העמותות חוזרות לעבודה

מרוב שהכל ספונטני ו"התארגן בסלון" לא שמנו לא שכמעט כל הפעילים ב-V15 ו'קול אחד' קשורים בדרך זו או אחרת למפלגת העבודה.

זה אנחנו ואובמה והרבה אחרים. צילום: פלאש90

בימים האחרונים נחשפה פעילותם של הארגונים 'V15' ו'קול אחד', אותם ארגונים "ספונטניים" שתומכים ב"החלפת השלטון" באופן "על-פוליטי". הם מסתובבים ברחובות, דופקים על הדלתות ומנהלים מסע הסברה בעל המסר המורכב: "רק לא ביבי", ו"להחזיר את התקווה".

ואם רק לא ביבי, אז מה כן? ובכן, אחרי הכל, למרות ההכחשות הנמרצות, מי שעומד מאחורי הפעילות הזאת הם שורה ארוכה של פעילי מפלגת 'העבודה' ידועים ומוכרים. הללו הבינו שאת המהפך המיוחד בוז'י לא יצליח לבצע לבד (אין מה לעשות. כריזמה היא לא מוצר צריכה בסיסי), והתגייסו לעזור.

V15 החביב ממומן על-ידי ארגון עתיר משאבים בשם 'קול אחד', המבוסס בארה"ב, וידוע שם בשם Peace Network Foundation, הנתמך על-ידי חברת אחזקות בשם peaceworks, שאותו מנהל איש העסקים דניאל לובצקי. הארגון מוגדר כ"ארגון בינלאומי" שמטרתו "פתרון הסכסוך" הישראלי-פלסטיני.

את אופן הפעילות המפלגתית של ארגון 'קול אחד' חשפתי בעבר ב'מידה': מנכ"ל הארגון בעבר, טל הריס, העיד בשנת 2012 על רצונו לשים את שלי יחימוביץ' בשלטון ואת דני דנון ב"וועדת קישוט". הריס הוא חבר מפלגת העבודה והיה חבר הוועדה האידיאולוגית שלה. רבים מפעילי הארגון התגייסו למען יחימוביץ' בבחירות של שנת 2013. מה הקשר בין זה לפתרון הסכסוך? שאלה טובה.

הקשרים המפלגתיים נשמרו עם השנים. את הריס החליפה בתפקיד מנכ"ל 'קול אחד' לורה טלינובסקי, היועצת הפרלמנטרית לשעבר של שלי יחימוביץ'. רועי נוימן, דובר 'קול אחד', הפך בסוף שנת 2014, לדובר של ציפי ליבני. וחבר ההנהלה של הארגון יואל חסון – אשר הכחיש זאת על-אף ועורר סאגה בפני עצמה (ראו טורו של אראל סג"ל) – משוריין על-ידי ציפי ליבני למקום ה-16 הריאלי בתנועת העבודה. בין חברי הנהלת 'קול אחד' מצוי גם איש 'העבודה' נוסף, אסף הלחמי, שנבחר לוועידת המפלגה לפני ארבע שנים ומשמש כחבר מועצת סניף המפלגה ברמת השרון.

בקיצור: פעילים וחברים במפלגת 'העבודה' רוצים לתת 'סייד-קיק' לקמפיין "אנחנו או הוא". לא בטוח עד כמה זה מסתדר עם חוקי מימון המפלגות – את זה כבר תבדוק ועדת הבחירות המרכזית. אך אפילו אם העסק כשר, הוא מדיף ריח חזק, ולא: זה לא לבנדר.

אבל הבעיה האמיתית מתחילה כאשר נכנס לתמונה מימון מאסיבי של ממשלות זרות. דמוקרטיה זה שלטון העם, בחישה של מדינות בענייניה של מדינה אחרת זו חתרנות.

והראיות לכך רבות: על-פי הפרסום הרשמי של 'קול אחד' כפי שמופיע בצילום המסך מאתר הארגון בתאריך 29.1.2015, מקורות המימון של 'קול אחד' הם "תאגידים וממשלות מישראל, הרשות הפלסטינית והקהילה הבינלאומית".

קול אחד
ממשלות מהקהילה הבינלאומית. צילומסך מאתר 'קול אחד'

באורח פלא, ימים ספורים לאחר מכן הארגון שינה, את רשימת התורמים שלו, וטען כי הוא מקבל כספים מגורמים פרטיים וכי הוא קיבל מענק חד פעמי בשנת 2013 מן הממשל האמריקני.

אולם גם התיאור הזה אינו מדויק. כריסטינה טיילור, האחראית על המענקים ב'קול אחד' ארה"ב, אמרה בתאריך 29.1.15 ל-FRONTPAGE MAGAZINE כי במהלך השנה האחרונה קיבל הארגון שני מענקים ממחלקת המדינה האמריקנית. לטענת טיילור מטרת הכספים אינה להתערב בהליך הבחירות בישראל. המציאות הנוכחית והחבירה לארגון v15 הופכים את האמירה הזאת של טיילור מפוקפקת למדי.

מלבד זאת, בדף הבית של 'קול אחד' באנגלית עדיין מופיעה רשימת "שותפים" מפורטת הכולל את האיחוד האירופי, מחלקת המדינה של ארה"ב, מפלגת הלייבור והמפלגה השמרנית. באופן תמוה, באתר האינטרנט של 'קול אחד' בעברית השותפים הללו אינם מופיעים. במקומם אנו מוצאים "שותפים" אחרים, ביניהם מתנוסס 'שתיל' – הזרוע הביצועית של 'הקרן החדשה לישראל'.

העובדות הללו מעלות שאלות קשות: האם כספי ממשלות זרות נתרמו להתערבות בבחירות במדינת ישראל כנגד שלטון נבחר? כמה עמוקה התערבותם של הממשל האמריקאי, האיחוד האירופי וגורמים רשמיים אחרים בנושא?

השאלה הזאת הועלתה ע"י הסנטורים טד קרוז ולי זלדין, שדרשו ממזכיר המדינה ג'ון קרי לחקור את התנהלות מחלקת המדינה ואת ארגון 'קול אחד', ולהפסיק את מימונו.

מקומי או בינלאומי?

'קול אחד' מצהיר על עצמו כ"ארגון בינלאומי" בעל סניפים בארה"ב, בישראל ובאירופה, אך כדי למנוע חשיפה לבעיות, הסניפים הללו מנותקים מארגון האם, וככל הנראה רשומים בכל מדינה בנפרד. כך יכול הארגון להצהיר בדו"חות המס שלו כי הוא לא "מחזיק משרדים, עובדים או סוכנים מחוץ לארה"ב", וכי הוא לא " לקח חלק בפעילויות… לקדם קמפיין עבור או נגד מועמד למשרה ציבורית". כל זאת בזמן שהוא מנהל פעילות פוליטית בוטה בישראל.

'קול אחד' ארה"ב ינסה לשכנע את רשויות המס כי הוא בסך הכל מעניק "מענקים" ל"נתמכים" שלו, תוך שהוא מזהיר אותם לפעול באופן "א-מפלגתי" ואף מנהל מעקב אחריהם כי הם פועלים באופן זה. מכיוון שפעילות הארגון בארה"ב ובישראל מנוהלת על ידי אותו אדם – דניאל לובצקי, יכול להיות שזה יישמע פחות משכנע.

אגב, בעיה דומה עשויה לצוץ גם לסניף הישראלי של הארגון, הרשום אצל רשם החברות ככזה שמטרתו "קידום מטרות ציבוריות, שיתוף אזרחים משני צידי המיתרס של הסכסוך הישראלי פלסטיני". "החלפת השלטון" אפעס, לא מופיע שם.

בכל אופן, בינתיים מתנהל לו קמפיין "רק לא ביבי" על מי מנוחות: 'קול אחד' ו-V15 דוחקים בציבור להצביע לכל מפלגה אפשרית שיכולה להביא לשינוי שלטוני, ו"המחנה הציוני" הוא פשוט במקרה האופציה הרלוונטית היחידה.

המידע שהצטבר עד כה, וממשיך עוד לזרום מעלה שאלות קשות מאוד: האם 'קול אחד' הפך לצינור להעברת כספים עבור V15? האם באמצעות 'קול אחד' הממשל האמריקני, תאגידים ואולי גופים אחרים מנסים להשפיע בניגוד לחוק על הבחירות בישראל? ומה הקשר של הנהגת 'המחנה הציוני' לכל הסיפור?

