הופסקה עבודתו של אלי עצמון עם המדינה

אחרי שנים של ניגוד עניינים לכאורה, הוחלט להפסיק את העסקתו של היועץ החברתי אלי עצמון בחברות התכנון ששכרה המדינה.

פועל באופן עצמאי. אלי עצמון על רקע הפזורה הבדואית באזור באר-שבע. צילום: צילומסך ופלאש90

בשבוע שעבר הודיעה הרשות להסדרת התיישבות הבדואים על הפסקת העסקתו של אלי עצמון, יועץ חברתי למגזר הבדואי בשל חשד לניגוד עניינים. כפי שנחשף ב'מידה', עצמון, שמאחוריו שנים ארוכות של ניסיון ברשויות הממשלתיות בנגב, שימש בשנים האחרונות כיועץ לחברות תכנון שנשכרו על-ידי המדינה ובמקביל המשיך לייצג את האוכלוסיה הבדואית ועמותות השמאל בהליכים משפטיים שהתנהלו נגד גופים ממשלתיים.

השבוע החליטו במשרד החקלאות להורות על הפסקת העסקתו במישרין ובעקיפין על-ידי המדינה: "הסתבר לנו בדיעבד כי מר עצמון, בניגוד להתחייבויותיו, פעל באופן שעלול היה להתפרש כפעולה בניגוד עניינים", נאמר במכתב ששלחה היועצת המשפטית של המשרד לעמותת 'רגבים'. היא הוסיפה כי "לאור תוצאות הבדיקה האמורות, הודיעה לנו לאחרונה רשות הבדואים כי בכוונתה להורות לחברות המתכננות המעסיקות את מר עצמון, אתן יש לה התקשרות ולהורות, להחליף את מר עצמון בכל פרויקט שהן מבצעות עבור הרשות".

הסיפור נחשף כאשר בחודש מאי האחרון (2014), בזמן בו הועסק עצמון בחברת תכנון שביצעה פרויקטים עבור הרשות להסדרת התיישבות הבדואים, הגיש עצמון תצהיר לבית המשפט בתביעה של תושב רהט נגד המדינה.

במקרה המדובר דרש התושב לקבל חזרה דמי ערבות ששילם למדינה בעבור זכויות בקרקע כאשר התברר לו כי למרות שהקרקע רשומה על שם המדינה, בדואים ממשפחת אל-הוזייל מונעים ממנו לבנות בקרקע תוך שימוש באמצעים כוחניים ואלימים. עצמון נחלץ למען התובע והעיד על זיקתם של בני אל-הוזייל לקרקע ועל הצעדים האלימים שהם נוקטים נגד מי שבעיניהם נחשב לפולש. עדות זו נועדה לחזק את טענותיו של התובע, לפיהן בשל החוק המנהגי הבדואי אין לו יכולת לממש את החוזה וכי הוא זכאי להחזר הערבות. קבלת עמדתו של התובע היא למעשה כניעה לחוק הבדואי, והיא מהווה הסכמה דה-פקטו עם תביעות המקרקעין של אל-הוזייל, בניגוד לחוקי מדינת ישראל הקובעים באופן חד-משמעי כי מדובר באדמות מדינה.

חשיפת התצהיר הבהירה כי עצמון, המועסק בעקיפין כיועץ למדינה, ממשיך לפעול גם כיועץ לתביעות נגד המדינה, ובעקבות פרסום הדברים ב'מידה' הודיעה הרשות להסדרת התיישבות הבדואים כי הנושא ייבדק. השבוע, כאמור, הוחלט להפסיק את העסקתו.

להחלטה זו חשיבות כפולה מכיוון שמעבר לקריירה מוצלחת של שימוש בידע ובניסיון שנרכשו בעבודה במערכת לתביעות של בדואים נגד המערכת, לעצמון קריירה נוספת, בשירות ארגוני השמאל. הוא מופיע בפאנלים של 'פורום דו קיום', מספק מידע לתכניות של 'במקום' ו'עדאלה', ומופיע בכנסים של 'המועצה לכפרים לא מוכרים' וארגונים אחרים, שכולם, דרך אגב, מקבלים מימון נאה מה'קרן החדשה לישראל' וממשלות אירופאיות.

כפי שנודע לנו, רק לאחרונה סייע עצמון לעמותת 'במקום' להגיש התנגדות לתכנית הרשות להסדרת התיישבות הבדואים להקים יישוב בדואי חדש בשטח שמול מדרשת בן-גוריון, שירכז אליו את כל הבדואים מהמרחב שבין ירוחם למצפה רמון ביישוב מוסדר בעל תשתיות מודרניות. למרות שמדובר בהעברה של כמה עשרות משפחות בדואיות בלבד ליישוב החדש, עמותות השמאל מתנגדות בחריפות. למה? לפטרוניהן האירופאים פתרונים.

ממר אלי עצמון לא נמסרה תגובה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

    1. מסכים לגמרי. ביגמן מצוין ולאורך זמן

      וחבל שלאתר אין עדיין את התפוצה המגיעה לו

  1. עמותות השמאל יביאו מומחה חד"ש
    מה שחשוב יותר הוא שעידן הפעולות מתחת לרדאר התקשורתי עומד להסתיים

    כבוד על החשיפה

  2. מחדד שוב את הצורך לחקיקת צינון חריפה שמחייבת פקיד מדרג מסויים בצינון של עשור לפני שיוכל לעבוד עבור \ עם גורמים שעבד מולם בשירות המדינה. רלוונטי לנערי אוצר מול טייקונים וגם למקרה כזה.

  3. לצערי אלי עצמון ממשיך במעלליו ומיצג נגד המדינה . בכובע אחד עובד בעיריית רהט ובכובע שני מסית מדיח ומיצג נגד המדינה ,