סקר אמריקני: שיא חדש לתמיכה הציבורית בישראל

בניגוד להפחדות של התקשורת והשמאל, התמיכה האמריקנית בישראל נמצאת במגמת עלייה.

הנשיא צריך להיות תומך חזק של ישראל; הפגנה פרו-ישראלית באמריקה. צילום: Josh Evnin CC BY-SA 2.0 VIA FLICKR

הבית הלבן אולי חוזר ומצהיר על תמיכה בלתי-מסויגת בישראל, אולם מעשיו אינם תואמים זאת. את הדוגמה האחרונה קיבלנו רק לפני יומיים (27.4), כאשר תת שר החוץ האמריקני וונדי שרמן שיגרה לעברנו אזהרה מפורשת – אם הממשלה החדשה שתקום לא תהיה מחויבת לפתרון שתי המדינות, אמרה בכינוס של התנועה הרפורמית בוושינגטון, "אנחנו נתקשה למנוע ניסיונות לבנאם את הסכסוך הישראלי-פלסטיני". או במילים אחרות: הווטו האמריקני על החלטת מועצת הביטחון להקמת מדינה פלסטינית אינו מובטח עוד.

באותו יום ממש פורסם סקר חדש שהוכיח, פעם נוספת, עד כמה דעת הקהל האמריקני רחוקה מעמדות הממשל. בסקר, שנערך באוניברסיטת קוויניפאק בקליפורניה, התגלו מגמות חיוביות ביותר כלפי ישראל: כך, בתשובה לשאלה "האם נשיא ארצות-הברית צריך להיות תומך חזק של ישראל", 67% מהנשאלים ענו בחיוב לעומת 20% שענו בשלילה (13% לא יודע).

עוד מסתבר שגם הציבור האמריקני מבין את הלך הרוח בבית הלבן: בתשובה לשאלה האם הנשיא הנוכחי אכן "תומך חזק של ישראל", ענו 48% בשלילה לעומת 38% שענו בחיוב (15% לא יודע). כמו כן, רוב האמריקנים (53%) אינם מרוצים מהדרך שבה בחר אובמה להתמודד עם הסכסוך הישראלי-פלסטיני (31% מרוצים ו-15% לא יודע). אם לשפוט על-פי מגמות העבר שצויינו בסקר (ראו להלן), נראה כי התמיכה בישראל נמצאת כרגע בשיאה.

ראש הממשלה נתניהו יכול להיות מרוצה גם באופן אישי. האהדה כלפיו הגיעה למספר של 38%, הגבוה ביותר מאז 2010, לעומת 22% שענו כי אינם אוהדים אותו. 37% ענו כי אינם מכירים אותו מספיק (ו-3% סרבו לענות), אך בעניין זה ניכר שיפור לעומת השנים הקודמות בהם נערך סקר דומה (54% ב-2010 ו-49% ב-2011). ניתן לשער שהנאום בקונגרס הוא שעשה את ההבדל.

בסקר השתתפו 1,353 נשאלים וטעות הדגימה המירבית עומדת על 2.7 אחוז.

סקר1

המספרים הללו רק מחזקים את המסקנה אליה הגיע לא מזמן הסקר השנתי של חברת 'גאלופ' למדידת יחס האמריקנים כלפי ישראל. נזכיר שבאותו סקר, שפורסם ב-21 לפברואר, נקבע כי 70% מהציבור אוהדים את ישראל לעומת רק 17% שאוהדים את הפלסטינים. 62% ענו כי הם מזדהים עם ישראל, לעומת 16% שמזדהים עם הפלסטינים. בחינת אחוזי התמיכה לאורך השנים בהן נערך הסקר מגלה שמדובר באחוזי התמיכה הגבוהים ביותר מאז מלחמת המפרץ בשנת 1991. כאן המקום להוסיף סייג ולהזכיר גם את סקר מכון 'פיו' מחודש מרץ, אשר הציג עמדה קצת מורכבת יותר וקבע כי רבים מן הציבור האמריקני (38%) מזדהים עם שני הצדדים.

הגרעין האיראני

נתונים מעניינים נוספים עלו בסקר אוניברסיטת קוויניפאק גם ביחס לסוגיה האיראנית. אי-ההסכמה עם המדיניות של אובמה הגיע לשיא חדש של 52% (37% מסכימים ו-10% לא יודע). אם באוקטובר 2013 רוב הציבור עדיין תמך בעמדתו של הנשיא (48% לעומת 40%), הרי שמאז חל היפוך והמגמה השתנתה. ייתכן כי יש לכך קשר לעובדה שבערך באותו הזמן אובמה נחלץ בעור שיניו מהתערבות בטבח בסוריה ומחק את אותם 'קווים אדומים' שהוא עצמו שרטט.

הסקר מצביע על כך שרוב הציבור האמריקני (63%) רואה בתוכנית הגרעין האיראני "איום משמעותי", אך עדיין מעדיף, כמעט באופן מוחלט, פתרון מדיני על פתרון צבאי (77% לעומת 13% בהתאמה). הוא גם תומך בהסרת הסנקציות בתמורה לכך שאיראן תגביל את תוכנית הגרעין שלה (58% בעד ו-33% נגד) אך ברובו אינו בטוח שהסכם מן הסוג הזה יעבוד (62% לא כ"כ בטוח/לא בטוח כלל, לעומת 35% בטוח במידה מסויימת/בטוח מאוד). ובאשר לקונגרס, 65% ענו כי הם תומכים בהצעה שכל הסכם שמתגבש יהיה כפוף לאישורו, ורק 24% התנגדו. בהקשר לשאלה זו מעניין לראות כיצד בפילוח הנתונים על-פי תמיכה מפלגתית, 49% מהמשיבים המשייכים עצמם למחנה הדמוקרטי תומכים בהצעה לעומת 40% שהתנגדו לה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *