מחול המוות של משטר אסד

משטר אסד הופך לנחלת העבר, ואל מול התבוסות לדאע"ש לא נותר למשטר אלא לקיים מדיניות של תמות נפשי עם פלישתים.

משטר אסד הופך בימים אלו לנחלת העבר • רמת החשדנות והתסיסה כלפי הרודן בתוך עדתו שלו גדולה מתמיד • בני בריתו החיזבאללה והדרוזים מגלים סימני התנערות • ואל מול התבוסות נגד דאע"ש, עתה לא נותר למשטר הסורי אלא לאבד עשתונות לקיים מדיניות מלחמתית של תמות נפשי עם פלישתים

אסד
בשאר אסד ואשתו אסמה בזמנים אחרים. CC BY 3.0 BR

השבועות האחרונים מסמנים הידרדרות בסוריה ועיראק. דאע"ש צובר גל ניצחונות, אסד וכוחות צבא עיראק נוחלים תבוסות ואיתם כורכים מה שנראה ככישלון אמריקני.

במזרח סוריה, העיר תדמור נפלה בידי 'המדינה האסלאמית' ודאע"ש שולט עכשיו על כמחצית משטח המדינה, כולל אזורי הגבול עם עיראק וירדן. משטר אסד איבד את מעברי הגבול עם עיראק, שדות התעופה הצבאיים במדבר – תדמור וטי-4 – נפלו גם הם. מאות אנשים מתושבי העיר ששיתפו פעולה עם השלטון נשחטו בסכיני הג'יהאדיסטים, גופותיהם הושלכו לרחובות. העולם חושש לעתיקות תדמור, שרידי תרבויות העולם העתיק. גורלן יהיה כמו הרס העתיקות בעיראק, כנראה.

במערב סוריה שם חיה מרבית האוכלוסייה ומרוכזת התעשייה והחקלאות, מתנהלים מספר מוקדי מאבק בין השלטון וקואליציה של ארגונים, רובם אסלאמיסטים, השואפים להפיל את אסד. המוקדים העיקריים הם הרי קלמון ואזור אדליב. בשני האזורים הללו הלחימה אכזרית, ולאורך השבועות האחרונים השלטון וחיזבאללה הנלחם איתו, מאבדים עוד ועוד חיילים, ציוד ושטח.

המצב המידרדר בסוריה חייב את חסן נסראללה, מנהיג חיזבאללה, שסיבך את הארגון בביצה הסורית, להופיע ולנאום לא פחות משלוש פעמים בפני אנשיו, ולו כדי לעמוד בפני חצי הביקורת מקרב העדה השיעית בלבנון. מספר ההרוגים בקרב חיזבאללה העלה את האפשרות של גיוס כללי של בני העדה. כתוצאה, חדלו ההורים של תלמידי הכיתות הגבוהות בבתי הספר השיעים לשלוח את ילדיהם לבית הספר, מתוך חשש שיגויסו בכפייה.

המצב החמור שאליו נקלע המשטר הכניס את העדה העלווית ללחץ גדול; בני העדה יודעים היטב מה יהיה גורלם אם יפלו בידי הג'יהאדיסטים. זה יהיה טבח נורא. הלחץ גורם לאנשים לחפש את האשם, והמועמד הטבעי הוא בשאר אסד. רבים מבני העדה העלווית מאשימים אותו בהרס המדינה ומצב שמעמיד בסכנת השמדה את כל העדה – כשני מיליון בני אדם. הם יודעים היטב מה מרגישה כלפיהם קבוצת הרוב הסונית, אחרי 45 שנים של שלטון משפחת אסד.

העלווים חוששים מהרגע שבו ייפתחו קברי ההמונים, בהם קבורים כ-20 אלף איש, ש"נעלמו" בכלא תדמור בשנתיים 1980-81. רובם היו אזרחים שלווים שנרצחו בכלא זה בחשד שהיו פעילים של ארגון 'האחים המוסלמים'. גילוי הקברים וחשיפתם למצלמות יגבירו את שאיפות הנקם ותאוות הרצח בקרב הרוב הסוני.

העלווים נמלטים מערים ומשכונות שהוקמו בערים הגדולות – דמשק, חלב, חומס, חמאה – אל האזור המקורי שלהם בצפון-מערב המדינה, אך המורדים סוגרים עליהם גם שם. החשדנות בקרב בני העדה האחד כלפי השני הולכת וגדלה; יש הנחשדים בשיתוף פעולה עם המורדים או בכוונה לברוח לחו"ל כדי להציל את עצמם. בעיר קרדאחה, ביתה המקורי של משפחת אסד, התפתחה לפני כמה ימים תגרה ונהרגו בה שני בני דודים של בשאר.

