הרצוג: לא כל שכונה ערבית צריכה להיות חלק מירושלים

התנחלויות? לפנות ולספח. ירושלים? אסור לחלק, אבל גם לא לבנות. השתיקה בפרשת העמותות? זה ביבי אשם. ד"ר בוז'י ומיסטר הרצוג.

איכזב את תומכיו. הרצוג. צילום: הדס פרוש, פלאש90

"ראש הממשלה הבא מגיע לקמפוס!" היתה הכותרת לשיחה של בוז'י הרצוג עם הסטודנטים באוניברסיטה העברית. מארגני האירוע הבטיחו כי הרצוג מגיע לענות על כל השאלות הקשות ולזכותם של המארגנים ייאמר כי שאלות קשות אכן נשאלו. רק חבל שהרצוג לא בדיוק ענה עליהן.

בניגוד לאווירה המנומנמת בשיחה עם לבני לפני כשבועיים, לאירוע של הרצוג התייצבו כ-300 סטודנטים, רבים מהם מתא "אופק" של מפלגת העבודה. הסטודנטים עמם שוחחנו הביעו אופטימיות לגבי האפשרות להחליף את נתניהו, אך לא תופסים את הרצוג כמנהיג דגול.

דקות אחדות לפני כניסתו של הרצוג, יונתן, סטודנט למזרח תיכון, מתפלל לעצמו בשקט. "רק שלא יציגו אותו בתור ראש הממשלה הבא של מדינת ישראל", ייחל יונתן, "זה יהיה מביך". תפילתו של יונתן לא נענתה, וברגע שהרצוג נכנס לאולם, סטודנטים מתא "אופק", לבושים בחולצות מפלגת העבודה ובכובעים עם הכיתוב "revolution 2015", החלו בקריאות קצובות "הו-הא מי זה בא?" ו"מ-ה-פ-ך".

פרשת העמותות? ביבי אשם

האופוריה באולם שכחה במהרה, ותוך דקות ספורות עימת מנחה הארוע את הרצוג עם שתיקתו בפרשת העמותות. הרצוג, שגיחך לא מזמן על נתניהו שהאשים את אולמרט במשבר הדיור, הרחיק בתשובתו אף יותר.

"בשנת 1996", הפליג הרצוג למילניום הקודם במרדף אחר תירוץ משכנע. "ישראל הוצפה בקמפיין אגרסיבי, בוטה וגס שנקרא 'נתניהו טוב ליהודים'. את הקמפיין הזה מימנו תורמים מחוץ לארץ. לאחר הבחירות, פנה ח"כ איתן כבל אל היועץ המשפטי לממשלה וביקש לקבוע שמדובר בעבירה על חוק מימון מפלגות, אך היועמ"ש קבע חד משמעתית שזאת לא היתה עבירה".

הרצוג חימם מנועים, חגר חגורה, ונכנס שוב למכונת הזמן, לבחירות 99': "כשמבקר המדינה חקר אותי בטענה של עברה על חוק מימון מפלגות שיתפתי איתו פעולה באופן מלא. אך כשהמשטרה חקרה אותי בחשד לחוק מימון מפלגות, אמרתי להם 'סליחה, הנה חוות דעתו ופסיקתו של היועץ המשפטי לממשלה ביחס לקמפיין של נתניהו מ-96". לכן, עמדתי התקבלה. זאת לא הייתה שתיקה קלאסית". רק היתה חסרה נעימה של מוצרט ברקע.

הרצוג האשים אותו בפרשת העמותות. נתניהו. צילום: אורי לנץ, ישראל היום
הרצוג האשים אותו בפרשת העמותות. נתניהו. צילום: אורי לנץ, ישראל היום

ההסבר הקלוש של הרצוג לפרשת העמותות התחלף באסטרטגיית "הכה בביבי", אך גם היא לא הותירה רושם רב על הסטודנטים. ואז, התחפש הרצוג לסתיו שפיר, והלך על ההימור הבטוח – "הכה במתנחל" – שזכה כמובן לפופולאריות בקרב חברי תא אופק, אך מעמיד באור צבוע את פזילת המחנה הציוני לימין המתון.

"הליכוד דועך אל תוך עצמו תוך שירות של קבוצה קיצונית שסוחטת אותו עד לשד העצמות", פסק הרצוג והוסיף בכל הלהט שהצליח לגייס. "אתם שואלים איפה הכסף לכל הדברים? הנגב והגליל לא קיבלו אותו, הוא הלך להתנחלויות. הדיור היחיד שבנט וביבי דאגו לו זה בהתנחלויות המבודדות ביהודה ושומרון. שלא נתבלבל יש פה הזדמנות לשנות את סדר העדיפויות".

הסטודנטים מהשמאל, שלאורך רוב הערב הפגינו סקפטיות לדבריו של הרצוג, נטענו משנאת המתנחלים של יו"ר המחנה הציוני, ופרצו בתשואות.

לבני לא מזגזגת, זה העולם ששיכור

התשואות שכחו במעט כשהרצוג ציין כי ירצה לספח את גושי ההתיישבות הגדולים לישראל. "גוש עציון בשבילי חשובה כמו תל-אביב", הצהיר בפני הסטודנטים המאוכזבים. סלאלום דומה ביצע הרצוג גם כשדיבר על ירושלים. ירושלים צריכה להיות עיר מאוחדת, אין על כך עוררין", הכה בוז'י מימין, והוסיף. "פיתוח עיר דוד זה פרויקט חשוב כיוון שהוא מאשש ומאשר את הזיקה המובהקת של העם היהודי לירושלים". אך בו זמנית טען כי "לא כל שכונה ערבית שמשויכת כיום לירושלים צריכה להיות חלק מירושלים. ירושלים כל-כך מתוחה, וזה שנתניהו שם אותה באור הזרקורים רק עושה לה נזק".

ואם בזיגזוגים עסקינן, אז אם במקרה וחשבתם, בדומה לאחד הסטודנטים שהעיר על כך, כי לבני היא אופורטוניסטית שלא בהכרח קשורה אידיאולוגית למפלגת העבודה – להרצוג יש השגות על התפיסה המרחבית שלכם. "לבני שמרה על קו אידאולוגי רציף שלה לכל אורך הקריירה שלה", אמר הרצוג לקול גיחוכם של חק מהסטודנטים בקהל. "הליכוד הוא שנסחף לימין הקיצוני".

הרצוג למד ממנה איך לשנוא מתנחלים. סתיו שפיר. צילום: תומר נויברג, פלאש90
למד ממנה איך לשנוא מתנחלים. סתיו שפיר. צילום: תומר נויברג, פלאש90

ואף על פי כן אשב בממשלת נתניהו

אז נכון, נתניהו הוא ראש ממשלה נורא, וגם אחראי לפרשת העמותות. וגם נכון שאליבא דהרצוג, בנט "מנהל מסע שיסוי שמזכיר לי את הימים שהיו אומרים כאן 'בדם באש את רבין נגרש'" – אך הנושא היחיד בו שמר הרצוג על עקביות לכל אורך הערב היה אי-התחייבותו לא לשבת בממשלת נתניהו. הרצוג, כזכור, ביקר את הצהרתה המוקדמת של שלי יחימוביץ' לא לשבת עם נתניהו לפני בחירות 2013.

"יש משהו טריקי בשאלה אם אשב או לא בממשלה עם נתניהו", אמר הרצוג. "בתת מודע, כשאתה משיב על שאלה כזאת, אתה בעצם מודה שנתניהו ניצח. אנחנו מתכוונים לנצח ואני לא הולך לדבר על שום אופציה אחרת".

רבים מהסטודנטים התאכזבו מהתשובה, ולאחר שהרצוג עזב, התנהל בעמוד הפייסבוק של האירוע דיון, מועט משתתפים יש לציין, במהלכו זכה יו"ר המחנה הציוני ללא מעט גידופים מהסטודנטים של תא אופק דוגמת "עלוב נפש" ו"איכס, מבייש". גולש אחר דווקא שמח על הערפול של הרצוג וכתב בסרקזם: "זה מצוין. פשוט מצוין… נא לזכור – מהפך יהיה פה רק עם מרצ".

על אף האכזבה הקלה, זכה הרצוג בסיום דבריו לתשואות ממושכות. תמר, סטודנטית לפסיכולוגיה, אמרה לי: "העיקר שיעשה את העבודה. נתניהו אמנם דובר מעניין יותר, אבלהוא עושה לנו רע". כששאלתי את תמר אם היא לא התאכזבה מכך שהרצוג לא היה קוהרנטי בנושא הביטחוני ובפועל הבהיר כי ייתכן ויישב בממשלת נתניהו, היא השיבה: "הוא לא איכזב. הוא די ענה על הציפיות שלי לנאום משעמם ומאכזב".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר