אחי בני העדה האתיופית: אל תגררו לאלימות של השמאל

למרות שהזעם של בני העדה האתיופית מוצדק, הטעות הגדולה ביותר שיעשו תהיה להניח לשמאל לגרור את המחאה לפסים אלימים.

לא להגרר להשפעה הרעה. צילום: תומר ניוברג /פלאש90

אל תטעו, בהפגנה מתוחה שבה אלפי אנשים מוחים וזועמים, בצדק, נגד אלימות משטרתית, לא צריך יותר מקומץ של פרובוקטורים אלימים כדי להדליק את הניצוץ שיוציא את שני הצדדים מאיזון. על אף שנכון לעכשיו איננו יודעים, ומן הסתם גם לא נדע לעולם, מי הגורם שפתח באלימות אמש, הרי שהניסיון מלמד שכמה פעילים שזורקים אבנים על שוטרים, מנפצים שמשות או מכים שוטר בסמטה מספיקים כדי להוביל לתגובה מוגזמת ולאובדן שליטה של כמה מבין אלפי השוטרים ומכאן נפתחו שערי הגיהנום. את מה שנשבר יהיה קשה מאוד לבנות מחדש.

זו בדיוק האסטרטגיה של ארגוני השמאל הקיצוני לאורך השנים. וגם זה לא מקרי. בעוד הדרך השמרנית לשינוי חיובי מתבססת על שיתופי פעולה, הדברות, פעולה עקב בצד אגודל ובנייה הדרגתית של המצריך תיקון, פועל השמאל לאורה של הנחת יסוד אחת: עולם ישן עדי היסוד נחרימה. נחרימה ונחריבה. זהו המכנה המשותף המרכזי שעובר כחוט השני בין כל מחאות והפגנות השמאל ברחבי הגלובוס לאורך המאה ה-20 וה-21. מהמהפכה ברוסיה, דרך מרידות הסטודנטים באירופה, המהפכות בעולם השלישי, מהומות הסטודנטים והשחורים בארה"ב בשנות ה-70, ועד תנועות האנטי-גלובליזציה והמהומות בבולטימור בשבועות האחרונים.

השמאל מתמחה בזיהוי של מצוקות אמיתיות ובניצולן לשם ליבוי הרוחות, הסתה, התססה ויצירת מאבקים כוחניים ואלימים שמשרתים את נסיונו למסגר את תמונת המציאות שהוא מבקש: מנצלים ומנוצלים, מדכאים ומדוכאים, חזקים מול חלשים. בשעה שהשמאל נוהג להתהדר בסובלנות, הומניזם ופלורליזם, בכל מקום שנבחן ברחבי העולם נגלה שדווקא השמאל "הפרוגרסיבי" הוא שעוסק בליבוי יצרים, בהתססה וביצירת פילוג ושנאה בין קבוצות שונות ובין כל הקבוצות לבין הממשל ("הממסד המסואב והמושחת" בז'רגון השמאלני). הכל כמובן תוך יצירת אקסיומה בקרב קבוצות המחאה: אין ולא ניתן להוביל לשינוי ולשיפור בלא אלימות. אין טעם בהדברות ובבנייה אטית ויסודית, חייבים "לזעזע", "להרעיד", "לפרק את הסדר הישן". זו דרכו היחידה של השמאל.

בשעה שהלב של רובנו נחמץ כשהוא רואה את המראות הקשים אתמול בתל-אביב, פעילי השמאל הקיצוני רואים במה שקרה אמש התגשמות של חלום רטוב.

הנה לדוגמא ציטוט מתוך כתבה ב"וואלה!" שהתפרסמה הלילה:

ח"כ לשעבר פנינה תמנו-שטה אמנם הייתה הסמן המרגיע, אולם למפגינים היו תכניות משלהם כשהם התפזרו לכמה כיוונים. זה היה רחוק מלהיראות כמו הפגנה מסודרת, מה גם שהיא לא קיבלה את האישורים הדרושים לכך מהמשטרה, שעוד נהגה באיפוק עד אותה עת…

פעילים מארגוני השמאל שלקחו חלק במאבק, הבהירו כי ה"אי-סדר" הוא הסדר החדש במאבק. גורמים בארגונים הללו ציינו שלא ניתן להגיע להישגים חברתיים בכלל, ועבור הקהילה האתיופית בפרט, בצורה אחרת והוסיפו ש"רק כך אפשר לגרום לשינוי".

גם ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), שהיה אחד מחברי הכנסת שהגיעו להפגנה, אמר שלגישתו "מדובר בהפגנה מדהימה, כי היא גרמה לאי-ודאות".

והנה לדוגמא דיאלוג שהתנהל אמש בערוץ 2 בין אשר, אחד ממארגני העצרת בכיכר – שביקש למתן ולהרגיע את הרוחות – לבין המראיין:

למי שהיה ספק לגבי מי שדוחף המחאה הזאת. 0:49

‎Posted by ‎תמיר סאסי‎ on‎ ראשון 3 מאי 2015

אשר: "אף אחד לא בעד אלימות. לא ככה ציפינו שזה יסתיים. אבל זה המצב. קומץ קטן שהצליח להפר את זה, זה לא מהקהילה".

מראיין: "סליחה אשר, אז מי בעצם הצית את האש הזו?"

אשר: "התארגנויות, ארגונים נוספים שניסו לרכב על המחאה הזו".

מראיין (נדהם): "של בני הקהילה או אנשים מארגונים אחרים שתפסו טרמפ על הקהילה? לא יוצאי אתיופיה היו אלה שזרקו אבנים?"

אשר: "ארגונים שונים שנכנסו לשם שהשתלבו כדי לקדם אינטרסים שלהם וזה מה שהצית את מה שקרה כאן".

אני מקווה מאוד שבימים הקרובים תצליח החברה הישראלית לבחור במאחד ובמשותף. הממשלה והמשטרה צריכים לנקוט כעת שלושה צעדים: יד קשה ובלתי נסלחת כנגד שוטרים אלימים, יד קשה ובלתי נסלחת כנגד פרובוקטורים ומפגינים אלימים וחיבוק חם ואוהב כלפי הרוב המכריע והדומם של בני העדה האתיופית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. הפגנות? מי שעובד או לומד אין לו זמן או צורך בהפגנות

  2. היי ארז, ברוך שובך!! התגעגעתי לכתיבה שלך. מאמר מחכים. תודה

  3. – עבודה שחורה – נכתב בשנת 1987
    אהוד בנאי
    מילים ולחן: אהוד בנאי

    האחים כהי העור שבאים מאתיופיה
    מביאים איתם מסורת מופלאה ועתיקה
    הבנים האובדים, אחרי תלאות הדרך
    מגלים לאט לאט את הארץ הרחוקה
    הם שנים חלמו עליה, ועכשיו זו המציאות
    כשאומרים להם לטבול, לשטוף את התמימות.
    ואני בעיניהם ראיתי איזה אור
    ומי יידע אם אברהם לא היה שחור

    האחים כהי העור במרכז קליטה בטבריה
    מנסים לקלוט ולהיקלט וזה לא קל
    מאצל הדורה, מעבר להרי החושך
    אל הרחוב המקומי, הדיגיטאלי, המבולבל.
    הם שנים חלמו על בית ועכשיו זו המציאות
    גם בבית זה קורה, נמשכת הגלות
    ואני בעיניהם ראיתי איזה אור
    ומי יידע אם אברהם לא היה שחור

    האחים כהי העור יחפים בצד הדרך
    מוליכים את עלבונם ברגל אל העיר
    הם עומדים מול הבניין, הם עומדים מול לב של אבן
    מחכים שתיפתח הדלת מבפנים.
    הם היו נאמנים, כן, הם חיכו לה לבשורה
    ועכשיו מה שנשאר זו עבודה שחורה.

  4. לידע כללי:
    שפי פז (פעילה למען זכויות תושבי דרום ת"א לחיים נורמלים) מסבירה את הקשר בין השמאל הקיצוני להפגנה אתמול, ומביאה 2 דוגמאות מייצגות, כאן:
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10206495797093989&set=a.1124873242322.21525.1241865650
    *
    שבתי בנדט מספר בכתבה בוואלה על הארגונים "המעברה" (שמטפל בסוגיות הקשורות בצדק חלוקתי ובשוויון חברתי) ו"לא נחמדים" (קבוצה אנטי מפלגתית של פעילים ופעילות מהשכונות) שהפעילו את עמודי הפייסבוק שלהם כדי להזמין פעילים ואזרחים "לבוא ולתת יד לקהילה האתיופית במאבקה":
    http://news.walla.co.il/item/2851138
    ^
    גם עמוד "ניצחון 2015" בפייסבוק טומן את ידו בצלחת האתיופים:
    "זה הזמן שלנו, השמאל והמרכז בישראל, לנסות סוף סוף להפוך את הערכים הגבוהים למציאות. להפסיק לדבר שוויון ולהתחיל לייצר אותו בשטח. הצטרפות למאבק בני העדה האתיופית לא רק שתתן לו יותר כוח, היא קודם כל מה שהנערים והנערות שנמצאים בו עכשיו צריכים: הוכחה שאזרחי המדינה לא רואים אותם כנפרדים מהם", בקישור הבא:
    https://www.facebook.com/VICTORY2015/photos/a.791613834234261.1073741829.790149967713981/871742949554682
    *
    גם הצינור מציג – תמונה מההפגנה בה אדם בעל חזות אפריקאית מסמן עם ידיו את הסימן של המסתננים כשברקע מתפוצץ חזיז, כאן:
    https://www.facebook.com/hazinor/photos/np.1430693267617836.558929580/10153312689639662
    *
    ולקינוח, Greg Ratios – שמאלן שונא נתניהו שהיה ב"הפגנה המרשימה" אתמול, מספר שבהפגנה הספציפית הזו דווקא המפגינים הם שהתחילו בהתפרעות. הוא לחלוטין "לא אוהב שוטרים" אבל כתב על השוטרים: "מאד התרשמתי, למען האמת. זה נראה שהם מנסים להימנע מכל סוג של עימות", כאן:
    https://www.facebook.com/grogish.ratios/posts/377974265744683

  5. באמת. השמאלנים האלה. מפיצים אלימות. רוצחים ראשי ממשלה. ממהרים לזרוק רימוני רסס. חייבים לעשות משהו בעניין הזה. אולי נוציא אותם מחוץ לחוק ? כמה ווב שיש את מי להאשים כל הזמן ורק לא להסתכל במראה.

  6. מסכים לגמרי !! אל תלכו שבי אחרי ארגוני שמאל אלימים. תנקטו אך ורק במחאה לא אלימה. ומחאה לא אלימה, תוכלו ללמוד מהימין. מעמי פופר תוכלו ללמוד סובלנות. מיגאל אמיר, איפוק. מברוך מרזל – קבלת האחר והשונה, מנוער הגבעות – התחשבות ברכושם של אחרים ואנטי ואנדליזם. מהצל – התנגדות בלתי אלימה לבריונות. חבל שהחמצתם את אחד המורים היותר דגולים של הימין לפאציפיזם – ברוך גולדשטיין שלצערנו נקלע לתוך המון משולהב תוך כדי דרשה שלו בעד שקט ושלום עולמי…

    1. אתה דורש לחסל את ישראל ותנצל הכול לשם כך, וודאי את האתיופים- החברה הערבית גזענית כלפי כהיי עור. בהפגנה נראו מסכות של אנונימוס שהם ערבים, זה לא אתה במקרה? אומר לך, אין לך מה לעשות בישראל, אתה נהנה מהמדינה הטובה הזו ודורש לחסלה, אין לך טיפת היגיון ויושרה, אך למרבה השמחה יש לך 22 מדינות ערב או סתם לעבור לאירופה ולהרוס להם שם. תפסיק להתחזות לשמאל.

  7. בדיוק כמו שכתבת, ארז, זה מה שאמרתי עוד באותו ערב לשכנתי האהובה שבעלה נסע להפגנה… הבטנו יחד בטלוויזיה, ואמרתי לה שאני בטוחה שיש שם כוחות זרים שגרמו לאלימות…