האנטישמיות באירופה 2015: "אנשים רואים בכיפה או במגן דוד פרובוקציה"

בגרמניה "יהודי" חוזרת להיות קללה פופולרית; בצרפת שיא של תקיפות אנטישמיות; ובבריטניה התקשורת עוסקת בהצדקת האלימות. לעולם לא עוד?

האנטישמיות חוזרת: בגרמניה המילה "יהודי" חוזרת להיות קללה פופולרית; בצרפת נרשם שיא של תקיפות יהודים; ובבריטניה התקשורת עוסקת ב"שואת" הפלסטינים והצדקת האלימות • הקרקע שוב נשמטת מתחת רגלי היהודים באירופה • לעולם לא עוד?

Openly_antisemitic_Protester_in_Berlin_(17.7.2014)
נאציזם מוסלמי. הפגנות אנטישמיות בברלין, יולי 2014. צילום: Boris Niehaus CC SA-BY 3.0

"כתבו לי ברשת החברתית לכי תמיתי את עצמך בגז, חזירה יהודיה. תלמידים איימו עלי ברצח. חייתי בגהינום", כך סיפרה באפריל שעבר נערה יהודיה ב 18 מגטבורג שבשבדיה, והמחישה את מצבם המדרדר של היהודים באירופה. והעדויות הן רבות: היהודים נתונים לתקיפות בבתי הכנסת, חוששים לשאת סמלים יהודיים בפומבי ונתונים להסתה קשה ולאלימות מילולית. ולמרות שלל האמירות וההבטחות, מנהיגי אירופה פשוט לא מצליחים לספק ביטחון ליהודים.

צרפת היא המדינה המסוכנת ביותר ליהודים ביבשת. עוד לפני הפיגוע במרכול הכשר, הוכתה הקהילה היהודית בצרפת בתדהמה. שלושה חמושים פרצו לדירה של יהודים בפרבר הפריזאי קרטיי בשעות הצהריים, גנבו כרטיסי אשראי ותכשיטים ואז אנסו את הנערה בת ה-19 ששהתה בבית. במשך כל הזמן הזה התוקפים חזרו ואמרו 'אתם היהודים, לכם יש כסף'. תושבת המקום אסתר אמרה, כי איננה מרגישה בטוחה וכי על הממשלה לעשות יותר.

גל האנטישמיות בצרפת מתבטא בסקר שלפיו יותר מחמישים אחוזים הודו כי הם נמנעים מלשים פרטי לבוש שעשויים לסייע בזיהוים כיהודים. והסקר בוצע כבר ב-2012 (על ידי האיחוד האירופי).  50 אחוזים מהאירועים הגזעניים בצרפת מופנים כלפי היהודים – פחות מאחוז מכלל האוכלוסייה. 1,000 תקריות אנטישמיות אירעו במדינה בשנה החולפת, כולל השלכות בקבוקי תבערה ותקיפות בנשק קר . לפי הסקר העדכני ביותר של הליגה נגד השמצה, 37 אחוזים מתושבי צרפת הם אנטישמיים. בהתאם למגמה שהולכת וגוברת ברחבי אירופה, 22 מיליון אזרחים צרפתיים חושבים שהיהודים 'מדברים יותר מדי' על השואה וכמעט שליש מהנשאלים טוענים שליהודים 'אכפת רק מעצמם'. 35 אחוז מהצרפתים חושבים, שהיהודים מנצלים את מעמדם כקורבנות הג'נוסייד לטובתם האישית ועל-פי סקר של הקרן לחדשנות פוליטית 25 אחוז חושבים כי ליהודים יותר מדי כוח בעולם הכלכלה והפיננסים.

