יריב אופנהיימר: הימין רוצה לעשות סאטירה? שיילך לערוץ 20

מזכ"ל 'שלום עכשיו' מודאג מזליגת חופש הביטוי גם לימין, וקורא להוריד את תכנית הסאטירה החדשה של ערוץ 1, 'הכל שפיט', עוד לפני שעלתה לאוויר.

מינה עצמו לקבוע מה זה סאטירה. מזכ"ל שלום עכשיו, יריב אופנהיימר. צילום: פלאש90

יריב אופנהיימר, איך דווקא אתה — לוחם ותיק למען חופש הביטוי ונגד סתימת פיות בחברה הישראלית — דורש להוריד תכנית סאטירה, רק בגלל שהתכנים שלה לא מוצאים חן בעיניך?

"'הכל שפיט' היא לא תכנית סאטירה אלא אוסף תשדירי תעמולה של הליכוד והבית היהודי, על חשבון כספי ציבור. זה לא יקום ולא יהיה".

התכנית שובצה ללוח השידורים זמן רב לפני שהוחלט ללכת לבחירות.

"נכון, ואני חושב שבאופן כללי אין לה מקום בערוץ ציבורי. היא נולדה בחטא ובכלל לא היתה צריכה להיות משודרת, בייחוד בתקופת בחירות".

אתה מאוד נחרץ, למרות שהתכנית טרם עלתה לאוויר.

"אני אומר את זה על סמך זה שהיא מוגדרת כ'ימנית'. אפילו בפרומו שלהם הם אומרים שהם 'לא מתנצלים', כמו בנט".

הם גנזו את הפרומו הזה. היהודים באים, ששודרה על אותה רצועה של שישי בערב בערוץ 1, העלתה בזמנו את הפרומו של יגאל עמיר שר "רוצח ימני". לא הזעקת אז.

"היהודים באים ממש לא שמאלנית. תראה לי מערכון אחד שמרמז שהיא שמאלנית".

המטרה של היהודים באים היתה לנתץ כל אתוס יהודי וציוני: להציג את הציונים הראשונים כנצלני ערבים; להפוך את מרד בר כוכבא לבדיחה של פנאטים משיחיים; לכנות את דוד המלך "רוצח". וזה רק על קצה המזלג. הכל לגיטמי כמובן, אבל אין ספק שזה שמאלני, ובמימון ציבורי.

"התכנית היהודים באים לא עסקה בסוגיות אקטואליות, וצולמה שנתיים לפני ששודרה. 'הכל שפיט', לעומת זאת, זו תכנית אקטואליה. מדובר בהשוואה חסרת שחר. אם רוצים לאזן את 'היהודים באים'  אז ההשוואה היא למחלקת המסורת בערוץ הראשון שמשדרת תכניות דת, כמו אבשלום קור".

אז הסאטירה הימנית צריכה להסתפק באבשלום קור ובתכניות דת רכות?

"מי שרוצה חופש ביטוי, יש את ערוץ 2, 10, או האינטרנט, כמו שלאטמה עשו, ולא שרדו שם. לא על חשבון משלם המיסים".

אבל זה בדיוק הענין. בערוצים המסחריים לא מעלים לשידור סאטירה ימנית.

"אז שילכו לערוץ 20. ערוץ רק של הימין. אם הם גאים בזה שהם 'לא מתנצלים' שילכו לשם".

אז אתה מכניס את הימין לגטו תרבותי. תוחם את חופש הביטוי בגבול שבין העבודה לבל"ד.

"אני יכול להראות לך 1001 מקומות שהשמאל לא מיוצג בתקשורת, ואם כן, מציגים אותו באופן ביזיוני".

אתה ברצינות טוען שהשמאל לא מיוצג בתקשורת?

"בוודאי. תראה לי מישהו מהשמאל שנתנו לו את הבמה כשהתנגד ל'צוק איתן', וגם כשנתנו לו לדבר נכנסו בו".

מולי שגב, עורך ארץ נהדרת, הודה שהוא מצביע מרצ והביע תקווה שהמערכונים שלו בלמו את בנט בבחירות הקודמות. זה לא נקרא תעמולה במסווה סאטירי, רק של השמאל?

"ארץ נהדרת יורים לכל הכיוונים, וכמובן שאם הימין בשלטון יעסוק בו יותר. בדיוק כמו שקטלו בזמנו את גולדה, רבין וברק, כשהיו ראשי ממשלה. אבל ארץ נהדרת שוחטים, אבל שוחטים, גם את הצד שלנו. להראות את בוז'י וציפי עושים סרטון על ציונות, ולהכניס את זוהיר בהלול כדי להביך אותם זה מאוד אידאולוגי".

זו דוגמא מצוינת. הסאבטקסט של המערכון זה שבמקום לומר בגאווה שהם מייצגים את השמאל, בוז'י וציפי מתחבאים מאחורי המילה 'ציוני' כדי להתנחמד בעיני הציבור.

"זו כבר פרשנות. אני לא מסכים איתך. לקרוא ל'הכל שפיט', שממומנת מהכסף שלנו, סאטירה, זה לבזות את המילה 'סאטירה'. איפה נשמע שערוץ ציבורי יעלה תכנית סאטירה שמגדירה עצמה כימנית? זה לא יאומן!".

איך אתה יודע ש'הכל שפיט' לא תרד גם על הימין?

"הכותבים של לאטמה הם לא תסריטאים או יוצרים, אלא אנשים פוליטיים, גם אם הם עושים את זה בחיוך. גם אם הם ירצו להכות בימין  הם לא מסוגלים".

בתמונה: סאטריקן בלי אג'נדה. עורך ארץ נהדרת, מולי שגב. צילום: משה שי, פלאש90
בתמונה: סאטריקן בלי אג'נדה. עורך ארץ נהדרת, מולי שגב. צילום: משה שי, פלאש90

הכוכב של התכנית הוא אושרי כהן, שלא שירת בצבא, ושיחק בסרטים 'לבנון' ו'בופור' המשרתים נרטיב שמאלני. גם הוא ימני?

"אושרי הוא שחקן. אני מדבר על הכותבים והיוצרים. העורכת הראשית של התכנית, קרוליין גליק, היתה עד לפני דקה וחצי מועמדת של נתניהו לרשימת הליכוד. זה טירוף".

נו באמת, כאילו היא אשת התקשורת הראשונה שמקבלת הצעה להצטרף לפוליטיקה. גליק גם לא עשתה בעבר חשבון לנתניהו, ותקפה אותו בחריפות שהוא חלש מול אובמה.

"זה מראה לך את האוריינטציה של התכנית, שתלך רק ימינה".

ג'ון סטיוארט לא מעביר מסרים פוליטיים שמאלנים, בדרך כלל גם אנטי-ישראלים, דרך התכנית שלו?

"בוא לא נזלזל באינטליגנציה שלנו ושל הקוראים. יותם זמרי (אחד הכותבים ב'הכל שפיט', ג"צ) הוא לא ג'ון סטיוארט. סטיאורט יורד על כולם. זמרי לא".

בישראל, סאטירה זו נחלה בלעדית של השמאל. הימין גם רוצה נתח מהעוגה, ואם הערוצים המסחריים לא מספקים לו אותה, אז הערוץ הממלכתי יעשה את זה.

"הימין עיוור. מי שבשלטון זה הימין, וטבעי שיירדו עליו יותר. אבל חותכים גם את לבני, הרצוג וזהבה גלאון. תכניות כמו החרצופים עזרו גם להפיל ממשלות שמאל".

היית מזעק גם אם הכותבים של 'הכל שפיט' היו רק מהשמאל?

"כן. אני בעד חופש הביטוי אבל לא בעד תעמולה פוליטית. זה שמישהו בלחץ בימין, וזה שאיילת שקד הצליחה להשפיע על רשות שידור מאוד חלשה  לא אומר שעכשיו אנחנו צריכים לממן מכיסנו תעמולה ימנית בתקופת בחירות".

אתה מאמין שברשות השידור ייענו לקריאה שלך, ויורידו את 'הכל שפיט'?

"יש סיכוי טוב מאוד שזה יקרה".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. יש פתרון:
    לסגור את רשות השידור, אבל הפעם לא לפתוח מחדש

  2. במילון ליד ההגדרה של המילה צביעות יש תמונה של גוגלהיימר.

