מדוע הסכם הגרעין האיראני גרוע

כל הראיות מצביעות על כך שהתנאי הבסיסי ביותר יעדר ממנו: שקיפות מלאה ופיקוח הדוק על כל מתקני הגרעין.

חייב להציב את הדרישה הבסיסית ביותר; ג'ון קרי ושר החוץ האיראני זריף בזנבה. צילום: מחלקת המדינה האמריקנית

בספרו ״איראן הגרעינית״ הסביר החוקר ג׳רמי ברנשטיין כי קל הרבה יותר להסתיר תשתיות של צנטריפוגות מאשר כורים גרעיניים. על-פי פרטי הסכם הגרעין האיראני שנחשפו עולה כי תנאיה של העסקה המתרקמת בין איראן לבין ה-3+3 (בריטניה, צרפת, גרמניה, סין, רוסיה וארה״ב) אינם כוללים מאמץ חיפוש או זיהוי של מתקנים העלולים להכיל אתרי צנטריפוגות שלא הוצהר עליהם. בפועל, אתרי גרעין בעלי אופי צבאי יהיו "מחוץ לתחום" עבור הפקחים.

השיחות מתמקדות במאמצי חיפוש ואימות רק בנושא פעילות ההעשרה (יצור חומר בקיע לפצצה). עם זאת, הדרך היחידה שבה ניתן לקבוע בוודאות שאיראן לא מפרה את תנאי ההסכם היא לוודא שקיפות מלאה באשר לתוכנית הגרעין האיראנית. בכך חייבים להיכלל: ההיבטים הצבאיים האפשריים (PMD) של תוכנית הגרעין האיראנית (״הנופלים״ מחוץ לטווח ההתייחסות של המשא-ומתן הנוכחי), הפיתוח המתמשך של הטילים הבליסטיים (טילים ייעודיים להרכבת ראשי חץ גרעיניים) ומאמץ המחקר והפיתוח בנושא הגרעין המבוצע במתקנים הצבאיים של איראן כדוגמת פרצ׳ין, שנמצא "מחוץ לתחום" של הפקחים הבינלאומיים בהתאם לעסקה הנירקמת.

שקיפות לפני הכל

אך באופן מוזר משהו, המושג 'שקיפות' נעדר מהשיח הציבורי בשאלת ההסכם המתגבש. במאמר דעה שפורסם ב'ניו יורק טיימס' תחת הכותרת ״איך לסכל פריצה גרעינית איראנית״ השתמש רוברט איינהורן במושגים ״צעדי אימות חודרניים״ ו״פיקוח הדוק״ כדי להציע דרך לפיה ניתן יהיה להתמודד עם תוכנית ההעשרה האיראנית במסגרת המשא–ומתן הנוכחי. גם סגן מזכיר ההגנה האמריקני הנכנס אנתוני ג'יי. בלינקן אמר בראיון ל'ניו יורק טיימס' כי יש לדרוש "פיקוח הדוק ביותר" על תוכנית הגרעין האיראנית, אך התנאים עדיין נידונים.

דו"ח של קבוצת המחקר International Crisis Group (או ICG) ממאי 2014 אף טען כי ״איראן נראית כמי שמוכנה לקבל דרישות גבוהות יותר לשקיפות״ (עמ׳ 22), מה שמצביע על כך שישנן רמות שקיפות שונות. רושם מוטעה שכזה יכול להתקבל מדבריו של הנשיא האיראני חסן רוחאני, שבנאום ההכתרה שלו מיוני 2013 הכריז כי תוכנית הגרעין האיראנית עומדת בתנאי ״השקיפות המלאה״, אך באותו מעמד הוסיף כי איראן מוכנה ״לספק שקיפות גבוהה יותר״. עם זאת, להתיר לאיראן יכולת העשרה נוספת בתמורה לשקיפות גבוהה יותר באתרים קיימים וידועים הנה בבחינת עסקה אווילית משום שכפי שהציע ג'רמי ברנשטיין, המשך העשרה יכולה להתבצע באתרים שאינם מוכרים לפקחים. במילים אחרות, ההסכם חייב לכלול מנדט נרחב לפקחים לבחון אתרים מוצהרים וכאלה שאינם ידועים.

