אחרונה ודי
ירון דקל ורזי ברקאי מתאזנים עם פרס. באולפן גל"צ.
צילום: פלאש90

והפעם נפצח במשחק ניחושים משעשע.

כדי להצליח, אנא התחברו לכוחותיו הנסתרים של היקום, הציבו לפניכם כדור בדולח, רצוי שהידיד הטלפוני שלכם יהיה אורי גלר, ובכלל מי שבורך בחוש טלפאתי יהיה בעל יתרון ברור. והמשחק הולך כך: מבין העיתונאים הבאים, מי ישים פתק של מפלגה ימנית בבחירות הקרובות?

אמנון אברמוביץ'

ערד ניר

יונית לוי

דניאל בן סימון

רינה מצליח

לוסי אהריש

שרון כידון

אילנה דיין

ניחשתם נכון – אף אחד.

אל תמהרו לאמץ את כדור הבדולח, אין לכם באמת כוחות נסתרים. הנה שתי עובדות מצמררות שקשורות ברשימה הזאת: 1. היא נלקחה רק מערוץ תקשורת אחד; 2 .לא הייתם אמורים לנחש את התשובה, בטח לא בקלות כזאת.

את המשחק המשעשע הזה אתם יכולים בקלות רבה ליישם על כל ערוץ תקשורת. דלגו לכם להנאתכם בין ידיעות אחרונות, הארץ, גלי צה"ל, ערוץ 10 ועוד ועוד – והתוצאה תמיד תהיה אותה תוצאה: אתם יודעים היטב מה הנטייה הפוליטית של מרבית העיתונאים, ואתם יודעים שהיא תהיה בעלת גוונים כאלה או אחרים של שמאל.

המצב הזה מזכיר לי את הבבושקות החינניות – פרדוקס בתוך פרדוקס בתוך פרדוקס. מי שמציגים את עצמם ככלבי השמירה של הדמוקרטיה, כלוחמים הגדולים של חופש הביטוי, כאנשי הרוח הליברלים שפלורליזם ושוויון הם נר לרגליהם – משמרים באדיקות חשיבה בעלת גוונים סובייטיים שבה יש מקום רק לקול אחד והוא תמיד יהיה צבוע אדום. במילים אחרות, אותם אנשים שתפקידם לייצג את הדמוקרטיה הישראלית בשיא תפארתה, מסרסים אותה לכדי סתימת פיות מפוארת ובמקום להציג לנו את המציאות, הם מכוננים אותה.

שום דבר כמובן לא נעשה באופן גלוי, חולשי המיקרופונים והמקלדות של התקשורת הישראלית משחקים משחק מרומז של ניואנסים, אין להם ברירה אחרת. לכאורה, הם הצינור האובייקטיבי שמזרים את האקטואליה לווריד של מדורת השבט ובתור שכאלה על הדיווחים שלהם, הפרשנויות שלהם, הראיונות שלהם והכתבות שלהם להיות נטולי פניות או שיפוט כזה או אחר.

הלכה למעשה– חפשו באנטרקטיקה                                

פילוסוף המדע קארל פופר אמר, שאין דבר כזה תיאוריה מדעית נטולת פניות. המדען לא יוצא סתם כך אל הטבע, מלקט רישומים אקראיים ומגבש אותם לכדי תיאוריה. התהליך תמיד יהיה הפוך – קודם תיאוריה ורק אחר כך הטבע עצמו. אם זה נכון לגבי עולם המדע, זה נכון שבעתיים לגבי עולם התקשורת. תחת ההנחה הזאת"האשמה" אינה מונחת לפתחם של העיתונאים עצמם.