                      דאע"ש מחסלים עתיקות 

העלווים בסכנת השמדה

גם העדה הדרוזית, שהייתה בת ברית נאמנה לעדה העלווית, החלה להתנער מאסד ועדתו. שייח' חמוד אלחינאווי, ממנהיגיה הרוחניים של העדה הדרוזית, אמר השבוע ש"אחרי האירועים האחרונים, ההסתמכות של מה שנקרא בעבר 'הצבא הסורי' לא מועילה בכלל". השייח' התייאש מיכולת הצבא הסורי להגן על האזורים הדרוזיים בדרום סוריה, במיוחד לאחר שהצבא העביר את כוחותיו לזירות ההכרעה בהרי קלמון ומחוז אדליב, והדרוזים נשארים ללא הגנה מפני המורדים הסונים. השייח' חינאווי קרא למסור לידי הדרוזים נשק כבד ובינוני כדי שיוכלו להגן על עצמם.

איבוד השליטה והתבוסות גורמים למשטר לאבד כל רסן בפעולותיו, והוא החל לפעול בהיגיון של "תמות נפשי עם פלישתים": בשבועיים האחרונים התרבו מקרי הפצצת אזרחים בחביות נפץ עם גז כלור, ושיגור טילי סקאד רבים לפגיעה במקומות יישוב שנפלו בידי המורדים, גם אם ייהרגו אזרחים חפים מפשע. במקביל מתלכדים כמה מארגוני המורדים תחת מטריה פיקודית ולוגיסטית אחת, כדי לנצל את המומנטום ולהכות במשטר עד נפילתו.

בשאר אסד כבר מזמן איבד את אמונו באנשי הביטחון שלו, שהם עלאווים, והכוח השומר עליו 24/7 מורכב מאיראנים בלבד, אנשי "כוח קודס" של משמרות המהפכה.

גם בזירה האזורית התחוללו תזוזות דרמטיות כשהעיקרית היא שיתוף הפעולה בין סעודיה לתורכיה במטרה להפיל את אסד. משמעות האיחוד הזה היא שסעודיה תממן רכש נשק, תחמושת, ציוד תקשורת ואמצעי לחימה אחרים, אלה יישלחו לתורכיה ויועברו משם לידי המורדים. תורכיה תקל על מעבר מתנדבים מרחבי העולם לסוריה, כדי שאלו יצטרפו לארגוני המורדים ויחזקו את עתודותיהם.

בשבועיים האחרונים מתפרסמות ידיעות על המקום שאליו עשוי בשאר אסד להימלט, ומדברים על רוסיה, איראן ושוויץ. ברוסיה ואיראן יש חברים, בשוויץ יש חשבונות סודיים. העתודות הפיננסיות של משפחת אסד יוכלו לאפשר לבניה לשרוד הרבה שנים בגלות.

אלא שלכול ברור שגם אם אסד יסתלק או יחוסל לא יגיע הקץ לבעיותיה של סוריה. הביצה המבעבעת של מאבקים בין ארגוניים, בין עדתיים, לא תשקוט ונחלי דם ימשיכו לזרום עד שסוריה תחולק למחוזות הומוגניים שעיקרם: כורדים בצפון מזרח, עלווים בצפון מערב, הדרוזים בדרום, הבדווים במזרח, דמשק וחלב. סביר להניח שחיזבאללה ישתלט על אזור הגבול בין סוריה ולבנון כדי ליצור רצועת ביטחון לעדה השיעית. התפרקות המדינה תחזק את מדינת האסלאם, והיא עלולה לאיים גם על ירדן ובית המלוכה.

משפחות שיעיות חוששות שיגייס את ילדיהן. נצראללה. צילום: hAwrA CC BY-NC-SA 2.0
משפחות שיעיות חוששות שיגייס את ילדיהן. נצראללה. צילום: hAwrA CC BY-NC-SA 2.0

איראן תישאר בדמשק גם כשאסד יפול

אסד אומר בחדשים האחרונים שאם הוא ומשטרו יפלו, גלי ההדף יגיעו אל המדינות שסייעו להפלתו, ירדן, סעודיה, תורכיה, ישראל ארצות-הברית ונאט"ו. אלו לא יימלטו, כאזהרת אסד, מהג'יהאדיזם המשחית וההורג. נפילת אסד תעניק לג'יהאדיסטים תנופה גדולה. זרם המתנדבים יגבר כדי לקחת חלק בשוד, בביזה ובבניית צבא האסלאם. כיווני המאמץ המלחמתי יהיו לעבר בגדד כדי להשתלט על עיראק, וכן יתפתח איום על תורכיה ושאר המדינות המוסלמיות שנוצרו בידי האימפריאליזם המערבי על חורבות האימפריה העות'מנית.