באוקטובר 2014, במהלך אירוע במכון 'ברוקינגס', הודה מנכ"ל הסוכנות לאנרגיה אטומית יוקיאה אמנו, כי "הסוכנות אינה מסוגלת לערוב לאי-הימצאותם של אתרים גרעיניים נוספים או לפעילויות גרעיניות נוספות. לכן, הסוכנות אינה יכולה להסיק שכל פעילות הגרעין באיראן הינה למטרות שלום בלבד". 'המכון למדע ולביטחון לאומי' (ISIS)  ציין כי צילומי הלוויין זיהו בפרצ'ין פעולות הקשורות לפיתוח נשק גרעיני, "המוכיחות כי איראן מבצעת עבודות תשתית המיועדות להסתרה של פעולות אסורות קודמות שנעשו בהקשר זה". כשאנשי הICG- פנו לגורמים האיראניים כדי לאפשר הגעה לאתרים הצבאיים, הם נענו כי "ביקורים כאלה במתקנים צבאיים מייצרים פרנויה בקרב אלה באיראן שמאמינים כי המערב מבקש לחתור תחת המשטר, כפי שקרה בעיראק שלאחר סדאם. זו גם שאלה של כבוד" (הערה 124, עמ' 22).

האם הטיעון השרירותי של פרנויה איראנית וחיפוש אחר כבוד אמורים למנוע מהנושאים-ונותנים עם איראן להעלות דרישות הגיוניות לגישה מיידית לאתרים כאלה בכל הסכם עתידי?

פיקוח כתנאי ראשוני; מתקן העשרת מים כבדים באיראן. צילום: Nanking2012 באדיבות ויקימדיה
פיקוח כתנאי ראשוני; מתקן העשרת מים כבדים באיראן. צילום: Nanking2012 באדיבות ויקימדיה

אחיזת העיניים האיראנית: השוטר הטוב והשוטר הרע

התנהלות צוות המשא-ומתן של רוחאני ושל המנהיג העליון עלי ח'אמנאי נראית לעיתים כפרודיה של "השוטר הטוב – השוטר הרע". ח'אמנאי הביע עמדה אמביוולנטית לגבי הסכם עתידי אך ברוב המקרים הביע התנגדות להסכם, תוך שהוא מביע סקפטיות עמוקה שבבסיסה מונחת הקביעה כי הסכם הוא פשוט אמצעי השולל מאיראן את הישגיה המדעיים ודרך להנביט מבית זרעים של שינוי משטר. קשה לקבוע במה ח'אמנאי אכן מאמין, אך יש בסיס לטענה כי הוא סבור שאיראן אינה יכולה לשים מבטחה בהסכם עם המערב. יתרה מזו, ח'אמנאי חייב להיות זהיר בהתייחסותו להסכם כדי לא לעורר אנטגוניזם בקרב האליטות של 'משמרות המהפכה' והבסיג', הסבורות כי שימור "גחלת הקדירה הגרעינית" משרת את האינטרסים הפוליטיים והכלכליים שלהן. קציני צבא ואנשי ביטחון המונעים על בסיס אינטרס כלכלי מובהק ייטו להרחיב את מימדיו של העימות עם המערב כאמצעי להעמקה של יחסים פוליטיים, צבאיים וכלכליים עם סין ורוסיה.