היא לא זקוקה למגיש ימני ש"יפרה" אותה. אילנה דיין. צילום: פלאש90
היא לא זקוקה למגיש ימני ש"יפרה" אותה. אילנה דיין.
צילום: פלאש90

כשאתה איש תקשורת בעל וותק של שנים, בסופו של דבר תמיד יראו לך את התיאוריה מבצבצת מהצד.יראו אותה בעריכה, בתכנים שבחרת להבליט, בתכנים שבחרת להצניע, בטון הדיבור, בשאלות בראיון, באינטונציה שמלווה את השאלות האלה ובפרשנויות היעני אובייקטיביות שבחרת להציג. כך שהשאלה האמיתית היא לא מדוע אנחנו רואים לאנשי התקשורת שלנו את התחתונים, אלא מדוע התחתונים תמיד יהיו באותו צבע.

השאלה מחריפה בעת בחירות, כאשר הניואנסים הזהירים הופכים לזיקוקי די-נור ואין לו לאדם היושב על כורסתו ומעלעל בין דפי העיתון או פותח ערוץ כלשהו אלא לתהות האם אני צורך תקשורת של מדינה מערבית ודמוקרטית או נמצא תחת תעמולה מגויסת של משטר בולשביקי.

הם מראיינים זה את זה, מסכימים זה עם זה, מחמיאים זה לזה, מפרשים זה את זה וקולם קול אחיד. הם יודעים בדיוק את מי צריך לקדם ועל הראש של מי יש לפתוח חוזה בלתי כתוב אבל סיציליאני ואכזרי במהותו (רמז דק – מתחרז בדידי). הם יכולים להרשות לעצמם, הם מבוטחים, הם משמרים את עצמם במין פס ייצור בלתי פוסק של שיבוט פוליטי/אידיאולוגי/תרבותי.

הם לא מאפשרים כניסה למי שלא שייך למאפיה, הם מגדלים דורות חדשים במכלאות האפרוחים של גלי צה"ל, הם יודעים לנעוץ שיניים של רוטוויילר בעורק הראשי של מי שהם לא מחבבים, הם יודעים לא להרפות ויש להם אורך רוח מעורר השתאות של שנים, הם נקמנים ולא סולחים למי שחטא ויצא מהכת שלהם. באותה נשימה הם יודעים "לאתרג" את מי שחזר בתשובה והתיישר עם משנתם (אריק שרון). הם, כביכול, כלבי השמירה של הדמוקרטיה אבל הלכה למעשה הם ביצעו מחטף שנראה כמעט בלתי-הפיך על כל מוקדי הכוח האמתיים של התקשורת הישראלית, ומי שלא חושב כמוהם דינו אחד – גטו.

בשבוע האחרון התבשרנו שאחד הגטאות הללו עומד להסגר. ירון דקל, מפקד גלי צה"ל החליט לסגור את התכנית הפופולארית 'המילה האחרונה'. הנימוק: שיח בין שני מגישים ימנים אינו מפרה ואינו מעניין. כאשר הרוב המכריע של התקשורת הישראלית הוא שיח בין שמאלנים לבין עצמם, החלטתו של מפקד גלי צה"ל הזכירה לי את הפרסומת ההיא ועד כמה היא משקפת את אדוני הארץ שהמליכו את עצמם מטעם עצמם על כולנו: אולי יש לכם ביטוח, אבל אין לכם מודעות עצמית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. סופרת מחוננת, מועמדת לפרס ספיר, כל העתיד לפניה, מעזה לבחור בצד הלא נכון ולהזדהות עם הסיטרא אחרא.. כואב הלב על כל היכלי התהילה, הכנסים והכיבודים שאת מוותרת עליהם מראש.

    1. לא בהכרח. היא תמיד יכולה לכתוב רומן אפי על משפחה פלסטינית אצילה אשר דוכאה על ידי הכיבוש האכזר מימי הבילויים ועד היום ואז יסלחו לה ויאתרגו אותה.

  2. טור מעולה. חבל שהעיתונאים הימנים שכן הצליחו להסתנן למערכת עוזבים אחד אחד לפוליטיקה.

