באג אל-אקצא של מחשבון השלום

תאגיד ראנד קובע שהסכם שלום יעשיר את הישראלים והפלסטינים בעשרות מיליארדי דולרים. האמנם?

על פי "מחשבון השלום" של תאגיד ראנד הסכם שלום יעשיר את הישראלים והפלסטינים בעשרות מיליארדי דולרים • יש רק כמה מרכיבים "קטנים" שהמחשבון החכם לא הכניס לחשבון • למשל עלות התנתקות נוספת ותקציב הביטחון והעובדה שאין כפתור במחשבון עם המילים "אללה אכבר" 

A Palestinian child wears a Hamas headband and aims a toy gun during a rally to support of Gaza, after Eid prayers at the Al-Aqsa Mosque, in Jerusalem's Old City, on July 28, 2014. Palestinian Muslims mark the end of the holy month of Ramadan, as Israel's military offensive on Gaza, operation 'Protective Edge,' enters its third week, with over 1,000 Palestinians killed so far. Photo by Sliman Khader/Flash90 *** Local Caption *** úôéìä àéã àéã àì ôéèø øîàãï àéñìàí îåñìîéí îúôììéí îñâã àì à÷öä ëéôú äñìò éøåùìéí òéø òúé÷ä îáöò öå÷ àéúï ùîåú äøåâéí  òæä
פרט שולי: פרוץ האינתיפאדה השנייה ירדו ההשקעות הזרות ב-50 אחוזים . פלאש 90 סלימאן חאדר

מחקר חדש של תאגיד ראנד קובע בחגיגיות כי פתרון שתי המדינות יועיל לכלכלות שני הצדדים: הפלסטינים ירוויחו 50 מיליארד דולר ואילו אנחנו נזכה בפרס הגדול, גידול של 120 מיליארד דולר בתוצר המקומי הגולמי של כלכלת ישראל.

החוקרים הגדילו לעשות ופרסמו באינטרנט את שיטת החישוב המתוחכמת שלהם: מחשבון עם ממשק גרפי שבו ניתן לעדכן את השינוי החזוי בעלויות הבטחון, הגידול בתנועת התיירים ובסחר החוץ וכדומה. מי שרוצה יכול להיכנס ללינק הזמין באתרם, לשחק בפרמטרים ולהגיע למסקנות שונות ומשונות על פי הנחות היסוד שהוא יבחר להניח. כאן למעשה טמונה הבעיה במחקר שלהם: הנחות היסוד שלו נשמעות אולי הגיוניות למי שיושב במשרד ממוזג בסנטה מוניקה שבקליפורניה, אבל כשמאירים את מסך המחשב בשמש הישראלית המסנורת, חלק מהבחירות שעשו החוקרים מעלות תמיהה.

החוקרים מניחים שאם וכאשר תקום מדינה פלסטינית, היא תהיה יציבה, שלוה ושוחרת שלום. מכיון שכך לא יהיה צורך להגדיל את תקציב הבטחון. מי שחי בארץ בשנות התשעים וזכה לראות מקרוב כיצד נראית 'מדינה שבדרך' בגרסה הפלסטינית יודע שזו הנחה בלתי סבירה. אחרי שנבנתה בהדרגתיות בשנות התשעים, פרצה לחיינו המדינה הפלסטינית בסוף שנת 2000 בדמות אינתיפאדת אלאקצא, על פיגועיה והרוגיה.

מוגזם לצפות מכלכלן אמריקאי להבין את החברה הערבית, ואכן אין כפתור במחשבון עם המלים 'אללה-אכבר', אבל אפשר לעדכן במודל הממוחשב שלהם נתונים שיהיו קרובים יותר למציאות המוכרת לנו. כך למשל, תקציב הבטחון של מדינת ישראל בשנת 2000 עמד על 39.5 מיליארד שקל אולם עד שנת 2002 הוא צמח לסכום של 49 מיליארד שקל. לשמחתי מצאתי במחשבון אפשרות לעדכן את השינוי בתקציב הבטחון, וסימנתי 24% צמיחה בסעיף זה.

הנחה נוספת שעשו החוקרים היא שההשקעות הזרות בישראל תגדלנה בעקבות הקמת המדינה הפלסטינית הידידותית בכ-15%. מכיון שעם פרוץ האינתיפאדה, הנתון האמיתי היה ירידה חדה בהשקעות הזרות מ-1.5 מליארד דולר ל-0.8 מילארד, ברור שהנחה זו אינה מוצדקת. עדכנתי במחשבון ירידה דומה של כ-50% בהשקעות הזרות, הבטתי בשורה התחתונה של המחשבון וראיתי כיצד הצמיחה האדירה המובטחת הולכת ונובלת. לגבי תיירות נכנסת החוקרים מעריכים שתהיה עליה של 20%, אבל הנסיון הקשה שלנו עם מדינה פלסטינית ממשית, כזו שקמה על האדמה לידינו ולא על מסך המחשב, מראה צניחה של כ-60% במספר התיירים הנכנסים. עדכנתי גם נתון זה. גם בתחום עבודת פלסטינים בישראל מצאתי אצל החוקרים הערכה אופטימית לפיה תהיה עליה גדולה במספר, כאשר הנסיון מלמד על ירידה של כ-60%.

אפילו אם נצא מנקודת הנחה שמבצע הסברה מוצלח בשילוב עם לגליזציה של סמים קלים יגרמו לכל מחבלי ומחבלות יהודה, שומרון וחבל עזה להניח את נשקם עדין נותר מכשול מרכזי לשלום: קיומם של יהודים בשטחים. החוקרים מעריכים שיהיה צורך בסילוק מבתיהם של כ-100,000 איש אך שהעלות של כל תזוזת האוכלוסין הזאת תהיה 90 מיליון דולר בלבד, כנראה בזכות ההנחה האופטימית שה"קהילה הבינלאומית" תשמח לממן את הפרויקט הזה, מה שלא קרה לפני עשור כשאכן בוצע פינוי של אלפי מתיישבים מבתיהם.

תבחר לך תרחיש
תבחר תרחיש. ובכן בחרנו וזה נראה רע. מחשבון השלום של מכון ראנד. צילום מסך

מכיון שלא פגשתי מנהיג ערבי שמוכן לסבול את קיומן של ההתנחלויות, שלא שמעתי על תנועה בצד השני שמוכנה להתפשר על "גושי-התיישבות" וגם לא על שכונותיה החדשות של ירושלים שאינן מוכרות אפילו על ידי מדינות המערב, אין מנוס מלעדכן במודל הממוחשב את המסקנה ההכרחית: הקמת מדינה פלסטינית תצריך פינוי כל ההתנחלויות, כל הגושים ואפילו שכונות ירושלמיות כמו גילה ורמות. כמה אנשים יצטרכו לעזוב את בתיהם ולחפש לעצמם דירה בשכירות, רצוי קרוב למקומות עבודה? כ- 500,000 איש, אשה וילד.

לאחר עדכון הפרמטרים במחשבון המשוכלל של מכון ראנד ראיתי שהאומדן החדש לתרומה של מדינה פלסטינית לתמ"ג הישראלי הוא 27.4 מיליארד דולר. במינוס.

לא הצלחתי לעדכן במודל המשוכלל אומדנים סבירים יותר לעלות פינוי יהודים מבתיהם, למשל בהתבסס על הניסיון האמיתי שיש לנו בפינוי 10,000 איש שעלה לקופת המדינה כ-5.1 מיליארד שקל, לא כולל עלויות הצבא והמשטרה (2.5 מיליארד שקל נוספים). אומדן סביר יותר יכתיב שעלות פינוי חצי מיליון איש תצמח ל-255 מליארד שקל או 67 מיליארד דולר על פי השער היציג. גם לא מצאתי במחשבון סעיף שבו מכניסים מספר ימי אשפוז של פצועים בפיגועים, עלויות כלכליות של מאות הרוגים, נזק לרכוש, עלויות רכישת מערכות נוספות של כיפת ברזל ומבצע בעזה או ביהודה ושומרון אחת לשנה.

אבל הבעיה הגדולה ביותר במחקר היא הנחת היסוד העיקרית, זו שלא מושמעת בכלל מרוב שהיא נחשבת מובנת מאליה. הנחת היסוד הבעיתית היא המחשבה לפיה פתרון של שלום הוא לא רק אפשרי אלא שברגע שאנחנו הישראלים נרצה אותו מספיק, הוא יתגשם ויופיע. הנחה זו מתעלמת מכך שמי שמדקלמים פסוקי קוראן מגיל צעיר וגדלים בחברה שבה נקמה חשובה הרבה יותר מהשכלה או שלטון החוק, לא מתרשמים מגרפים צבעוניים וניתוחים כלכליים. אבל כשגרים ליד הוליווד, הרבה יותר קל לחיות בסרט.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. תודה על הניתוח. מסתבר שאפילו מחשב יכול להפוך לשמאלני ולהתבסס על דמיון ולא על עובדות .

