רוצים כסף לזקנות במסדרון? תורידו מיסים

בשנים האחרונות עוסקים כולם רק בחלוקת העוגה, ובכך גורמים להקטנתה. הגיע הזמן להפוך את התקליט.

בשנים האחרונות עוסקים מקבלי ההחלטות והאידאולוגים רק בחלוקת העוגה, ובכך גורמים להקטנתה • הגיע הזמן להפוך את התקליט, וקודם כל להגדיל את העוגה על-ידי צמיחה כלכלית מוגברת

ייהנו מהורדת מיסים. האנשים במסדרון
יהנו מהורדת מיסים. האנשים במסדרון. צילום: פלאש90

לפעמים הכלכלה היא דבר מאוד פשוט. עד כדי כך פשוט שניתן לסכם את הפעילות הכלכלית הרצויה בשלוש מילים פשוטות: להגדיל את העוגה. זה התפקיד שלנו כאזרחים, זה התפקיד של הממשלה ובפרט של שר האוצר.

הבעיה היא, שמאז קיץ 2011 וגלי המחאה החברתית, המדינה עסוקה ב"איך לחלק את העוגה" במקום ב"איך להגדיל את העוגה". ברגע שנחתור להגדלת העוגה כל אחד בחברה ירגיש שיפור ורווחה כלכלית. זו תורת הכלכלה.

אז איך מגדילים את השלם? במילה אחת: משחררים. בכמה מילים: מורידים את הרגולציה, מקילים בנטל המס ומאפשרים לאזרחים את החופש ליצור, להשקיע וליזום. רק כך ניתן להאיץ את הפעילות הכלכלית ולהגדיל את הצמיחה. וכשיש צמיחה, זה טוב לכולם, בעיקר למעוטי היכולת.

222 (1)
על בסיס נתוני מדד החופש העולמי, 2014. התרשים באדיבות גלעד אלפר

שתי נקודות ימחישו את העניין. בין שלל המלצותיה, החליטה ועדת טרכטנברג להעלות את שיעור מס רווחי ההון מ20% ל-25%. ההיגיון שעומד מאחורי המהלך הוא שכך תגדיל המדינה את גביית המיסים מהשכבות החזקות ותוכל לבצע חלוקה מחדש ולהעביר משאבים לשכבות החלשות באמצעות הוצאה ציבורית. דהיינו, חלוקה מחדש של העוגה. נשמע הגיוני. לא? נראה מה קרה בפועל. להלן נתונים אודות הכנסות המדינה ממיסוי שוק ההון בשנים 2013-2009:הכנסות המדינה ממיסוי שוק ההון

המגמה ברורה. מיד עם היוודע גזירת המס פחת היקף ההשקעות: ממוצע מחזור המסחר היומי בבורסה ירד ב-40% בין השנים 2009 ל-2012, וכתוצאה מכך סך פדיון המדינה ממיסוי שוק ההון ירד.

המדיניות פעלה כבומרנג: בעוד שכוונתה של הממשלה הייתה להגדיל את הכנסות המדינה ממיסוי שוק ההון, המציאות טפחה על פניה. לא רק שההכנסות לא גדלו הן למעשה פחתו כמעט במחצית.

אווירה אנטי-עסקית

זה לא קרא רק בישראל. מחקר בלתי תלוי שנערך בארה"ב אשר בחן את ההשפעה של שינוי בשיעורי מס רווחי ההון במדינות שונות מצא כי כשמעלים את שיעור המס סך ההכנסות הכולל ממיסים יורד; ולהיפך: כשמפחיתים את מס רווחי ההון סך ההכנסות ממיסים עולה.

מי מפסיד כתוצאה מהקטנת עוגת המס? לא בעלי ההון שניווטו את ההון שלהם למקומות אחרים, אלא מעמד הביניים והשכבות החלשות. אלה מפסידים פעמיים: פעם אחת בדמות פגיעה בחסכונות ובפנסיה שלהם; ופעם שניה בדמות פגיעה בשירותים הממשלתיים, הנסמכים על פחות הכנסות ממיסים.

במקום להוריד את מס רווחי הון באופן דרמטי כדי להגדיל את ההשקעות בשוק ההון (שממנו הציבור יוצא נשכר) הממשלה העלתה את המס וניווטה באופן ישיר את כספי המשקיעים לחו"ל. יתר על כן: עודפי ההון מצאו את דרכם אל שוק הנדל"ן דבר שתרם גם לעלייה במחירי הדיור.

כך גם בעניין תגליות הגז, במקום לחשוב על הגדלת העוגה על-ידי עידוד השחקנים הקיימים לפתח את מאגר הגז 'לויתן' במהירות האפשרית, החליטה הממונה על ההגבלים העסקיים, להכניס את משק האנרגיה לקיפאון. דבר שהביא להרחקת משקיעים זרים, ולעכב את התפתחותה של ישראל כמעצמת אנרגיה. היא גם מרחיקה את הכנסותיה הפוטנציאליות העצומות ממיסים לעתיד שאינו נראה לעין כתוצאה מהפקת מאגר לוויתן.

פעם נוספת, אנו רבים על חלוקת העוגה במקום לעסוק בהגדלתה. נכון, יצחק תשובה ייהנה מהגדלת העוגה, אך גם המדינה תהנה בשל הגדלת בגביית המיסים. האם כדי שיצחק תשובה ירוויח פחות, הזקנה במסדרון בית-החולים צריכה לסבול?

את מדיניות העלאות המיסים ודיכוי ההשקעות ניסינו כבר מאז 2011 ומצבם הכלכלי של כל שכבות האוכלוסייה לא השתפר: המדינה נדרשת להמשיך ולהעלות מיסים כל העת ולא מצליחה להשתחרר מהמלכוד. הגיעה העת לשינוי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. מאמר מעניין ומחדש. רק צריך לזכור שיכולות להיות סיבות אחרות שגרמו לירידה בהיקף מחזורי המסחר וכתוצאה מכך לירידה בהכנסות ממיסים.

  2. מעולה!

    מהיכן הנתונים לגרף המתאר את ההכנסה של האדם העני מול מידת הקפיטליזם של המדינה?

  3. כשקוראים את התוכניות של יחימוביץ ,לפיד , כחלון, דרעי , להיטיב עם העם, פלא שנתניהו נגרר אחריהם !היום הפופוליזם הוא הבון טון של כל המפלגות, ביבי כבר שילם מחיר בעבר על הבראת הכלכלה ב2002 והוכנס להקפאה לכמה שנים , היום העם בישראל רוצה ארוחות חינם!