לדברי 'הגרדיאן', בשנים 2000-2010 נרשמה עלייה של 700 אחוזים במספר התקריות האנטישמיות בצרפת, זאת ביחס לעשור של שנות ה-90. ברגע שישראל פותחת במבצע צבאי נגד ארגוני הטרור, היהודים נתפסים כאשמים. כך לדוגמה הותקפו שמונה בתי כנסת בצרפת בסוף שבוע אלים אחד בחודש יולי. בפאריז הפכה במהירות הפגנת תמיכה בפלסטינים עם עשרות אלפי משתתפים למפגן אנטישמי עם קריאות 'מוות ליהודים". המשטרה פיזרה את ההפגנה סמוך לבית כנסת ומאות המתפללים נותרו נצורים במקום בזמן שהמפגינים המוסלמים רגמו אותו באבנים. לא פלא, אפוא, שמומחים מדברים על עלייה עצומה בשיעור היהודים הצרפתים שמבקשים לעלות לישראל. בשורה התחתונה, אנו רואים לנגד עינינו את גירושם בפועל של היהודים מצרפת בעלת הערכים האוניברסאליים.

שיא בתקיפות אנטישמיות. המרכול היהודי שנפגע בפיגוע בפריז. צילום: סרג' אתאל, פלאש90

בגרמניה אנטישמיות בדעת הקהל

העובדה שעד כה לא בוצע פיגוע טרור נגד יהודים בגרמניה, עשויים לבלבל ולגרום לנו לחשוב שהמצב בגרמניה השתפר. בסתיו האחרון הובילה הקנצלרית מרקל הפגנה נגד האנטישמיות, אך כמות המשתתפים הייתה זעומה – רק 8,000 איש השתתפו בה. גרמניה טרם מינתה נציג רשמי לטיפול בבעיית האנטישמיות, ובוועדה שהוקמה במטרה לבדוק את המצב אין אפילו חבר יהודי אחד. סקר שערכה אוניברסיטת בילפלד בספטמבר האחרון הצביע על מגמות מדאיגות ביותר ביחסם של הגרמנים לישראל: 40 אחוזים מסכימים או "די מסכימים" עם הטענה שישראל מנהלת מלחמת השמדה נגד הפלסטינים, בעוד שלא פחות מ-27 אחוזים, מספר מדהים, חושבים שמה שישראל עושה לפלסטינים לא שונה באופן עקרוני ממה שהגרמנים עשו ליהודים.

תמונת המצב של חיי היהודים בגרמניה איננה פשוטה לעיכול. לדברי דידרה ברגר, מנהלת הועד היהודי אמריקאי בברלין, אירועים אנטישמיים הם עניין יומיומי במדינה: "זה קורה בבתי הספר, ברחובות, בתחנות הרכבות, במגרשים וברשת החברתית". לאחרונה הזהיר נשיא מועצת היהודים בגרמניה, יוזף שוסטר, שלא לחבוש כיפה באזורים בעלי אוכלוסייה מוסלמית גדולה במדינה. לדבריו, השאלה היא "האם יהיה זה הגיוני לחבוש כיפה ברובעים בעיתיים, או שעדיף למצוא משהו אחר לשים על הראש". לדברי שוסטר, מדובר בהתפתחות מסוכנת אותה לא צפה לפני חמש שנים. ואכן, כמו בכל אירופה, התקיפות האנטישמיות מצויות בעלייה מפחידה. 1,076 מקרים כאלו נרשמו בשנה האחרונה, עלייה של יותר מ-33 אחוזים ביחס לשנה שעברה.

'הפרנקפורטר אלגמיינה' הציג התדרדרות נוספת: מתברר כי האנטישמיות חיה ונושמת בתוך בתי הספר בגרמניה, כאשר הקללה 'יהודי' חזרה לאופנה. תלמידים יהודים הודו במסגרת כנס שנערך בברלין כי במקרים רבים הקללות בלתי נסבלות, וההורים נאלצים להעביר אותם לבתי ספר פרטיים. חלק חושבים על הגירה אבל הרוב רוצים להישאר: "אנחנו יודעים שזה מה שהאנטישמיים רוצים, הם רוצים שנעזוב". למרות זאת אף אחד לא הסכים לציין את שם משפחתו בכתבה.

