איך החרדים חותרים תחת עצמם

ההתבדלות המוסדית של החברה החרדית מובילה להדגשה קיצונית של השמרנות עצמה, על חשבון הערכים והנורמות שלכאורה משתמרים באמצעותה.

מה קורה כשמבלבלים בין אמצעי למטרה? • ההתבדלות המוסדית של החברה החרדית מובילה להדגשה קיצונית של השמרנות עצמה, על חשבון הערכים והנורמות שלכאורה משתמרים באמצעותה • התהליכים שהיא עוברת בימים אלה מוכיחים שזה לא עובד

לא מבדילים בין אמצעי למטרה; הפגנה נגד גיוס. צילום: יונתן זינדל, פלאש90
לא מבדילים בין אמצעי למטרה; הפגנה נגד גיוס. צילום: יונתן זינדל, פלאש90

המגזר החרדי אינו מממש את הפוטנציאל הכלכלי שלו; זה כבר הפך לקלישאה. אולם ביצוע-החסר הכלכלי רחוק מלהיות הבעיה העיקרית של המגזר – החרדים אינם משיגים את מטרותיהם שלהם עצמם. וכדי להבין מדוע, עלינו להבין תחילה מהן המטרות הללו וכיצד מקווים החרדים להשיגן.

כמו יהודים רבים, החרדים שואפים להנחיל לצאצאיהם את המסורת שקיבלו מאבותיהם. האסטרטגיות שהם נוקטים לשם כך הן גרסאות (מוגזמות משהו) של האסטרטגיות המוכרות לשמרנים בתרבויות רבות.

ראשית, החרדים מדקדקים אפילו בפרטים הטריוויאליים לכאורה של ההלכה והמנהג. הם נוטים שלא להדגיש במיוחד מצוות שכליות או הלכות קדומות. להבדיל מהאורתודוקסים המודרניים (Modern Orthodox), החרדים אינם מנסים לשחזר ממקורות היסטוריים מערכת הלכתית אותנטית כביכול, שתיישב סתירות ותשייף קצוות חדים. ניסיון כזה מוביל באורח בלתי-נמנע לסוג מעודן של הנדסה חברתית ולערעור ההמשכיות האורגנית של המסורת – דברים שראוי כי כל שמרן יתנגד להם.

שנית, החרדים נזהרים מכל רעיון אוטופי שנעשה אופנתי. הם מבינים באורח אינסטינקטיבי שהאידיאולוגיות הליברליות בנות זמננו, השואפות לשחרר את הפרט ממורא המוסדות הקהילתיים, סובלות מנטייה מסוכנת לדון לכף זכות מופרזת הן את טבע האדם, הן את מסוגלותם של מוסדות המדינה שאמורים להחליף את המוסדות הקהילתיים. מאותה סיבה מתנגדים החרדים בישראל לאידיאולוגיה הציונית, המעבירה לידי המדינה את תפקידיה המסורתיים של הקהילה. פרגמטיזם עקשני זה מתסכל לא פעם את חסידיהן של האידיאולוגיות הנזכרות, אבל האמת היא שב"כפירת" החרדים באורתודוקסיוֹת מסוימות יש לא מעט חן מרדני.

שלישית, החרדים מסרבים לספק לילדיהם חינוך המניב את סוג ההון החברתי הנחשב מחוץ לקהילה יותר מכפי שהוא נחשב בתוכה. יש כאן הכרה פרגמטית בנטייתם של בני האדם לשמור אמונים, במבחן אחרון, לחברה המעריכה יותר מאחרות את כישוריהם. כך, למשל, היכולת ללמוד גמרא מתוגמלת באופן המרבי דווקא בחברה החרדית, ואילו ההישגים האקדמיים תמיד יהיו מתוגמלים ומוערכים יותר דווקא מחוצה לה – ומערכת החינוך החרדי, בבחירותיה מה ללמוד ומה לא, משקפת מציאות זאת.

ורביעית ואחרונה, החרדים מחויבים לציית לגדולי התורה ומעמידים את תלמידי החכמים במרכז הווייתם. מתן משקל יתר לדעתם של אלו הבקיאים ברזי המסורת והנאמנים לה הוא אסטרטגיה טובה למניעת שחיקתה. טיפוח ותִגמול של אצולת-לימוד מעודדים את הלמדנות המגנה על המסורת.

כשדוד המלך חבש שטריימל

ובכל זאת, חוששני שציירתי כאן תמונה חלקית בלבד של החברה החרדית בת זמננו. הנאמנות לפרטי פרטיה של המסורת, דחייתן של אידיאולוגיות אוטופיות, מערכת חינוך ייחודית, וכיבוד הזקנים והמלומדים – כל הארבע הללו הן אסטרטגיות מקובלות בחברות מסורתיות. אלא שבדרך כלל, בחברות כאלו שונים החברים זה מזה במידת השמרנות שלהם ובמידת ההתלהבות שהם מיישמים בה את האסטרטגיות הללו. החברה החרדית בת זמננו מתאפיינת בהתבדלות מוסדית של האנשים השמרניים ביותר בציבור היהודי בישראל. התבדלות מוסדית זו מובילה להדגשה קיצונית של השמרנות עצמה, על חשבון הערכים והנורמות שלכאורה משתמרים. על-ידי כך מתעוותים כל ארבעת היסודות שתיארנו.

הדבֵקוּת במסורת בדיוק כפי שנתקבלה, כאשר היא ננקטת מתוך קנאות, הופכת לאמונה בעצם מהותה הבלתי-משתנית של ההלכה. נכון שאם רוצים לשמור על אופייה האורגני של ההלכה יש להימנע משינוי מכוון שלה; אבל ההתכחשות הדוקטרינרית לעובדה ששינויים אכן התרחשו, וחייבים להתרחש, היא קרתנית, נאיבית, ולפעמים גם חסרת-כֵּנות. ציור של דוד המלך חבוש שטריימל (כפי שישנו בכמה חוברות צביעה חרדיות לילדים) איננו ניצחון של החוש האמנותי, כי אם כישלון של החוש ההיסטורי.

גם דחייתן הפרגמטית של הדוֹגמוֹת הליברליות האוטופיות מועצמת בתיבת התהודה החרדית לכדי דוֹגמה נוקשה אף יותר, ובלתי-פרגמטית בעליל. היחס הזהיר להיבטים האוטופיים של הליברליזם ושל הציונות משתריין לכדי עיוורון כלפי התועלת שאידיאולוגיות אלו הביאו בכל זאת לעם היהודי כולו ולחרדים בפרט. במקום זהירות מפוכחת באה ציניות הרסנית שלוחת רסן.

גול עצמי; חרדים בבית"ר עלית. צילום: נתי שוחט, פלאש90
גול עצמי; חרדים בבית"ר עלית. צילום: נתי שוחט, פלאש90

נוסף לכך, מניעת השכלה כללית מן הצעירים אכן מעצימה את התלות ההדדית הרצויה בתוך החברה החרדית, אך הדבר גובה מחיר כבד. הפגיעה בכושר ההשתכרות מגבירה את תלותם של החרדים במדינה – אותה מדינה שהם חפצים כל כך להיות בלתי-תלויים בה. חשוב מכך, אנשים המשוקעים עמוק בתוך החברה החרדית נוטים לדרוש מבָּנים אחרים לחברה זו להוכיח כי הם נאמנים לה כמותם. בחלקים רבים של המגזר החרדי בישראל, האיתות הראשי לנאמנות זו הוא שריפת גשרים עם החברה שבחוץ, כלומר הפיכת עצמך לחסר תועלת בעולם שבחוץ, באמצעות הימנעות מגיוס, דילול כישורים מקצועיים, או התנהגות הנחשבת למוזרה. שריפת הגשרים הקולקטיבית מובילה בְּתורהּ לפיחות בערכם של ערכים מוסריים אוניברסליים לטובת היבטים אזוטריים ומגבירי-סולידריות של המסורת היהודית. ביטוי מכוער במיוחד להטיה זו כלפי סולידריות פנימית על חשבון ערכים אוניברסליים ניתן מפעם לפעם בדמות מפגני תמיכה בעבריינים, אפילו כאלה שהורשעו במעשים מפלצתיים, רק מפני שהם "משלנו".

ולבסוף, כפי שקורה בכל שכבת אצולה, גם אצולת הלימוד החרדי מתנוונת. בעולם החרדי יש שפע תלמידי חכמים ראויים לשמם, אולם עסקנים בעלי ההשפעה מעדיפים להכתיר קטני-חוכמה גדולי-ייחוס, המגבים את ההטיות של אנ"ש ומקדמים את האינטרסים שלהם. יתרה מכך, הסתגרותה של חברת הלומדים מעולם המעשה הופכת את בניה לתינוקות מגודלים: כמו סטודנטים נצחיים, גם בני האליטה החרדית מזלזלים בצורכי הכלכלה, הביטחון ושאר ענייני קמח וקיום, פשוט מפני שנדמה להם שהללו יורדים אל העולם באורח קסם מאחד הרקיעים.

דוחקים את הקץ

מנחם אולי להאמין שבעיות אלו תיפתרנה בעזרת שינויים קלים במדיניות הרווחה, באמצעות טיעונים אידאולוגיים משופרים, או בזכות השפעתם החתרנית הבריאה של בעלי התשובה. אך למרבה הצער, התרחיש הסביר יותר הוא זה שתיאר הכלכלן טימוּר קוּראן בספרו הקלאסי "אמתוֹת פרטיות, שקרים ציבוריים". כאשר חברה מאמצת באופן קיבוצי אמונות והעדפות בלתי-סבירות, דבר המאפיין יותר ויותר את החברה החרדית, אך בנים לחברה זו מפקפקים בסתר לבם באמונות ובהעדפות אלו, כפי שעושים חרדים רבים, עלול זָרָז קטן ובלתי-צפוי ליצור כדור שלג של עריקה המונית מן החברה הזו, כאשר כל יחיד יופתע לגלות שרבים אחרים שותפים לספקנותו.

האפשרות למהפכה כזו איננה משמחת אותי, מפני שבשורה התחתונה צודקים החרדים בדבר מסירות הנפש הדרושה למען שימורה של מסורת. ובכל זאת אני חושש שהמהפכה הזו ממשמשת ובאה.

_________

פרופ' משה קופל מלמד במחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת בר אילן ויו"ר פורום 'קהלת'

המאמר המקורי פורסם באתר מגזין 'מוזאיק'. אנו מודים להם על הרשות לתרגמו. 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. אני לא מסכים איתך כל כך..
    החרדים אכן עוברים תהליך כלשהו שכנראה יוציא חלק מהם החוצה .
    מהמגזר.
    מצד שני, למדתי לדעת שהעולמות שלנו כל כך נפרדים ושהחשיבה של החרדים כל כך שונה מאיתנו כך שקשה לנבא את הלכי הרוח שלהם וכן מקרים ותגובות (אני דתי לאומי).
    בסופו של דבר, הגרעין הקשה שנשאר סגור לגמרי לעולם החיצוני יצליח לשמר את עצמו. זה עבד בגולה מאות שנים וכנראה גם כאן זה ישאר.
    ולסיכום – זה בלתי אפשרי שבמצב הנוכחי המגזר החרדי יגדל ויגדל. זהו מגזר לא יצרני והמעמסה הכלכלית שלו תהיה אדירה על המדינה ברבות השנים, כך שאני לא מוטרד אם יהיה משבר שם, ושיתחברו קצת למדינה.

    1. למה כוונת המגיב הלפרין "זה בלתי אפשרי שבמצב הנוכחי המגזר החרדי יגדל ויגדל
      במאמר עצמו שנפתח בניתוח שקול,מוטמעת הנחה ששגשוג כלכלי מותנה בלמידה מסודרת של ידע כללי.
      רוב המצליחנים בעולם ההיטק לא לומדים ולא מתענינים במדעי הרוח ובודאי לא במה שנחוץ להם.אם כך הידע הנדרש הוא לימודי מתמטיקה,כלכלה וכד' שיכולים להילמד גם בגיל מבוגר.

  2. I agree with Moshe's insightful analysis, and share his concern that the Charedim who leave and rebel will not just leave the mirage of their world but also the basic tenets of Judaism in their disgust. As for the commenter above regarding how things used to be in the diaspora, even there the charedim had to strike a balance between the two worlds in order to survive. The 'fences' they set up within the old European communities were not as extreme as today's brand, and even they lost followers to the secular world.

  3. פסיקותיו של המשורר מלווה בהרבה טעויות.
    למשל העניין עם החינוך אני לא בטוח שגם בחברה החילונית מספקים את הצרכים הדרושים.
    נוסף לכך קו הלמדני בלימוד הלכה ותלמוד קיימים בחברות בעלות מסורת מזרחית מדובר בכלי חשיבה עוזר להישגים והשכלה.
    לא הייתי רוצה לאמץ כל המגרעות של התרבות המערבית עם כל המטרלאיזם שמחריב כל חלקה טובה בארץ.
    שורה אחרונה דווקא גודל הכמות והדלות, יכול ליצר מהפך כמותי כך שכל העצות של בלוגרים לא במקום

  4. אם המדינה תתן לחרדים להשתלב
    בהתאם למסורת שלהם
    הרי שהחרדים יתגייסו.יעבדו.ילמדו ליבה.
    אבל המדינה לא רוצה לשלב אותם
    אלא לחלן אותם
    ולכן אין כוונת המדינה אמיתית.
    יש לנו אוכלוסיה גדולה
    וניתן להפוך את הצבא למקצועי תוך 20 שנה.
    כמו כן כשיבוטל גיוס החובה הרי שהחרדים יוכלו לעבוד בלבן ללא חשש.
    חילונים רבים וארגונים רבים מתנגדים לגיוס חרדים
    כי זה גורם כביכול לכפיה דתית להדרת נשים
    וחירוד הצבא.
    גם כיום יש קולות נגד הדתיים הלאומיים שבצבא
    מחשש הדתת הצבא.ראו העליהום על וינטר.
    אז ככה שתמיד יהיה הסתה נגד החרדים והדתיים מצד התקשורת.
    הפתרון צבא מקצועי.שיתבסס על אנשי קבע.מתנדבים.
    וזה יוביל להפחתת השינאה והמחלוקת.ולשילוב החרדים במשק
    תוך כדי שמירת המסורת שלהם

