א-סיסי נגד הטרור: עשרות אלפי מסגדים יסגרו במצרים

א-סיסי רותם את מערכת המשפט: כ-27,000 "מסגדים פיראטיים" יסגרו, מחשש שהם מהווה חממה לגיוס תמיכה ב'אחים המוסלמים' ובג'יהאד.

מלחמת חורמה; הפגנה בעד גנרל א-סיסי במצרים. צילום: sierragoddess CC BY SA 2. VIA FLICKR

ב-28 בדצמבר 2014 נשא נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי נאום חסר תקדים שלא זכה לתשומת הלב הראויה. "אני פונה אל אנשי הדת והמלומדים" אמר א-סיסי באל-אזהר, המוסד האקדמי הדתי-סוני החשוב ביותר בעולם. "אנו חייבים להתבונן בעיון במצבנו הנוכחי":

"לא יעלה על הדעת שהאידיאולוגיה אותה אנו מקדשים תהפוך את כל האומה שלנו למקור לדאגה, סכנה, הרג והרס בכל רחבי העולם. […] הגענו לנקודה שבה האידיאולוגיה הזו נעשתה עוינת לכל העולם. האם זה הגיוני ש-1.6 מיליארד מוסלמים יהרגו 7 מיליארד מאוכלוסיית העולם על-מנת שיוכלו לנהל את חייהם כרצונם? לא יעלה על הדעת. אני אומר את הדברים הללו כאן, באל-אזהר, בפני המלומדים ואנשי הדת. אללה יהיה עד ביום הדין שכוונותיכם כנות, ביחס למה שאני אומר לכם היום. אינכם יכולים לראות בבירור כאשר אתם מקובעים סביב האידיאולוגיה הזו. עליכם להתעלות מעליה ולהביט מחוצה לה, אם ברצונכם להתקרב לאידיאולוגיה הנאורה האמתית. עליכם להתנגד לה בנחישות. אומר זאת פעם נוספת: עלינו לחולל מהפכה בדת שלנו".

את דבריו של הנשיא המצרי יש להציב בהקשר הנכון: מלחמת החורמה שמנהל המשטר ב'אחים המוסלמים' ובארגוני הג'יהאד בחצי-האי סיני. לאחרונה כתב באריכות ב'מידה' צבי מזאל, לשעבר שגריר ישראל במצרים, על פעולות הצבא המצרי למיגור הטרור, ביניהן השמדת 1,850 מנהרות בגבול ישראל-מצרים והקמת רצועת ביטחון של שטח מפורז ברוחב של 1.5 ק"מ ברפיח. אלפי משפחות שפונו בעל כורחן מבתיהן מתלוננות על התעלמות תקשורתית מכוונת ממצבן, אבל כנראה שיעברו עוד הרבה מים בנילוס לפני שמישהו יתחיל לדבר על ועדת חקירה בלתי-תלויה של מועצת האו"ם לזכויות אדם.

                  קטעים מתוך נאום הרפורמה של א-סיסי באל-אזהר

מתקפת המנע של א-סיסי

בינתיים, ההתפרעויות, הפיגועים ומעשי הטרור ממשיכים לפקוד את מצרים. יש לזכור כי למרות ש'האחים המוסלמים' הודחו מן השלטון, הם עדיין מחזיקים בבסיס תמיכה רחב מאוד בקרב האוכלוסייה. רק היום התרחש פיגוע במחוז ע'רביה בצפון המדינה – אדם אחד נהרג ו-11 נוספים נפצעו. נכון לעכשיו אף ארגון לא לקח אחריות למעשה, אולם גורמים שונים כבר מפנים אצבע מאשימה ל'אנסאר בית אל-מקדס' הג'יהאדיסטי, שהכריז לא מזמן על נאמנותו לדאע"ש.

המשטר המצרי לא מרפה את הלחץ, וב-28 בפברואר אישרר משרד ההקדשים המצרי החלטה מספטמבר 2013, הקובעת כי כל בתי התפילה הקטנים מ-80 מטר מרובע יסגרו. על-פי אתר החדשות 'אל-מוניטור' מדובר בהחלטה שמשפיעה על עשרות אלפי "מסגדים פיראטיים" חסרי פיקוח – כ-27,000 במספר – המנוצלים, כך לדברי המשטר, על-ידי 'האחים המוסלמים' והארגונים המוסלמים הרדיקליים כחממות לגיוס תמיכה. אנשי דת ואינטלקטואלים מצרים כינו את התופעה "פצצת זמן" המאיימת על הביטחון הלאומי. אחמד כרימה, פרופסור מאל-אזהר, הסביר ל'אל-מוניטור' את הבסיס הדתי להחלטה: למרות שאת חמש התפילות היומיות ניתן לקיים במבנים לא-רשמיים, תפילות החגים, התפילות המיוחדות ותפילות יום השישי חייבות להיערך במסגדים.

