האם מלך ירדן מוכן לקלוט 1.8 מיליון פלסטינים?

קליטה או שילוב אזרחי של האוכלוסיה הערבית באיו"ש בממלכה הירדנית יכולה להיטיב עם כל הצדדים.

ירדן או פלסטין? זו בעצם הברירה של האוכלוסיה הערבית ביהודה ושומרון • מלך ירדן ניבא בזמנו שחורות לדמוגרפיה של ישראל, אך הנתונים מלמדים כי הוא טועה • עבדאללה צריך ישראל יציבה וחזקה כדי לשרוד • להבדיל מסיפוח, קליטה או שילוב אזרחי של האוכלוסיה הערבית באיו"ש בממלכה הירדנית יכולה להיטיב עם כל הצדדים

קליטת ערביי יו"ש - אינטרס ירדני; המלך עבדאללה. צילום: World Economic Forum CC BY-NC-SA 2.0
קליטת ערביי יו"ש – אינטרס ירדני; המלך עבדאללה. צילום: World Economic Forum CC BY-NC-SA 2.0

ב-6 באפריל 2010 בכתב העת 'וול סטריט ג'ורנל' פורסם ראיון עם מלך ירדן עבדאללה השני. בין היתר אמר המלך: "באמריקה, לעתים קרובות אפשר לשמוע שאלה כזאת: מדוע ממלכת ירדן לא תיישב את הפלסטינים בשטחה?… זה ייצור חוסר יציבות עצומה". הוא הוסיף והסביר כי "הישראלים רוצים לדחוף את הפלסטינים לירדן, אבל אני לא מבין מה הטעם בכך ואיך הקהילה הבינלאומית תקבל אפשרות זו, כאשר זה יוביל לעזיבה המונית של 1.8 מיליון פלסטינים מבתיהם לירדן, לבנון וסוריה. זה רק יוביל לחוסר יציבות גדולה עוד יותר על הגבולות של מדינות אלה. אבל זה גם לא פותר בעיות לטווח ארוך של ישראל… כי האוכלוסייה הערבית בישראל עצמה תוך שמונה עד עשר שנים תהווה 50% מאוכלוסייתה. לפני הישראלים", סיכם עבדאללה, "עומדת שאלה מרכזית שמאיימת על עצם קיומם בעתיד".

מסתבר שלמלך ירדן יש נתונים מדויקים יותר על גודל האוכלוסייה הערבית ביהודה ושומרון מאשר לחלק מהדמוגרפים והפוליטיקאים הישראלים: לא 2.5, אלא 1.8 מיליון נפשות. מלך ירדן קרוב מאוד בהערכתו לתוצאות המחקר של קבוצת הדמוגרפים הישראלית-אמריקנית, וביניהם כותב שורות אלה. ההבדל בין שתי ההערכות הללו טמון רק בכך שהמלך כולל ב- 1.8 מיליון תושבי יהודה ושומרון, גם 230,000 תושבי מזרח ירושלים. אך הם בעלי מעמד של תושבי קבע בישראל, ולכן כלולים במרשם האוכלוסין הישראלי.

יחד עם זאת, המלך עבדאללה הרבה פחות מודע למצב הדמוגרפי הקיים במדינת ישראל. עדות לכך מהווים דבריו כי "האוכלוסייה הערבית בתוך ישראל עצמה בעוד שמונה עד עשר שנים תהיה 50% מכלל האוכלוסייה ישראל". (שיעור האוכלוסייה הערבית בכלל אוכלוסיית ישראל היה 20.3% בשנת 2009 ו-20.7% בשנת 2014).

הואיל ושיעור הפריון הכולל (TFR) של ערבים-נוצרים ודרוזים בישראל הוא נמוך יותר מזה של היהודים, נבדוק את הנתונים הדמוגרפיים המתייחסים למוסלמים, תושבי ואזרחי ישראל. בסוף 2009, מספרם היה כ-1,270,000 נפש, או כ-16.9% מכלל האוכלוסייה של אזרחי ישראל, ואילו בסוף שנת 2014 מספרם של המוסלמים עמד על 1,452,371 נפש, או 17.5% מכלל האוכלוסייה הישראלית, מתוכם 295,500 תושבי מזרח ירושלים.

אפילו פרופ' ארנון סופר, נביא הבהלה הדמוגרפית בדעת קהל הישראלית, נאלץ להודות שהרוב הציוני התייצב על כ-80% מכלל האוכלוסייה של ישראל ולכן אין סכנה לעתידו. יתר על כן, ההנחה שלי כי הרוב היהודי יתחיל לצמוח שוב לקראת שנת 2030 קיבלה חיזוק במחקר עצמאי שנערך על-ידי חוקרי דמוגרפיה ממרכז מציל"ה, ד"ר עוזי רבהון וגלעד מלאכי. וסופר אינו היחיד שהודה בטעותו: ב-24 ביולי 2011, במאמר של העיתונאי רותם סלע במעריב תחת הכותרת 'הרחם הפלסטיני הפסיד', צוטט ד"ר אחמד חליחל, ראש תחום דמוגרפיה בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל שאמר: "טעינו בהערכת הגידול בפריון היהודי, ומאידך בקצב בו ירד הפריון הערבי. להערכתי, הפריון של האוכלוסייה הערבית ימשיך לרדת לכיוון של 3-2 ילדים".

דמוגרפיה

היהודים והמוסלמים יגיעו לשיעור ילודה שווה ב-2017

הסיבה לתופעה דמוגרפית זו היא פשוטה: מה שקרה לילודה אצל אזרחי ירדן, מתרחש גם בקרב המוסלמים בישראל. על-פי נתונים שפורסמו בשנתון העולמי של ה-CIA Factbook, רק בעשר השנים האחרונות ירד הפריון הכולל  בירדן ב -32%, מ-5.3 ילדים לאישה בשנת 2000 ל-2.39 ילד בשנת 2009. בשנת 2014 הפריון הכולל בירדן עמד על 3.16 ילד פר אישה, אך הנתון הזה הושפע מקליטתם של כמיליון פליטים מעיראק ומסוריה, שאצלם הילודה גבוהה מזו שבירדן. לכן, הגידול השנתי של האוכלוסייה בירדן עמד על 3.86% בשנת 2014, כאשר הריבוי הטבעי עמד על 2.14% בלבד.

על-פי נתוני הלמ"ס, תוך פחות מעשר שנים הפריון הכולל של המוסלמים בישראל ירד בשיעור של 19%, עם 4.74 ילדים לאישה בשנת 2000 ל-3.84 ילדים בשנת 2008. בשנת 2013 הפריון הכולל של המוסלמים הישראלים היה 3.35 ילדים לאישה – ב- 29.3% פחות מאשר בשנת 2000.

במקביל, הפריון הכולל אצל היהודים גדל ב-14%, מ-2.53 ילדים לאישה בשנת 2001 ל-2.88 בשנת 2008. בשנת 2013 הפריון הכולל אצל היהודים היה 3.05  ילדים לאישה, ב-17.3% גדול יותר מאשר 2.60 ילד פר-אישה בשנת 2000. אצל הצברים עלה הפריון הכולל עוד יותר גבוה – 3.16, ואצל תושבי הישובים ביהודה והשומרון – 5.09 ילד לאישה בשנת 2013.

לפיכך, תוך שמונה שנים בלבד, 2008-2000, ההפרש בין הפריון הכולל אצל המוסלמים לזה של היהודים ירד ב-55.1%, מ-2.14 ילד פר אישה לפחות מילד אחד. בשנת 2013 ההפרש הזה הצטמצם ל-0.3 ילד בלבד, ב-86.0% פחות משנת 2000. מגמה זו עשויה להביא לשוויון בשיעור הפריון הכולל של היהודים והמוסלמים בישראל בשנת 2017.

TFR Difference Jews versus Muslims in Israel by 5 Years

עדיפה ירדניזציה של 1.8 מיליון ערבים ולא פלסטיניזציה

לכן, האזהרה של המלך עבדאללה, כי "האוכלוסייה הערבית בישראל עצמה תוך שמונה עד עשר שנים תהווה 50% מאוכלוסייתה", נובעת מחוסר ידע או בלבול נתונים, אך היא לא קשורה למציאות.

הפריון הכולל של המוסלמים ימשיך כנראה לרדת, וכפי שקרה אצל אזרחי ירדן או אצל הערבים-הנוצרים והדרוזים אזרחי ישראל, הוא יהיה נמוך יותר מזה של היהודים. על-פי התחזית שלי, אחוז המוסלמים בין כלל אזרחי ישראל, ימשיך לגדול עד שנת 2030, אך לאחר מכן ירד בהדרגה לכ-17.8% בשנת 2050.

בהתבסס על לקחי ההיסטוריה של ירדן, המלך לא צריך לדאוג לעתידה של המדינה היהודית אלא לעתידו שלו. כדאי לו שיזכור את ניסיון העבר, הכולל מרד של מחבלי אש"ף בהנהגת ערפאת ונסיונות פלישה סורים שנגדעו על-ידי צה"ל.

קיימת דעה, כי הפתרון הטוב ביותר לסכסוך ישראלי-הערבי יהיה על-ידי ההכרה בעובדה כי ירדן, למעשה, היא המדינה הפלסטינית. דבר זה איננו תואם את האינטרסים של אוכלוסיית הליבה ההאשמית שסביבו נוצרה האמירות של עבר הירדן, אשר לאחר מכן הפכה לממלכת ירדן. זה גם איננו האינטרס של מדינת ישראל. הרי גבולה המערבי של ארץ-ישראל המנדטורית הוא הים התיכון והגבול המזרחי לאורך הירדן.

לכן, לירדן ולישראל יש עניין משותף בירדניזציה של הערבים המתגוררים ממערב לנהר הירדן, ולא בפלסטיניזציה של אלה החיים מזרחית לירדן. לרוב תושבי יהודה והשומרון יש עדיין אזרחות ירדנית ובממלכת ירדן חיים רבים מקרובי משפחתם.

הקמתה של מדינה פלסטינית תאיים על הממלכה ההאשמית הרבה יותר מאשר הכלתם של עוד 1.8 מיליון בני אדם כאזרחים. בסופו של דבר, הרי ירדן הייתה מסוגלת לקלוט, לפי נתוני האו"ם (UNHCR), כ-700,000 פליטים עיראקיים. (זאת בתוספת מחסה ל-600 אלף פליטים סורים). זרימת ההון שהם העבירו מעיראק תורמת לכלכלת הממלכה. 

יישובם מחדש של 1.8 מיליון הערבים מיהודה והשומרון בשטחה של ירדן צריך להיות מלווה בסיוע פיננסי בינלאומי נרחב – מעין "תכנית מרשל" לירדן. סיוע כזה יכול להיות מאורגן הרבה יותר טוב ממה שנעשה בשנות העשרים של המאה שעברה, כאשר בוצעו חילופי אוכלוסין בין יוון לטורקיה. אז בוצעה העברה של כ-1.2 מיליון יוונים מטורקיה ליוון, ו-600,000 אלף טורקים ומוסלמים אחרים הועברו לטורקיה מיוון. פריטיוף ננסן, המדינאי הנורווגי חוקר החוג הארקטי, קיבל על הטרנספר הזה פרס נובל בשנת 1922.

בשנים 1944-46 בוצעה "שיבה למולדת" של יותר ממיליון פולנים משטחי כיבוש שסופחו לברית-המועצות; טרנספר דומה של פולנים בוצע בשנים 1955-59.

הילודה הולכת ופוחתת. צילום: עמאד נאצר, פלאש90
הילודה הולכת ופוחתת. צילום: עמאד נאצר, פלאש90

מדברים אותה שפה

האוכלוסייה הערבית החיה ביהודה והשומרון, בצדק מוכרת כאחת המשכילות ביותר בעולם הערבי. יישובם מחדש בממלכת ירדן יכול להיות דומה לעליית יהודי ברית המועצות, שתרמו לנס הכלכלי של ישראל. אחרי הכל, בניגוד לפליטים העיראקיים וסוריים, לרובם של ערביי יהודה והשומרון יש קשרי משפחה הדוקים עם תושבי הגדה המזרחית והם מדברים באותו ניב של ערבית. הם שונים מהאוכלוסייה המקומית בעיקר באוריינות שלהם ובהכשרתם המקצועית הגבוהה, שקיבלה תנופה כתוצאה מהשילוב עם ישראל.

אם המלך עבדאללה היה מחליט להתייצב בראש התכנית ליישוב מחדש של הערבים מיהודה והשומרון בירדן, אזי בכך הוא היה מחזק את מדינתו מבחינה דמוגרפית וכלכלית. ממלכת ירדן הייתה הופכת מיישות מלאכותית שנוצרה על-ידי בריטניה בשנת 1923 עבור המשפחה ההאשמית בגדה המזרחית של המנדט הבריטי על ארץ ישראל, למדינה ריבונית חזקה.

בסבירות גבוהה, גם יחסי שיתוף הפעולה בין ישראל לירדן היו מתהדקים הרבה יותר ממה שהם היום.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 תגובות למאמר

  1. מר פייטלסון שלום רב

    אשמח אם תוכל להביא לכאן קישור לראיון עם המלך עבדאללה ולנתון ה1.8 מיליון ערבים ביו"ש.
    זהו פרט חשוב מאוד שיש להפיץ בפני עצמו, לצד המאמר שלך.

    בברכה
    טל

  2. אולי כדאי להפסיק להשתמש במילה פלסטינאים ולקרוא לילד בשמו ערבים. המילה פלסטינאים מקורה מהתנ"ך ובא לציין את אותם פולשים שפלשו לארץ ישראל .
    הקיסר הרומי אדריאנוס שדיכא את מרד בר כוכבא הוא זה שנתן את השם הזה לארץ ישראל על מנת למחוק את הזהות היהודית מחבל ארץ זה. ועל שם אותו עם שפלש לארץ ישראל.
    השם תפס בכל הכתובים שנפצו בתקופתו ואחריה וכך קיבל חבל ארץ זה את השם פלשתינא.
    השימוש שעושים הערבים במונח פלסטין מקורו בבורותם וכאמור מציין את אותו עם שפלש לארץ ישראל עם שאח"כ נעלם ולא הופיע שוב. אך בהחלט מאפיין את מהותם של אותם ערבים שהוריהם פלשו לארץ ישראל בראשית המאה ה20 .(ראו גואן פיטרס
    מאז ומקדם)
    אנחנו בטיפשותנו בקוראם לערבים פלסטינאים מטפחים את האתוס שלהם ואת השקר הזה שנקרא עם פלסטינאי.בקיצור כדאי לקרוא לילד בשמו ערבים!!!

  3. השאלה היא לא מה טוב לירדן ומה טוב לפלסתינאים, וגם לא מה טוב לנו.
    מה שמעניין את מלך ירדן הוא מה כדאי לו.
    ובשבילו לא כדאי אפילו להעלות את הרעיון, כי אם הוא יבוצע (ואולי אפילו אם רק יעלה במחשבה) הוא ימצא את ראשו תלוי על שיפוד בפטרה.

  4. למה אינך מביא בחשבון את ההגירה. לערבים מאגר של כ 300 מיליון מהגרים פוטנצילים, כלומר מאגר אינסופי. הם תמיד מהגרים למקום טוב יותר, זו הדינמיקה עוד הרבה לפני קום המדינה וזה נמשך ברגע זה כאשר הגבול הפתוח ממזרח מאז 1967 תגבר את הדינמיקה פי כמה (המחסומים שהוקמו בשנת 2000 – יש לשער שהפחיתו אך בהחלט לא מנעו). הם מהגרים לתוך ישראל בקביעות וגם ברגע זה בעיקר ממזרח אבל גם מעזה. הרי האחוז שלהם כיום בישראל לא נובע רק מילודה אלא גם מהגירה. מאז התיקון לחוק מ 2003 אינם מקבלים אזרחות ישראלית, אבל ילדיהם כן.

  5. לדעתי אפשר לוותר הריבונות הישראלית במזרח ירושלים ולשייך גם את השכונות הערביות בה לירדן. ערביי מזרח ירושלים בלאו הכי מחוברים יותר לאחיהם ביו"ש מאשר למדינת ישראל. כך תקטן כמות הערבים המוסלמים בשטחה של מדינת ישראל באופן משמעותי.

    1. נראה שלא הבנתה את הצעת הכותב.
      הוא אינו מדבר על שיוך מקומי אךא על טרמספר של האוכלוסיה לעבר הירדן המזרחי.

  6. לדעתי כל נושא הדמוגרפיה יאבד בעתיד הקרוב את חשיבותו.
    כאשר ירדן תיפול בידי דאע"ש (עדיף לירדנים שהם סונים ליפול בידי דאע"ש הסונים ולא בידי האיראנים השיעים), הערבים יתקוממו גם בישראל, במחשבה עקומה שההתקוממות ודאע"ש יאפשרו להם לנצח את היהודים ולהשתלט על המדינה.
    רק שאז היהודים יילחמו על נפשם, פשוטו כמשמעו, ומדינת ישראל תיאלץ לגרש את רוב המוסלמים לירדן. אם יבוצע סקר דמוגרפי אז, יתגלה שכמות המוסלמים שנשארו במדינת ישראל (אז כולל יהודה ושומרון) תהיה ברמה של עשרות אלפים בלבד. השאר ייהרגו (בין אם ע"י יהודים, ובין אם ע"י נוצרים ודרוזים שינסו להשתלט על נכסי המוסלמים) או יגורשו לירדן ולרצועת עזה.
    ההנחה שלי היא שבכל העולם יגנו אותנו, יאיימו עלינו, יתנכלו ליהודים וכו' וכו'. האמת, לא אכפת לי מה אנטישמי חושב עלי כאשר אני עושה ככל שביכולתי למנוע מאנטישמי אחר להרוג אותי ואת היקרים לי. מבחינתי, מדינה אירופאית שתנסה להתנכל למדינת ישראל ו/או ליהודים, צריכה לשמוע אזהרה חד משמעית באמצעי התקשורת – אלפיים שנים של גירוש, שוד, ביזה, אונס, התעללויות, רציחות והשמדות סיטוניות יביאו לנקמה מהירה מאד ומוחלטת.
    אני ממליץ לקוראי האתר לקרוא גם את הספר 'יון מצולה' של נתן נטע הנובר המתאר את הזוועות שעשו הגויים ביהודים בפרעות ת"ח ת"ט (קיצור נמצא באתר http://www.daat.ac.il/daat/history/tkufot/yon-2.htm). רק צריך לקחת בחשבון שתאבדו את התיאבון שלכם.

  7. חלומות באספמיה

    אין דבר שהמלך הירדני מתעב וסולד ממנו יותר מהבלסטינים, בדומה לתושבים הבדואים של ירדן. הבלסטינים תמיד טוענים ליחס מפלה ומשפיל במעברי הגבול מהצד הירדני בוודאי לעומת השירות שהם מקבלים בצד הישראלי

    זה כמו להציע או לקוות שבמכה יבנו כנסיה

    האופ' היחידה שיתקדם פתרון דומה זה רק אם יפול השלטון ההאשמי אבל מצד שני – הגבול הארוך ביותר שלנו כבר לא יהיה שקט כנראה לשנים ארוכות ..

  8. אז הדמוגרפיה של אזרחי ישראל יציבה
    אז למה אי אפשר להתנהג לאזרחים המוסלמים כמו בני אדם? למה לסכסך עוד ועוד בין האוכלוסיות? למה לייחס חשיבות לחנין זועבי?
    האם יש מטרה לגרש גם אותם?
    אם אנע מבין נכון את הכותב הוא מעוניין לגרש טת ערביי יו"ש? אז למה כמאשימים את ישראל בטינור
    אתני בשטחים אנחנו צועקים אנטישמיות?
    נשמע שזו בדיוק האג'נדה…

    1. אלי לא מתייחסים אליך כ'בן אדם'? בישראל טוב לכם ללא השוואה לשום מקום במרחב הערבי ולכן אתם כאן. שום הכרה במציאות מצדך. ח"כ זועבי צרצור וכו' מייצרים דמוניזציה ארסית וזה עיסוקם העיקרי(ועוד פעילויות עוינות בשיתוף 'הרשות'). 'לא ידעת' שישראל מדינה בסיכון ואזרחים עוינים מסכנים אותה. אתם נכנסים לישראל בהמונים עוד מלפני הקמתה ועד עתה (כי פה היה ונשאר טוב) אז ישראל מבצעת בכם 'טיהור אתני'. יש כמובן ערבים נורמלים אוהדי ישראל.

    2. החשיבות מיוחסת פחות לחנין זועבי כשלעצמה, אלא לכךשהערבים בארץ בוחרים בה ובשכמותה שוב ושוב, ושזה מראה מה הם חושבים
      באמת על השתלבות ודו קיום.

      אגב, אם הייתה מותרת מפלגה קיצונית יותר, אני בטוח שהם היו בוחרים בה

    3. הסיבה היא די פשוטה למה צועקים אנטישמיות: הידעת שהצ'כים ביצעו טיהור אתני בגרמנים בסודטים? הידעת שבלטביה יש מושג של "לא-אזרח" לתושביה הרוסים? (אפרטהייד) הידעת שטוריקה מנהלת כיבוש לא חוקי בקפריסין?

      זאת אומרת ש"זוועות" מתרחשות בכל רגע ובכל יום, אך רובן מותרות ורק ליהודים אסור. זה רק כדי לענות לשאלה שלך "למה זה אנטישמיות" לא לשאלה למה זה בסדר לעשות את זה, זה ויכוח אחר

  9. הכותב יוצא מתוך נקודת הנחה מוזרה שיותר פלסטינים יחזקו את ממשלו של המלך האשמי עבדאללה שנשען בעיקר על נאמנותם של הבדואים במדינתו. שלא לדבר על איך הוא ייתפס בציבוריות הערבית והפנים ירדנית כמי שחיבל ברעיון המדינה הפלסטינית

  10. אני מאמין שאם יקרה טרנספר כזה הוא יכול להצליח. אבל יש סיכוי כזה? הערבים העקשנים, גם אם כל העולם מתנגד הם ממשיכים בשלהם. איך יכריח העולם שלא מעוניין בכך את הפלסטינים שלא רוצים בכך, להפוך לאזרחי ירדן שאינה חפצה בהם?!

    עדיף להתמקד בפתרונות קרובים ומסתברים יותר, כנראה שנצטרך להמשיך להחזיק חזק. דווקא לא רע לנו כל כך.

  11. בעצם כבר עכשיו מתבצע טרנספר "שקט" ע"י הגירה שלילית טבעית מאיו"ש. כ- 18,000 צעירים וצעירות לחו"ל.
    המגבלות העקיות כיום הם ארץ שתקלוט אותם וכן קושי במעברים כמו שדה תעופה בן גוריון שהם מנועים. אנו צריכים לחזק מגמות אלו ע"י פישוט תהליכים ומימון שרותי העברה ע"י גורמים לא ממשלתיים. אפילו אם 20% מהאוכלוסייה תהגר אך היא תהיה הצעירים, זוגות צעירים, משכילים ומהמרחב הכפרי, הדבר יגרום לסחף ולתנועת הגירה הסטורית.