  2. קל מאד לשבת מאחורי שולחן ולייצר מחשבון שמסכם 1+1 בצורה מדויקת.
    קצת יותר קשה להתחשב בעובדה שבמזרח התיכון, הישן והחדש כאחד, 1+1 = 2.55498592749563 בחזקת 4.5 לחלק ל-מינוס 0.34644536.
    אבל אף אחד לא אוהב להתמודד עם קשיים אז בוחרים בפיתרון הקל ביותר, גם כשהוא לא מציאותי.
    נו טוף, אז ארה"ב תקים בליטא מחסנים לטנקים שלה ותעצבן את הרוסים. כעת אין צורך להתעסק בזוטות כמו דיוק של מחשבון הרווח מהשלום במזה"ת.
    אגב, להיטלר היה פיתרון יותר קל ומוצלח מהפיתרון של מכון ראנד. אם העולם היה עושה שימוש נכון בפיתרון של היטלר לא היו בעיות בכלל משום סוג שהוא, לא בעולם הזה, לא בעולם הבא, לא בלקסיה שלנו ולא בגלקסיות אחרות. אבל היהודים המעצבנים הללו סירבו לשתף פעולה.

  3. דווקא לפי החישוב שלי, לאחר שהערבים לא יוכלו לעבוד פה ובטח לא בהתנחלויות כי לא יהיו יותר כאלו, כי אלו יהיו שתי מדינות שונות , כנראה ללא הסכמי סחר כי הטרור יימשך, החרם על ישראל יימשך מאחר וישראל עדיין תהיה יהודית והערבים לא ירימו את עצמם אז הם ימשיכו לתקוף את ישראל, מאחר וכך, תקציב הביטחון יכפיל את עצמו.
    התיירות תרד כי נתב"ג יהיה תחת איום תמידי, העולם הערבי לא יעמוד בפיתוי להמשיך ולשנוא, לכן הסחר המינורי שלנו איתם רק ירד עוד וכמובן ניאלץ להמשיך לממן להם חשמל ומים אנחנו נפסיד מהעסקה 144.3 מיליארד דולר בשנה.

  4. עוד הוכחה לכך שמדעי הרוח ומדעי החברה הם שום-כלום במובן החזק יותר של המילה. מרחקם מהמדעים המדוייקים בלתי ניתן לגישור והרדידות המחשבתית ובעיקר האנליטית בלתי נתפסים. אמני המלל ואבירי הרהב אך מתחת לשכבה עבה של איפור פסאודו-אינטלקטואלי יש פשוט שום-כלום מהדהד

  5. לא רק אנחנו נפסיד, גם המדינה הפלסטינית שתקום בעתיד תפסיד כי מעכשיו היא תצטרך לדאוג לעצמה ולא לחיות מתרומות

  6. הנחת היסוד שלהם הוא שהפלסטינאים יסכימו לקבל מדינה.
    אין סיכוי.
    הם לא מעונינים בשום מדינה קטנטונת שלא תיתן פתרון מלבב למיליוני בני, נכדי וניני הפליטים.

  7. הבעיה שהצגת היא כמובן הצועקת יותר מבין הבעיות בפרוייקט הזה.

    הבעיה השניה, הפחות מובחנת, היא ההנחה הנסתרת כאן, שהכל מונע מאינטרסים כלכליים, ואם רק נראה לשני הצדדים שזה ישתלם להם כלכלית, אז פתאום את עם ישראל לא תעניין יותר הארץ ההיסטורית שלו, ואת הערבים פתאום לא יעניין אללה אכבר. מה לעשות שזה מה שמזין כאן סכסוך בן יותר מ 120 שנה, ולא חשבון הבנק…?

  8. כמה שקרים במאמר אחד. אני באמת תוהה אם כמות השקרים (ספרתי בקלות 10) נובעת מבחירה או מבורות גרידא.