בתגובה למהלך טענה מפלגת א-נור הסלפית כי סגירת בתי תפילה קטנים, מבלי לספק אלטרנטיבה, משרתת את המטרה ההפוכה, ותוביל להעצמת האידיאולוגיה הרדיקלית. פרופסור כרימה דחה את הטענה על הסף. נציין כי בבחירות האחרונות שנערכו לפרלמנט המצרי בסוף 2011 – תחילת 2012, זכתה מפלגת א-נור לתמיכה של 24.4% מהקולות והפכה לכוח פוליטי לא מבוטל. למרות שמדובר במפלגה אסלאמיסטית, בניגוד ל'אחים המוסלמים', נראה כי המשטר המצרי אינו רואה בה כאיום. אולי לאור זאת באה ההחלטה הנוספת שקיבל משרד ההקדשים, להעניק 400 היתרים למטיפים סלפים בלי שיעברו לפני כן את המבחנים הקבועים בחוק.

גם מערכת המשפט מתגייסת

א-סיסי "מנצל" היטב גם את מערכת המשפט המצרית במלחמתו נגד הטרור. רק לפני פחות משבועיים הכריז בית משפט בקאהיר כי תנועת החמאס כולה – ולא רק הזרוע הצבאית שלה, כפי שפורסם לפני כן – היא ארגון טרור. על התביעה היה חתום נשיא מצרים בכבודו ובעצמו, יחד עם התובע הכללי, שר המשפטים ושר הפנים. בנוסף קבע בית משפט מקומי עונש מאסר עולם על המדריך הכללי של 'האחים המוסלמים' מוחמד בדיע, וגם על סגנו, ח'ירת א-שאטר. 4 נאשמים אחרים מהארגון נידונו לעונש מוות, באשמה של הרג מפגינים.

נאשם בריגול לטובת קטאר; מוחמד מורסי מאחורי סורג ובריח במהלך המשפט. צילום מסך
נאשם בריגול לטובת קטאר; מוחמד מורסי מאחורי סורג ובריח במהלך המשפט. צילום מסך

ב-24 בפברואר הרחיב א-סיסי באופן משמעותי החלטה חדשה נגד ארגוני טרור במצרים. החלטה זו מורכבת מעשרה סעיפים ומגדירה מהם "ישות טרוריסטית" ו"טרוריסט": "כל עמותה, ארגון, קבוצה, חבורה, תא או התאגדות אחרת אשר קוראת לפגיעה באינדיבידואלים, התפשטות הטרור או סיכון חייו, חירותו, זכויותיו או ביטחונו של העם". בנוסף אוסר החוק על "פגיעה בסביבה, במשאבי טבע, בעתיקות, בתקשורת, במבנים או בנכסים", וכן על "פגיעה או תפיסת כספים ציבוריים ופרטיים, מבנים ונכסים… שיבוש פעילות הרשויות, מערכות הצדק, אינטרסים ממשלתיים, רשויות מקומיות, מקומות פולחן, בתי חולים, מוסדות, מכונים מדעיים ומתקנים ציבוריים אחרים".

החוק מאפשר להתמודד גם עם מקורות המימון ומתיר הקפאת כספים של טרוריסטים. ארגוני זכויות אדם כבר מוטרדים מן הקביעה כי כל הסעיפים הללו חלים דה-יורה או דה-פקטו וגם על פעולות המתבצעות מחוץ לתחומי המדינה. לטענתם חוק זה אינו שונה למעשה מחוקי החירום שחלו תחת משטרו של חוסני מובארק.

לא סולחים לקטאר

ובתוך כך, היום אמור להתקיים דיון נוסף במשפטו של מוחמד מורסי, שהחל בחודש שעבר. הנשיא המודח עומד בפני שורה של האשמות הכוללות הסתה לרצח מפגינים, ביזוי בית המשפט ובריחה מהכלא במהלך הפריצה שהתרחשה בשנת 2011. הדיון שייערך היום יעסוק באשמת ריגול והדלפת מסמכי מודיעין מסווגים לגופי המודיעין הקטארי ולרשת התעמולה אל-ג'זירה. על-פי התובע המצרי, מורסי, יחד עם שניים מעוזריו, העבירו את המסמכים בעזרתם של שמונה מרגלים ובתמורה למיליון דולר, בהתאם להוראות שקיבלו מארגון 'האחים המוסלמים' הבינלאומי.

למרות ניסיונות הפיוס שמנסה סעודיה להוביל במחנה הערבי בימים אלה, נראה כי במצרים לא ימהרו לשכוח לקטארים את הרפתקת שלטון 'האחים המוסלמים' ואת ההתקפה התקשורתית החריפה שהוביל ערוץ אל-ג'זירה נגד א-סיסי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *