מחדל שטחי C: נתניהו הורה להרוס, האיחוד האירופי ממשיך לבנות

חודשים עברו מאז הורה רוה"מ להרוס את כל המבנים הפלסטיניים הלא-חוקיים שהציב האיחוד האירופי בשטחי E1, אך בפועל כמעט ולא חל שינוי.

פועלים באין מפריע; מבנה של האיחוד האירופי במישור אדומים. צילום: באדיבות 'רגבים'

את הסיפור הזה מלווה תחושת מרמור ותסכול בלתי פוסקת. מהלך ההשתלטות פלסטיני על שטחי C מתבצע כמעט באין מפריע, ואין מושיע. זה לא התחיל מהיום – הוגה הרעיון, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית לשעבר סלאם פיאד, תיאר עוד ב-2009 את תוכניתו ל"סיפוח זוחל", באמצעות יצירת מסדרונות ורצף טריטוריאלי, שיהוו בפועל נקודת פתיחה לכל משא-ומתן עתידי בין ישראל לפלסטינים. במבחן התוצאה, נראה שהוא מצליח.

התחושה הקשה גוברת, נוכח העובדה שאחת הסיבות להצלחה הפלסטינית היא התערבות גסה של גורם זר. בתקופה האחרונה פועל האיחוד האירופי ל"יישום תכנית הומניטרית בשטחים הפלסטיניים הכבושים". במילים יפות אלו מסביר האיחוד את מדוע הוא מממן ותומך באופן פעיל בהשתלטות פלסטינית לא-חוקית על מרחב מישור אדומים (E1), בסכומים של מאות מיליוני יורו.

משאיות מלאות ציוד בחסות החשיכה

דיווחים מהשטח מלמדים כיצד עובדת השיטה: האיחוד האירופי רוכש מבנים עבור הפלסטינים ממפעלים במישור אדומים. הציוד מאוחסן בהאנגר באזור אל-עזריה (אבודיס), ומשם נציגי האיחוד מחלקים אותו ברחבי אזור E1. צוות פלסטיני יוצא לשטח עם אחד מהנציגים, ותוך כמה שעות ניצבים על הקרקע מבנים לתפארת.

למרות שכולם יודעים על הפעילות הזו, כנראה כדי להימנע מחיכוכים מיותרים, היא מתבצעת בחסות החשיכה. ליניב אהרוני, רכז הקרקעות ומרכז הפעולות של הפורום לשמירת קרקעות גוש אדומים, יצא להתנסות בכך בעצמו.

אחד האירועים התרחש בערב פסח האחרון: "אחרי שנים שפעלתי כמעט לבדי, לאחרונה תושבי היישובים התגייסו לסייע בהתנדבות לשמירה על השטח", מספר אהרוני. אחד מהם ראה בצדי הדרך טכנאי מתקין פאנלים סולריים וצלצל אליו לדווח. "הגעתי למקום וזיהיתי כ-20 פאנלים סולריים", והכל בחסות אירופית. האירוע השני התרחש ערב יום השואה. תושב מתנדב נסע על הכביש, כשראה משאית מתגנבת בלי אורות. "זה היה בערך ב-7 בערב, אז כבר היה חושך". אהרוני דיווח למנהל האזרחי, וההחרמה התבצעה בהצלחה. "היו שם שתי משאיות, מדובר על סדר גודל של כמיליון ש"ח. על צידי המשאית, אגב, היה כיתוב של עסק להובלת ומכירת פירות וירקות".

אחרי שנים של מעקב אחר הבניה הלא-חוקית, הקפצת פקחי המנהל והגשת תלונות, אהרוני כבר פסימי. ניסיונו מלמד כי המנהל האזרחי ורשויות המדינה שאמורות לפקח ולבלום את הבניה אינן מתפקדות. "אני לא מאמין שהם יעשו את זה" הוא אומר ל'מידה'. לדוגמה, אהרוני מתאר כיצד במהלך השבועות האחרונים הוא ראה רק קרווילה אחת שנהרסה. זאת, הוא מוסיף, ביחס ל-37 אחרות שנבנו מינואר השנה, עליהן הוא יודע.

שירות עד הבית; נציגי האיחוד האירופי ביו"ש. צילום: באדיבות 'רגבים'
שירות עד הבית; נציגי האיחוד האירופי ביו"ש. צילום: באדיבות 'רגבים'

מדוע לא בוצעה הוראת נתניהו?

עוד באפריל 2014 דיווחנו ב'מידה' על ההתפשטות הפלסטינית באזור, בסיוע "ארגוני זכויות אדם". אך ישנו גורם מרכזי שהשתנה מאז: באותו זמן נדרשה עבודת בלשות של ממש כדי להבין מי מממן את המבנים הלא-חוקיים, מלבד הפלסטינים. היום כבר לא מדובר על מזימה סודית, או עוד פעילות מכובסת באמצעות ארגונים חוץ-ממשלתיים. די לו לכל אדם בזוג עיניים, אמצעי תחבורה וזמן פנוי כדי לסייר במישור אדומים ולחזות בדגלי הכוכבים על-רקע-כחול שמציצים מכל פינה. את תוכניות והיקפי המימון של האיחוד ניתן למצוא בחיפוש קל בגוגל. הכל מונח על השולחן, ללא היסוס.

היכן הריבון? אלו פעולות נעשות בנידון כדי לבלום את המהלך? ככל שפרטי הסיפור מתגלים, כך נחשפת אזלת היד של ממשלת ישראל והרשויות הרלוונטיות.

לפני כארבעה חודשים חשף דו"ח ארגון 'רגבים' את הנתונים על היקף הבניה: בין השנים 2014-2012 הוכפל מספר מבני המגורים הפלסטיניים לא-חוקיים באזור, וקפץ מ-412 ל-774, לא כולל עוד כמאתיים מבנים שמיועדים לצרכים שונים אחרים. לפחות על 400 מתוכם מתנוסס בגאון סמל האיחוד האירופי. מאז ועד היום, המספר ממשיך לטפס.

מעט לאחר פרסום הדו"ח, בחודש פברואר האחרון נרשם אירוע יוצא דופן שטלטל קצת את המערכת. אחרי שנים של פעילות ודיונים בלתי פוסקים בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, סוף סוף זכה הנושא להתעניינות מחודשת מצד ראש ממשלת ישראל. גם זה קרה רק אחרי שבארגון 'רגבים' הצליחו להעלות את הדו"ח לכותרות ב'דיילי מייל' הבריטי ואחרי כן לחדשות ערוץ 2. בעקבות ההתפתחות הזו, דווח כי נתניהו "הורה לשר הביטחון יעלון להפעיל את סמכותו באזור ולהרוס את כל המבנים הלא-חוקיים שהציב האיחוד האירופי, בדגש על אזור E1".

סיור בשטח מוכיח כיצד הוראה זו עוד רחוקה מלהתבצע במלואה. כדי לוודא זאת ולברר מה בדיוק עשו הרשויות הרלוונטיות בנידון, פנינו למתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש). להלן תגובתם:

בשנה האחרונה נמסרו צווים ונהרסו עשרות מבנים שנבנו שלא כדין ומומנו על ידי האיחוד האירופי. המתפ"ש שלח מכתבים רשמיים לשגרירויות וארגונים בינלאומיים בכדי להתריע בפניהם כי במידה ותבוצע בנייה בלתי חוקית במימונם באיו"ש ינקטו הליכי אכיפה נגדם.

המנהל האזרחי ימשיך לאכוף בנייה בלתי חוקית ואף גורם אינו חסין מאכיפה.

כמו כל דבר בחיים, גם "עשרות מבנים" זהו עניין יחסי. לאור הנתונים שמציג ארגון 'רגבים', המנהל מודה למעשה שהוא עדיין רחוק מאוד מהשלמת המשימה. אולי זו הסיבה שלמרות פניות חוזרות ונשנות, דוברות המתפ"ש לא הגיבה לבקשתנו להציג נתונים מלאים על כמות הבנייה הלא-חוקית באזור.

יתרה מכך, באפריל 2014, בעקבות הנחיה של היועץ המשפטי לממשלה הודיע האלוף יואב (פולי) מרדכי, אז מתאם פעולות הממשלה בשטחים, כי תוקם יחידה מיוחדת שתחקור ותגיש כתבי אישום פליליים נגד האחראים לבניה לא-חוקית בשטחי C, יהודים ופלסטינים כאחד. מעל שנה עברה, ותוצאות בשטח – אין. בתשובה לשאלתנו, הסבירו בדוברות המתפ"ש כי "עבודת המטה במתפ״ש הסתיימה וכעת נדרש לאשר את תקצובה במשרד האוצר בכדי להתחיל את הקמת היחידה". לתשומת ליבו של שר האוצר הטרי.

ההוראה נתקעה; שר הביטחון יעלון ורוה"מ נתניהו. צילום: מרים אלסטר, פלאש90
ההוראה נתקעה; שר הביטחון יעלון ורוה"מ נתניהו. צילום: מרים אלסטר, פלאש90

הפקידוטורקטיה מונעת את בלימת ההתפשטות הפלסטינית

רק כדי לסבר את האוזן, בפברואר 2014 הוציא ארגון 'רגבים' דו"ח אחר, המנתח את נתוני המנהל האזרחי, ומוכיח כיצד מתוך כ-35,000 מבנים לא חוקיים שנבנו בשטחי C על-ידי הפלסטינים, נכון לחודש אפריל 2013 עמד מספר תיקי הפיקוח על 12,570 בלבד. עוד עולה מן הדו"ח כי בין השנים 2012-2010 נהרסו 662 מבנים בלתי חוקיים של הפלסטינים, אולם מתוכם רק 51 הם מבני מגורים, והשאר אוהלים, סככות, דירים, גרוטאות רכב וכד'.

מן העבר השני, בסוף שנת 2012 הכריז ראש הממשלה על בניה של אלפי יחידות דיור במזרח ירושלים ובאזור E1. העליהום הבינלאומי לא אחר להגיע: הבית הלבן ומדינות שונות באירופה מיהרו לגנות ולהזהיר מ"ההחלטה שמזיקה לניסיון להאיץ את המגעים עם הפלסטינים". זאת, כמובן, בניגוד למימון בניה פלסטינית וקביעת עובדות בשטח באופן חד-צדדי, שאף פעם אינן מזיקות לתהליך משא-ומתן. בכל מקרה, המציאות מלמדת שנתניהו התקפל. כך למשל, משיחות עם תושבים עולה כי כבר ארבע שנים שאין כלל התרחבות ביישוב כפר אדומים. היתרי הבניה היחידים שאושרו, ניתנו לצורך מילוי חללים בתוך היישוב, וגם הם תקועים. ההתפתחות היחידה התרחשה רק לאחרונה ביישוב נופי פרת, שם אושרו 34 מגרשים חדשים במסגרת פרוייקט "כפר אדומים ו'".

"המנהל [האזרחי] לא שש לעשות את העבודה שלו", מתלונן אהרוני. "את הפקח הממונה על האזור אפשר היה לראות בערך פעם בחודשיים. מצד אחד באמת יש לו שטח עצום לחלוש עליו – כ-18,000 דונם. מצד שני, הייתי מצפה ליותר סיוע וליותר אחריות על הדברים. הוא זה שבסוף מגיע בכל מקרה". רק בתחילת השבוע, למשל, זיהה אהרוני אוהל שעובר הסבה למבנה. "הרמתי טלפון לפקח, והיה ברור לי שלא אקבל ממנו תשובה רצינית. אבל כשאני מבין שזה משהו שראוי להתערבות רצינית אז אני גם יודע להפעיל לחץ מכיוונים נוספים".

אהרוני מספר כי כדי לפרוץ את חומת הבירוקרטיה, הוא נאלץ להפעיל לחצים בדרגים הגבוהים. "לא פעם ולא פעמיים הגעתי עד לח"כ מוטי יוגב [שהיה יו"ר ועדת החוץ והביטחון – א.ג] שיוריד הוראה מלמעלה לבצע החרמה של ציוד. האיחוד היה מכניס פנימה אוהלי קונסטרוקציה של 12X10 מטר וגדרות. כל פרויקט כזה הוא מאות אלפי שקלים. הייתי צריך להפעיל לחץ פוליטי כדי שאדון מרקו בן שבת [מנהל יחידת הפיקוח במנהל האזרחי – א.ג] יחליט שהוא בא להחרים את הציוד. אנחנו יושבים בוועדת חוץ והביטחון, מעלים את החומרים ומכריחים את המנהל לעבוד. אם לא היינו שם הם לא היו עושים את זה".

המנהל האזרחי אינו הגורם היחיד שתוקע את האכיפה. הוא רק הגורם הראשון בשרשרת הפקידוטוקרטית.

להלן התסריט שחוזר על עצמו כמעט בכל מקרה ומקרה: גם כאשר המנהל מאתר מבנה לא-חוקי ומוציא צווי הפסקת עבודה והריסה, הדיון עובר לוועדת משנה לפיקוח. או אז מגייסים הפלסטינים את עורך דינם, במקרים רבים מדובר בעו"ד שלמה לקר, שעותר לבג"ץ ומוציא צו ביניים. בינתיים עוברים חודשים, ועתירות, מכל הצדדים, נערמות לפתח השופטים. בשלב זה, לעיתים ביוזמת בג"ץ ולעתים ביוזמת נציגי המדינה עצמם, מתחילה סחבת בדמות "מציאת חלופות לבדואים". מדוע זו אחריות של המדינה? לעליונים הפתרונים. כך יכולות לעבור גם שנים, הבניה הפלסטינית נמשכת והמבנים הנידונים נותרים על כנם.

מתוך דו"ח 'הקולוניה האחרונה' של ארגון 'רגבים'
מתוך דו"ח 'הקולוניה האחרונה' של ארגון 'רגבים'

לייבש את מקורות המימון

בחזרה לאיחוד האירופי. כשמדובר בזירה הדיפלומטית משרד החוץ די מסונדל. מצד אחד עומד מעמדם השנוי במחלוקת של שטחי C מבחינת החוק הבינלאומי; מצד שני שיקולים כבדי משקל נוספים – כמו למשל שיתופי פעולה כלכליים וביטחוניים – שאינם מאפשרים לו "לשבור את הכלים" בגלל הסיוע לפלסטינים. עוד יש לציין שמשרד החוץ אינו מתווה מדיניות, אלא פועל על רקע המצב הקיים, על-פי מה שמחליט הדרג המדיני. בהקשר זה, למען הסר ספק, גם סיפוח ישראלי של שטחי C לא יקבל תוקף חוקי בעיני העולם כיוון שהוא נעשה באופן חד-צדדי. כל שנותר לדיפלומטים הישראלים לעשות הוא להבהיר לאיחוד האירופי מה החוק הישראלי אומר ולהדגיש כי הפעולות שלהם אינן מקובלות על מדינת ישראל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

    1. כמו שהפלסטינים (והאיחוד האירופי וארה"ב) מתנגדים להתנחלויות ישראליות, אנחנו מתנגדים להתנחלויות פלסטיניות או אירופאיות.
      באזור הזה כמעט כל בניה היא חד-צדדית וסיבה לעימות, מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לתמוך בצד הפלסטיני בעימות הזה.

  1. "מתאם פעולות הממשלה בשטחים" – זה המקור לבעיה של ההתערבות של האנטישמים האירופאים והתמיכה שלהם בפולשים המוסלמים.
    השם הנכון צריך להיות, ויש להתעקש על כך, "מתאם פעולות הממשלה ביהודה ושומרון". בנוסף, יש לייצר תפקידים חדשים כגון "מתאם פעולות הממשלה בגוש דן" וכן לכל אזור של ארץ ישראל. כך נממש את זכותנו ובעלותנו על ארץ ישראל.
    אם אנחנו מתייחסים ליהודה ושומרון, אזורים שבהם ישבו אבותינו ואין שום עירעור על כך מצד אף אחד (למעט מכחיש השואה הידוע), כאל שטחים כבושים או סתם שטחים, מדוע שהאנטישמים לא ינצלו זאת נגדנו?

    1. הכל מתחיל במושגים מופרכים. אם אפילו באתר מידה כותבים במקום ערבים 'פלסטינים', אז יש כנראה מקום ממנו הם באו, או בו הם נמצאים – "פלסטין" ובו הם בונים כי זה שלהם. אז תשננו: ערבים-ערבים-ערבים. אין פלסטינים

    2. אם גם באתר מידה כותבים על "פלסטינים" , מה לנו כי נלין על בנייה בלתי חוקית בשטח "פלסטין" שנגזל מהם?

  2. לא מבין, כל אירופאי שיתפס פועל להקמת מבנים לא חוקיים יועלה על מטוס עוד באותו לילה חזרה למדינה שלו עם זימון השגריר של אותה מדינה לשיחת נזיפה, החרמת הציוד שנתפס, אירופאי, פלסטיני או של קבלני משנה. כל ארגון שאליו אותו אדיוט משתייך שפועל בארץ יעבור חקירה מעמיקה ובמידה ויתברר שהוא פועל בתחום הפרת הריבונות הישראלית, נכסיו יולאמו, אנשיו יגורשו (בלי אפשרות לחזור) ורכושו (כולל נדל"ן) יולאם.

    אגב, אין תאם להרוס מבנים, פשוט לשכן שם יהודים, זה יכאב הרבה יותר לארגונים הסהרוריים הללו.

  3. מה הבעיה לפרק להם את כל ההמבנים ולחרימם? ואת הערבים שכל מקום להעמיד לדין עד גניבת קרקע המדינה והפרת גבול.