רמת הפחד מגיעה אפילו, תאמינו או לא, לחבילות העיתונים. בחודש שעבר דווח כי הקהילה היהודית בברלין החליטה להחליף את עטיפות הפלסטיק המיוחדות של העיתון החודשי במעטפות אנונימיות, זאת כדי להגן על הנמענים מפני התקפות. האמירה המטרידה ביותר בכנס הגיעה דווקא מפי ראש שירות המודיעין הגרמני, הנס גאורג מאסן. לדבריו, "זוהי עובדה שישנם אנשים שרואים בכיפה או במגן דוד פרובוקציה. צריך פשוט להיות מודעים לכך, ובאזורים מסוימים – צריך להתנהג בהתאם", רמז. בשורה התחתונה, בכירי הקהילה היהודית מדברים על כך שהאנטישמיות בגרמניה נטועה עמוק בשורשים של הימין והשמאל הקיצוני בנוסף למוסלמים, ודרושות תוכניות חינוכיות משמעותיות כדי לטפל בבעיה. הפתרון השיגרתי.

בריטניה רעילה ליהודים

השנה האחרונה התאפיינה בבריטניה במתקפה תקשורתית אנטישמית חסרת תקדים נגד ישראל והיהודים. במהלך מבצע 'צוק איתן' פורסמה בגרדיאן קריקטורה גרוטסקית במיוחד של מרטין רוסון, המציגה חייל ישראלי ענק עם מחבט מול מחבל פלסטיני בזירה ספוגת דם. גם רשתות הטלוויזיה נותנות למגמה רוח גבית. במהלך הפגנת הענק בפריז, ערך כתב הטלויזיה טים וילקוקס ראיון עם יהודיה מקומית. בעוד זו נתונה בסערת רגשות ומספרת על תחושותיה מול האנטישמיות הגואה, לא הצליח וילקוקס להצניע את מחשבותיו והטיח בפניה כי "רבים ממבקריה של ישראל יטענו כי גם הפלסטינים סובלים רבות מידיים יהודיות", אמירה שמשמעותה הצדקת הפיגוע ב'היפר כשר'. אלו כבר לא "ידיים ישראליות' – אלא "יהודיות".

הטענה הזו חזרה על עצמה פעמיים ברשת סקיי ניוז, דווקא במהלך שבוע השידורים שהוקדש ליום האנטישמיות הבינלאומי בינואר האחרון. בראיון שערך אדם בולטון עם הרב הבריטי אפרים מירביס, הוצגה הכותרת "זוכרים את אושוויץ". לפתע עברה המצלמה לתמונות מהריסות עזה, ובולטון מיד עבר לשאול את הרב  – "אנשים רבים יטענו כי התנהגותה של מדינת ישראל כלפי הפלסטינים שפכה דלק על האנטישמיות". כלומר, רב ראשי בבריטניה נאלץ להגיב על האשמת ישראל באנטישמיות, על רקע הריסות עזה תחת הכותרת 'אושוויץ' – הרמז ברור, ישראל עושה לפלסטינים שואה. בדיון נוסף שנערך באותו שבוע בנושא אנטישמיות, בחר פרשן הרשת לטעון כי "ניתן להצדיק אנטישמיות אם אתה פלסטיני".

כל המקרים הללו לא הצליחו לשבור את השיא של הBBC. שוב, דווקא באותו שבוע בו ציינו ברחבי העולם את יום השואה הבינלאומי, בחרה הרשת להציג לגולשיה בטוויטר את השאלה הבאה: "האם הגיע הזמן להניח לשואה?". וכשהתקשורת מציגה נרטיב אנטישמי מובהק כל כך, לא קשה להבין מדוע יותר מ-63 אחוזים מיהודי בריטניה הודו, כי הם חוששים שאין להם עתיד בממלכה. בקיץ האחרון נרשמה עלייה של למעלה מ-400 אחוזים במספר התקריות האנטישמיות לעומת התקופה המקבילה ב-2013. ומה לגבי ממדי האנטישמיות? תלוי את מי שואלים. לפי הסקר של הליגה נגד השמצה, 8 אחוזים מתושבי בריטניה מחזיקים בעמדות אנטישמיות, אולם לפי המחקר של אוניברסיטת בילפלד לא פחות מ42.4 אחוזים מהבריטים סברו ב2011 כי "ישראל מנהלת מלחמת השמדה נגד הפלסטינים", טענה אנטישמית מובהקת.

מכל מקום, ניתן לומר כי לאחר הפגנות התמיכה בפלסטינים (אשר התדרדרו במהרה לקריאות אנטישמיות) בהם השתתפו עשרות אלפי מפגינים, רובם מוסלמים, ניתן להבין מדוע יותר מ-20 אחוזים מיהודי בריטניה נמנעים מלבישת דברים שעשויים לזהות אותם כיהודים.

BBF

שנאה חוצת יבשת

עליית האנטישמיות לא פסחה, כמובן על שוודיה, בעלת אוכלוסיית המהגרים המוסלמית שידועה בעוינותה ליהודים המקומיים. כבר ב-2012 נמצא כי 60 אחוזים מיהודי שוודיה (המונים בסך הכל כ-18,000) נמנעים מללבוש פריטי זיהוי יהודיים. מבט על השנה האחרונה מבהיר את החשש: באפריל האחרון זעזעה נערה יהודיה בת 18 מגטבורג את המדינה כשסיפרה על ההתעללות שעברה בבית הספר; בחודש יוני זרקו "אלמונים" פעמיים אבנים על בית כנסת בצפון שטוקהולם וניפצו את חלונותיו, אך המשטרה סירבה להגדיר זאת כפשע שנאה משום שלא נמצאו כתובות אנטישמיות; ובזמן 'מבצע צוק איתן' הוכה באכזריות במוטות ברזל גבר בן 38 במאלמה, לאחר שהעז להניף דגל ישראלי בחלונו.

תיאוריות הקונספירציה מצויות גם כאן בשפע: חבר מועצת העיר מאלמה מטעם מפלגת השלטון הסוציאל דמוקרטית, אדריאן קאבה, כתב בפייסבוק כי "המוסד הישראלי מאמן את חיילי דאעש". המצב החמיר עד כדי כך שלאחרונה הנחתה משטרת מאלמה את השוטרים לאבטח את בית הקברות היהודי במהלך הלוויות, זאת לאחר מספר אירועים בהם נערים מוסלמים הטרידו את האבלים.

בהונגריה מצויים היהודים בבעיה חמורה: לא רק שהם נאלצים להתמודד עם מדינה בעלת 41 אחוזי אנטישמיות, הם צריכים גם להתמודד עם מפלגה אנטישמית בפרלמנט. בבחירות האחרונות גרפה מפלגת 'יוביק' האנטישמית יותר מ-20 אחוזים מהקולות. רק בשבוע האחרון הזהיר נשיא הקונגרס היהודי העולמי רון לאודר מפני הסכנה במצעד החיים בבודפשט: "אנשים היום לא רואים את התרבות של הונגריה, את עריה היפות. היום, העולם רואה את הונגריה ומיד חושב על יוביק".

על אירועי השנה האחרונה בהולנד כבר דיווחנו בהרחבה במידה, הנה תזכורת: מתברר כי יהודים באמסטרדם מסירים מזוזות מבתיהם מחשש מפני תקיפות. ההפגנה האנטישמית ביותר נערכה הקיץ בהאג, שם הונפו דגלי דעאש, ג'יהאד ודגלי ישראל עם צלב קרס. כמו במדינות רבות אחרות, גם בהולנד רשתות הטלוויזיה מצניעות את הסיפור, ורשת החדשות NOS נאלצה להודות כי היא הצניעה את התמונות המסגירות מההפגנה.