המלחמה בסוריה תמשיך, בדיוק כפי שהמלחמה בלוב נמשכת כבר ארבע שנים אחרי שקד'אפי חוסל. בשאר אסד הוא רק חלק מהבעיה, והוא ישאיר מאחוריו תערובת קטלנית של ארגונים וקבוצות שימשיכו להילחם על גופתה המתה של מדינת סוריה. בין הקבוצות הללו נמצא גם כוח איראני, וניתן להניח שכוח זה יישאר בשטח כדי לדאוג לאינטרסים של האייתוללות בשטח. ייתכן שכוח איראני ישתלט על דמשק כדי לשמור על המקומות הקדושים לשיעה הנמצאים בסביבתה.

לבסוף, קיימת אפשרות שרוסיה תשתלט על העיר לט'קיה וסביבתה, "באופן זמני" כמובן, כדי לשמור לעצמה נמל בטוח בים התיכון. אם תרחיש זה יתממש, הוא יכול לכלול עוד ערי נמל בחוף סוריה כמו  טרטוס ובניאס.

משטר אסד הופך בימים אלו לנחלת העבר. קשה להאמין שבמקום הרודנות הטוטליטרית שהכרנו תשתולל אנרכיה קטלנית, ג'יהאדיסטית. סוריה עלולה להפוך לאפגניסטן על גבול ישראל, מדגרה טרוריסטית כלל-עולמית.

האם העולם עוד יתגעגע לימי אסד, כפי שבלוב מתגעגעים היום לקד'אפי ובעיראק מתפללים לשיבת צדאם חוסיין מהקבר? המזרח-התיכון מתקרב כבר לימי קדם של ראשית ימי האסלאם עם כל המלחמות השבטיות, ואולי אף לימי הג'אהילייה שקדמה להופעתו של מוחמד. את הסכינים, החרבות והגמלים מחליפים המקלעים הכבדים, הטילים לסוגיהם, וכל הרכב המשוריינים.

מי שרוצה יכול לדמיין שעל כל הג'ונגל המדברי העקוב מדם הזה חולשת פצצה גרעינית איראנית. גם אז ודאי תידרש ישראל לתרום את חלקה לשלום ופיוס אזורי על ידי הקמת המדינה הערבית האחרונה בעולם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. האם הלמחמות האלו יוכלו להימשך עוד דור או שני דורות לפני שיתעייפו סופית ויבינו שאין להם עוד אנשים לאבד?

  2. כללי התנהגות כפי שהכרנו אינם מתאימות למצב. על המערב לנטרל בכוח את כל מקורות המימון וחימוש של הקבוצות הבודדות. לפעילות כזאת נדרשת שינוי חוקי המלחמה

  3. מעניין, עם כל הצער על הקורבנות שנופלים כמו זבובים – על פניו נראה כי בטווח הקצר הדבר טוב לישראל..שיריבו כולם עם עצמם ותישו את עצמם כלכלית וצבאית למוות. אבל תמיד יש התחושה שזה יותר מדי טוב כדי להיות אמיתי וחוק מרפי יפעל לרעתנו..וישראל כמו שאנחנו מכירים תתאהב במדיניות ההכלה והקש בגג.

  4. אני מקוה שמר קידר התפכח סוף סוף מחלומו להקים אמירויות של פולשים מוסלמים בתוככי מדינת ישראל.
    ———–
    מכיון שלפי הדיווחים מלפני כשבוע, ארה"ב חיסלה את שר הנפט של דאע"ש, אך לא אך מאגרי הנפט שלו ואמצעי ההובלה, הרושם שלי הוא שארה"ב רוצה שהג'ונגל הזה ימשיך להתקיים לשנים רבות.
    ———–
    מה יקרה כאשר הדרוזים בסוריה ובלבנון יעמדו בפני ברירה – להישחט ע"י דאע"ש או להתאסלם, האם הדרוזים בישראל ידרשו ממדינת ישראל לאפשר להם לצאת לסוריה וללבנון בכדי להילחם עם אחיהם כנגד דאע"ש או שידרשו ממדינת ישראל לפתוח את גבולותיה ולקבל פליטים דרוזים (כשם שהיא קיבלה אנשי צד"ל), או גרוע מכך – ידרשו ממדינת ישראל להגן באמצעות צה"ל על הדרוזים בסוריה ובלבנון בשם איזושהי "ברית דמים" בין מדינת ישראל ובין הדרוזים? יש לזכור שהדרוזים פגעו ביהודים ב-1838, ובעוד הזדמנויות. כיום לדרוזים נוח מאד לחיות במדינת ישראל תחת ממשל יהודי, אך אין לסמוך עליהם.
    ———–
    לגבי העלווים – הם רצו ועדיין רוצים להשמיד אותי בגלל שאני יהודי ובגלל שאני תושב מדינת היהודים. אין לי שום בעיה שדאע"ש יעביר להם סדרת חינוך. צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים.

    1. מה זאת אומרת "יידרשו"?
      הם לא במצב שהם יכולים לדרוש מישראל להתערב צבאית

  5. גם אז ודאי תידרש ישראל לתרום את חלקה לשלום ופיוס אזורי על

    הקמת המדינה הערבית האחרונה בעולם

    מה הכוונה של מדינה ערבית אחרונה.

    שבת שלום
    יהודה

    1. הכוונה לדרישה האידיוטית מישראל להקים מדינה "פלשטינאית" בשעה שכל יתר מדינות ערב מתמוטטות והלאומיות והזהויות הערביות נמחקות. כ

  6. לאחר נפילת משטרו של אסד יפנו חלק מכוחות האיסלם לכוון דרום כדי להכיל את ירדן בתוך שיטחי החליפות זהו הזמן בוא יפנימו האמרקאים שיש בעיה פשוט אין עם מי לדבר זו אינה מדינה אין רשויות אין דפלומטיה אין על מי ללחוץ ויש לחברה האלו אידאלוגיה רצחנית וכסף ובעיקר אינם סופרים את אמריקה
    זוהי קריאת תיגר על השיטה הבין לאומית כשבינתיים חלק מהכוחות הללו שוטפים את עירק בקיצור שיבוש אחד גדול כי אין עם מי לדבר ועל מה
    ומה שיוותר לאריקה לשלוח בבהילות כוחות צבא נוספים וגדולים לירדן כדי להגן על השיטה ליפני שהחברה מדאעש ואל קעידה יחסלו את ירדן בדרכם לסעודיה
    על מנת להכריז אללה עכבר במכה
    אנו ניראה איך המפקד העליון של הכוחות המזוינים של ארצות הברית יתן פקודה
    לעינין וכל זה לעצור את אובדן ההגמוניה של אמריקה בעולם כניראה שיהיה מאוד
    צפוף בנמל חיפה וכל זאת בתוך זמן קצרצר מהיום ושתהיה לנו שבת של שלום

  7. מרדכי, המאמרים שלך טובים ורווים במידע, אולי תוסיף מפות כדי שיהיה יותר קל לעקוב?

  8. למי שחושב לרגע שישראל תשב בשקט כשאלפי קטיושות יעופו לעבר ישובי הצפון מכיוון סוריה דעש, תחשבו שוב. ולמי שחושב שהאירנים ישבו בשקט כזה יקראה בגבול שלהם, שיחשוב שוב. ולמי שחושב שישראל תשב בשקט כשאירן תפלוש לסוריה לכבשה, שיחשוב שוב, ולמי שחושב שאירן תשב בשקט כשישראל תפלוש לסוריה לכבשה שיחשוב שוב. ולמי שחושב שיש אפשרות למנוע מלחמה בין ישראל לאירן אם אסד יפול, שיחשוב שוב!

  9. ברור לחלוטין שנתגעגע לאסד – עם בשאר היה עוד הגיון – עם המליציות האלה – הסיכון הוא לקרבות התשה הנמשכים שנים בנוסח וייטנאם – וישראל עלולה להיגרר כאן לעימות שהיא לא מעוניינת בו. יציבות המשטרים הערבים היתה טובה לישראל. המצב הקיים הוא כאוס שבו אינך יודע מול מי אתה נדרש להתמודד – ואנו לא טובים יותר מהסורים לנוכח ביצועי הסבבים האחרונים.
    המלחמה הזו תגיע אלינו – ומוטב שניערך בהתאם – ולא נזלזל במטורפים המזוקנים האלה – תמיד מסוכן יותר להילחם עם מי שאין לו מה להפסיד.

  10. כל זמן שהם לו מתחילים איתנו שיהרגו אחד את השני ושלו ישאר מהם זכר אמן כי יהיי רצון