מיליון ידיים, טריליון עמותות ומיליוני דולרים משחקים לכם במוח

עם כל-כך הרבה מימון מפוקפק ורשת כה סבוכה של עמותות וארגונים מחו"ל, הבחורים הצעירים עם הסטיקר פתאום לא נראים ממש נחמדים.

איפה האנשים? עוד הפגנה מעוטת משתתפים של וי-15. צילום: תומר נויברג, פלאש90

עשיתם לייק לדף מיליון ידיים? קיבלתם בקפה ועוגה את החמודים מ- V15 שהופיעו לכם בדלת? קחו רגע ונקו את המולת הבחירות על שלל הגימיקים המביכים וקבלו את העובדות לפנים: בקצה אחד עומדים "פשוט אנשים", "אנשים מהשורה" ובקצה האחר, עומדות מפלגות וממשלות זרות, ארגונים בינלאומיים עם רקורד בעייתי והמון המון כסף שנדחף באגרסיביות במורד הגרון של המערכת הפוליטית בישראל למטרה אחת ברורה: לכפות שינוי.

התשתית הזו חונה בישראל תמיד, וניעורה ברגע למשמע ההזדמנות להקמת קמפיין "עממי מלמטה" מתוכנן בדייקנות וממומן לעייפה.

לאחרונה פנה הליכוד לוועדת הבחירות המרכזית בבקשה לחקור את דרכי המימון של הקמפיינים העצמאיים להחלפת השלטון. ספק אם יימצא חשד פלילי בהתנהלות ובמימון, ובכל מקרה הסיכויים שמשהו בעל משמעות באפיק זה יתגבש בטרם יילכו אזרחי ישראל לקלפי שואפים לאפס. אלא שבצד המבחן החוקי חיוני להעמיד את השיטה הזו למבחן ציבורי. על הציבור להכיר את העובדות ולהחליט אם הדמוקרטיה הישראלית מסוגלת להכיל התנהלות כה בוטה.

המסלול העובר בין אותם "פשוט אנשים" שבחזית, לבין גופים רבי עוצמה עם ניחוח חו"ל הוא מפותל ונתיבו נסתר – לעתים בכוונה – מהאזרח התמים. המאמץ הזה נשען על תשתית מבוססת שהשליכה עוגנים לרוב בישראל, שמתעוררת לחיים כל פעם שמזדמנת הזדמנות ראויה לשמה: מבצע צבאי, חקיקה אסטרטגית או בחירות – הכל מוכן, קיים וממומן. מה שנותר זה לרכוש דומיין, לשנות תכנים בכמה דפי אינטרנט של הגוף שממנו נולדת היוזמה ה"ספונטנית", ולצאת לדרך.

קול-אחד-1
עם חסון, בלי חסון. שינויים קטנים לפי הצורך. מזל שהאינטרנט זוכר הכל

חרף המאמצים ליצור "חומות אש" שיפרידו בין הארגונים השונים, ולמרות הרצון שלהם להפריד בין פעילות מותרת למעורבות אסורה בבחירות, כאשר צוללים לנבכי הקשרים המסועפים שבין שלל הגופים מתגלה שהכל כל כך סבוך ומקושר עד שלא ברור היכן מתחיל ארגון אחד והיכן מסתיים ועד מנהלים אחר.

במחול גילוי העריות הזה כולם קשורים לכולם, כולם תומכים בכולם, משתפים פעולה עם כולם, מממנים את כולם וניזונים מכולם. קחו למשל את ד"ר אלון ליאל, מיוזמיה של עצומה הקוראת למועצת הביטחון – הגוף היחיד בין גופי האו"ם שניתנה לו הסמכות לכפות סנקציות ולנקוט בצעדים צבאיים – לקבל החלטה שתקבע תאריך לסיום הכיבוש.