  3. גלית לצערי כל מילה נכונה וכואבת שזו ההתנהלות
    תיארת את המצב פה בשנינות ויהיו לא מעטים שירימו גבה

  4. אתם טוענים שגלי צה״ל מגדל שמאלנים ומה אתם מגדלים? פשיסעים!!!!

    1. פשיסעים? מה זה?

      חוץ מזה , לידיעתך
      היטלר היה סוציאליסט…

    2. אורית, כנראה שאת לא קוראת קבועה של מידה.
      אמנם מדי פעם מתפלקות כתבות גזעניות שעוברות את הקו הדק שבין לאומיות ללאומנות, אבל בדר"כ הקו של האתר הוא להחליש את כוחה של המדינה ולהעצים את חרות הפרט.
      בדיוק הפוך מהקו של הפאשיסטים (מוסוליני היה סוציאליסט) או של נאציונאל-סוציאליסטים (שכדי שלא יזכרו שהם היו בעד כלכלה ריכוזית סוציאליסטית קוראים להם בקיצור נאצים)
      או של איחוד הסובייטים הסוציאליסטים ברשות שמש העמים סטאלין.

    3. לאורית – תגובה המצביעה על רמת אינטיליגנציה גבוהה משהו

    4. אורית, אני מניח שיהיה מאד קשה להכניס משהו לראש השמאלני שלך, אבל אנסה בכל זאת. בלי שום קשר למה שמגדלים בימין או בקיבוצים או בצפון תל אביב, צה"ל בכלל וגלי צה"ל בפרט לא אמורים לגדל כלום. לא פשיסטים, לא קומוניסטים, לא שמרנים ולא אנרכיסטים. בגיוס חובה אמורים להגן על המדינה וזהו. אף אחד לא אמור לבזבז את כספי המסים שלו על תחנה שלא מספקת שום דבר בטחוני, שום שידור שקול ישראל או רדיו פרטי לא נותן, ובנוסף מפמפמת סדר יום פוליטי שנוי במחלוקת. בלי קשר אם שמאל או ימין.
      אם השמאל רוצה תחנת רדיו שיממן אותה בעצמו כמו הרדיו של ש"ס או גלי ישראל או ערוץ 7 ולא ישלח יד דביקה לכיסי האזרחים.

  5. מאמר מעניין וקולע. השאלה היא מה ניתן לעשות כאשר מי שרוצה לעסוק בתחום ולהתפרנס ממנו, מבין דיי מהר שהוא חייב "להתיישר" עם קו פוליטי מאד מסויים? זה עובד כך גם בתחום התרבות, תעשיית הסרטים והאומנות.
    אפשר לשאול עוד שאלה: איך, לאחר כל כך הרבה שנים בהם הימין בשילטון, דבר לא נעשה לשינוי המצב.?
    האם זה מצב שנוח לימין, כדי ליצור לעצמו עוד נושא בו הוא יראה כאנדרדוג ויזכה לעוד נקודות בציבור הבוחרים?

    1. אני חושב שהשמאל הבין שהוא מאבד את כוחו הדמוקרטח וכמו חונטה מאורגנת היטב הוא שימר ותפס מוקדי כוח
      כבגצ ,צהל ,התקשורת ,האקדמיה ,ארגוני זכויות אדם
      וכך נוצר מצב שאם אין לימין רוב באמת משמעותי בכנסת בניגוד למצב למשל בממשלה המכהנת האחרונה. קשה מאוד לשנות דברים ובכל זאת יש דברים שמשתנים כמו שנכתב כאן במידה כמדומני יש כאן
      מאבק על זהות המדינה
      והוא קריטי לעתידנו כאן ולהמשך קיום מטרות הציןנות וההגשמה שלנו כעם.