  5. בס"ד
    איני מכיר את משה קופל. אני מניח שהוא כנראה סוציולוג, או חרדי, או אולי שניהם ביחד. אחרת כיצד הוא יודע כל כך הרבה דברים על החרדים שאני עצמי כחרדי לא יודע? ובכן, כל מה שראיתי בכתבה היא מערכת מיתוסים הקיימת בציבור הכללי על הציבור החרדי. משום מה הציבור החילוני לא מפסיק לדוש כל היום בחרדים, מה קורה אצלם, מה הם חושבים, ובעיקר למה הם לא עושים את מה שהם לא עושים. הציבור החרדי, כמו כל ציבור אחר, מחפש בסך הכל לחיות את חייו, להאכיל את בני ביתו, ולחיות לפי ההלכה היהודית. יוזמות פוליטיות של חכי"ם מניפולטיביים מהמפלגות החרדיות, ופעולות של קבוצות שוליים קיצוניות, מציגות אותו כציבור לוחמני. הוא בפירוש אינו כזה ברובו הגדול. הוא אמנם לא יכול לוותר על עקרונותיו, שבפירוש מבדילים אותו מהציבור הכללי במדינת ישראל. אבל בארה"ב למשל, רוב הבעיות שקיימות בארץ לא קיימות שם. הסיבה: אין מלחמת תרבות, האופיינית כל כך לציבור הישראלי. רוב הציבור החרדי עובד. זו עובדה בדוקה רשמית. אבל המדיה ממשיכה לטעון ההיפך. רוב המקצועות שבהם עובדים כיום אזרחי מדינת ישראל לא מצריכים ליב"ה. עו"ד לא זקוק ליידע ברוב המקצועות הנלמדים בבית הספר. כמו כן לא מכונאי רכב, מתכנת מחשבים, קצין בצבא, או שוטר. ודאי לא סוחר או מתווך נדל"ן.זו עדיין חלק מהדוגמה המלווה את התרבות המערבית, ששכחה כיצד נוצרו לימודי החובה. הם נוצרו מתוך דרישה של המעמדות הנמוכים כלכלית בחברה לתת לילדיהם הזדמנות לרכישת השכלה כללית. למדו אז גם יוונית ולטינית, למשל. אבל תוכנית הלימודים לא השתנתה. אז לומדים על קצה מזלג קצת מכל מקצוע, כדי שהילד הלומד יהיה משכיל. אולי הוא דיסקלקולי? לא משנה. אולי 60 אחוז מתלמידי בתי הספר הם דיסקלקוליים? לא משנה. נמשיך לשים מתמטיקה כרף לכניסה למוסדות להשכלה גבוהה, למרות שברוב המקצועות היא מיותרת לחלוטין. מישהו יכול לומר לי למה חשוב לדעת גיאוגרפיה, הסטוריה, כימיה, פיזיקה, ביולוגיה, מוזיקה, ציור, גיאומטריה וטריגונומטריה, ושאר ירקות מזן זה כדי להשתלב בעבודה? או אולי הגיע הזמן לשנות את תכנית הלימודים ולהשקיע יותר בדברים שבאמת עוזרים לאנשים להשתלב במעגל העבודה? ובכלל, מה איכפת לאנשים אם הציבור החרדי עובד או לא? מישהו פעם בדק כמה הוא מכניס לקופת המדינה וכמה הוא מוציא ממנה? או שהוא סומך על יאיר לפיד בנתונים אלו? ניתן להמשיך עוד ועוד בהסברת אי הבנתו וידיעתו של הכותב הנכבד על מה שבאמת מתחולל בציבור החרדי, אך לשם כך נדרשת קבוצת מאמרים, ולא תגובה בודדת. אך דבר אחד צריך לומר לסיום: החטטנות האובססיבית של אנשים מהציבור הכללי על מה שנעשה בציבור החרדי, מעידה על גישה מאד לא בריאה של התייחסות לזולת הציבורי השונה. במקומות אחרים היא הייתה מוגדרת כגזענות או כרדיפה על רקע דתי. רק כאן בישראל דברים כאלו הינם נורמה מקובלת ואולי אף רצויה.