  3. ראשית,
    מה עם מידת האזכור של ביקורת על מועמד או על מפלגה? פריט חדשותי מאופיין גם אם הוא כלל התייחסות ביקורתית (מצד הכותב או מצד אחד הדוברים שהופיעו בפריט) בנוגע למועמד, ליושרו, לכישלון שלו, ואם מדובר במפלגה – התייחסות ביקורתית להרכב הרשימה שלה, להגינות תהליכי . הבחירה הפנימית, לבעיות בניהול כספי וכדומה. אין בקורת כזו על השמאל
    שנית,
    אם כבר בסאטירה עסקינן: בלקט של "מצב האומה" שבו הוצגו קטעים נבחרים מהפוליטיקאים שהתארחו בעונה. דווקא החלק המדובר והשערורייתי שבו ציפי לבני מכנה את ראש הממשלה: "אמפוטנט" ו"זבל" נחתכו מהקטע. הייתי שואלת "מעניין למה?", אבל נדמה לי שהתשובה די ברורה.

    אם עריכה וחוסר אזכור לא נופלים תחת תעמולה פוליטית… אז אני באמת לא יודעת מה כבר כן.

  4. הטריק שלו פה, זה לכתוב שאם תוקפים את השמאל בסאטירה, זה מראה שיש שוויון. כיאת השמאל, תוקפים משמאל. גם סטיוארט נוהג ככה. באותה צורה יכל לטעון שקולבר זה רפובליקני..

    וזה שהוא רוצה לסתום פיות, וזה שהוא מכחיש שמאלנות של תקשורת, זה א-ב של טקטיקות שמאל. 1+1=2? תוכיח! ועל זה הוא יבזבז את הזמן, כך שלא יאלץ להתמודד עם מה שחשוב באמת.

  5. יום יבוא ונישפוט את יריב כמו ואנונו כי הם בדיוק אותו דבר

  6. זה לוקח זמן, אבל ההגמוניה של השמאל הולכת ונעלמת. הכלבים נובחים והשיירה עוברת, בסוף תהיה פה דמוקרטיה, לבעלי כל הדעות

  7. הבן-אדם לא מחובר למציאות. אנחנו לא חיים בקומוניזם אליו הוא שואף, ולכן הימין לא צריך את אישורו.

  8. האם זנ דמוקרטי שצבא יחזיק תחנת שידור? האם לא הגיע הזמן לסגור את האנמוליה הזו? לך התשובות אביר הזכויות

  9. אל תדאג, אופנהיימר, כל מה שאתה רוצה לעשות לנו, אנחנו היינו שמחים לעשות לך. אבל זו דמוקרטיה. מבאס

  10. יריב אופנהיימר אינו שמאל. אפילו מה שכיום מכונה שמאל לא הולם אותו. במשך שנים אופנהיימר היה 'שלום עכשיו' והציג דמות א -פוליטית מוסרית שרק למען הצדק עומדת בראש שלום עכשיו. אלא מאי? עוד מעט כספי הנפט עומדים להיגמר ו'תעשיית השלום' תיגמר אתם.. אוי לנו, אופנהיימר חייב לחפור מטה לחם, אף שהוא מרוויח יפה מאוד, מי שרגיל לטוב מוכרח שהטוב יימשך עליו ואם אין ברירה אז ממקור אחר, וכך אופנהיימר לפתע 'פוליטי', אבל האמת שאינו באמת פוליטי, הוא סבור שלזייף באטימות מציאות תוך התעלמות מכול דבר חוץ מחשבון הבנק, זה 'פוליטי'. אף שהוא מבטא רוע לב לא מבוטל, יש להבין אותו, הפיננסים..

  11. כל השמאלנים הם חבורת בולשביקים במסווה של שיווין ואחדות…

  12. כל השמאל של אופנהיימר ,הוא נגד ישראל או כל מה שמייצג ישראליות ויהדות .כך שכל המילים"הקשות" עליו הן בהם מהומה ממה שהוא מייצג …..יותר נורא מנורא ….אין מילים לתאר . כמה נורא שיש אנשים כאלה בתוכנו

  13. שאבין אתה בעצם טוען שמשלמי המיסים הם רק שמאלנים קיצוניים כמוך ולכן ???התקשורת כל ערוצי הטלויזיה שייכים לשמאל

  14. הוא פשוט נעלב כי הם עשו עליו מערכונים וקראו לו גוגלהיימר.
    אני מקווה מאוד שיכניסו את הדמות שלו למערכונים שוב.