נכון לעכשיו, השאלות טובות יותר מהתשובות. כשמדובר במאבק על השלטון, אין לצפות להגינות מהשמאל. הכדור נמצא כעט בידיה של מערכת המשפט, ולציבור – זה שעליו מבוסס הרעיון של ברחיות דמוקרטיות – מגיע לדעת את האמת.

תגובות

מארגון 'קול אחד' נמסר: "תנועת 'קול אחד' אינה קוראת למי להצביע, אלא שותפה בקמפיין שמטרתו להביא להנהגה אחרת. 'קול אחד' שיתפה פעולה עם כל המפלגות לרבות ש"ס, הליכוד, יש עתיד, קדימה ועוד. בשעה שראש הממשלה נתניהו ניהל משא ומתן מדיני ניהל 'קול אחד' קמפיין תמיכה בראש הממשלה נתניהו. רשימת התורמים הועברה למבקר המדינה ואיננה כוללת ממשלות זרות. זו המצאה חסרת שחר".

מתנועת V15 נמסר: "הארגון לא פועל לקדם מפלגה מסוימת. הוא בעד החלפת שלטון נתניהו וקורא להצביע למפלגות המרכז-שמאל. מקורות המימון שלו נסמכים על מספר תורמים מרכזיים: דניאל אברהמס, דניאל לובצקי, אורי וייס ואלון קסטיאל. איננו סבורים שיש כאן עבירה על החוק. יתרה מכך, לא היינו זקוקים לעתירת הליכוד. כבר לפני שבועיים פנינו בהליך של פרה רולינג למבקר המדינה. המסמכים התקבלו בלשכתו ואנו מחכים לתשובתו. נמרוד דואק הוא מנהל הקמפיין והיה אחד ממקימי וי 15. גם איתמר ויצמן הוא אחד ממקימיו. מעבר לכך, יש אלפי מתנדבים ופעילים בארגון. קבוצת מתנדבים מפעילה את דף הפייסבוק ואתר האינטרנט של הארגון".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. הקב"ה ירחם על זהבה גלאון בת יפה וישלח לה רפואה שלמה ובריאות הגוף והנפש עם כל חולי עמו ישראל ונאמר אמן.

  2. מעניין אם יש גם נוכחות לארגון בצד הערבי, או ששלום עושים רק ע"י פשרות מצד ישראל. הזוי לגרום לישראל לעשות וויתורים חד צדדיים ולעבוד על יותר סובלנות ורפיסות בחברה בצד הצודק, בצד שלנו. אם היו מנסים להקים את הגוף הזה בעזה, באותו יום היו נגררים גופותיהם של כל המארגנים והמשתתפים ע"י אופנוענים ברחבי העיר. בכלל הקרן החדשה שם הייתה גופה על הכביש שכולם היו שוכחים ממנה למחרת.

  3. טוב, אפשר בהחלט לראות את ביבי אוכל את הדיסה שבישל כשלא טיפל כראוי בכל העמותות שהאג'נדה שלהם היא מחיקת מדינת ישראל בתמיכת הקהיליה הבינלאומית. גם המנעותו מטיפול ותיקון עוותים במערכת המשפט (ומערכת השידור הציבורית) נותן בו ובנו את אותותיו. זה כבר קרה לו יותר מפעם אחת, אך הוא לא לומד. פסו מנהיגים ראויים מן הארץ.

  4. מסתבר שלא רק לפוליטיקה הישראלית האמריקאים דוחפים את האף
    http://www.memri.org.il/cgi-webaxy/sal/sal.pl?lang=he&ID=107345_memri&act=show&dbid=articles&dataid=3811
    "על פי דיווחי האח"ס, מטרת הפגישה היתה לגייס תמיכה להתנגדותם למשטר עבד אל-פתאח אל-סיסי במצרים"
    "דוברת מחלקת המדינה, ג'ן סאקי, אמרה כי … פגישות של מחלקת המדינה עם גורמים פוליטיים הן עניין שבשגרה"