נקודת האור החיובית, אולי היחידה, מגיעה מפינלנד. בשבוע האחרון נודע כי הפוליטיקאי עבד-ארחים חוסיין, מועמד למפלגת המרכז במדינה, כתב בבלוג שלו כי "ישראל רוצחת בשיטתיות נשים, זקנים וטף". התגובה לא איחרה לבוא: מזכ"ל המפלגה טימו לאאינן הודיע כי "הצהרתו של חוסיין לא משקפת בדבר את מדיניותה של המפלגה". ייתכן והיה צורך בתגובה חריפה יותר, אך עדיין טוב לראות התנערות מיידית מדברים כאלו.

תמונת המצב המשתקפת מובילה למספר מסקנות: ראשית, למרות שמרבית התקיפות נעשות על-ידי מהגרים מוסלמים, הרי שהסקרים מוכיחים כי האנטישמיות עודנה נטועה עמוק בתרבות האירופית. המשמעות היא שהסביבה האירופית עדיין מהווה כר ידידותי לאלימות אנטישמית. בסופו של דבר, 70 שנה לאחר מיגור הנאציזם, האנטישמיות האירופאית חזרה לאופנה.

מתן אשר הוא סמנכ"ל המרכז לקידום יחסי ישראל אירופה וחוקר אנטישמיות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

    1. בעתיד, או שהיהודים יעלו מרצונם, למרות הקשיים, או שהם יגורשו (בטוב או לאחר שיחוו ארועים קשים) משאר המדינות, כפי שהם גורשו ממצרים לפני 3300 שנים.

  1. האירופים ישלמו – ובמזומן – על התנהגותם. השטן דופק על דלתם והם מתעסקים ביהודים.. המוסלמים יסגרו איתם את החשבון רב השנים על מעלליהם

  2. התגובה של רוב יהודי אירופה היא הכחשת הקשר שלהם לעם היהודי.
    ראו את האחוז המדהים של נישואי התערובת. לרוב מכירי מאירופה / ארה"ב אין כבר ילדים יהודיים, וגם לאלו שכן – הסיכוי שנכדיהם יהיו יהודים קטן ביותר..

    גם הצטרפות לארגונים אנטי – ישראליים כמו גיי סטריט נתפסת
    בעיניהם כאמצעי שיוכיח שהם לא עם היהודים הזועתיים אותם רואים בחדשות הטחוויזיה רוצחים באכזריות ובלי שום סיבה את העזתיים האומללים.

  3. רוב האלימות הפיזית היא מהמוסלמים ולא מילידי המקום המקוריים. הצעירים האירופאים אינם אנטישמים כי רובם ככולם חילוניים ואין להם שום עניין בדת. השנאה שלהם עכשיו מופנית כלפי המוסלמים, מסיבות חברתיות ולא דתיות. האנטישמיות כיום היא מוסלמית ולא נוצרית. אם תהיה מלחמה בין הנוצאים למוסלמים, היהודים לא יהיו שם בכלל.

  4. מה אתם מצפים מאירופה מוסלמית? "דין מוחמד בסייף", כך הופץ האיסלם בעולם. וכך ממשיכים אותם יורשי מוחמד להפיץ את האיסלם. האם זה יעצר אצל היהודים? לא ולא! גם הנוצרים עתידים לסבול, ועוד איך! ראו את הקופטים במצרים.

  5. "דין מוחמד בסייף"! כך הכריזו יורשי מוחמד בצאתם להשליט את האיסלם על העולם. האם מדובר רק ביהודים? בכלל לא, חלקם של הנוצרים לא יקופח. ההרג נוהטבח בהם רק יגדל. הנהירה המוסלמית לאירופה, מעידה ע"כ. שוודיה' שוויץ מתמלאות במסגדים וקריאות המואזינים נשמעות שם עם שחר, ברמקולים המשוכללים ביותר.