הסקפטיות של ח׳אמנאי, ונטייתו לתמוך באליטות הצבאיות המזוהות עמו, משמשת ככלי בידי הנשיא רוחאני וצוותו. כך הם יכולים לשכנע את בני שיחם מהמערב כי הסכם מוצלח יעניק לפוליטיקה הטכנוקראטית שלו חיזוק יתר ויזכה אותו בתמיכה מצד ח׳אמנאי בעצם שיקום כלכלתה של איראן ומשיכת משקיעים אירופאים לשווקיה. הרחבת בסיס הכלכלה האיראנית, כך נטען, תשחק את האחיזה של משמרות המהפכה על מערכי הכלכלה ותצמצם, קרוב לוודאי, את הדומיננטיות הפוליטית שלהם. ככלל, יפעל הדבר לחיזוק רוחאני ומחנה תומכיו. שתי הגישות השונות הללו בפוליטיקה האיראנית הניעו רבים במערב להניח כי המשא-ומתן הנוכחי לא מצטמצם לשאלת הגרעין האיראני, אלא עוסק בשאלת צביונה העתידי של הרפובליקה האסלאמית של איראן. נושא זה מעלה שאלה חשובה ונפרדת: האם המתדיינים עם איראן בשאלת הגרעין צריכים לעסוק גם בשאלת השפעתו של הסכם כזה על המערכת הפוליטית הסבוכה באיראן?

ראואל מארק גרכט, לשעבר איש מנגנוני הביון האמריקני וכיום עמית בכיר ב'קרן להגנה על הדמוקרטיות' (FDD), טוען כי אין לצפות מהרפובליקה האסלאמית של איראן לשנות את האוריינטציה והיעדים שלה, בלא כל קשר להבדלים בין הנשיא רוחאני למנהיג העליון עלי ח׳אמנאי בשאלת עתידה הכלכלי של איראן. הוא מוסיף ש״אם אנשי אקדמיה הבקיאים ברזי השפה הפרסית יכולים להתעלם משטף ההצהרות רוויות המשטמה של עלי ח׳אמנאי כלפי ארה״ב והמערב; או מתפקידו האינסטרומנטלי של רוחאני בחתירה של איראן לנשק גרעיני; או מהמעורבות של המשטר האיראני בפעילות טרור וברציחות פוליטיות ברחבי הגלובוס – אז ודאי שפקידי ממשל עם סדר יום עמוס לעייפה, שאין בידם את הזמן לקרוא תרגומים של נאומים משעממים בשפה הפרסית, יכולים להתעלם מהרקורד המצוין לעיל". גרכט היה מסכים קרוב לוודאי עם האנליסט של קבוצת ה-ICG,עלי ואאַז, שכתב לאחרונה כי כאשר הדברים מגיעים לשולחן המשא-ומתן נראה שח׳אמנאי ורוחאני רואים עין בעין.

שני קולות, מטרה אחת; נשיא איראן רוחאני. צילום: נשיא האיחוד האירופי CC BY-NC-ND 2.0
שני קולות, מטרה אחת; נשיא איראן רוחאני. צילום: נשיא האיחוד האירופי CC BY-NC-ND 2.0

יש סיבה לדאגה

מסיבות אלו, בהסכם טוב, לשקיפות אין מידתיות. ״שקיפות נוספת״ או ״שקיפות ברמה גבוהה יותר״, מושגים שבהם עושה שימוש הנשיא רוחאני, הם מושגים שחוקים. או שיש שקיפות מלאה או שאין. כל הסכם, ויהיו תנאיו אשר יהיו, הסובל מהגדרה רופפת ומוגבלת של מאמץ הפיקוח והאימות ומתייחס רק לחלק מהפעילות האיראנית בנושא הגרעין, טומן בחובו יכולת אכיפה חלשה ומוגבלת. זהו חשש לגיטימי ורציני, ולא ניתן לפטור אותו בטיעון כי שקיפות מלאה הנה דרישה מוגזמת שהאיראנים לא יעתרו לקבלה או בהסבר ששקיפות מלאה, כמו אפס העשרה, אינה ניתנת להשגה.

למרות שישראל אינה צד במשא-ומתן המתנהל מול איראן, העולם מצפה ממנה לקבל את ההסכמות שיושגו ולפעול פיהן. בספרו החדש ״הסדר העולמי״ קובע הנרי קיסינג׳ר כי ״החתירה להסכם חייבת להתעמת עם הצפי שטהראן תפתח אסטרטגיה שתמתן מתחים במידה שתביא להסרת משטר הסנקציות, אך תותיר בידה תשתית גרעינית משמעותית ומרחב פעולה שיאפשר הסבתה למטרות צבאיות" (עמ׳ 163). ניתן לחלוק על האופן שבו ישראל ביטאה באופן פומבי את הסתייגויותיה בנושא ההסכם המתגבש, אך חששותיה של ישראל עולים בקנה אחד עם הדברים שניסח קיסינג׳ר. החשש לגיטימי, ותנאיו של ההסכם בנושא הגרעין האיראני חייבים לתת לו מענה אמיתי. במלים אחרות, ראשית ולפני הכל, האלטרנטיבה להסכם חלש ו"חסר שיניים" הוא הסכם חזק המתמודד היטב עם תסריט כזה.

__________

פרופסור עוזי רבי מרצה בחוג להיסטוריה של המזרח-התיכון ואפריקה ועומד בראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב.

ד"ר ברנדון פרידמן הוא חוקר במרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב ומומחה ביחסי איראן-מדינות ערב והיסטוריה מודרנית של מדינות המפרץ הפרסי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

    1. הסאגה סביב נסיעתו והופעתו של ראש הממשלה לנאומיו בארה"ב הסתיימה. הצלחתו איננה בסימן שאלה. עוד לפני בחינת התכנים, שאף הם היו ראויים, חשיבותו בעצם היותו. הוא שם את עניינה של ישראל באופן ברור ואף בוטה על שולחן הדיונים שבין איראן וארה"ב. צילה הגדול של ישראל הקטנה, יהא שורה מעתה על מהלך השיחות ועל ההסכם הנטווה בין המעצמות. ישראל תהיה שם, בין אם ירצה בכך אובמה ובין אם לאו.

      שליחות נתניהו. בגידתה של התקשורת
      מרדכי ליפמן

      כתיבת שורות אלה בשעות הבוקר של יום ד', ביום שלאחרי. נאומו של נתניהו, מול צירי הקונגרס ובית הנבחרים, היה וחלף. אולם כבר עתה אפשר לומר בבירור כי הוא השאיר חותם, ולהרבה זמן.
      קיימות לפחות 5 עובדות "קשיחות" שהנאום הציף אותן אל פני השטח, והן לא יעלמו מסדר היום האמריקאי. חלק מהן מצא את ביטויו בתקשורת האמריקאית כמו פוקס ניוז ואחרות: האחת צמד המילים "הסכם רע". נתניהו, כנואם מחונן, חזר עליהם מספר פעמים. בעיני רוחי אני רואה את אובמה, זע באי נוחות על כסאו, למשמע אוזניו. הסכם רע. טעם המילים האלה לא יפוג לעולם. השנייה, העובדה שאין לטאטאה אל מתחת לשטיח או להתעלם ממנה, היא כי מצרים, סעודיה ונסיכויות המפרץ נמצאות בדיעבד, בצד של ישראל, מול הממשל האמריקני. גם אם אין הן אומרות את זה במפורש. נתון מדיני חשוב שהממשל האמריקאי מתעקש לא להביאו בחשבון.
      השלישית הבלטת הזיקה שבין דעא"ש לאירן. יצירת הכללה גורפת הכורכת יחד את המיליטנטיות המוסלמית לגווניה השונים (אך הרצחנות המשותפת לכולם) בכריכה אחת. נתניהו פעל כאן למנוע התבססות מיתוס, שאובמה החל ליצור בשקדנות. מיתוס הנובע מרצונו הנחוש להתכחש לאיסלם הקיצוני משל אין הוא קיים. אין בעולמו של אובמה, ולא יהיה, איסלם כזה, בתנאי שלא נדבר על כך… ולא יוזכר המונח המגונה הזה. מאחר ונושא דעא"ש, מוכר הרבה יותר לאמריקנים "בזכות" צילומי הזוועה המגיעים משם, כלל השילוב את הילת מעשיהם הנפשעים גם על האיראנים….
      הרביעי, שבו עסקה בעיקר התקשורת האמריקאית, מתייחס למידור ולשטחיות שבטיפול בנושא האיראני בתדרוכי הממשל לנציגי הדמוקרטים. שוב ושוב נשאלה השאלה האם הממשל פיזר מסך עשן במכוון. אם אכן כך הדבר, יש כאן משום תמימות ואף נאיביות מיותרת, בהנחה שהדברים לא יגיעו ממילא לתקשורת.
      בתקשורת האמריקאית גיחכו על ההחלטה המוזרה של יו"ר ועדת הבחירות השופט ג'ובראן שדחה את תחילת השידור של הנאום בחמש דקות. כל זאת לאחר שהוא עצמו קבע שאין בנאום זה משום שידור בחירות. החלטה זו הוגדרה כמנותקת לחלוטין מן המציאות.
      העובדה החמישית שבלטה הייתה שביעות רצון מהשבחים שנתניהו טרח לפזר כפרחים באירוע חגיגי, מעל לראשם של נשיא ארצות הברית, הממשל ואמריקה בכללותה. במילים חמות התייחס נתניהו לעזרה הרבה שישראל קיבלה מארה"ב בכל התחומים ובמיוחד בביטחון (הזכיר את כיפת ברזל), בתקציב ובמודיעין. כל זאת בצד ביקורת שהושמעה בתקשורת (אך לא מפי נתניהו), על העובדה שאובמה סירב להיפגש עמו.

      נתניהו ועמו מדינת ישראל, נחל נצחון גדול וחשוב מאד. גם מקהלת העורבים שהתנחלה בבית הטלוויזיה והיא כוללת את משפחת "העורבים" הידועה. חלק מהם כמה מצער, עתונאים מוכשרים שכשלו, כאמנון אברמוביץ ופוליטיקאים כאיתן כבל, שלי יחימוביץ ומבחוץ נאום אומלל שנקטע בשל היותו נאום בחירות מובהק של בוז'י הרצוג, הצווחים במקהלה, רק רע רק רע רק רע.
      "העורבים" מבין אנשי התקשורת, המשמיעים קריאה זו כרפלקס מותנה כל אימת שהשם נתניהו עולה לשידור, סיפרו לכולנו בקול תרועה גדולה על כל חבר קונגרס דמוקרטי ש"בישר" להם על העדרו הצפוי. והנה הפלא ופלא! הם כאן. התברר כי במהלך נאומו של רה"מ, נמצאו האבדות… חלק מאותם עשרים איש (לערך), שנוכחותם הוטלה בספק, נמצאו ע"י המתעניינים שהשחיזו כבר את עטיהם, ישובים בניחותא על כיסאותיהם… אף מוחאים כפיים וקמים על רגליהם כל אימת שהדבר נדרש על פי הפרוטוקול ועל פי העניין…

      בעקבות העניין העצום והוויכוח שהחל בעצם בואו של נתניהו לארה"ב, נאומו באייפאק ובקונגרס, שבשניהם מצא עצמו בפני אולמות גדושים באוהדים ומלאים עד אפס מקום, צריך להדגיש כמובן שהשני חשוב לא פחות ואולי יותר מהראשון, שכן שם נתקבל בחום על ידי נבחרים משתי המפלגות, שם גם מצא מולו רה"מ, מושבים התפוסים כולם ובין יושביהם את אלי ויזל, חתן פרס נובל לספרות שהפך לאייקון ספרותי, בעל משקל מוסרי מיוחד. וגם עוד הרבה אנשי תקשורת אוהדים. לא כפי שניבאו לנו אותם רואי שחורות מקצועיים, השכם והערב.
      התקשורת הישראלית העולזת לכל מעידה וכשלון של רה"מ, מעדה וגלשה שוב ושוב בהתבטאויותיה ובפרשנויותיה לגבי כל הקשור בנאומיו. אלא שהמצרך הקרוי אומץ לב, לא מצוי בכליה, כדי שתעשה בו שימוש של חשבון נפש ושל הכאה על חטא.
      המראה של תורים ארוכים מאד המשתרכים על המדרכה לפני האולם בו התכנסה ועידת איפא"ק ביום שני, ובהם רבבה ומחצה ואף יותר של אנשים המשלמים במיטב כספם תמורת הזכות להיות באולם ולשמוע את ראש הממשלה, היווה תשובה מוחצת לכל המלעיזים. וגם עדות מוחצת וחד משמעית מבחינת המסר הגלום בעצם קיומה (כבר למדנו: המדיה היא המסר), עוד לפני עיון בתוכן עצמו. ואכן ברור כי נוצרה כאן אמירה ברורה. נתניהו השיג את מטרתו. מעתה ייבחנו האיראנים לא רק במעשיהם בתחום הגרעין ישירות, אלא גם בתחום מעשיהם במדינות השכנות בכלל ובישראל בפרט. במערכת היחסים המורכבת בין ישראל והמעצמות השותפות למו"מ, מדינתנו הייתה עד כה נוכחת/נפקדת. אפשר עתה למחוק את המילה נפקדת. אולי למורת רוחה של הממשל בארה"ב. בתהליך המו"מ, בין ישראל והמעצמות.

      נתניהו: לשם מה זקוקה איראן לטילים בליסטיים ארוכי טווח?

      עתה כפי שטוענת ישראל, יש צורך לבחון גם את בחישתה הבלתי פוסקת של איראן במדינות הסמוכות ומאמציה לשנות את המשטרים הקיימים בהן, ושאלת השאלות: לשם מה יש צורך לאיראן בטילים באליסטיים, ארוכי טווח, אלא אם כן היא עתידה לנהל בשנים הקרובות התחשבנות מסוג אחר לגמרי עם מדינות אירופה ואולי אף עם ארה"ב, השטן הגדול?
      ויש עוד מוצר לוואי: הנאום וכל הנעשה סביבו, פתח חשבון חדש בין הציבור בישראל לבין אמצעי התקשורת, ובמיוחד המדיה האלקטרונית, כאן. למרבה ההפתעה לא שידרו הרשתות 11, 22 ו- 10, את הנאום הראשון במלואו אלא רק קטעים קטנים ממנו. מדוע? אלופות הסקרים לא יכלו לבדוק מה רוצה הציבור לראות ולשמוע? והיכן זכות הציבור לדעת? אני משוכנע כי רבים מאד בציבור ישבו מתוסכלים וכוססי ציפורניים עד זוב דם, מול המסך המאכזב. אני תוהה כיצד הרהיבו עוז עורכי התכניות למיניהם להעסיק אותנו בסיפור הקטטה באילת, או בפרסומים על משחת שיניים ועל האיכות התזונתית הגנוזה בברוקולי, במקום לאפשר לנו לראות ולשמוע נאום בעל חשיבות עצומה לישראל ולעתידה. האומנם לא ניתן היה לדחות אייטמים תפלים אלה בשעה או יותר?

      המעשה "התמים" המתמצה בדחיקת נאומו של רה"מ בפני אייפאק, על ידי רשתות השידור למועד אחר, ואף לא לשדרו במלואו בכלל, ואף התיאום שכנראה היה ביניהן, הוא בגידה בציבור הלקוחות. חד וחלק. אין לכך הגדרה אחרת. הוא גם סוג בוטה של סתימת פיות. במקרה זה של ראש הממשלה. עורכי התכניות למעשה אומרים לנו, לקוחותיהם – מממניהם: אני לא שם ז… על מה שמעניין אותך. אני אקבע מה שאתה תראה ומה שאתה תשמע. ליתר דיוק: אני מצפצף עליך".
      האם ציבור הלקוחות של התקשורת איננו אמור להביע את דעתו? האם לא מן הראוי שדעתו תשמע ותובא בחשבון?
      הסאגה סביב נסיעתו והופעתו של ראש הממשלה לנאומיו בארה"ב הסתיימה. הצלחתו איננה עומדת היום בסימן שאלה. כפי שאמרנו עוד לפני בחינת התכנים, שאף הם היו ראויים, חשיבותו בעצם היותו. הוא שם את עניינה של ישראל באופן ברור ואף בוטה על שולחן הדיונים שבין איראן וארה"ב. צילה הגדול של ישראל הקטנה, יהא שורה מעתה על מהלך השיחות ועל ההסכם הנטווה בין המעצמות. ישראל תהיה שם, בין אם ירצה בכך אובמה ובין אם לאו.

      otmoti@netvision.net.il

      .