אותו ליאל קשור לקשת רחבה של ארגונים שיודעים מה נכון למדינת ישראל יותר טוב מהישראלים עצמם, גם כשהם הולכים לבחירות. בין היתר, ליאל חבר בוועד חברי הכבוד של ארגון Peaceworks Network  שהוא האבא האמריקני/אירופאי של OneVoice הפעילה בישראל בשם 'קול אחד' (ונתמכת בין היתר על ידי הקרן החדשה לישראל) שמטרתו לשכנע אתכם ש"עבאס לא עם חמאס". ארגון זה, כתוצאה מזיווג פלאי עם רוח הקודש, אנרגייה ספונטנית מהרחוב ומישראלים פשוטים כמוני וכמוך הוליד לפני כחודשיים את ארגון V15.

אותה OneVoice דיווחה שבשנת 2013 עמד תקציב ההוצאות של האגף האמריקאי שלה על מעט יותר מ-2,000,000 דולרים, לצד תקציב של למעלה מ-300,000 יורו לסניף האירופאי בין אפריל 2013 למרץ 2014. כלל הכסף מוקדש לפעילות עניפה בישראל סביב – ניחשתם נכון – קידום פתרון לסכסוך הישראלי פלסטיני. כמה מההון הזה גלש לפעילות V15 בכסף ובשווה כסף? זאת לא נדע כנראה עד לאחר הבחירות. רק נספר ש"OneVoice" מאפשרת תרומה בפטור מלא ממס בארה"ב.

מישהו שמכיר מישהו שמכיר מישהו שמכיר מישהו

השיטה הזו, של שימוש באמצעים פיננסיים במטרה להרחיק את העין הציבורית מהכוחות שמנהלים את הקמפיין היא פרקטיקה מוכרת. גם 'מיליון ידיים' היה פעם ארגון ששם לו למטרה לקדם הסכם שלום בין ישראל והפלסטינים. הוא הושק על ידי שלושה ישראלים עם עבר אוסטרלי בברכתו של שגריר אוסטרליה בישראל בשלהי 2013. אך ב-14 בדצמבר שונו המסרים והופיע לראשונה בדף הפייסבוק שלהם סדר יום חדש – להחליף את השלטון. אותו סדר יום משווק לכם כמובן כמשהו ספונטני שהוקם על ידי "שלושה ישראלים מהשורה, זיו דרור וגיא, בעלי משפחות ואנשי עבודה", שנשען גם הוא על תשתית מוכנה שהחלה פעולתה שנה קודם לכן.

מיליון ידיים
פתאום מחליפים את השלטון. עמוד הפייסבוק של 'מיליון ידיים'

לצורך כך הוקמה עמותה בשם "כן לשלום" שבשל גילה הצעיר נבצר מאיתנו להבין מי מממן אותה וכך יהיה כנראה עד לאחר הבחירות. ארגון 'מיליון ידיים' מציין "שותפים לדרך", ביניהם 'המועצה לשלום וביטחון', ארגון הנתמך על ידי 'הקרן החדשה לישראל'.

הקרן, אגב, מציינת במפורש באתרה שלארגונים מוענקים אסור להיות מעורבים בתעמולת בחירות: " אסורה כל פעילות שניתן לפרש אותה כתמיכה של הארגון במועמד/ת מסוימ/ת או במפלגה או מפלגות מסוימות או כעידוד של הציבור לתמוך במועמד/ת מסוימ/ת או במפלגה או מפלגות מסוימות".

לכן אין להתפלא כי פעילותו של V15 שהתלבשה באופן כה בלתי ספונטני על תשתיות "קול אחד" מנוהלת באמצעות שרשראות כה סבוכות ארגונים חדשים, עמותות וותיקות וארגונים הפעילים מחו"ל. איך אמר פארוקי מ"הבורר"? "תיקח מישהו שמכיר מישהו שמכיר מישהו – שלושה מישהו". אתם תלכו לאיבוד, וכל המישהו יוכלו להגיד שאנחנו "קונספירטיביים" שמבלבלים את המוח.

אל תערבבו לנו את המוח

לא קל לחיות בישראל. הסכמי אוסלו, ההתנתקות, הנסיגה מלבנון, האינתיפאדה השנייה, מבצעי עזה השונים ומלחמת לבנון – כך נראו חיינו בעשרים השנים האחרונות. חייהם של אלפי אנשים שונו לבלי היכר בעקבות החלטות מדיניות שמקבלות ממשלות ישראל. הויכוח הציבורי הפנימי פה עז, כי הרבה עומד על הפרק. אך הקיום שלנו כחברה מתפקדת מבוסס על הנחת יסוד אחת: שני הצדדים בויכוח רוצים, בסופו של יום, בטובתה של ישראל כמדינה יהודית, ושני הצדדים מכבדים ללא פשרות את כלי המשחק הדמוקרטי.

אנחנו משרתים יחד בצבא, מתפרנסים מעמל כפינו ומנהלים ויכוח פוליטי חריף ונוקב היורד עד לתשתיות קיומנו. בשביל זה הולכים לבחירות ולכן אנו מפרידים בין הדעה הפוליטית לבין החובות האזרחיות השונות.

לכן הסכנה שבחתרנות הארגונים הזרים חמורה כל-כך. קשה לדמיין דבר שמערער את הסולידריות הפנימית של החברה מאשר מעורבות של מדינות זרות בהליך הדמוקרטי שלה.

רוצים להעיף את נתניהו? לגיטימי. רוצים להרים קמפיין? לכו על זה. אבל אם יש לכם מעט כבוד, ואולי טיפה גאווה לאומית, עשו זאת בלי לערבב לנו את המוח במימון אמריקני.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

    1. בקרוב, כאשר דאע"ש יתחילו לתקוף את מדינת ישראל, והמוסלמים המתגוררים בישראל כמובן שלא יוכלו להתאפק מלהשתתף בטרור, או אז לא תהיה ברירה ומנהיגי המדינה יוכלו לקיים את גירוש המוסלמים בגיבוי העם, תוך כדי ציפצוף על אומות העולם.
      תכל'ס, פעמיים עשו זאת במדינת ישראל – במלחמת העצמאות הראשונה (השניה תהיה בקרוב) ובמלחמת ששת הימים, אך לאסונם של רבים מהיהודים תושבי המדינה הגירוש היה חלקי בלבד.
      נכבא 2 תהיה הפעם השלישית, ואני מקוה גם האחרונה.
      יחד עם המוסלמים, אני מקוה שהמדינה תשכיל לגרש גם את הסודנים/אריתראים ושאר הפולשים שאינם שייכים לאזורנו (אני לא מדבר על עובדים זרים בעלי היתרי שהייה ועבודה תקינים).

    2. המלחמה העיקרית היא באויב הפנימי ,יש להוציא את העמותות האלה מחוץ לחוק , כול החומר נגדם קיים , צר לי שבינימין – נתניהו ראש הממשלה התנגד לפגיעה בחופש העיסוק והזכות להבעה – חופשית ….. דמוקרטיה כן , עד שהיא בא להרוס — מקווה שבממשלה הבאה שתקום – הם יוצאו מחוץ לחוק ומקווה שביבי – הפנים את גודל – הסכנה

    3. תזכורת לקוראי האתר: חלק בלתי נפרד מקמפיין יח״צ מודרני הוא שכירת מגיבים בתשלום. לעיתים נוהגים המגיבים הנ״ל לפרסם הודעות כזב כביכול בשם ״הצד השני״ על מנת להציג את אותו צד באור שלילי.