    2. למר אנונימוס
      אני חושב שהתשובה היא באמצע. גם בתור איש שמאל, שמתי לב לכך שהשמאל, ביחוד הקיצוני, נואש מהאפשרות לחזור לשילטון באמצעים דמוקרטים והוא עבר לשיטות אחרות, שלדעתי, אינם דמוקרטיות. אבל מצד שני, יש מצב שלימין, נוח מאד שיש את מי ומה, להאשים. הם היו יכולים לשנות הרבה דברים, על אפו וחמתו של השמאל, אבל בחרו לא לעשות כן. מהסיבות שציינתי בתגובתי הראשונה.

    3. שכחת את האוניברסיטה! אפילו בתחומים לא פוליטיים כמו מדעים מדוייקים…
      אחח, כמות הפעמים שסטודנטים אמרו לי שהם מסכימים איתי אבל שהם אפילו לא יעשו לי לייק בפייסבוק..

  6. מקווה ששר ביטחון חדש, נמרץ וחובש כיפה, יטפל מן השורש בחממת האפרוחים ויהפוך אותה לערוץ המוסיקה – רצוי קלאסית, יחסוך כמה מיליונים לתקציב וירחיב את קהילת השדרנים ברדיו ברלין.

  7. מזמן היה אמור להסגר האירגון המשרת את עצמו במימון שלי,
    המכונה משום מה ״גלי צה״ל״
    שידור הפרסומות הפלילי ממש , משחית,.
    אין קשר כלל לצה״ל ואף מתקיים בו עידוד להשתמטות משרות.
    ברקאי ראיין סרבנית שרות ואמר לה ״כל הכבוד על העצמאות המחשבתית״!
    מרב מיכאלי המליצה לאמהות לא לתת לבניהם להתגייס בשל ״הכיבוש
    ״
    זאת בארוע בגלי צה״ל, שם החלה הקריירה שלה על חשבוני.
    יאללה מספיק.!

  8. האשמות מופנות לכתובת הלא נכונה. איש שמאל יקדם את השמאל אין שום סיבה הגיונית שהוא לא יעשה זאת. הכתובת להאשמות היא ביבי נתניהו משום מה הוא דואג בחירוף נפש לשמר את אנשי השמאל בתפקידי מפתח. כל נסיון לשנות את הרכב מערכת המשפט נתקל בהתנגדות של ביבי נתניהו. אין שום סיבה שבעולם הוא לא ידאג שמפקד גל'צ יהיה אחד שידאג שהרשת תהיה מאוזנת. אני מבטיח לכם שאם מחר מפקד גל'ץ יחליט להוריד את רזי ברקאי ולשים במקומו מגיש ימני יתעורר רעש בתקשורת ומי שיגן על רזי ברקאי יהיה ביבי נתניהו.

    1. השמאל מנסה לדחוף בכל טוקבק האשמות נגד נתניהו, בכל נושא שלא יהיה – ועושה זאת בחסות טוקבקיסטים המתחזים לאנשי ימין. מי שלא שמע על שיטות הלוחמה הפסיכולוגית מאסכולת סטלין, עשוי לחשוב שהשמאל המציא את שטיפת המוח הזאת בעצמו.

  9. גל״צ-תחנת רדיו צבאית ישראלית לשידורי פרופגנדה סטליסטית כנגד ראש ממשלה ימני, בחסות כספים שגונבים הקיבוצים, שפטרונם; הנשיא
    היוצא, אוליגרך וטייקון ושמו שמעון פרס…

    פשע לאור היום…

    http://www.news1.co.il/Archive/003-D-80893-00.html

  10. אבל למה "קניתם את הנחת היסוד של השמאל, שכל מגישי המילה האחרונה הם ימניים? לינור מצביעת עבודה, אברי הצביע עבור יניב שהפך למועמד לעבודה, והשאר מצביעי מרכז או דתי-לייט.
    אם זה ימין, אז כמה קיצוניים הם שאר השמאלנים?

    נ.ב. תעשו לייק לדף של יעל דיין, ותקבלו המלצות מפייסבוק על דפים דומים האשימה מכילה "הארץ", זהבה גלאון שמעון פרסלפיד, מירב מיכאלי, אורלי וגיא." ,