  1. נקווה שהמכתב הזה של מנכ"ל הקרן לישראל חדשה לא יכתב שוב
    כך נפתח המכתב של יערי: "אתמול בלילה התרחש דבר גדול בישראל. החברה הישראלית, במופע מדהים של דמוקרטיה, הצליחה הן לסלק מהממשלה קואליציה ביזארית ששילבה קיבעון פוליטי, הידרדרות אתית ושמרנות דתית וחברתית והן לספק לחברה הישראלית סיכוי נוסף. בסופו של חשבון כל אחד מאיתנו אנשי ההנהלה, צוות, מתנדבים ואלפי תורמים יכול לחוש סיפוק מהערכים המבוטאים בתוצאות הבחירות ומהדרך שבה הושגו. בלתי אפשרי להביט במה שקרה מבלי לראות את טביעות האצבעות הברורות והאמיצות של הקרן החדשה לישראל ושל שתי"ל

    וכך מסתיים המכתב: "היום יום גדול לישראל: הוכחנו ששינוי חברתי יכול לגבור על (overturn) במשך השנים הקרן החדשה הכוח הפוליטי.הקרן החדשה לישראל הזינה ועמדה מאחורי אותו הפוטנציאל אשר בין לילה התפרץ כהר געש. משום כך ברצוני להודות לכל אחד ואחד מכם ולהצביע במיוחד על האתגר החדש, המבוטא בשמנו: אנו הקרן החדשה לישראל וביכולתנו להיות כוח חשוב ביצירתה של ישראל חדשה

  2. קראתי מאמר באתר של גיא בכור על כך שישראל חצתה את קו ה 40000$ בתוצר הלאומי שלה לנפש. עכשיו אני מבין איך זה אם כל הכסף שנכנס מאירופה.

  3. מאמר מצויין של אסתר שניאוסון
    אני מצטרף לכל מילה.
    אני מצטרף לא כחבר ליכוד או כל מפלגה אחרת אלא כיהודי מארץ ישראל החרד לעצמאות ארצנו
    הסוכנים המוסווים של אותן קרנות, לא תמיד ערים למטרות הסמויות אותן הם משרתים. אני בטוח כי אלון ליאל לדוגמא, איש משרד החוץ לשעבר ואביה של השדרנית דפנה ליאל, לא בדיוק חפץ באיבוד העצמאות של מדינת ישראל. יחד עם זאת, פעילותם שלו ושל חבריו היא אקט עוקף דמוקרטיה במובן הבוטה ביותר
    במקום לשכנע אותי, הם יוצאים לחוץ לארץ אחרי שנכשלו. זהו אקט נבזי עוקף דמוקרטיה בעליל

  4. בספרו של טננבאום, תפוס את היהודים הוא מדבר שוב ושוב על הנזקים שעושות העמותות וכל הארגונים ללא כוונת רווח.
    הוא ציין שהנזקים שגורמים לנו האירופים חמורים יותר מהנזקים של האמריקאים- והגרמנים מתעלים על כל שאר ארצות אירופה.
    הוא רמז שבעיניו זו סכנה לקיום המדינה

  5. חבל רק שלא טרחת לציין שיש פה שני צדדים שמשתמשים בעמותות כבר שנים. הימין הישראלי כבר שולט בשנים האחרונות באמצעות עמותות, וביבי נתניהו קשור בקשרים הדוקים שנים על גבי שנים להון האמריקאי. הוא עדיין לא מצא מספיק אירופאים מטומטמים שיתמכו בו. האמריקאים לעומת זאת אופורטוניסטים לחלוטין בחלקם, בעיקר הנוצרים השמרניים ואדלסון חברו הטוב. אם אתה כותב מאמר באמת מלא כדאי שהוא יראה שני צדדי מטבע. בלי המעורבות החיצונית כבר ממזמן ישראל הייתה הופכת למדינת עולם שלישי עם מלחמת אזרחים שכל אחד נלחם בשני, והפלסטינים היו נשחטים כליל. איזה וויכוח עז ,מתרחש פה? אין כללים דמוקרטיים אם חיית פה בקיץ האחרון. כמה רוע אפשר לבלוע?